האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

"לא במקרה" – ד"ר ספטנר נגד האבולוציה, הקדמה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

"לא במקרה" – ד"ר ספטנר נגד האבולוציה, הקדמה

הפיזקאי ד"ר לי ספטנר, פרסם ב1997 את ספרו נגד תורת האבולוציה, בשם "Not By Chance" – לא במקרה. העלינו כאן את תרגומו של שלמה לוי, מחולק לפי נושאים.

 

בפרקים הראשונים הספר נותן רקע כללי ומדעי, ומתאר בקצרה את הרקע ההיסטורי על תורת האבולוציה והבעיות הידועות בתיאוריה זו.

בהמשך הספר מתמקד בשתי תחומים עיקריים בהם הוא מתמחה:

  1. חוסר ההיתכנות המתמטית ההסתברותית של תיאוריית דרווין.
  2. בכל המוטציות שנחקרו עד היום, התברר שהאורגניזם רק איבד מידע והפך לפחות מורכב, כך שמוטציות אינם מובילים לבעלי חיים מתקדמים יותר.

המחבר מציע פתרון חילופי המתבסס על שילוב של בריאה אלוקית ישירה וחלקים רדומים ב-DNA, המתעוררים כתוצאה משינויים סביבתיים ואחראים לשינויים מכוונים בתכונות פיזיקליות של בעלי חיים. גישתו מבוססת גם על פירוש הרד"ל על פרקי דרבי אליעזר. נציין שבספרו החדש THE EVOLUTION REVOLUTION"" הוא מרחיב מאוד בנושא זה.

לביקורת מקצועית ראו כאן

הספר כולו, כאן: לא במקרה – לי ספטנר

 

הקדמה

מקובל לחשוב שהחיים התעוררו באופן ספונטני. משערים כי בעבר הרחוק  נוצר באופן אקראי אורגניזם חי ופשוט מחומר לא אורגני. משערים כי אורגניזם זה שכפל את עצמו והתפתח לחיים כפי שאנו מכירים היום. כל זאת באמצעות שונות אקראית שעוצבה על-ידי הברירה הטבעית. למרות שרבים עדיין אינם מכירים בכך, גילויי הביולוגיה במהלך 50 השנים האחרונים, יחד אם העקרונות הבסיסיות של תיאוריית המידע, הופכות דעה זה לבלתי מתקבלת על הדעת.

מספר ביולוגים הצביעו על כך, אך נראה שרובם אינם מודעים לכך שקיימת בעיה. לדעתי הבעיה העיקרית נובעת מכך שישנה אמונה כמעט אוניברסלית בקרב הביולוגים כי שונות אקראית המעוצבת על-ידי ברירה טבעית מייצרים אבולוציה בקנה מידה נרחב. על-פי אמונה זו, שונות טבעית יכולה להוביל לאבולוציה בקנה המידה הנרחבהנדרשלכל צורות החיים הקיימות היום, על-מנת להתפתח ממשהו, הפשוט יותר אפילו מתא בודד.

תיאוריית המידע שהחלה את דרכה כדיסציפלינה, לפני כיובל שנים, על-ידי קלוד שאנון, שפכה אור חדש לבעיה זו. מתברר ששונות אקראית אינה יכולה להוביל לשינויים אבולוציוניים גדולים. המידע הנדרש לאבולוציה בקנה מידה נרחב אינה יכולה להגיע משונות אקראית. ישנם מקרים בהן מוטציות אקראיות יכולות להוביל לאבולוציה בקנה מידה קטן. אך מתברר שבמקרים אלו אין תוספת מידע, כמעט תמיד מידע הולך לאיבוד. תהליך שאינו מוסיף כל מידע תורשתי אינה יכולה להוביל להתפתחות תהליכי האבולוציה המקיפים שהניו-דרווניסטים.מדמיינים לעצמם.

בספר זה נציג ונפרט בפניכם טיעונים שיובילו אתכם למסקנה זו.

מדוע האקראיות חשובה ? היא חשובה מכיוון שיש לו השפעה מכרעת על עיצוב התרבות המערבית. הוא הוביל לאתיאזם, ולאמונה שאנו בני האדם אינם יותר מאשר טעות קוסמי. אמונה זו שימשה כבסיס לערכים החברתיים והמוסריים הקיימים בקרב אינטלקטואלים מערביים, ולגישתם לאמונה הדתית. אם אין בסיס לדעותיהם, אזי נדרש לבחון מחדש את השקפת עולמם והמסקנות הנובעות מהם.

במהלך שנים רבות למדתי וחקרתי את השלכותיה שלהשונות האקראית על האבולוציה. וגיליתי בעיהאחר בעיה, סתירה אחר סתירה בתיאוריה הניו-דרווניסטית. לאט לאט ראיתי את ההוכחות המסיביות המצביעות על התפקיד החיוני של חוסר אקראיות באבולוציה.היה ברור לי שכאן אולי טמונה התשובה לחידה ולקשיים באבולוציה. כל זה הוביל אותי להציע לאבולוציה מסגרת אשר לוקח היטב בחשבון את האבולוציה הנצפית, כולל מקרים רבים בהם התיאוריה הניו-דרווניסטית נתקלת בקשיים.

