האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

מנין לנו שבני ישראל מנו באמת שש מאות אלף?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

מנין לנו שבני ישראל מנו באמת שש מאות אלף?

שאלה: טיעון העד מסתמך על גודל הקבוצה, אבל גודל הקבוצה עצמו ממש לא ברור, אולי לא מדובר בכמויות כאלו גדולות של אנשים אלא בקבוצה קטנה שפיתחה סיפור. בכלל נשמעת הטענה שלא היו אוכלוסים גדולים כ"כ באותם זמנים.

:

תשובה: מדובר בתחום מאד עובדתי, מנין בני ישראל מורכב ממנין של שבטים, השבטים מתוארים במגלות יוחסין ובמשפחות, כל משפחה מהמשפחות האלו מתוארת בהמשך בדברי הימים, באיזה איזור התנחלה, מי היו בניה ונכדיה ועלילותיה, וכן בכל שאר ספרי הנביאים. אם אנחנו לא תופסים את הכל כקונספירציה של ספרות שלמה שנכתבה במשך מאות שנים שכולה המצאות, זה משקף בהכרח מציאות של עם המונה מאות אלפים.

התיעוד בתורה מתחיל ממפקדים חוזרים ונשנים, בפירוט של כל שבט וכל משפחה, מצוות מחצית השקל מצוה מדי שנה על כל אחד לתת מחצית השקל, זה אמצעי מדוייק לספירה. התורה מחשבת את מנין הבכורות כנגד מנין בני ישראל. במלחמה תמיד סופרים את החיילים, סופרים את המתים במגפות. כשיוצאים למלחמה צריכים לחלק נשק לאנשים, העם יודע כמה חרבות או קשתות יוצרו, אהלים צריכים לייצר. יש מידע על כמות מילדות וכמות לידות באופן כללי, ובמשך ארבעים שנה אנשים קולטים סדר גודל של עם באופן כללי.

עם ישראל עלה תוך כמה עשרות שנים ויישב את כל הארץ והכרית את העם הכנעני, בני הענק, מאות ערים הוקמו, זה לא יכול להיות ע"י קבוצה קטנה.

ההיסטוריון המצרי המפורסם, מנתון, מספר שהיהודים גורשו ממצרים ונוקב במספר של עשרים וארבע רבוא, רבע מליון איש.

גם ההיסטוריון המצרי כירימון מתאר את יציאת מצרים, ואת מספר הישראלים הוא מונה בשתי קבוצות של 25 רבוא ו38 רבוא, סה"כ 630,000 איש. (אין באמת מידע מוצק על כמות האוכלוסין של מצרים בתקופת יציאת מצרים, שגם היא זמנה מתוארך באופן שונה לפי חוקרים שונים. ואין שום פלא אם היו עבדים יותר מאוכלוסין, זה הגיוני בהחלט, וברומא היו תקופות שהעבדים היו 75% מהאוכלוסיה כפי שנביא בסמוך).

החשבונות שעושים מלומדים שונים בימינו על אוכלוסים בעבר, נסמכים הרבה פעמים על השערות פורחות באויר, ד"ר יצחק מייטליס בספרו לחפור את התנ"ך כותב: "ברור כי נקיבת מספרים מוחלטים היא יומרנית ולא מבוססת" (שם עמ' 75).

מייטליס (עמ' 234) מראה כי כל ההערכות מבוססות על הנחות שרירותיות ביותר, הלקוחות מן התרבות המערבית, המגורים בירושלים בסוף המאה ה19 היו צפופים לאין ערוך יותר ממה שסברו, "קשה לתפוס נתוני צפיפות כה גבוהים.. כפי שאמר צ'פלין שחקר את נושא הצפיפות בירושלים בשנת 1878 'בן המערב אינו מודע להרגלי המזרח', (כך נראים בעינינו מוגזמים תיאוריהם של טקיטוס הרומי (HIST ה יג) על ששים רבוא נפש בירושלים של ימי החרבן, ויוספוס (מלחמות ספר ה פרק יג' ז') מביא מספרים גבוהים בהרבה, ומספר כי בעיצומו של המצור הושלכו ששים רבוא מתים משערי ירושלים ומספר יתר חללי הרעב הוא לאין חקר).

