האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

פרופ' אליצור: ביקורת המקרא – ענין של אופנות חולפות

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

אלכס צייטלין בביקור בית אצל פרופ' יואל אליצור, לפני כחודש:

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
מתן חסידים
מתן חסידים
4 years ago

מי הם המראיינים ?

יוני
יוני
4 years ago

תמיד הייתה לי הרגשה שבזמן התנ"ך הגו" יה – וה" ככתבו.. (למה? א. מאד מוזר שלכל אלוהי עמי האיזור קראו בשם כמוש ומלכום וכו' ויפתח נוקט בשמם ובשם אלוהי ישראל בחדא מחתא.
ב. לא נזכר איסור כזה, אלא בנושא לשווא.
ג."הוי"ה אדוני" נזכר הרבה וכבר נראה חשוד..
ד. עובדא דר"ח בן תרדיון.
ה. וביומא סט: גבי עזרא שגידלו ב"שם המפורש"..
ובוודאי משה כה תאמר לבנ"י הוי"ה.. זה שמי לעולם.. וכן ויקרא ה' ה' – א"א שיהיה בכינוי

ועכשיו עם ההבחנה שלו שעד שמואל לא ניזכר שם "אדוני" כחפצא – אובייקטיבית.. – לדעתי סגר את הדיון!

יוני
יוני
4 years ago

עכשיו מצאתי דוגמא יחידה לשם "אדני" כאובייקט, "מקדש אדני כוננו ידיך" בשירת הים..

קשה מאד להכניס לשירה הסבר שמדבר/ים הוא/הם, מול האל ופונה/ים אליו, אף שאפשר.

ואולי אפשר שמכיון שראתה שפחה על הים נוכחותו במוחלט, היה זה מן העניין לעבור לדבר "אליו"/איתו ממש(ולא "עליו").
ועדיין הוא פלאי.

יוני
יוני
4 years ago

הטענה הייתה שאין בחמישה חומשי תורה אף אזכרה של שם אדני שלא בנוכח, כבפניה לאדון..
מה שייך לתהילים?

יוני
יוני
4 years ago

דלכאו' נראה שהוא שירת שבח ותיאור המקרה, ולא פניה ל"אדון"..

י. צ.
י. צ.
3 years ago
Reply to  יוני

בזמנו היתה לי ראיה לזה מהרא"ש על שבועות.

יעקב
יעקב
4 years ago

ברצוני להעלות טענה שחשבתי עליה,
בשמואל ב פרק כד כתוב "וַיָּבֹאוּ דָּנָה יַּעַן, וְסָבִיב אֶל-צִידוֹן." , הנקודה להעלות כאן היא זאת:

צידון נמצאת על החוף הלבנוני (כפי שניתן לראות במפה להלן:comment image) , ניתן לראות במפה שאפשר ללכת מדן לצידון בקו ישר , אז מדוע המילה "וְסָבִיב" , על כל המקומות שביקרו בהם כמעט נכתב "וַיָּבֹאוּ," , "וַיָּבֹאוּ, הַגִּלְעָדָה, וְאֶל-אֶרֶץ תַּחְתִּים, חָדְשִׁי; וַיָּבֹאוּ דָּנָה יַּעַן" , "וַיָּבֹאוּ, מִבְצַר-צֹר" המילה לא במקום זה נראה.

אבל כאשר מביטים במפה טופוגרפית (ראו כאןcomment image)
רואים שיש חוצץ (ראו במפה לעיל) בין דן לבין צידון ולכן אי אפשר ללכת לשם בקו ישיר אלא יש ללכת "סָבִיב", מבקרי המקרא טוענים שסופרים בירושלים במאה ה7 לפנה"ס כתבו את ספר שמואל.

כיצד סופרים שישבו בירושלים ידעו את הטופוגרפיה של צפון הארץ ללא גישה למפות ולאזור עצמו?
נשמע מופרך.
ממלכת ישראל כמובן נחרבה סיבות שנת 720 לפנה"ס , והתקופות שבהם היו לשני הממלכות קשרי ידידות הן מועטות.

