נושאים באתר
- אישים (85)
- אמונה בעידן הידע (286)
- הגיון צדק ומוסר – בתורה ובהלכה (104)
- המסורת ההיסטורית נ"ך (208)
- המסורת ההיסטורית תורה (466)
- המסורת ההיסטורית תושבע"פ (180)
- התורה כרלבנטית בזמננו (297)
- התייחסות לתעמולה פסאודו-מדעית (150)
- וידאו (352)
- כללי (5)
- מאמרים (2,058)
- מאמרים באנגלית (38)
- מטריאליזם מול דואליזם (455)
- אבולוציה ובריאה (169)
- אמונה בכוח עליון (97)
- העולם חומר ורוח (91)
- נפש האדם (80)
- רוחניות (35)
- ספרים (146)
- שאלות ותשובות (65)
- תורני. הרב יהושע ענבל: שיעורים ומאמרים (145)
- אבותינו – סדרה (13)
- היסטוריה (15)
- וידאו (20)
- חז"ל, ספרות, השקפה, והיסטוריה (40)
- מועדים וזמנים (15)
- מקרא (50)
- שמע (15)
- תולדות הפוסקים ושיטותיהם (20)
"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?
תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית
פרופ' אליצור: ביקורת המקרא – ענין של אופנות חולפות
צוות האתר
- מילות מפתח למאמר זה: אמינות מחקרים, בקורת המקרא
- נושאים הקשורים למאמר זה: המסורת ההיסטורית נ"ך, המסורת ההיסטורית תורה, וידאו
מי הם המראיינים ?
אלכס צייטלין הוא בעל ערוץ יוטיוב, אדם משכיל המתמצא בהיסטוריה של עם ישראל, ומראיין מלומדים שונים
תמיד הייתה לי הרגשה שבזמן התנ"ך הגו" יה – וה" ככתבו.. (למה? א. מאד מוזר שלכל אלוהי עמי האיזור קראו בשם כמוש ומלכום וכו' ויפתח נוקט בשמם ובשם אלוהי ישראל בחדא מחתא.
ב. לא נזכר איסור כזה, אלא בנושא לשווא.
ג."הוי"ה אדוני" נזכר הרבה וכבר נראה חשוד..
ד. עובדא דר"ח בן תרדיון.
ה. וביומא סט: גבי עזרא שגידלו ב"שם המפורש"..
ובוודאי משה כה תאמר לבנ"י הוי"ה.. זה שמי לעולם.. וכן ויקרא ה' ה' – א"א שיהיה בכינוי
ועכשיו עם ההבחנה שלו שעד שמואל לא ניזכר שם "אדוני" כחפצא – אובייקטיבית.. – לדעתי סגר את הדיון!
המאירי לסנהדרין אכן כתב שהאיסור להגות את השם באותיותיו הוא מדרבנן
וגם רש"י פי' שהאיסור הוא לדרוש אותו בשם של מב' היוצא ממנו
וכן ר' מנא בירו' סנהדרין י' א' מפרש כגון אילין כותאין דנשבעין
והרי היו כותבים אותו במכתבים ג"כ ישמיע יקוק את אדני ברכת שלום
ומזה שהתירו במקדש ג"כ נר' שלא יתכן שיהיה איסור גמור, ומה היו עושים עד בנין הבית?
וכנראה אסרו להגות באותיותיו בגבולין בשבועה או בסתם אמירה כי ראו שאינם יראים כ"כ מלהזכירו לשוא או לישבע לשקר ח"ו
עכשיו מצאתי דוגמא יחידה לשם "אדני" כאובייקט, "מקדש אדני כוננו ידיך" בשירת הים..
קשה מאד להכניס לשירה הסבר שמדבר/ים הוא/הם, מול האל ופונה/ים אליו, אף שאפשר.
ואולי אפשר שמכיון שראתה שפחה על הים נוכחותו במוחלט, היה זה מן העניין לעבור לדבר "אליו"/איתו ממש(ולא "עליו").
ועדיין הוא פלאי.
לא מרגיש כ"כ את ההכרח
נראה לי שגם בתהלים יש פסוקים כאלו
הטענה הייתה שאין בחמישה חומשי תורה אף אזכרה של שם אדני שלא בנוכח, כבפניה לאדון..
מה שייך לתהילים?
כנראה לא הבנתיך מקודם
אבל הרי השירה היא "שירה לה'" ופונה אליו כמה פעמים בלשון נוכח
דלכאו' נראה שהוא שירת שבח ותיאור המקרה, ולא פניה ל"אדון"..
בזמנו היתה לי ראיה לזה מהרא"ש על שבועות.
ברצוני להעלות טענה שחשבתי עליה,
בשמואל ב פרק כד כתוב "וַיָּבֹאוּ דָּנָה יַּעַן, וְסָבִיב אֶל-צִידוֹן." , הנקודה להעלות כאן היא זאת:
צידון נמצאת על החוף הלבנוני (כפי שניתן לראות במפה להלן:) , ניתן לראות במפה שאפשר ללכת מדן לצידון בקו ישר , אז מדוע המילה "וְסָבִיב" , על כל המקומות שביקרו בהם כמעט נכתב "וַיָּבֹאוּ," , "וַיָּבֹאוּ, הַגִּלְעָדָה, וְאֶל-אֶרֶץ תַּחְתִּים, חָדְשִׁי; וַיָּבֹאוּ דָּנָה יַּעַן" , "וַיָּבֹאוּ, מִבְצַר-צֹר" המילה לא במקום זה נראה.