ה'הערכות' של פינקלשטיין וחבריו נסתרות מכתובת סנחריב, לפי פינקלשטיין וברושי ('מנין אוכלוסי ארץ ישראל בשנת 734 לפנה"ס', קתדרה 58, תשנ"א עמ' 23-4) בכל ארץ ישראל המערבית היו רק 400,000 נפש באותה תקופה, בעוד סנחריב שלא כבש את ירושלים אלא רק חלק מממלכת יהודה, מספר שהגלה יותר מ200,000 איש מיהודה לאשור. לפי פינקלשטיין לא היו בכל ממלכת יהודה וירושלים גם יחד סכום כזה של בני אדם.

"לסיכום קשה ואף בלתי אפשרי להצביע על מספרים חד משמעיים, שכן העיסוק הוא במדה רבה בהשערות ובהנחות שלא הוכחו כל צרכן, ואעפ"כ נראה כי התמונה המצטיירת עולה בקנה אחד עם התיאור המקראי שעל פיו נמנו כמה מליוני תושבים במפקד שערך יואב (ש"ב כד ט)", (מייטליס עמ' 236). על זאת הארכנו במאמר: "הגישה להסקת מסקנות מתוך ארכיאולוגיה", ובמאמרים הקודמים לו.

לגבי הטענה על מספר האוכלוסין במצרים, גם שם אין מידע אמיתי, בכלל במצרים אין שכבות ואין ארכיאולוגיה עירונית שיטתית, אלא רק ממצאים כמו קברים וכו', ואפילו אם היתה רשימת אוכלוסין, שהיינו יודעים שהיא מזמן בני ישראל במצרים. בתרבויות כאלו כמויות העבדים היו עצומות, והרבה יותר מהאוכלוסיה, בחלק מהזמן של רומא העתיקה היו העבדים 75% מכלל האוכלוסיה. בשנת 1825 היו בברזיל 2,660,000 עבדים, באיי הודו המערבית 2,360,000 עבדים, בארה"ב 1,920,000 עבדים, ובמקסיקו 1,860,000 עבדים. בגויאנה ההולנדית היו העבדים כ88% מכלל האוכלוסיה, בברזיל כ67% מהאוכלוסיה, וכך הלאה (אנצ' תרבות כרך 5 עמ' 868).

אציין לדוגמא את המאמר הזה, על כמות האוכלוסיה המצרית, ראה שם בהערת שוליים 2 כי אדוארד אליס מעריך את תושבי הממלכה החדשה ב5 מליון, אבל "אין נתונים סטטיסטיים זמינים וכל המספרים האלו מבוססים על ניחושים פחות או יותר". ההערכות בנויות על פלפולים כדוגמת: בפפירוס האריס מוזכרים באחוזת המקדש של רעמסס השלישי, חישובים שטחים מעובדים (שלא באמת ניתן לדעת כמה היו באיזו תקופה וכמה באמת צרך כל אדם), מקורות היסטוריים עתיקים מספרים על שבעה מליון תושבים. בכל מקרה אין שום סוג של מפקד או ידע ישיר בן הזמן. ראה גם במאמר זה את ההצעות השונות ואת העובדה שהן מיוסדות על השערות והערכות בלי בסיס רציני.

ושוב, העובדות הארכיאולוגיות מלמדות שמאות ערים וישובים הוקמו ע"י ישראל בתקופת הכיבוש, וזה מחייב בהכרח סדר גודל של מאות אלפי בני אדם ולא קבוצה קטנה.

הסקרים הארכיאולוגים הראו עובדה ברורה: מאות רבות של אתרים בכל רחבי ישראל צמחו בתקופת הברזל, ולכולם יש מאפיינים אחידים: קרמיקה דומה, קנקני שפת הצוארון, היעדר עצמות חזירים, תרבות בניה נחותה מהתרבות הכנענית. כך עולה מהסקר של אהרוני בגליל העליון, ומסקרי יהודה ושומרון על ידי כוכבי, פינקלשטין, עופר, וזרטל. העובדות האלו מוצלבות עם סיפור ההתנחלות, שכללה את כל חלקי הארץ, בתקופה קרובה.

