האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

לאור: מתן תורה היה או לא היה 4

צוות האתר

צוות האתר

בנושא דוגמת השואה כהיסטוריה, והקשר לתורה כהיסטוריה, עסקנו במאמר: דוגמת השואה. כאן נחזור ונסביר בקצרה כמה מלים.
image_printלחץ לגירסת הדפסה

התייחסות לסרטו של אלעד לאור

בנושא דוגמת השואה כהיסטוריה, והקשר לתורה כהיסטוריה, עסקנו במאמר: דוגמת השואה. כאן נחזור ונסביר בקצרה כמה מלים.

לאור: "המטיפים החרדים, משוים את השואה ליציאת מצרים. בעוד הם אינם מבינים שלשואה יש מליוני עדויות, הניצולים, גרמנים שחוו את המאורעות, יש מסמכים, שאריות של מחנות השמדה. ולכן לא ניתן יהיה להכחיש אותה לעולם".

ננסה לנתח: "לשואה יש מליוני עדים", מתי? היום. יש מסמכים, מתי? היום. שאריות מבנים? היום. האם זה אומר שבעתיד לא יוכלו להכחיש אותה? קשקוש, הרי בעוד אלפי שנים לא יישאר כלום מכל זה, לא עדים, לא מסמכים, ולא שאריות. לכל הפחות אפשרי הדבר שלא יישאר כלום, האם אז תוכחש השואה? כמובן שלא, מכיון שבזמן המאורעות היו מליוני עדים מסמכים ועדויות בשטח, זה מה שקובע.

-איך זה קובע, אם בעוד אלף שנים לא יישאר כלום מהעדים המסמכים וההוכחות? התשובה היא, שישנו מקצוע ששמו "היסטוריה", הרעיון שלו הוא לעסוק בסיפורים ההיסטוריים שתועדו בזמן המאורעות. מלחמות, מלכים, נדידות עמים, כיבושים, אלו מאורעות שכולם יודעים עליהם. לא בגלל שנשארו היום עדים.

אנחנו כולנו יודעים שמלחמות הדיאדוכים למשל, התרחשו. בגלל שכל המזרח התיכון היה מעורב בהם. היו בזמנו מליוני עדים, מסמכים, ועדויות בשטח. וכך זה נכנס לספרי ההיסטוריה. אנחנו לא צריכים שהעדים יחיו לנצח, כפי שחושב כנראה לאור. מספיק לנו שבזמן תיעוד המאורעות והפיכתם להיסטוריה יהיו קיימים העדים.

וכך גם בסיפור של יציאת מצרים, אם נניח שהסיפור היה, הרי בזמן המאורעות היו מליוני עדים, יהודים ולא יהודים, היו ממצאים בשטח, היו מסמכים. כל המזרח התיכון היה  מעורב, ומה שצריכים לבדוק הוא אם זה תועד אז בספרות, כפי שטוענת התורה. אם אכן תועד הדבר בספרות זו חתיכת היסטוריה.

למבנה התיעוד ההיסטורי של התורה ראה במאמר: להגדרתה של היסטוריה, ובסדרת המאמרים הבאים אחריו.

לאור: "אנחנו לא מצפים מפרעה לתעד את התבוסה של עצמו. אבל במצרים ידוע שכל מלך מצרי היה מתפאר בחסרונותיו של המלכים שקדמו לו".

זו אמירה של בור, איך זה ידוע? יודעים בכלל כמה מלכים מצריים היו ומתי חיו? משערים, חושבים, מאמינים לסיפורים של סופר מצרי בתקופה ההלניסטית, למחצה לשליש ולרביע. אף אחד לא חושב ש"כל מלך מצרי התפאר בחסרונות של קודמיו", כאילו יש שיטה כזו, היו מלכים שהתפארו בחסרונות של קודמיהם, היו כאלו שלא. והרוב בכלל לא ידועים לנו ולא השאירו אחריהם שום כתב, או שהשאירו ואלינו לא הגיע.

לאור: "דמוגרפיה מצרית היא עובדות, אבל לא ניתן לעובדות לבלבל אותנו". מה עובדות? איזה עובדות? מדובר בהשערות ושחזורים שמסתמכים על פלפולים וספקולציות. יש באמת דרך לדעת כמה חיו בכל תקופה? הרי אין בכלל שכבות במצרים. רק פריט שמתוארך בכתובת יכול להיכנס למסגרת הכרונולוגית המשוחזרת שגם היא בנויה על השערות רופפות. כפי שהארכנו להראות במאמר: האמנם אנו יודעים הכל על מצרים? והתיארוך המצרי.

לאור: "האויבים של מצרים לא כתבו על המפלה הזו". איזה אויבים? על מה אתה מדבר בור ועם הארץ? החורים? הפלשתים? הכנענים? הנובים? הכושים? הרי אין לנו אפילו כתובת אחת מהם, יש לך את ספר הזכרונות של סיום תיכון שלהם? עותק של דף הפייסבוק שלהם? אז על איזה "לא כתבו" אתה מדבר?

"אין שום עדויות ארכיאולוגיות", יש המון המון ממצאים ארכיאולוגים שיש חוקרים שקישרום למתואר בתורה על בני ישראל במצרים, מאות ממצאים, נכון שהכל פתוח לויכוח ולדיון, ויש כאלו שמביאים ראיה, ומאותו מקום אחרים מביאים סתירה. יופי. איך בעיני הבור הזה נהפך הכל ל"אין שום עדויות ארכיאולוגיות".

