האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

שאלה: למה 'קוראים בתורה כל היום'

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שאלה: מה אתם אומרים על דבריו של ברקוביץ'? (מצרף את הסרטון), נכון שהוא מדבר כמו בהמה, אבל מה עם התוכן?

שאלה זו מתחברת עם כמה שאלות שקיבלנו לאחרונה:

שאלה:  איפה כתוב בתורה שאסור ללמוד ליבה, ולמה הציבור החרדי מתנהגים כמו פרזיטים, חיים על חשבון הרוב החילוני?? האם לא על זה כתב הרמב"ם שחילול ה' ללמוד תורה ולקחת כסף מאחרים??? האם זה מוסרי שכל האזרחים יזיעו בשביל המדינה, והחרדים ישבו בצל?

אני יודע שאתם לא עוסקים במה שקשור לציבור החרדי, אבל לקראת יום הכיפורים, כדאי שתעשו חשבון נפש, תרתי משמע, תבדקו את עצמכם, וגם תואילו להתייחס לנושא הזה שהוא מספיק חשוב.

שאלה: קראתי את המאמרים שלכם, גם על סוכות, על קרבנות, ניסוך המים, אסיף של הדסים, וכו', הכל טוב ויפה, נחמד, אבל אני שואל ברצינות, מה החג הזה, או חגים בכלל, תורמים לי כאן ועכשיו?

אני איש רציני, עסוק, עובד לפרנסתי בהיי טק, מפרנס משפחה, שני ילדים, נהנה מהעבודה, מפעיל יצירתיות, משלם מסים, דואג לבסיס כלכלי למשפחתי. בהחלט נחמד שיש חגים, מתחבר גם לחגיגות, פולקלור, וכו', אבל למה שבוע מהחיים לא לעבוד? (כך זה לפי ההלכה, נכון?), מה זה תורם לי? מה אעשה כל השבוע הזה? אטפס על הקירות? אלמד גמרא וזוהר?

האמת אני חושב, שדוקא האנשים שפחות תורמים משהו מועיל לכאן ועכשיו, אין להם בעיה להיכנס לכל מיני חגים בלי שברור להם מה יוצא מזה. ובאיזה שהוא מקום זה גורם לציבור השפוי לא לסבול אותם, יכול להיות שזה חלק ממה שגורם לקיטוב? לדעתי לא מוסרי להשקיע את החיים בתפילות לימודים וחגים שלא תורמים לחברה, על חשבון אנשים שתורמים לחברה.

אכן, אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה, או בניהול הציבור החרדי, אבל האמת היא שאין הפרדה אמיתית בין הנושאים, ההפרדה היא רק טקטית, בסופו של דבר הכל קשור אחד בשני. ולכן כן נתייחס, בפרט לאור האוירה הציבורית, והבחירות הקרבות.

עד לפני שנים לא רבות, אלו שבחרו לזכות ברגעי תהילה דרך פטריוטיות ציונית המוקיעה את הנצלנות החרדית, היו חוזרים על טקסט כמו: "כל חרדי מקבל מהמדינה 10,000 ₪ לחודש", כשהמקור היה איזה 'תחקיר' של עיתונאי מדרג ט' שבאמת לא היה לו מושג על מה הוא מדבר, או ציוץ אלמוני בטוויטר.

אבל בעידן התקשורת המקוונת, ישנה ביקורת, ישנן תגובות, וכלי התקשורת עצמם זנחו את השיטה הפופוליסטית המגוחכת הזו.

לפני לא הרבה שנים אמר לפיד:

סכום ממש מדוייק, 7800, המקור? ציוץ של הגולשת קלרה רובין…

האמת? תלמיד ישיבה לא מקבל שקל מהמדינה, הישיבה בה הוא לומד, מתוקצבת עבורו ב425 ₪, שבריר זעום מתקצוב של כל מוסד לימודי אחר במדינה.

ליברמן בקמפיין בחירות:

גלובס בדק, ומצא: שקר מוחלט, תקציב הישיבות והכוללים: 340 מליון ₪ לשנה, אפילו אם נצרף את קצבאות הילדים, שמגיעות לכל אזרח בלי שום קשר לכך שהוא חרדי, נגיע לאיזור המליארד שקלים.