התאריך בו אפשר להגדיר סימני היכר ברורים להתנחלות הוא במאה ה13, כפי שכותב זרטל בתוצאות הסקר הארכיאולוגי (התפרסם גם בהארץ 11/11/99) "בסקר שנערך בין 1967-72 וכן בסקר של 1978 התברר בצורה ברורה כיצד במאה היג' לפנה"ס חלה התיישבות רבתי בכל יהודה ושומרון עדות ברורה לכיבוש". חשוב להבין שאין מידע ברור שהישובים לא קמו לפני המאה היג', אלא שניתן להוכיח שהם היו קיימים כבר במאה היג'.

הנתונים על הכיבוש מוכיחים שמדובר בעם שלם בסדר גודל של מאות אלפים לכל הפחות שכבש ארץ שלמה תוך דורות ספורים. ראה במאמרים: כיבוש הארץ היה או לא היה, מה אומרים הממצאים, עדויות להימצאות ישראל בארץ, גבולות ההתנחלות,  ועוד רבים בקטיגוריה העוסקת באמיתות המסורת ההיסטורית שבנביאים.

מלבד זאת יש להבין, שהטיעון ההיסטורי, מוכיח את נכונות הנתונים המתוארים בספר, מכיון שאם התפרסם בזמן המאורעות הוא לא יכל לשנות מהמציאות בסדרי גודל משמעותיים. כפי שהראינו באריכות: להגדרתה של היסטוריה, תיעוד בזמן המאורעות, והטיעון האמוני, התורה עונה לקריטריונים. והלאה.

לגבי היתכנות האירועים הקשורים במספרים אלו, ראה כאן הערה 2, ושם לגבי הפרשנות ש'אלף' פירושה משפחה.

4.2 5 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יוסף
יוסף
1 year ago

יישר כוח על המאמר המרתק והמחכים
יש לי ברשותכם שאלה:
הבאתם הוכחות מהיסטוריונים על יציאת מצרים
אשמח אם תוכלו גם להתייחס לשאלה מדוע לא מצאו ממצאים מנדודי עמ"י במדבר במשך 40 שנה?

הרי התורה עצמה אומרת שכל אותו הדור מתו במדבר – מס' עצום של לפחות 600 אלף גברים (חוץ מנשים), שנקברו שם במדבר , איך ייתכן שלא מצאו לפחות חלק מהקברים שלהם?
גם מקנה רב – בקר צאן חמורים גמלים וכדו' – יצאו איתם ממצרים כמו שמתואר בתורה, רובו המוחלט של המקנה בוודאי מת במדבר כיצד לא מצאו שרידים של עצמות מכל הבהמות הללו?
בנוסף, מן הסתם הם בישלו ואפו (כמו שמתואר בפרשת בהעלותך לגבי המן פרק יא פס' ח) וא"כ היו צריכים למצוא לפחות כמה כלי חרס תנורים סירים וכדו' שהשתמשו בהם במשך 40 שנה הללו