ראה במאמרים: אימות יציאת מצרים היסטוריה, הרקע המצרי המתואר בתורה, יוסף במצרים הדים היסטוריים, עדויות מזמן יציאת מצריםהרשל שנקס: אזכור ישראל במצרים במאה ה15פרופ' בראד ספארקס וחוקרים נוספים: טקסטים מצריים העוסקים ביציאת מצריםהאגיפטולוג קנת קיטשן וחוקרים נוספים: יציאת מצרים היא עובדה היסטוריתהאם יש זכר לקריעת ים סוף בקברות הפרעונים?הופמאייר: ההקשר הארכיאולוגי של יציאת מצריםהארכיאולוג ייבין: יציאת מצרים כעובדה היסטוריתפרופ' א"ש יהודה: תיאור מצרים בתורה, בן זמן המאורעותד"ר ברמן: תיאור התורה ביצי"מ – מזמן המאורעות.

בשביל לאור הכל שאלה של סיפורים, אין לו מושג מה זו "היסטוריה", הכל סיפור שעבר "מפה לאוזן", הטענה היא שהסיפור נכתב בספר היסטורי, הספר ההיסטורי הראשון בעולם. איך זה קשור למיתולוגיה יוונית שגם היוונים מודים שנכתבה אלפי שנים אחרי "ההתרחשות"? איך זה רלבנטי לדיונים היסטוריים?

וכן, יש סיפור נוצרי שנכתב שש מאות שנים אחרי ישוע, והפלא ופלא, אין לו הוכחה. מה אתה אומר? העם שישוע חי בתוכו לא ידע על שום משהו מיוחד, מבחינתו ישוע היה פושע וחולה נפש שנידון לתליה. זה שאחרי מאות שנים הומצאו סיפורים, זה נפלא. איך זה נוגע לטענה של הישראלים שספר התורה נכתב בזמן המאורעות, ואכן העם קיבל את הסיפור.

ועוד לו ללאור פירכא: "למה אין במשפחתכם מסורת באיזה צד של הר סיני הם עמדו". חתיכת קושיה. למה אין במשפחות אמריקאיות מסורת באיזה צד הם עמדו כשחתמו על מגילת העצמאות. האם זה אומר שהעם האמריקאי למד על כך רק מתוך הספר ולא ידע זאת באופן עממי מעולם? נניח שאבא שלי ניצול שואה, האם זה אומר שהנכדים שלי בעוד מאתיים שנה ידעו באיזה צד של אושויץ הוא עמד? לא "כל מה שכולם יודעים זה רק מה שכתוב בספר התורה", אכן? ומה עם האגדה, הפרטים והסיפורים שמופיעים באגדות העממיות של היהודים הם פי 7 ממה שכתוב בתורה.

המשפט "אב לא ישקר לבנו" שגוי, וכי יש אב שאינו משקר על בנו? כל מי שיכול לשקר משקר. אבל היסטוריה לא תלויה באנשים, אי אפשר לשקר בה. המוני גרמנים היו שמחים מאד לשקר ולהגיד שלא היתה שואה, אבל הם לא יכולים, כי כולם יודעים,  ואם רק יהיה תיעוד לכך שבדור שלנו כולם יודעים, זה יהפוך את הידיעה הזו לאמת נצחית. כי בזמן המאורעות כולם ידעו, ויש תיעוד לכך שכולם ידעו. בשאלוות היסטוריות אי אפשר לשקר לילדים.

לאור שואל: "אבא נוצרי ומוסלמי משקר לבנו"?? והתשובה היא, לא, בשאלות היסטוריות הוא לא משקר. הוא מעביר את האמת הצרופה, שבאירופה כמה מאות שנים אחרי מות ישוע הופצו עליו סיפורים. וכן, האמת שמוחמד אמר שהאל נתגלה אליו, זו אמת לאמיתה שהוא אמר כן. מה זה נוגע ליציאת מצרים ומתן תורה?

לגבי התיאוריות של פינקלשטיין וחבריו בנוגע לארכיאולוגיה, ראה במאמרים: איך עובדת הארכיאולוגיה, הסקת מסקנות מתוך הארכיאולוגיה, חורים בידע כהוכחות?

וכן מאמרי אורחים: כשארכיאולוגיה ומקרא מתנגשים, איך מתמודדים עם סתירות לכאורה בין ארכיאולוגיה לתנ"ך, הארכיאולוגים הנאורים מתעלמים ממידע,  ארכיאולוגים משבשים את ההיסטוריה להנאתם, על שיטות העבודה המפוקפקות של פינקלשטייןהרצאות וידאו – מחקרים וממצאים נגד המינימליסטיםאמנון בן תור: הארכיאולוגים המינימליסטים מתעלמים מעובדות ומדברי עצמם.

5 1 vote
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ליאור
ליאור
7 months ago

אלף תודות לאתר הזה! השם יברך אתכם בכל מכל כל! אני במהלך מסע של חיפוש האמת והאתר הזה מאוד עוזר לי!

פלוני
פלוני
1 year ago

המשפט "אב לא משקר לבנו" לא נאמר בספר כוזרי?
ואכן המשפט לא נראה נכון, ואיך נאמר ע"י הכוזרי?

יאיר
יאיר
6 years ago

הערה קטנה:
רוב הפרעונים הם הבנים של אותם הפרעונים, כך שלא נראה לי שמלך מצרי ירצה לתעד את תבוסת אביו.. בלי שום קשר זה תבוסה כללית של מצרים ולא של פרעה

4
0
Would love your thoughts, please comment.x