האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

פירוש צח לפרשת מתן תורה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

מתן תורה הוא הנושא המרכזי של ספר שמות, הוא בעצם סיפורו של הספר כולו. מעמד הר סיני ועשרת הדברים מהוים שיא של ההתגלות. אבל סיפור ההתגלות מקיף את הספר כולו, מהאש הבוערת בסנה בחורב בימי השעבוד, ועמוד האש המוציא את ישראל ממצרים, דרך אש עשרת הדברים, ועד האש השוכנת במשכן 'בכל מסעיהם'.

ספר שמות שוזר זה בזה שני חוטים מרכזיים: קירבת ה', ולימוד חוקיו. אלו בעצם שני המישורים בהם פועלת התורה, חידושה העיקרי הוא ההרחבה של שני התחומים הללו עד הפיכתם למימדים מקבילים.

השילוב ביניהם מתבטא בראיית כל החוק וההתנהגות האנושית, דרך המימד הרוחני האלהי האחדותי.

החוק מכסה את כל שטחי החיים והדעת. וכן להיפך, המימד הרוחני נמדד דרך החוק, סטיה מן החוק אינה רק ענין פורמלי, אלא מנתקת את פתיל הרוחניות ובוגדת באלהי.

אם התפיסה הפשטנית האנושית היא לתחום את שני המימדים באופן אינטואיטיבי: יש דברים ששייכים להבנת הלב והרגש, ויש ששייכים לתחום החוק. באה התורה ומרחיבה את שני המימדים לכדי הקבלה וחפיפה: תחום החוק כולל גם את מה שנדמה כענין התלוי ברגש, ותחום הרוחני כולל גם את מה שנדמה כענין התלוי בחוק. הרוחניות כוללת גם את אחרון הגרים, והחוק מחייב גם את המלך והכהן הגדול.

לפנינו הסיפור של התקרבות ישראל לה', מעם ככל העמים הפכו לעם ה', כרתו עמו ברית, הכירוהו, ראו בהתגלותו, שמעו את קולו, עשו רצונו, שכן בתוכם. וכל התהליך הרוחני שאנו קוראים על שלביו.

ובמקביל אליו מסופרים חוקי ה', החוקים השונים העוסקים בתחומים כה שונים, נפרשים לפנינו החל מחוק הפסח, דרך המשפטים, ועד חוקי חנוכת המשכן.

השילוב של הסיפורים והחוקים אינו רק ענין ספרותי,  אלא גם תיאור המציאות בה עברו בני ישראל תהליכים רוחניים, וקבלו חוקים שונים בזמנים שונים. (גם פרשת היציאה ממצרים משלבת את החוק והתיאור בכוונת מכוין).

בפרשת מתן תורה בולט לעיני הקורא המעבר החד מסיפור לציווי וחוזר חלילה, תיאור המתרחש למרגלות הר סיני מתחיל בביאת יתרו, ומסיים בהקמת המשכן. התורה מתארת לנו את האירועים בצורה חיה, ולפתע נעצרת בתיאור ופותחת חלון בו אנו קוראים על החוקים שנאמרו, החוקים המופשטים מן המציאות. ושוב נסגר החלון ואנו חוזרים להמשך תיאור האירוע.

אין להבין את הדברים מבלי לראות את שני המימדים כמשלימים זה את זה, אין המדובר בתפאורה מחד, ובלימוד חוקים מאידך. אלא במיזוג של המאורעות עם החוקים. במקום שנפתח החלון אל החוק, נטווה החוק יחד עם הסיפור לחוייה רוחנית אחת.

למאמר המלא

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x