אשמח לתשובתכם
תודה

קובי
קובי
3 years ago

שלום,
רציתי לשאול אתכם, מה דעתכם על כך שלכאורה מהתורה עצמה ניתן למצוא מקום שמראה די בבירור שעם ישראל היה קבוצה קטנה מאוד ממה שניתן לחשוב ממקומות אחרים.
ניתן למצוא את זה בפרשנתו, שנאמר שם שעממי כנען הם רבים מבנ"י אבל כידוע שעממי כנען היו מוטעים משישה מיליון איש:
כִּ֤י יְבִֽיאֲךָ֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּ֑הּ וְנָשַׁ֣ל גּֽוֹיִם־רַבִּ֣ים ׀ מִפָּנֶ֡יךָ הַֽחִתִּי֩ וְהַגִּרְגָּשִׁ֨י וְהָאֱמֹרִ֜י וְהַכְּנַעֲנִ֣י וְהַפְּרִזִּ֗י וְהַֽחִוִּי֙ וְהַיְבוּסִ֔י שִׁבְעָ֣ה גוֹיִ֔ם רַבִּ֥ים וַעֲצוּמִ֖ים מִמֶּֽךָּ׃
וכן,
(ו) כִּ֣י עַ֤ם קָדוֹשׁ֙ אַתָּ֔ה לַיהֹוָ֖ה אֱלֹהֶ֑יךָ בְּךָ֞ בָּחַ֣ר׀ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ לִהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה מִכֹּל֙ הָֽעַמִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃
(ז) לֹ֣א מֵֽרֻבְּכֶ֞ם מִכׇּל־הָֽעַמִּ֗ים חָשַׁ֧ק יְהֹוָ֛ה בָּכֶ֖ם וַיִּבְחַ֣ר בָּכֶ֑ם כִּֽי־אַתֶּ֥ם הַמְעַ֖ט מִכׇּל־הָעַמִּֽים׃
ועל זה אומרים:
הרשב"ם:
(ז-ח) לא מרובכם מכל העמים – אנשי לבב יבינו ויתמהו: וכי משה רבינו היה סבור שישראל היו טועים בזה הדבר שיהו מרובים מכל האומות שבעולם, שהוצרך לאמר: לא מרובכם? ועוד שאמר: חשק י"י בכם – וכי בשביל שהם מרובים יבחר בהם יותר לאהבה אותם? אלא כך פירושו: לפי שאמר למעלה: ונשל גוים רבים מפניך החתי וגו' שבעה גוים רבים ועצומים ממך, ושמא תאמרו: אנו מרובים מאותן שבעה עממים, ובעוצם ידינו נגרש אותם. לא מרובים אתם מכל אותם ז' עממים, ולא מרובכם חשק י"י בכם לנצח אותם, אלא אתם המעט מכל אותם ז' עממים. אלא מאהבת י"י אתכם בשביל שבועתו לאבותיכם – ונשל אותם מפניך (דברים ז':א').
הרד"צ הופמן:
מכל העמים – כלומר, מכל אחד ואחד מן העמים. לדברי תרגום השבעים: כי אתם המיעוט מתוך כללות כל העמים.
תודה רבה.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

מה דעתו של צוות האתר על ההוכחות של ד״ר יהושע ברמן בתחילת ההרצאה כאן
https://youtu.be/WcpW6_No4Zs
זה נראה מאד משכנע

בלי שם
בלי שם
3 years ago

שהמספרים בתורה לא תמיד מעידים על דיוק הסטורי.
ניתן להוסיף שגם בחז״ל רואים התיחסות דומה לגבי מספר חניכיו של אברהם בפרשת לך לך. כתוב 318 והם מפרשים שזה גימטריה והיה רק אליעזר.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

1) הסברם של חז״ל על 318 נותן לנו הבנה שמספר לא חייב להיות היסטורי.
וזה בין אם תסביר שבאמת היה רק אליעזר ובין אם תסביר שבאמת היו יותר אבל ההתאמה המופלאה לגימטריה של שמו (שהביאה את החז״ל לומר את מה שהם אמרו) היא אומרת שיש דברים בגו.
וזה בתורה שניתנה על ידי הקב״ה.
2) האם דברי הימים יצירת אנוש ולכן הוא משקר או טועה? לא זה מה שנאמר. בדברי הימים רואים את היחס למספרים כבאים להביע משהו (וזה לא משנה למה מספרים כאלה או אחרים ומה היה המספר באמת)
ואם כן למה בתורה לא יכול להיות אותו דבר? האם זה משנה באמת שבשבט פלוני היו כך וכך אנשים? מה זה מלמד אותנו? בוודאי יכול להיות שזה תיאור למה שהיה אבל זה לא מוכרח. אם סגנון כתיבה כזה היה מוכר ליהודים של דורות ההם אין שום מניעה שהקב״ה לא ישתמש בו כדי לומר את מה שהוא רוצה למסור לאותם אנשים.
3) וכן בעניין 70. בוודאי אין הוכחה חד משמעית שלא היו שבעים. כל הקושיות שלו ושל הנצי״ב אני יכול לתרץ. בנותיו זה דינה בנות בניו זה שרח וכו׳ וכד׳ אבל באמת שלא נח שמכל הצאצאים יש רק נכדה יחידה וגם אם כן למה מנו אותה? (זה קשה גם לשיטתך) ההתאמה שאצל הגבירות פי שניים מהשפחות גם מסיבה תשומת לבינו במיוחד אחרי שראינו מספרים בדברי הימים.

