האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

שאלה:פסיקת הלכה ע"י נשים

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שאלה: איך יתכן שגברים פוסקים הלכות עבור נשים, בלי שהם יכולים להבין לגמרי את הנשים, ומדוע שנשים לא תפסוקנה לנשים? ובכלל שנשים לא תפסוקנה הלכה?

תשובה: ההנחה שבכדי לפסוק הלכה עבור מישהו, צריכים להבין אותו 'לגמרי', שגויה. אי אפשר, בכלל, להבין מישהו אחר לגמרי, ההלכה לא מיוסדת על הבנה מוחלטת של אנשים אליהם הפסיקה רלבנטית, אלא על כללי ההלכה. רב פוסק הלכה עבור חיילים בקרב, גם אם לא היה חייל קרבי, עבור רופאים, גם אם אינו רופא, עבור סנדלרים גם אם אינו סנדלר, וכך הלאה. לאנשים מקהילות שונות וממוצאים שונים מנטליות שונה, לאנשים בתפקידים שונים מצבי נפש שונים, אלו דברים שצריכים לדעת אותם, אבל בשביל לפסוק הלכה לא צריכים להיות האובייקט עצמו. חשוב מאד להכיר את המציאות ככל שניתן לברר אותה, אך לא להיות המציאות בעצמה.

נשים הולכות לפסיכולוג גבר, בלי לחשוש שאולי הוא לא יבין אותן 'לגמרי' משום שהוא גבר, כך גם לגבי הליכה לרופא נשים גבר. נשים אפילו מתחתנות עם גברים, מבלי לחשוש שלא יובנו 'לגמרי'. וכאמור, אי אפשר להבין את האחר 'לגמרי'. ולפעמים להיפך, אדם שחווה חוויה  מסויימת, עשוי לשים את עצמו, במקום את האדם שלגביו הוא צריך לפסוק. זו הסיבה שנשים מעדיפות רופאי נשים גברים לפעמים.

לכן אין שום צורך שנשים תפסוקנה הלכה. למרות שכן יש תועלת רבה בקיומן של יועצות שמכירות את ההלכה ועומדות בקשר עם פוסקים, שכן ישנן שאלות שאולי לא נח לאשה לשתף פוסקים גברים, או שהיא תרצה להתייעץ קודם על האפשרויות העומדות בפניה.

האם נשים יכולות לפסוק?

כדי לפסוק הלכה צריכים ללמוד שנים רבות, ולשמש תלמידי חכמים, ולכן הבעיה היא לא ב'פסיקה', אלא בדרך אליה. הלימוד של דרך הפסיקה מגיע רק מקשר קרוב ומחובר לבית המדרש, ולכן קשה למצוא דרך בה נשים יוכלו לעבור את המסלול הזה.

הרעיון של לימוד תורה נפרד לגמרי לנשים, סותר את המהות של התושבע"פ שענינה קשר ישיר לבית המדרש שעובר מרב לתלמיד. לימוד נפרד של נשים, יביא פסיקה נפרדת ושונה של נשים, ואין לנו זכות לפצל את היהדות לשני בתי מדרש שאין דרך לגשר ביניהן. דיינו בכל ההבדלים בין העדות שנוצרו מחמת הגלות או מחמת מחלוקות, והמטרה היא לחבר בין ההבדלים האלו, כמו שאנחנו רואים בדורינו שההבדל בין החסידים לליטאים נעשה הרבה יותר קטן. ובודאי לא להפריד לחלוקה שאינה  ניתנת לאיחוי.

כל זאת מבלי להיכנס לשאלת עצם לימוד תורה לנשים, שפוסקי הדור הקודם התירו לימוד לצורך הקמת בית של תורה, והאם בדורינו יש מקום להתיר עוד אופקים של לימוד תורה. שכן בנוגע לפסיקה ישנה בעיה עקרונית, ולא נראה שיש דרך ריאלית לפתור אותה. ובפרט שגם אין שום צורך בפסיקה נשית נפרדת, כאמור.

4 8 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 year ago

החברה שלנו, המודרנית, נותנת שיוויון הזדמנויות מלא לנשים(החל מטייסות ועד למנהיגות פוליטיות).
והטיעון של פירוד היהדות, אם זה לשם שמיים סופה להתקיים- ואם ירצו הנשים למות באוהלה של תורה גם במקרה של פירוד ובירור, אז להם אסור ולויכוחי העצנקים ודגל התורה מותר?(או החסידים והליטאים שהזכרת)
מה החילוק? אם יש פה בסיס של אמת של רצון, של נשים להתקרב ולהתקדש כמאמר תנא דבי אליהו.
וגם בנושא הצניעות זה טיעון די טכני שהרי עיננו רואות איך הציונות הדתית מקדימה את המחנה החרדי ונותנת ביטוי במדרשיות לנשים, וזאת לא מתוך להט פמינסטי בדווקא אלא ליצור סוג של חידוש שיתאים לנשים להכנס לעולם התורה בלי צורך לעבור על גזירת הכתוב (למשל יועצת הלכה).

אבי ב
אבי ב
1 year ago

יש עניין שנראה לי כשל לוגי בגוף התשובה.