אבל כאשר מביטים במפה טופוגרפית (ראו כאן)
רואים שיש חוצץ (ראו במפה לעיל) בין דן לבין צידון ולכן אי אפשר ללכת לשם בקו ישיר אלא יש ללכת "סָבִיב", מבקרי המקרא טוענים שסופרים בירושלים במאה ה7 לפנה"ס כתבו את ספר שמואל.
כיצד סופרים שישבו בירושלים ידעו את הטופוגרפיה של צפון הארץ ללא גישה למפות ולאזור עצמו?
נשמע מופרך.
ממלכת ישראל כמובן נחרבה סיבות שנת 720 לפנה"ס , והתקופות שבהם היו לשני הממלכות קשרי ידידות הן מועטות.
יפה, נקודה נוספת היא היעדרה של צור בכל המקראות עד המאה ה10
צור עלתה מן המאה העשירית והלאה והפכה לעיר המרכזית הרבה יותר מאשר צידון
וכך היא מופיעה בכל התיאורים שממלכות שלמה ואילך
אבל בכל המקראות קודם לכן בתורה ובנביאים ראשונים מוזכרת רק צידון כמוקד הכח, משום שצור עדיין לא עלתה
עוד דוגמאות:
1. הפלישתים הם האויב המר במחצית השניה של ס' שופטים ועד דוד המלך. אולם האויב הנורא הזה כלל אינו נזכר במחצית הראשונה של ס' שופטים ובמלחמות כיבוש הארץ של ס' יהושע. הוא אינו נוכח משום שטרם נוצרה התנגשות ישירה בינו לבין עם ישראל. לו היו ספרי נביאים ראשונים נכתבים בתקופת המלכים קשה להבין למה לא היו משרבבים את האויב המוכר (והקרוב בזמן) לתיאור מלחמות הכיבוש.
2. הביטוי "מעבר לנהר" מתייחס לגדה האחרת של נהר הפרת, אולם מהות הגדה הזאת משתנה עם הזמן. בחומש ובספרי נביאים ראשונים הוא מתייחס לגדה המזרחית של הנהר (כמתבקש מפרספקטיבה ארץ ישראלית), בספרים המאוחרים – מעליית האימפריה האשורית ואילך – הכוונה היא לגדה המערבית, כלומר לצד של ארץ ישראל, שכן אז משמעות הביטוי היא מפרספקטיבה אשורית (נינווה).
לו היו הספרים נכתבים כולם בשלהי בית ראשון קשה להבין כיצד נשמר הניואנס העדין הזה.
על פלשתים ראה כאן.
על עבר הנהר ראה כאן.
תמהני על פרופ' אליצור, כאשר שאלו אותו בסוף למה אין שמות המכילים יה"ו בתחילת תקופת המלכים, היה צריך להשיב מיניה וביה שהרי ישנם יהונתן, יואב, אדוניהו בן חגית, ומן הסתם גם עוד. אז איזו מין שאלה זו?
אכן, אף ברשימות היחס שבדברי הימים ישנם עווד הרבה שמות כאלו
לפי האמור כאן יש 140 שמות תיאופוריים מלפני תקופת המלוכה
האיש הוגה את ה"שם" באותותיו???!!!!
ה' ירחם..
אגב, ישנו עוד שם "יהויסטי" בתורה ובהפניה מוחלטת לאל "הפעם אודה את הוי"ה ותקרא שמו יהודה"..
הדברים שלו מאוד יפים יישר כוח ,ויש להתפעל מהרוגע שלו למרות שהוא ניפגש עם אותם אנשים שמקדמים כל כך את עיוותי התנך ואף את ההתעלמות מאנשים שלא חושבים כמותם
שלום,
רציתי לשאול, אומנם אין הנחתום מעיד על עיסתו.
אני שמעתי את הראיון שהפנתם כאן אליו ביוטיוב, והוא נשמע לי שטוען טענות שיש להם משקל לא מבוטל בעניין. אבל נראה מהתגובות ביוטיוב וכן מההתייחסות של מי שצילם את הראיון שהוא כביכול נכשל לחלוטין "בדבייט" כאן.
מה אתם חושבים?
אני כל כך תומך בצד הדתי שמוכן לבלוע טענות קש (והתאוות הכשרות מסמות את עיניי 🙂 ) או שלא?
קשה לקבוע מראש מי 'ניצח'
אפשר להתייחס לכל טיעון
אז תבחר את הטיעון שמוצא חן בעיניך או שלא מוצא חן בעיניך
עם התפתחות השפה והשינויים בשפה.
כל כך חבל שאין על סירטונים אילו של אלכס תגובות של רציו ,כי שם מסתובבים אנשים שמתענינים בנושאים אילו ולרציו יש מה להגיד בנושא אך לא נמצאים בדיונים בתגובות ,וגם כך אנשים יחשפו למאמרים של רציו .
בזירה של תגובות יוטיוב מה שקובע הוא המשאבים והכמות יותר מאשר התוכן, במקרה שאין לנו מלאי של בוטים כמו לליכוד, אין טעם כמעט בנסיון להיכנס לדיונים שם, כמו בחרדים ועתעיסטים דנים על עלחה. המיעוט האינטלקטואלי יכול לפנות לאתרים רציניים, לכן המטרה היא להיות אתר רציני…
בזירה של תקשורת "לא פירסמת לא עשית" לעניות דעתי כל עוד אתם לא מפרסמים שם לפחות תגובות מסויימות לא ידעו על רציו וחבל ..