אם הולכים עם הדברים האלה המספרים הברורים וכן מפקד מחצית השקל לא מקשים כלל. כי עד כמה שאתה נקטת מספרים האלה אתה ממשיך איתם גם הלאה. (רק לסבר את האוזן, נניח שכל מספר היה כפול 10 כתו 60 ובאמת היו רק 60 אלף. האם לא ברור שבמחצית השקל ממשיכים עם ההכפלה) (ולשיטתך שעיגלו והתקזז, האם סביר שהתקזז בדיוק לאותם מספרים בכל שבט ושבט ובכולל? ואיך תסביר ההתאמה המדויקת בין מחצית השקל ומספר בני ישראל? ) ואיך קרה שבמניין הראשון בספר במדבר יש 603,550 ובערבות מואב אחרי כמעט 40 שנה יש 601,730 המספר כמעט זהה.

קודם כל אם זה נכון זה לא משנה אם מרוויחים או מפסידים.
אבל הוא רוצה להרוויח שאם יש סבירות גבוהה שהמספר 600 אלף גברים לא תואם למציאות היסטורית אין כאן קושיה.
ומה עם הפסוק מעט מעט אגרשנו מפניך עד אשר תפרה ונחלת את הארץ? וכן שלא תרבה עליך חית השדה? באותם ימים שלא בנו בתים לגובה ל-20 משפחות. והשטח של הארץ אפילו בגבולותיה אז, היה אמור להיות די מיושב בלפחות 2000 מליון איש

בלי שם
בלי שם
3 years ago

מספר 318 חריג. ואם אתה רוצה לטעון שהוא טיפולוגי ולהשוות אותו למספר של 318 נערות במשלחת הכלולות של אמנחותפ השלישי (כמו שהבאת מוויקיפדיה ערך ״מספר 318״ ואחר כך משום מה מחקת) שהוא בערך בן התקופה אתה יכול.

דרך אגב לא הבנתי איך אפשר להתדיין ככה, אם אני כותב תגובה למה שענית ובסוף מגלה שתוך כדי שינית את דבריך בתגובתך המקורית, חלק מחקת חלק הוספת? לי אין את האופציה הזו. טבעי ששכחת משהו או כתבת בלי לחשוב פעמים כולנו בני אדם אבל כשאתה מתקן תסמן את זה באיזה שהוא אופן שיהיה הוגן כלפי וברור לכולם. לכן אני כבר לא יודע איזה טענה שייכת לאיזה מספר.

באמת מטענותיו של ברמן לגבי תמרים וגודל המחנה לא הזכרתי דבר ובמכוון. וגם מה שהוא טוען על 600 משפחות לא שמעתי וזה לא משנה מה הוא חושב בפירוש המספרים.
הנקודה שראיתי שם זה מספרים בדברי הימים וכן ראיון אפשרי על בני שפחות וגבירות וכן טענתו על מעט מעט אגרשנו (איך אתה מסביר את זה עם הטענה שהיו שטחים לא מיושבים, הרי מפורש שמדובר כאן על השטחים שהיו מיושבים)
לגבי המניינים, אם המספר 600 אלף אינו היסטורי אלא ביטוי למשהו כמו שמספרים בדברי הימים ביטוי [כי מלבד הסכום צריך להסביר למה לא נקטו אלף ועוד אלפיים ששווה 3 אלפים] (לא יודע למה, נניח שביטוי לשלמות) זה מתרץ שהשמלות נשארה בין מניין הראשון לשני.

