האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

פרופ' סמואל לבנס: דתיות רציונלית

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

איפה הם אנשי המדע שבאמת מאמינים?

אם יש כאלו, הם מפרידים לחלוטין בין עיסוקם המדעי ובין האמונה, חיים בסתירה או בכפילות!

מדוע אין מאמרים שפורסמו בכתבי עת שפיטים שתומכים בטיעון הדתי?

האם כנס מדעי רציני יסכים שתציג את הטיעון הזה התומך באמונה?

אלו הן השאלות הקבועות שמאמינים נשאלים בויכוחים ברשת.

היום נכיר לכם איש מדע אחד כזה, שבאמת מאמין, שלא מפריד בין עיסוקו המדעי ובין האמונה, משום שבתפקידו הוא פרופסור לפילוסופיה, והוא מפרסם מאמרים ב'כתבי עת שפיטים', ואפילו מציג את דעותיו ב'כנסים מדעים רציניים'.

סמואל לבנס, הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה, בקורות החיים העמוסים עד להתפקע שלו, תוכלו למצוא את שלל המחקרים שביצע ופירסם, ואת המשרות בהן כיהן.

בין השאר, בכנס 'אמונה רציונלית ומחוייבות נורמטיבית', באוניב' חיפה ב2017, דיבר לבנס על: "רציונליות, סבירות, ודתיות".

עוד קודם לכן ב2015 דיבר בכנס של אוניב' וושינגטון ואוניב' ביילור על 'דתיות רציונלית'.

כרגע הוא עובד על פרוייקט שנקרא 'יסודות האפיסטמולוגיה היהודית'.

לצערנו, לבנס כותב אך ורק באנגלית, אחד המאמרים האחרונים שלו מוקדש לויכוח מול סמילנסקי, שטען כי במקרה של אי ידיעה אם הדת צודקת, הבחירה הרציונלית היא בכפירה, להיפך מההימור המפורסם של פסקל (סמילנסקי: SmilanskyS (2022) Reversing Pascal: scepticism about religious belief and its value. Religious Studies114. doi:10.1017/S0034412522000592.CrossRefGoogle Scholar). לבנס במאמרו (בהוצאת אוניב' קימברידג' כאן), מראה שמבחינה פילוסופית וגם מבחינה מוסרית סמילנסקי טועה.

מצורף המאמר המלא בPDF.

במאמר הזה, הוא טוען, שמחשבת ישראל, נלמדת כיום באוניברסיטאות רק כהיסטוריה, ולא כאפשרות פילוסופית רלבנטית. ואת זה הגיע הזמן לשנות, 'הגיע הזמן לתבוע מחדש את מרכזיותה של הפילוסופיה היהודית'. מחשבת ישראל צריכה להשמיע קול במחלקות לפילוסופיה באוניברסיטאות.

לבנס כותב:

"הפילוסופיה הנוצרית הצליחה להתבסס מחדש בתקופה האחרונה, לאחר שקם דור של פילוסופים, שהציגו הצדקות רציניות, שעברו ביקורת עמיתים, לדעותיהם. עבודתם מדגימה כיצד חוקר בעל אוריינטציה מדעית, היודע להשתמש בקפידה בלוגיקה, יכול להציג נימוק להאמין באלהי התנ"ך…

הטיעונים שלהם לתיאיזם ולדת הם רבי עוצמה ויכולים לתמוך גם באמונה היהודית. הטיעונים שלהם לטענות הספציפיות של הנצרות, לעומת זאת, מציבים אתגר ליהדות ודורשים הפרכה. בהתחשב בהתפתחויות הללו, הפילוסופיה הנוצרית מוצגת, במחלקות לפילוסופיה ברחבי העולם, כדיסציפלינה חיה, אם כי אקסצנטרית. אבל פילוסופיה יהודית נוטה להילמד רק במחלקות למדעי היהדות, ורק כהיסטוריה…

זה ההקשר שבו פרסמתי את ספר הפילוסופיה היהודית הראשון שלי: עקרונות היהדות, זה הניסיון שלי לבטא ולחקור את העקרונות העיקריים של היהדות האורתודוקסית בה אני מאמין. על אילו טענות מבוססת המחויבות האמונית שלי? כיצד ניתן לשמר את הטענות הללו מול מה שלמדנו מהביולוגיה העכשווית, ארכיאולוגיה, קוסמולוגיה, מטפיזיקה ואתיקה חילונית?

