האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

שאלה: האם חטא העגל לא פוגם באמינות מעמד הר סיני?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שאלה:

שלום, כהתרסה טוענים האתאיסטים שאנחנו שמסתמכים על טיעון העד והכמות ה "מזעזעת" של שישים ריבוא למרגלות הר סיני, הם טוענים שאיך הם עשו עגל מזהב למרות שהם שמעו את שני הדיברות הראשונות? ע"כ הם טוענים שכנראה שהמעמד לא כ"כ ריגש אותם וזה ראיה בשבילם שהמעמד לא התקיים. איך באמת ניתן ליישב את הדבר הזה? הרי אנחנו מסתמכים על טיעון העד בטענה שהתורה אמת. ובזמן הזה בני ישראל עשו עגל מזהב, למרות שהם שמעו מפורשות את שני הדיברות הראשונות.

תשובה: 

שאלתך שאלה טובה, אבל לא קשורה לאתאיזם, יש סיפור על אנשים ששמעו את עשרת הדברות וחטאו. אפילו אם היינו מניחים שמשה רבינו צעק את הדברות בקול שלו, ואלהים לא קיים. עדיין הרי אנשים שמעו את זה והאמינו במעמד ובכל אופן חטאו.
אבל אני חושב שזו לא קושיה מוכרחת, כי ניתן לפרש "לא תעשה לך פסל וכל תמונה ולא תעבדם", לפסל ותמונה של אלהים אחרים, אבל תמונה של אלהי ישראל כדי לעבוד לו, חשבו שמותר. או שחשבו שהאיסור נאמר מכיון שמשה קיים והוא המתווך, אבל כשהבינו שמשה מתמהמה ואולי מת, חשבו שהשליחות שלו נהרסה, ואין מתווך, וחייבים להשיג מתווך אחר. נכון שהרעיון למצוא מתווך בדמות של עגל מזהב נראה לנו חסר פשר, אבל בזמנם היתה לזה משמעות, וזה היה חלק מהתרבות האנושית שהתרגלו אליו אלפי שנים.
0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
24 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יאיר
יאיר
1 year ago

אם באמת המטרה של העגל הייתה תיווך מדוע נענשו על הרעיון הזה לכאורה הכוונה הייתה טובה?

עמית
עמית
1 year ago

ברגע שהעם לכאורה ניווכח בנבואה במעמד של מפגש עם מי שברא את העולם ולאחר סך הכל 40 יום לטעות בדבר שאין לו אפילו התחלה זה מאוד תמוהה ומטיל ספק על ודאותם של ישראל
ואם נאמר לפי מה שהרמב"ן כותב שבאמת הם לא טעו אלא בשליח שרצו להעמיד להם במקום משה בכל זאת יש 3000 שוודאי חטאו בעבודה זרה וכי הם לא היה ברור להם אותה נבואה ?

עמית
עמית
1 year ago

בוודאי שכן, אדם שפוגש אדם גדול (בעיניו) ממנו מטבעו הוא רוצה לעשות רצונו ומתבטל אליו, גם הרצון לעשות הפוך מרצונו היא גם הפך טבע האדם קל וחומר רצונו של אלוהים
אז לחטוא בדבר שהוא הניגוד המוחלט שלך וגם על מה שהיית בטוח בו בוודאות מוחלטת לפני כמה ימים, והחוויה היא חוויה חושית שאין עליה ספק
נמצא, שבוודאות מוחלטת הם לא קיבלו, אז אנחנו ?
הרמב"ן כותב מפורש על הפסוק (שמות לב ו) שהעם העלה עולות והגישו שלמים
ולאחר מכן כתוב פסוק ח וישתחוו לו! ויזבחו לו! והוא מסביר שהתוספת -לו- באה להסביר שהיה חלק בעם שכיוונו לעבודה זרה ממש וחלק שכיונו להשם ואלו לעבודה זרה הם החוטאים ואלו ה3000 נהרגים.
ואיסור מסכה מהו אם לא הגשמה או זרה?

עמית
עמית
1 year ago

אתה אולי חוזר על אותה טעות היו אנשים בעם שחטאו לעגל עצמו והוכחתי לך
איסור מסכה זה אולי הרחבה לעבודה זרה אתה המצאת איסור חדש
ואלה אלוהיך ישראל זה שיתוף שנוגד את לא יהיה לך על פני שהן שמעו לפני עשר דקות
וכל המעמד הזה לא היה וודאי מהטעמים שהוכחתי קודם נקודה.