הנקודה שלי שאם יש סבירות ששני מיליון לא יכלו לצאת ממצריים או להיכנס לארץ זה הסבר סביר במידה מסוימת למרות הקשיים ותלוי עד כמה קשה לקבל שבאמת היו 2 מיליון.

318 זו לא הדוגמה היחידה. על הפסוק ביהושע ״ויכו מהם אנשי העי כשלושים וששה איש״ כידוע יש מחלוקת בסנהדרין (מד) אם זה כפשוטו או שזה יאיר בן מנשה ששקול כרובו של סנהדרין (זה נכון שכתוב מספר שאינו עגול ועם ״כ״ הדמיון אבל בכל אופן רבי יהודה לא מתרגש מזה ואומר שזה כפשוטו והסיבה כי ״כ״ הדמיון לא תמיד מורה על הדמיון כמו ביחזקאל ח ״כעשרים וחמישה איש אחוריהם אל היכל ה׳ ואילו לא היה מושג כזה מספר שאינו משקף מציאות אף אחד לא היה אומר שזה יאיר בן מנשה)
כך שבהחלט בעיני זו דרך אפשרית בתור כיוון חשיבה בפשט.

פעם ראיתי ששימוש בגימטריה היה בטקסטים ממזרח הקדום אבל אני לא בדקתי את זה.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

נכון, עכשיו ראיתי, זה באמת נמצא, אבל משום מה למטה כשכל התגובות למעלה. גם דברים כאלה מקשים מאד. אבל אתה מכיר משל של המגיד מי שמוסיף חשוד גם בלגרוע 😉

בלי שם
בלי שם
3 years ago

תראה, אין שום דבר חד משמעי. הכל אפשר לתרץ או להסביר כפשוטו במיוחד שאנחנו מאמינים בנסים, עכ״פ מבחינת תזמון תופעות הטבע. אבל המספרים במקומות רבים קשים וכמו כל המספרים שדיברנו שהם מוזרים כמו 318 שגם גימטריה של אליעזר וגם מופיע בעולם הקדום כמספר יחודי בעוד מקומות או שיש בהם קשיים כגון מניין של שרח בתוך הבאים וכן מספרים דומים בין מניין הראשון ומניין השני, מספרים עגולים של 100 בשני המניינים חוץ משני השבטים ששם המספר נגמר ב50 או 30 (והרי דייקו עכ״פ עד העשרות כמו שכתוב על ראובן במניין השני בפ׳ פנחס 43,730) האם זה מסתבר? מספרים מאד גדולים שמתחברים מאד יפה בדברי הימים.
ומצד שני חז״ל מוכנים לפרש מספרים שלא כפשוטו מכל מיני סיבות לא חשוב מהם (דבריהם על יאיר בן מנשה ממש לא נראים כדרוש) כל זה מעורר סימן שאלה. שוב זה לא מוכרח אבל אומר דרשיני. מי שידרוש הכל כפשוטו מקובל. אבל מאידך גיסא אתה מעורר נקודה חשובה, קשה מאד להסביר בצורה כזו מספרים לאורך כל הספר.

אז אם יש אפשרות במציאות שכמות כל כך עצומה של אנשים תצא ממצרים ו/או תכנס לארץ אפשר לפרש כך או כך ואולי אפ׳ עדיף לפרש כפשוטו. אבל אם יש הוכחות סבירות שאוכלוסיה של האזור אז לא תואמת למספרים האלה אז זה יכריע את הפירוש. כי המציאות פרשן יותר טוב מהכל. בדיוק כמו שמציאות של תיארוך של יצירות שנוצרו על ידי מישהו תבוני שמתארכות ליותר מ6000 שנה ויש סבירות גדולה באמינות הצלבת התיארוכים אמורים לפרש פרשת בראשית.