תקוותי הייתה ליצור קול, קטן ככל שיהיה, ליהדות כגוף מחשבה חי, בעל השקפה ייחודית משלה, בעולם הפילוסופיה האקדמית ובשוק הרעיונות".

הספר עקרונות היהדות פורסם בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד 2020, (כאן הדף שלו בהוצאת הספרים, משום מה הוא זמין כולו כאן), וזהו אחד הספרים הבודדים שמתיימר לנמק את היהדות מול הכפירה, ופורסם על ידי פרופסור לפילוסופיה בהוצאה אקדמית.

הספר מחולק לשלשה חלקים, לפי שלשת עיקרי האמונה של רבי יוסף אלבו ('בעל העיקרים'): בריאה, התגלות, גאולה.

וזו המלצתו של הפילוסוף פרופ' אנדרו פסין על הספר:

"This is an important book. Despite its title, it offers much to any philosopher of religion, and to philosophers in contemporary analytic metaphysics in general … There is something strikingly brand new here, I think, in the synthesis of traditional Jewish texts and thought with the content and methods of contemporary analytic philosophy. Future histories of philosophy may well mark this moment." — Andrew Pessin, International Journal for Philosophy of Religion

כאן מתראיין לבנס אצל פרופסור יוג'ין נגסאווה בפרוייקט של אוניברסיטת ברמינגהם, על ביסוס האמונה היהודית:

למעשה יש ללבנס כמות מאד גדולה של הרצאות וידאו, על נושאים רבים ביהדות, למשל 'הפילוסופיה של ההלכה', אך מה שייחודי אצלו וחשוב לענינינו, הוא היומרה שלו לבסס את האמונה היהודית בבריאה, בהתגלות, ובגאולה עתידית, על בסיס פילוסופי רציונלי, כדעה שיש לה מקום בין הדעות האחרות המובעות במחלקה לפילוסופיה של כל אקדמיה.

כשהוא מדבר על התגלות, הוא לא נוקט בטרמינולוגיה של פרופסורים חובשי כיפה אחרים, בדרך כלל ממחנה חוקרי הטקסטים של תושבע"פ, שמשתמשים בכל מיני מונחים מעורפלים על תורה בהשראה אלוהית, על משהו שהעם תופס כיצירה של רוח הקודש, ושאי אפשר לדעת וכו', הוא מציין את הדעה הזו כדעה של הרפורמים, ואילו הוא בא לבסס את הדעה האורטודוקסית, של התגלות כפשוטה, אפילו לא במובן הנוצרי שמייחס לראשי הכנסיה מין רוח הקודש ערטילאית. אלא פשוט התגלות, זה עיקר האמונה היהודית האותנטית.

הוא אפילו מסביר במפורש, כי את ההתגלות ומשמעותה הוא רואה דרך המסורת של חכמים שבכל הדורות:

ב2022 פרסם לבנס ספר נוסף: 'מדריך למתלבט היהודי', זה הדף שלו באמזון.

בתיאור הספר נכתב:

"ספר זה מביא את הפילוסופיה, המדע, ותאוריית קבלת ההחלטות החדשנית, לדיון על תקפות המסורת היהודית, ומוכיח כי ליהודים כיום יש סיבות ברורות לאמץ את היהדות ואת שיטותיה. יתרה מכך, הבחירה הזו הוא הדרך הכי הגיונית שבה הם יכולים לקחת אחריות מוסרית על חייהם".

במאמר הזה, מובא קטע מתוך הספר, בו מראה לבנס כי המדע, הפיזיקה, מיוסדות על ההנחה של התאמת היקום לחשיבה המופשטת האנושית.

זה הוא קובץ 'פילוסופיה יהודית בעידן אנליטי', שערך יחד עם שני מלומדים נוספים, בהוצ' אוקספורד.

כל פרק נכתב ע"י מלומד אחר, ועוסק באחד מיסודות היהדות, כדעה רציונלית הקבילה בכלים אקדמיים, כך למשל פרק 12, של ד"ר טיירון גולדשמידט, עוסק ב'הוכחה ליציאת מצרים', כשהוא בוחן את טיעוני ריה"ל (קרוב למה שמכנים בזמננו 'טיעון העד'), יחד עם טיעונים של הוגים מודרניים.

