האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

מחקר חדש: אין קשר בין צורת חשיבה אינטואיטיבית לאמונה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

בשנים האחרונות נטען שוב ושוב אצל בעלי אג'נדה מסויימת, שהאמונה היא תוצר של סוג חשיבה אינטואיטיבי ולא לוגי או לא אנליטי.

מחקר חדש של אוניב' קובנטרי ואוקספורד טוען שאין שום קורלציה בין הנתונים,  בשיתוף פעולה בין חוקרים במדעי ההתנהגות ומדעי המח מקובנטרי, וחוקרים העוסקים בפילוסופיה מאוקספורד, רואיינו עולי רגל שהשתתפו באירוע של קמינו דה סנטיאגו, הם נשאלו על מדת דתיותם, וכן הוצגה בפניהם בעיה הדורשת פתרון אנליטי לעומת פתרון המתבסס על אינטואיציה. בניגוד לטענות לפיהן אמונה קשורה בעיכוב קוגנטיבי או בהיעדר יכולת אנליטית, לא נמצאה התאמה.

המחקר, שפורסם ב " Scientific Reports", היה הראשון שקרא תיגר על מגמה הולכת וגדלה בקרב פסיכולוגים קוגניטיביים במהלך 20 השנים האחרונות, שניסתה להראות שהאמונה היא משהו שמגיע אלינו' באופן טבעי 'או באופן אינטואיטיבי.

קאמינו דה סנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון ספרד, הוא אחד ממסלולי העליה לרגל המפורסמים ביותר. החוקרים שאלו את הצליינים שאלות על אמונתם ורמת האמונה, וכן העריכו את רמת החשיבה האינטואיטיבית שלהם.

במחקר שני, שבו הם השתמשו בפאזלים מתמטיים כדי לגרות את האינטואיציה, הם גם לא מצאו קשר בין רמות של חשיבה אינטואיטיבית ואמונה בעל טבעי.

בחלק האחרון של המחקר הם השתמשו בגירוי מוחי כדי להגביר את רמות העיכוב הקוגניטיבי, הנחשבות כמסדירות את החשיבה האנליטית. זה היה כרוך בהפעלת זרם חשמלי ללא כאבים בין שתי אלקטרודות המונחות על הקרקפת של המשתתף, כדי לפגוע בקוגנטיביות. מחקר קודם שנעשה באמצעות הדמיה המוח הראה כי אתאיסטים השתמשו באזור זה של המוח יותר כאשר הם רצו לדכא רעיונות על טבעיים.

התוצאות הראו כי בעוד גירוי מוחי זה הגביר את רמות העיכוב הקוגניטיבי, הוא לא שינה רמות של אמונה על טבעית, דבר המצביע על כך שאין קשר ישיר בין עיכוב קוגניטיבי לבין אמונה על טבעית.

אנשי האקדמיה אומרים כי "מוקדם" להסביר את האמונה באל כדבר אינטואיטיבי או טבעי.

במקום זאת, הם אומרים שהמחקר שלהם תומך בתיאוריה שהדת היא תהליך מבוסס-טיפוח ומתפתח בשל תהליכים חברתיים-תרבותיים, כולל חינוך.

המחבר הראשי מיגל פריאס אמר:

"מה מניע את אמונתנו באלים – אינטואיציה או סיבה, לב או ראש? יש ויכוח ארוך בנושא זה, אך מחקרינו קראו תיגר על הטענה שהמאמין הדתי מגיע לאמונה מכיון שיש לו חשיבה אינטואיטיבית".  .

(פרטי המחקר: מיגל פאריאס, ואלרי ואן מולוקום, גיא כהנא, אוטה קרפלין, אנה ג'ויס, פדרו סוארס, לואיס אוביידו, מתילדה הרנו, קרולינה רוקיטה, ג'וליאן סאבולסקו, רייקה מוטון. אמונה על טבעית אינה מאופננת על ידי סגנון חשיבה אינטואיטיבי או עיכוב קוגניטיבי . דוחות מדעיים , 2017; 7 (1) DOI: 10.1038 / s41598-017-14090-9).

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
רמי
רמי
5 years ago

לא הבנתי מה חשבו לעצמם החוקרים.
הרי 99 אחוז מהנבדקים במחקר מאמינים בדת שלהם רק כי כך הם גדלו כילדים והם ממשיכים כמו ילדים טובים את מה שהם קיבלו בבית בלי לערער על זה, ומעולם זה לא הגיע מבחירה והחלטה אמיתית, וא"כ אין כל תוכן במה שהחוקרים גילו על צורת החשיבה שלהם.
וכל המחקר אמור להיעשות רק באנשים שקיבלו על עצמם אמונה בלי שהם התחנכו ע"ז בבית ושם מעניין לעשות כזה מחקר ולראות מה מוביל בן אדם להאמין.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x