האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

מאור עובדיה: העובדות ההיסטוריות שברקע יציאת מצרים

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

https://youtu.be/c3UAPגירסא מתקדמת יותר:

3.7 3 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
29 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
בלי שם
בלי שם
3 years ago

האם יש דרך ליצור קשר עם המאור?

ק..
ק..
3 years ago

ומה של המאור הקטן? 🙂

בית ראשון
בית ראשון
3 years ago

היי שלום. איני מבין מדוע הבחור מאמין, או מדוע מאמינים מצטטים את הסרטון שלו.
הוא מודה שאין באמת הוכחות ארכיאולוגיות ליציאת מצרים ואין תיארוך מדויק ליציאת מצרים. אז הוא מפרט מעבר כיצד יציאת מצרים היתה יכולה להתרחש עם הממצאים הקיימים כרגע. לדוגמה שמצריים לא רדפה עם כל הצבא, שחלק מהישראלים ישבו בארץ – שהיו מספר יציאות מצרים קטנות ואחר כך יציאה גדולה, שהקבוצה התפצלה והתאחדה.

עכשיו, זה לא מה שהדת מספרת לנו.. אנחנו לומדים בדת שיצאו מאות אלפים ממצרים והיו מאות אלפים עדים בהר סיני. אנחנו לא שמענו על פיצול, אנחנו יודעים לדוגמה שהדור הראשון לא יכל להיכנס לארץ ורק הבנים שלהם יכלו.

אז אממ, איך הסרטון קשור אל הדת?

מ ע
מ ע
3 years ago

שלום,
בתור המרואיין שבסרטון הנ"ל אגיד כמה דברים:
1. לגבי שאלתך הראשונה – אני מחזיק באורך חיי ובדעותי היות ואני כי אני חושב שזה לא רציונלי לחשוב אחרת (לדעתי כך נכון לנוהג גם מן הבחינה המוסרית – אך לא אכנס לזה פה).
2. לא טענתי שלא מוכח ארכיאולוגית. אלא שיש טיעונים היסטורים כבדי משקל לטובת הענין. מחקר הממצא החומרי אכן לא יכול ללמד בוודאות בעד או נגד (מהסיבות אותן ציינתי – כגון שקשה למצוא עקבות נוודים) אך הממצא החומרי (כגון תלים שמים במצרים וכניסה של עם התקופת הברזל) בשילוב שיקולים היסטורים ופילוסופים מראים בבירור אודות היצאה. אני ממש לא טוען שזה רק "לא בלתי אפשרי" אלא שמוכרח שזה היה, ושטיעוני ה"בלתי אפשרי" שהעלו כמה חוקרים לא שווים יותר מידי.
3. לגבי זה שאני "סותר את הדת" – אתה קצת מתלבל.
א. המטרה שאני מתראיין היא אכן ממש לא להגן על "הדת", אלא על מה שאני מבין שהוא ההיסטורי שלנו. אם זה תואם או לא תואם "לדת" (שזה אגב מונח לחלוטין לא מוגדר) זו שאלה מרתקת אך היא מסדר שני (חשוב לדון על האמת ורק לאחר מכן לדון על ההשלכות של הדבר ואני מקפיד להפריד בין 2 השלים הללו). בכל מקרה, המיקום של הדיון הזה הוא ממא לא הראיונות אצל אלכס.
ב. אני לא חושב שדברי "סותרים את הדת" אלא סותרים את מה שלימדו אותך. דברים כמו שאמרתי מתאימים למסורת בדברי הימים ולדברי כמה ראשונים (תלמיד רס"ג ורבי יהודאי החסיד), אני חושב שלאחר התגליות ההיסטוריות ההצעה שלהם מתחזקת הרבה יותר. לא חייבים לקבל את דברי והם בוודאי לא וודאיים אך אני חושב שהם בהחלט סבירים ואינני רואה בהם אף קושיה תיאולוגית (אני מעריך שבעל אכסניה יחלוק עלי בנושא זה, אבל זה כמובן בסדר ולא חייבים להסכים). והאמן לי – אני מכיר את כל הטיעונים כנגד הצעותי (מן הצד המחקרי ומן הצד התיאולוגי) בעל פה אך לא מאוד מתרגש מהם.