קיימות הוכחות רבות לכך שהאורגניזם מצוידים ביכולת לבצע שינויים תורשתיים באיברים ובפונקציות שלהם, כתוצאה מאותות סביבתיים. הרבה מההוכחות לכך קיימות כבר יותר ממאה שנים. יתרה מכך הרעיון שאני מציע, הוצע כבר מזמן, אך באופן כללי התעלמו ממנו. המידע המצטבר יחד עם מהימנותם וכמותם, מחייבת אותנו לשקול הצעה זו מחדש, באופן רציני.

לפני יותר משלושים שנה חשדתי שמשהו אינו כשורה בתיאוריה הניו-דרווניסטי. הייתי אז בשנת מחקר באוניברסיטת ג'ון הופקינס (בהשאלה מהמעבדה לפיזיקה שימושית של אוניברסיטה זו). במהלך שנה זו התחלתי להתעניין בנושא האבולוציה.

בשנת 1950 קיבלתי את תואר הדוקטורט בפיזיקה מ- MITוהצטרפתי למעבדה לפיזיקה שימושית ועסקתי במחקר ובהוראה באוניברסיטת ג'ון הופקינס. לאחר כתריסר שנים הוצע לי שנת מחקר במעבד לביו-פיזיקה של האוניברסיטה. היה עלי לפתור בעיות בשליפת אותות מרעשים באלקטרו-מיקרו-גרפים של DNA, כך למדתי רבות בתחום הביולוגיה.

שם, בפעם הראשונה נתקלתי באופן רציני בתיאורית האבולוציה. התיאוריה התנגשה לא רק עם אמונתיי הדתיות, אלא גם עם האינטואיציה שלי, באופן שחשבתי שאורגניזם חיים יכלו להתפתח.[1] חקרתי בעיות אלו בין השנים 1964 ו-1970 ופרסמתי על-כך מספר ניירות עבודה בספרות המקצועית. לאחר מכן חזרתי לעבודתי הרגילה. במקביל כל העת התעדכנתי בהתפתחויות האחרונות בתחום הביולוגיה המולקולרית והגנטיקה. גם התעמקתי וקראתי הרבה מאוד ספרות מקצועית במהלך שלושים השנים האחרונים. משיחות עם ביולוגים התברר לי שבתחום האבולוציה ידיעותיי עולים על ביולוגים שאינם מתמחים בתחום האבולוציה. ככל שלמדתי יותר התחזקו דעותיי ונמצאו להם עוד ועוד חיזוקים.

לאחר קריאת ספרו של ריצרד דוקינס "השען העיוור". לא יכלתי יותר להתאפק, והגעתי למסקנה שעלי לכתוב ספר המציג את דעותיי בנושא האבולוציה. ככל שקראתי ולמדתי יותר דעותיי בנושא התפתחו, גיליתי שאיני לבד. היו גם ביולוגים שנתקלו באותם הבעיות שאני נתקלתי.

החלטתי לכתוב ספר המיועד גם לאדם שאין לו ידע קודם בתחום זה. כיוון שהיה ברור לי שאתקל בביקורת מצד תומכי האבולוציה הדרווניסטית, חשבתי שאליי להציג את הדברים באופן מפורט ומלא, כולל הפניות מקצועיות מלאות. העדפתי לצטט מקורות הנגישים יותר לציבור הרחב כגון כתב העת  Scientific American רק כשלא היו בפניי מקורות אחרים ציטטתי מתוך ספרי לימוד ומאמרים  בספרות המקצועית הכללית יותר.

פרק 6, הוא פרק קצר המפריך את אחד הטעונים של פרופ' דוקינס, המנסה להדגים כיצד האבולוציה יכולה לפעול על רצף אקראי של אותיות ולהופכם למשפטים בעלי משמעות. כיוון שההדגמה הינה על רצף מילים באנגלית לא ניתן לתרגם אותו לעברית, לכן פרק 6 לא תורגם. ישנו גם קטע קטן בפרק שלוש המתבסס על ניתוח דומה שסימנתי ודילגתי בתרגום.

במקור יש לספר נספח מדעי הנכנס לפירוט יתר בהסבר הרקע המדעי של נושאים שונים המועלים בו. בתרגום הסתפקתי בהכוונה לנושאים אלו בויקיפדיה, מלבד נושא אחד שלא מצאתי לו ערך בויקיפדיה.

 

רשימת פרקים:

  1. רקע היסטורי
  2. המידע והחיים
  3. האבולוציה על-פי התיאוריה הניו-דרווניסטי
  4. האם מישהו סידר את הקלפים?
  5. האם שונות אקראית יכולה לבנות מידע.
  6. לא תורגם – ראה הסבר בסוף ההקדמה.
  7. המשחק מכור – שונות מכוונת.
  8. אחרית דבר.

 

הספר נכתב על-ידי ד"ר לי ספטנר ויצא לאור באנגלית בשם "NOT BY CHANCE" ב-1997.

הספר תורגם עכשיו לראשונה לעברית בהתנדבות, על ידי שלמה לוי.

 

[1]הלימוד הפורמלי היחיד שהיה לי קודם לכך בביולוגיה, היה בשנת 1940 בתיכון בסנט-לואיס. עכשיו שאני חושב על כך, נראה לי שהמורה שלי אז לביולוגיה לא האמינה באבולוציה, נראה לי שהיא לעולם לא הזכירה זאת. הקורסים שלקחתי באוניברסיטת ג'ון הופקינס בהחלט פקחו את עיניי לשינויים העצומים שעברו על מקצוע הביולוגיה בין 1940 ל-1963.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x