אלי
אלי
4 years ago

עוד דוגמאות:

1. הפלישתים הם האויב המר במחצית השניה של ס' שופטים ועד דוד המלך. אולם האויב הנורא הזה כלל אינו נזכר במחצית הראשונה של ס' שופטים ובמלחמות כיבוש הארץ של ס' יהושע. הוא אינו נוכח משום שטרם נוצרה התנגשות ישירה בינו לבין עם ישראל. לו היו ספרי נביאים ראשונים נכתבים בתקופת המלכים קשה להבין למה לא היו משרבבים את האויב המוכר (והקרוב בזמן) לתיאור מלחמות הכיבוש.

2. הביטוי "מעבר לנהר" מתייחס לגדה האחרת של נהר הפרת, אולם מהות הגדה הזאת משתנה עם הזמן. בחומש ובספרי נביאים ראשונים הוא מתייחס לגדה המזרחית של הנהר (כמתבקש מפרספקטיבה ארץ ישראלית), בספרים המאוחרים – מעליית האימפריה האשורית ואילך – הכוונה היא לגדה המערבית, כלומר לצד של ארץ ישראל, שכן אז משמעות הביטוי היא מפרספקטיבה אשורית (נינווה).
לו היו הספרים נכתבים כולם בשלהי בית ראשון קשה להבין כיצד נשמר הניואנס העדין הזה.

משה רט
4 years ago

תמהני על פרופ' אליצור, כאשר שאלו אותו בסוף למה אין שמות המכילים יה"ו בתחילת תקופת המלכים, היה צריך להשיב מיניה וביה שהרי ישנם יהונתן, יואב, אדוניהו בן חגית, ומן הסתם גם עוד. אז איזו מין שאלה זו?

שופר מהופך
שופר מהופך
4 years ago

האיש הוגה את ה"שם" באותותיו???!!!!
ה' ירחם..

אגב, ישנו עוד שם "יהויסטי" בתורה ובהפניה מוחלטת לאל "הפעם אודה את הוי"ה ותקרא שמו יהודה"..

דוד
דוד
4 years ago

הדברים שלו מאוד יפים יישר כוח ,ויש להתפעל מהרוגע שלו למרות שהוא ניפגש עם אותם אנשים שמקדמים כל כך את עיוותי התנך ואף את ההתעלמות מאנשים שלא חושבים כמותם

ק***
ק***
4 years ago

שלום,
רציתי לשאול, אומנם אין הנחתום מעיד על עיסתו.
אני שמעתי את הראיון שהפנתם כאן אליו ביוטיוב, והוא נשמע לי שטוען טענות שיש להם משקל לא מבוטל בעניין. אבל נראה מהתגובות ביוטיוב וכן מההתייחסות של מי שצילם את הראיון שהוא כביכול נכשל לחלוטין "בדבייט" כאן.
מה אתם חושבים?
אני כל כך תומך בצד הדתי שמוכן לבלוע טענות קש (והתאוות הכשרות מסמות את עיניי 🙂 ) או שלא?

ק***
ק***
4 years ago

עם התפתחות השפה והשינויים בשפה.

דוד
דוד
4 years ago

כל כך חבל שאין על סירטונים אילו של אלכס תגובות של רציו ,כי שם מסתובבים אנשים שמתענינים בנושאים אילו ולרציו יש מה להגיד בנושא אך לא נמצאים בדיונים בתגובות ,וגם כך אנשים יחשפו למאמרים של רציו .

דוד
דוד
4 years ago

בזירה של תקשורת "לא פירסמת לא עשית" לעניות דעתי כל עוד אתם לא מפרסמים שם לפחות תגובות מסויימות לא ידעו על רציו וחבל ..

25
0
Would love your thoughts, please comment.x