אני באופן אישי סובר במידה רבה של וודאות כי היתה יציאה ממצרים. ואני מדגיש שוב, מטרתי בראיונות אלו היא ממש לא להגן על "הדת", להחזיר התשובה, או לדון האם היו או לא היו ניסים או כל מטאפיזיקה אחרת, אלא אך ורק זאת – לדון האם המתווה ההיסטורי הכללי של המקרא מבוסס או לא.
אני טוען, בניגוד לדברי כמה חוקרים שהוא מבוסס ביותר ופשוט להראות את זה. ניסים וכו' אשאיר כל אחד לשיקוליו הוא. יותר מזה,
בסרטונים אלו אני אף לא מתיימר לדון אודות נכונות כל פסיק במקרא, זו שאלה אכן מעניינת אבל לא בזה אני עוסק, אלא אך ורק האם המתווה ההיסטורי הכללי של המקרא נכון הוא או לאוו. יש הרבה מאוד סיסמאות בנושא הזה ומשום כך כה חשוב להראות כל המתווה הזה מבוסס הרבה יותר מדעות של כמה חוקרים. כל השאר – הפרטים הקטנים, ניסים ותיאולוגיה – אשאיר לכל אחד ואומונותיו.

כמובן, אם יש לך הערות ענייניות אודות דבריי אתה יותר ממוזמן להעלות אותן.

בית מסדר שני
בית מסדר שני
3 years ago
Reply to  מ ע

השאלה החשובה באתר דתי היא מדוע אתה נותן אמון במסורת הניסית מיציאת מצרים ומעמד הר סיני, אם כמות האנשים היא לא בידיוק כפי שמסופר והיו עוד יציאות רבות לא בידיוק כפי שמסופר וכן הלאה. הכל הוא בערך מינוס 90.
גם לכל עם יש מיתולוגיות עם מטאפיזיקה שונה כמו הבבלים ויוונים.

מ ע
מ ע
3 years ago

כפי שאמרתי, אני נותן אמון במסורת היות ואני חושב שזו הפרשנות הרציונלית של המציאות ויש מאחורי זה שיקולים פילוסופיים והיסטוריים רבים. לעצם דבריך –
1. באם אני סובר שהמספרים הם טיפולוגים אזי זה לא שאני לא מקבל את התורה, אלא מבין אותה אחרת ממך. אתה כמובן יכול לחלוק עלי באם המספרים הם כאלו או לא אך לדעתי זה לא בלתי אפשרי ומשום שזה סביר יותר היסטורית אני חושב כאפשרות זו.
כנל היציאות המאוחרת – א. האם המקרא מספר או לא מספר חסר משמעות. המקרא גם לא מספר שמשה לבש מעיל אבל היה לו כנראה אחד כזה. מה זה משנה בכלל שזה לא מוזכר שלא היו עוד יציאות? ב. מה גם שכפי שאמרתי – זה מוזכר במפורש!! אתה פשוט מתעלם מהמסורות בדברי הימים, בגמרא (כפי שהביא בעל אכסניה), בפרשנים (תלמיד רס"ג, רבי יהודי חסיד, דעת מקרא, הרב מדן ועוד) ובשורה ארוכה של רמזים לכך מן ההיסטוריה והמקרא (אי כיבוש שכם, מספרי בני משנה, חצי שבט המנשה, העפירו של אל עמרנא ולבידא, זה שהכל "במקרה" קשור לבניו של יוסף)
2. אני לא פוסל שהיו מספרים גבוהים יותר. אולם, היות ואני סובר שאפשר להבין את התורה כטיפוליגיים והיות וזה לדעתי סביר יותר היסטורית אני מחזיק בדעה שזו הפרשנות הנכונה. אם מישהו סובר אחרת זה בסדר כמובן ולא ניתן להפריך או להוכיח במדויק את גודל האוכלוסיה.

בית מסדר שני
בית מסדר שני
3 years ago
Reply to  מ ע

תודה.
לא לגלות דברים משמעותיים רק ברמז זה כמו לא לספר. וגילוי של חצי אמת זה שקר.
בכל אופן, גם אם בכוונה אחד ממחברי התורה לא רצה להזכיר אירועים אלו במפורש אלא רק ברמז, וחשוב לזכור שספר דברי הימים זה לא חמישה חומשי תורה. עדיין לא ענית לשאלה מדוע אדם בעל ידע כמוך נותן אמון במסורת הניסית של מעמד הר סיני. לכל עם יש מיתולוגיות עם מטאפיזיקה שונה כמו הבבלים ויוונים. האם די במסורת של 20 אלף עבדים ביציאה שנייה שקצת לפני השלישית שונה משמעותית ממסורות נוצריות? ז"א למעשה אתה נותן אמון ב6600 עדים על אירוע ניסי שלטענתם התרחש באמצע שום מקום במדבר, ולא עם של שישים ריבוא. ללכת בלי ריה"ל ולהישאר עם כיפה.