עמית
עמית
1 year ago

בסדר, לעבוד את אלוהי ישראל דרך מסכה זה שיתוף ובמילים אחרות עבודה זרה איך שלא תסובב את זה
וכתוב העלוך ברבים גם ה' וגם העגל הוא בעל כח מסוים
ובכלל בירמיהו נאמר בלשון יחיד אפילו ללא שיתוף אלא רק כח העגל
ושוב, הטענה שלי נאמרה ואחזור עליה כי אתה עונה מסביב
כתוב במפורש…
וישתחוו לו ויזבחו לו ואלו אותם החוטאים ממש בעבודה זרה והדבר הזה לא מתקבל על הדעת בשום אופן.
זו ראיה שמפריכה את ודאות הנבואה, כי כולנו מסכימים שהתגלות אחת היום לעיננו תשאיר אותנו מזועזעים לא ארבעים יום ,לנצח וכל זה גם לחטוא.. משוואה פשוטה כגודל הוודאות או האמונה כך גודל העשייה של האדם
אפילו אדם אחד זה מספיק שלא קיבל באופן ברור את קול השם אז 3000 כאלו זה מעיד שלא היה ברור דיו אם בכלל אלא פרשנות של האירוע

עמית
עמית
1 year ago

הפיקפוק הוא עצם העבירה על הדיברה ששמעו כולם

עמית
עמית
1 year ago

מה גרם להבדל אז בין אותם שהרגו בחרב ע"י הלוים לאלו שהיו בשטח האפור שאר העם

עמית
עמית
1 year ago

נו, איך אותם סגדו בפועל לעגל וגם ראו בו התגלמות של אלהי ישראל ולפני 40 יום ציווה אותם לא יהיה לכם על פני
אתה רוצה להגיד לי שהם חשבו שזה מצווה לזבוח לעגל או לשתף אותו שהוא גם בעל כח מסויים איך זה הגיוני? שאף על פי ששמעו את בורא עולם שחכו את האיסור זה נראה לך רציני

עמית
עמית
1 year ago

צודק, אבל זה לא עונה על השאלה הנקודתית כמו שאת משה אף אחד לא חשב להעלות לו קרבנות מה שכן קרה בעגל ורבנו בחיי בן אשר ראיתי שהוא שואל את זה והוא אמר על הפסוק סרו מהר מן הדרך ראה שם והוא כותב שוגג שהפך למזיד וכאן מה שאינו ברור איך קרה שהפכו עגל וטעו בו שיש בו ממש

דוד
דוד
5 years ago

איך זה מסתדר עם רש"י מדגיש שעובדי העגל אמרו "א-לוהיך.. הוציאך" ולא אמרו "א-לוהינו… הוציאנו", מכאן שהיו נפרדים מן העם. כותב רש"י: "מכאן שהערב רב שעלו ממצרים הם אלו שנקהלו על אהרן, והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו". וכן רש"י מדגיש שעובדי העגל אמרו "א-לוהיך.. הוציאך" ולא אמרו "א-לוהינו… הוציאנו", מכאן שהיו נפרדים מן העם. כותב רש"י: "מכאן שהערב רב שעלו ממצרים הם אלו שנקהלו על אהרן, והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו".

דוד
דוד
5 years ago

אמרו לי שחזל אומרים שבחטא העגל נהרגו תכלס 3000 איש חטאו הערב רב ,והרי זה סותר פסוק מפורש שוהרי כשמשה קרא "מי לה' אליי" כתוב במפורש שרק בני שבטו ומשפחתו של משה נענו לקריאה שלו.כתוב במפורש שמשה מצווה את בני לוי: "וְהִרְגוּ אִישׁ-אֶת-אָחִיו וְאִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, וְאִישׁ אֶת-קְרֹבוֹ" לא ידעתי שאחים, רעים וקרובים היו כלולים בערב רב.

רפי
רפי
5 years ago

התורה אין שום רמז לכך שזה היה רק מתווך, ובהחלט ראוי להתייחס לחילוקט הגרסאות בין משפטים לדברים, מי עשה את העגל – בני ישראל או אהרון?

והפלא הגדול מכולם? מדוע אהרטן נענד על מי מריבה שלא היה לו שם שום חלק בפועל (משה היכה את הסלע), ואילו על חטא העגל אשר עשה אהרון הוא לא נענש כלל??

(רמז: מח' גרסאות האם אהרון עשה את העגל או לא)

24
0
Would love your thoughts, please comment.x