אני לא ראיתי כל הטענותלגבי אוכלוסיה של אז האם זה מסתמך רק על מציאות של היום או יש הוכחות מתקופות ההם אבל יש חוקרים שחושבים שזה לא הגיוני.
אולי אתה ראית הכל לכן הדבר ברור לך. מעניין לשמוע את מאור עובדיה, זה נראה שהוא תר אחרי כל פרסום מדעי.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

מספר 318 הוא כן חריג כי אין שום סיבה שציינו 318 ולא 320 או כ300. האם זה כל כך עקרוני לספור את חניכיו עד האחרון? וכיון שבחומש זה לא מצוי ומאידך זה עולה יפה עם גימטריה של אליעזר או מספר כזה בתרבויות אחרות יש סבירות לא להבינו כפשוטו. האם אתה חושב שעשיו הקפיד לקחת 400 איש בדיוק?באמת גם 36 הוא מספר טיפולוגי כמו שהראת בהערה 2 שם בטוטו״ד.
רק שאורבך החליף סיבה עם המסובב. היות ומספר 36 טיפולוגי לכן בחרו בו במצרים וגם כדי להביע כמות ליטרים בזרעו של עוג וכו׳ וכן לא רחוק לומר שגם דברי אביי לאו דווקא (על פי הפשט לפחות). האם כל מספר טיפולוגי נפרש לא כפשוטו? בוודאי שלא! מה נעשה עם באמת באירוע השתתפו מספר טיפולוגי של משתתפים?! אבל זה לא מפריע לרשב״ם ועוד ראשונים לפרש מספרים כמו 300 ו60 ועוד כטיפולוגיים. כי הכל לפי העניין והגיון החוקר.

זה שמקורות מצריים מדברים על מספרים עצומים לא אומר הרבה. גם מלכי אכד חיו 22000 שנה לפי ההיסטוריה הכתובה שלהם. צריך הוכחות יותר פרגמטיות. למשל כמות האוכל שהמלך קונה מארץ אחרת על פי חוזה, מבנה שעשו ממחצית השקל שאספו מכל אחד וכד׳

אשמח אם תפנה אותי לספרות מחקרית שמסכמת את הדעות בנושא.

אריה אדרי
אריה אדרי
9 months ago
Reply to  בלי שם

לגבי בכורות שקראתי בספרו זה לא הוכחה. פשוט לעניין פדיון סופרים רק בכורות גברים שנולדו בדרך טבעית ושרדו עד אותו זמן – ברפואה של אז כנראה היו הרבה נפלים והרבה ילדים מתו בלידה הראשונה (שאז האם כנראה הייתה מאוד צעירה, בארצות ערב בנות התחתנו סביב גיל 13), חוץ מהקושי של השעבוד וכד'.
ואכן יש מדרשים שמספרים על ריבוי לידות לא טבעי. מסיבות הללו מובן איך המספר היה גדול.
אצלי למשל סבתא רבתא שלי היה לה נין בגיל 45 והיו כאלה שהיה להן נין בגיל 39. זה לא עולם מערבי כיום.

שואל
שואל
4 years ago

ההסבר המובא כאן יכול להיות הגיוני ונכון רק אם תוכל לענות על השאלה הבא
כתוב שבני ישראל ירדו למצרים שבעים נפש
בהנחה שהיו שם 210 שנים גידול כ"כ עצום מ70 איש ל600 אלף במספר מועט של שנים נראה לא ככ הגיוני
בהתחשב במצב של בני ישראל, שהיו עבדים, שנות רעב, "כל הבן היאורה תשליכו,, תנאי הגיינה נמוכים ועוד הרבה נתונים שלא גורמים לאיכות ואריכות ימים.

אליהו
אליהו
4 years ago
Reply to  שואל

ילדו שישה בכרס אחד

aשש
aשש
3 years ago
Reply to  אליהו

תודה, אבל יש הסברים שהמושג אלף פירושה משפחה כביטוי בשופטים, והמניינים טיפולוגיים, וגם יש הסבר לכל מניין מה הרעיון מאחורי המספר ככל שזכור לי. ככה שמדובר ב600 משפחות, שזה נניח כעשרים אלף.

25
0
Would love your thoughts, please comment.x