מ ע
מ ע
3 years ago

לגבי המספרים טענתי שאינני יודע מה המספר (וודאי יותר מ6000) אך לא בלתי מסתבר שזה כמה עשרות אלפים ואלו מספרים סימליים. הקשיים בשיטה זו ברורים לי ואכן קיימים אך אינני חושב שזה בלתי אפשרי (באופן מכוון – לא אכנס פה לדין וחשבון המלא בסוגיה)

בלי שם
בלי שם
3 years ago

הגם כי אין חובה להאמין בהוכחה של ריה״ל מכל מקום היא מרכיב בסיסי בטיעון הגיוני לאמיתת התורה. רק שני הדברים ביחד – הוכחת ריה״ל ומכלול ההוכחות שהתורה נכתבה ‏בזמן המאורעות נותנות לנו אפשרות להסתמך על מה שכתוב בתורה מבחינה מחקרית. כי בנפול אחת מהן שוב אין לשניה כח לאמת את עצמה. כלומר יחיד שכותב בזמן המאורעות או נכתב/נמצא בפני רבים לאחר המאורעות.
ואין להבדל בין 60 רבוא ל60 אלף לעניין הזה.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

באתי רק להעמיד את הדברים על דיוקם. אבל אני מסכים לגמרי רוב היהודים לא מסתכלים על זה. ודומני שלא רק על זה (כולל גם את האתר שלך:) . לפחות ברכה שלא עשני גוי הם יכולים לומר בכוונה גדולה- אילו נולדו נוצרים וכו' היו מאמינים בשטויות. אבל מצד שני יש בזה גם יופי מסוים וה' יראה ללבב.

מ ע
מ ע
3 years ago

"אדם כמוני" נותן אמון במסורת כי זה הדבר ההגיוני לעשות. אם אתה רוצה לדון מדוע אני סובר זאת בפרוטרוט ניתן לעשות זאת בהתכתבות פרטית במייל. הטיעון של ריהל עדין רלוונטי כפי שהיה תמיד (כלומר הוא מספק את מה שתמיד סיפק) ואין דמיון למסורת הנוצרית וזה פשוט.

ההשוואות ליוונים לא קשורות לפה בשום צורה. ושוב אגיד, אין לי בעיה עם מי שסובר מספרים גדולים יותר ואין דרך להפריך או להוכיח את הנושא המספרים היותר גדולים.

המצטרף בדיון
המצטרף בדיון
3 years ago
Reply to  מ ע

מ,ע האם יש לך דברים כתובים לקוראם היכן שהוא?

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

בקרוב יפורסמו

מ ע
מ ע
3 years ago

מי שרוצה – שיפנה אלי במייל

יוסי
יוסי
3 years ago

איש מרשים מאד.
אינני רואה סיבה לדחותו (גם לא אמונית ודתית) לבד במה שקצת נוטה להעמיד את היציאה
כגלים – בעיקרון(!) ולא רק שהיו גרעינים עבריים בכנען כמו שנראה בפשטות.

מצחיק לראות איך אלכס מתחנן להוציא ממנו הסתייגויות, אבל לא נורא.

מ"מ נהנתי מאד.

נוריאל
נוריאל
3 years ago
Reply to  יוסי

אני לא התרשמתי שאלכס מנסה להוציא ממנו משהו בסה"כ ישב בשקט וכמעט לא התערב.
גם אני נהנתי, ועדיין מחכה לראיון משודרג של הרב יהושע ענבל(ולא צריך את אלכס בשביל זה)

יוסי
יוסי
3 years ago
Reply to  נוריאל

מאד היה חשוב לו שיסתיים בזה שהמספרים מופרכים. ושיהיו כמה מסורות שונות.. ושיהיה עדיין אפשר להחזיק בזה שחלק נכבד מן העם הוא מקומי וכאנאעני….

בכלל, מוזר בעיניי מה רוצים למצוא בארכאולוגיה של נוודים לאורך 40 שנה בלבד במדבר הגדול והנורא, – עורות אלים מאודמים??

דוד
דוד
3 years ago

טוב ההרצאה היא רצינית ,אבל אשמח לשמוע האם אתם מסכימים עם הכל והאם יש לכם הערות (האם הבננות בתמונה הם מתתקופת יציאת מצריים)

aשש
aשש
3 years ago

מה אתם חושבים על נתוני האכולסייה?

29
0
Would love your thoughts, please comment.x