1. אי אפשר להבין אדם אחר – זה ישר ונכון.
2. לכן לא חייבים אדם שיבין – טעות.
זוהי ראייה דיכוטומית מדי.

נכון, אי אפשר להבין אדם אחר במלואו.
אבל אם נשים (ש' ימנית!) את הדברים על ספקטרום, יתברר שאפשר להבין, ואפשר להבין יותר.
נשים מבינות מצבים נשיים (מחזור, לידה, אונס ע"י גבר) לאין ערוך מגברים, שכן הם חוו זאת.

לפוסק הלכה יש מרחב מאוד גדול של שיקול דעת, לפסוק אחרת במקרים שנראים דומים, ואפילו מקום לאינטואיציה ("ליבי אומר לי").

אם כן, ההבנה של המצב, פרמטרים כמו גודל הקושי או את המצב הרגשי המדויק, הן ממש קריטיים לפסיקת הלכה.
ניתן להקל במקרים מסויימים.
איך הפוסק יבין אם כאן זהו המקרה?
מהקושי שלא ניתן לראות לעיתים על פני האישה?

אציין לדוגמא: אצל פוסק שלא מכיר את התרבות הנהוגה אצל השואל, סביר ששיקול הדעת לא יהיה מכוייל כיאות.

לפי זאת, לא נראה מקום להשאיר את יכולת הפסיקה למין מסויים.

ורק אומר בקיצור המילים, אשה שעברה אונס ע"י גבר, סביר שתחוש איבה לכל המין, ועצם הרעיון שהיא תלויה בגבר, יהלך עליה אימים.

דניאל
דניאל
2 years ago

אף אחד מפוסקי הדור האמיתים לא התירו מה שאסור ללמוד בלאו הכי לנשים.ראה בסוף מאמר לשון הקודש לרבי יואל מסאטמאר וכן שני כרכים של ספר תורת אמך .

איששמחומצליח
איששמחומצליח
2 years ago

שלום. האם בימינו, שיהודים מודרניים הקימו בתי מדרש לנשים לכבוד ולתפארת, והרבה תלמידות חכמות יצאו מהם, האם זה משתנה, וכעת נשים יכולות לפסוק בהלכה?

אשי
אשי
2 years ago

אם נשים ובנות למדו מתלמידי חכמים, במה הן שונות מבחורי ישיבה?
הן בחורות ישיבה, בהשאלה מילולית. התחברות למסורת היא דבר שאפשרי לנשים, גם אם מסובך ומורכב יותר. אם נשים ילמדו ויתמחו בדיני טהרה, מדוע שלא יפסקו?
דבורה הנביאה וודאי למדה תורה שהרי זה מהתנאים הנדרשים לנבואה.
לדעתי, הבעיה ברוב ה"רבניות" הללו היא שהן לומדות על מנת לגלות פנים בתורה, לא לשם לימוד תורה אלא לשם לימוד שלא יהיה רק של גברים וכדומה.

אשי
אשי
2 years ago

פסיקת הלכה במובן של חידוש סדרי עולם זה אכן דבר שעדיין לא יכול להיות, כי באמת אין נשים שעברו מסלול כזה של "למות באוהלה של תורה" – אבל כדי להיות מורה הוראה ולהוציא סמיכה, לזה אין מניעה.
בסופו של דבר מרבית הרבנים היום, בכל הציבורים, הם משמשים כמורי הוראה.

לגבי דבורה דווקא הייתי צריך להביא ראיה מתנאי הנבואה, שכן לשפוט את ישראל באותה העת זה לא היה דווקא במובן ההלכתי המשפטי אלא במובן של הנהגה. הרי גם על יפתח נאמר שהוא שפט את ישראל. ואמנם מצד אחד דבורה מוזכרת ביחידות (אעפ שחזל מנו 7 נביאות), מצד שני לא מסתבר לומר שהיא למדה מעצמה ולכן וודאי שלימוד לנשים היה דבר אפשרי גם אם לא נפוץ. והשאלה צריכה להישאל מהו האופן שבו זה התאפשר, ומדוע לא נייצר גם אנחנו אופן כזה.

כשלעצמי, כיוון שאני רואה שעיקר הנאבקות על לימוד תורה לנשים הן כאלה שדעתן רעה ומרה, וכוונתן המוצהרת והמרומזת אינה לשם שמיים כלל אלא לשם פמיניזם ומלחמת תרבות אז אני רואה בזה בעיה חמורה שיש להיאבק בה.

איששמחומצליח
איששמחומצליח
2 years ago

בהרבה קהילות, הרביי של הבית הכנסת לא קיים כל התנאים שאתה מזכיר, הוא לא למד תורה "מהרגע שנולדים עד שנעשים תלמידי חכמים" ואינו "חלק מבית המדרש" אלא הוא חלק מהאוניברסיטה או המכללה שבה קיבל את התואר שלו בלימודי יהדות. ואעפ"כ לא רואים בעיה שהוא יפסוק בהלכה לקהילתו, וא"כ באותה רמה למה לא יכולות גם נשים להשתתף?

14
0
Would love your thoughts, please comment.x