בנוגע לפרק הזה לבנס כותב בהקדמה:

  "ב"הוכחה ליציאת מצרים" טיירון גולדשמידט – בסגנונו הבלתי ניתן לחיקוי – מפתח טיעון לאמיתות הנרטיב המרכזי של ספר שׁמוֹת.  הוא ממזג את טיעוני סעדיה גאון, רבי יהודה הלוי, ג'ונתן אדוארדס, וצ'רלס לסלי, עם הוגים עכשוויים כמו הרב דוד גוטליב ועזרא צוקרמן, הוא מפתח גרסה חדשה ומשולבת של טיעון יהודי קלאסי. והוא אף עונה לטיעוני נגד שונים. גולדשמידט טוען כי שיקולים  פילוסופיים מעלים את הסבירות לאמיתות ספר שמות, אפילו מול מחקר היסטורי, מקרא וארכיאולוגי ספקני".

למעשה גם לבנס בספרו 'עקרונות היהדות' מנסח את טיעון המסורת בצורה פילוסופית פורמלית.

ובפרק האחרון הוא אפילו מוצא את הדרך מהאמונה אל הפרומקייט:

ובאוירה אופטימית זו, נסיים בברכתו האלמותית של דוויד לייב: "זאלסט זיין אגרויסע חניוק".

5 3 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
16 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
תוהה תועה וטועה
תוהה תועה וטועה
10 months ago

לבנס מוכיח גם את ביאת המשיח ותחיית המתים?
אם כן, אשמח אם תציין למיקום מדויק בספר.
אם לא, האם ומדוע הוא מאמין בזה (ובכך שונה ממיכי אברהם)?

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

אתה רץ עד חו"ל שיש לך את ר' מיכי אברהם

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

מנין הנחת היסוד שיש חובה להאמין בעיקרי האמונה האם ספר העיקרים אינו טוב בשבילך? ועוד למה לי קרא סברא היא עיין לאורך כל הדורות מה עשו ?

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

א. אני לא אמרתי שזה נושא הפוסט אלא זה המשך השאלה שלי למה לא כתבתה את ר' מיכי ב. בספר העיקרים מבואר במפורש לגבי המשיח שלא הוציאו מחוץ לגדר את מי שאמר שהמשיח כבר היה מכיוון שכל אחד אם הוא אומר את מה שהוא חושב שכך כוונת התורה אז הוא מקובל בתוך קהל ישראל והדברים האלו נאמרו על אחד מהעיקרים מאי שנא האי מכל העיקרים ג. מבחינה תאולוגית היה דעות שונות

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

מה שונה המחלוקת הזאת משאר המחלוקות בש"ס תמיד חכמים חלקו וסברו שהצד השני טועה ותו לא מידי דהיינו הוא עדיין חלק מקהל ישראל והוא הדין הכא אצל ר' מיכי, דבריך הם ללא בסיס ואתה סתם כותב לי על נורמה חברתית

ב. אולי באמת כדי שתכתוב פוסט אם טענות שמחזיקות למה ר' מיכ טועה

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

אתה סותר את עצמך יש שני דעות בראשונים לגבי עיקרים באמונה הרי שכל אחד מה שהוא סבור שהוא עיקרים זה רלוונטי וא"כ מאי שנא מחלוקת בעיקר 1 או בכל העיקרים [ כמובן חוץ מהבסיס כמו אמונה בה' ומתן תורה וכדו' שאלו דברים שמגדירים אותנו כיהודים שבהם גם ר' מיכי יודה ]

נראה לי שכדי שתקרא את הספר השני בטרילוגיה שלו ותראה שהוא כותב בצורה מאוד משכנעת ולא סתם מבחינה רציונלית אלא מבחינה רציונלית דתית דהיינו מתוך הדת עצמה הוא מוכיח את דבריו

אני קראתי את הספר ואני מחפש מישהו שיוכיח לי הפוך אבל ליכא בהאי עלמא כלל וגם אם איכא המנסים להשיב הם בכלל המושג כולה האי ואולי

אברהם יהושע
אברהם יהושע
10 months ago

מחכים לפוסט

פלצונינוס קיסר
פלצונינוס קיסר
10 months ago

אם אפשר לקצר, לבורים נטולי ליבה כמוני, מה הטיעון של כבוד הרב הפרופסור לבנס?

16
0
Would love your thoughts, please comment.x