מי שזוכר קצת לאחור, הכותרות האלו ליוו אותנו במשך שנים, שחר אילן: 'כל חרדי מקבל 16,000 ₪ מהמדינה לחודש', נחמיה שטרסלר: 'כל חרדי מקבל 6000 ₪ מהמדינה לחודש', (בתוך הסכום הזה מחושבת הבטחת הכנסה – למי שאשתו לא עובדת, וגם סבסוד במשפחתון – למי שאשתו עובדת…).

כיום, השקרים האלו פחות הולכים, והנושא המרכזי הוא מיסים, מי שעובד פחות, משלם מיסים פחות, יש הרבה צורות לחשב כמה התל"ג של המדינה נפגע מכך שפחות אנשים עובדים, בעלי הגרפים והנוסחאות אוחזים איש איש מחתתו ומציגים לראווה בפייסבוקם את סכומי ההעברות והפיצוי והשיפוי, המראים שהחילוני עובד בשביל החרדי, וכו'.

אנחנו לא ניכנס כאן לדיון המתמטי המופלא, כמו שאמר מתמטיקאי אחד: 'הטבע, אם יענו אותו – יודה בהכל', כל אחד מצייר גרף אחר כטוב ליבו בקפה, ומראה תוצאות אחרות. אבל עובדה אחת ברורה, חרדים עובדים פחות, ולכן משלמים מס פחות. נכון הדבר.

כמו כן, המדינה מתקצבת, תקציב זעום – אבל קיים, ישיבות וכוללים.

מה המשמעות המוסרית של שני הנתונים האלו?

ובהתייחס לשאלות דלעיל: מה כל מעשי החרדים תורמים 'כאן ועכשיו'? האם זה לא גורם לקיטוב ושנאה?

ישנו סולם ערכים, בסולם הזה נמצאים ערכים שונים, לפי השקפות שונות. טיעון ה'לא משלמים מיסים', מגיע מאנשים שאצלם בראש סולם הערכים נמצא התל"ג, התל"ג הלאומי יכול לספק לנו יותר שפע במדינה, ולדעתם זה הערך העליון, ולכן אנשים נמדדים לפי תרומתם לתל"ג, אלו שתורמים קצת 'אנחנו לא צריכים אותם'.

הגישה הזו משיקה ל'פרודוקטיביות' הקומוניסטית, שם נמדד כל אדם לפי מידת ה'פרודוקטיביות' שלו, המטרה העליונה היה לייצר עוד ועוד מוצרים עבור הקולקטיב, אמא רוסיה, ובפעולת שרשרת הערך העליון הזה הוביל להשגבה והקדשה של גיבורי המהפכה, שהרי מי שמזלזל בהם, בודאי אינו מספיק נאמן לקולקטיב ולא ייצר מספיק מוצרים, והתל"ג הקדוש ייפגע…

האמת היא, שלא רק שהתל"ג אינו ערך עליון ובודאי לא ערך בלעדי, אלא שהוא לא נתפס באמת כערך. למרות המאפיינים הסוציאליים של מדינתינו, שיש בה חסד וחמלה יהודיים, עדיין המדינה היא קפיטליסטית והשוק חופשי. אנחנו לא פושטים על אחוזותיהם של העשירים כדי לבזוז אותם, ולא מוציאים אותם להורג כדי לקחת את נכסיהם, הם פשוט משלמים מס.

ובכן, אם אחוז תשלומי המס הוא קנה מדה מוסרי, אזי יצחק תשובה, שרי אריסון, האחים עופר, ג'ודי שלום ניר מוזס, מילצ'ן ופאקר, ועוד כל מיני עשירים למיניהם, הם חוד החנית המוסרי. המיסים שלהם פי אלפי אלפים מהמסים של כל אדם 'פשוט'. הם הצדיקים הגדולים. אחריהם הדוגמניות והשחקניות, שכל קמפיין שלהם מכניס למדינה סכומים עצומים של מיסים, כל פעם שדוגמנית מתייצבת בבגד ים לפני המצלמה, היא עושה מעשה מוסרי עצום פי מליון מחודש עבודה של כל אדם רגיל כאן במדינה.

בעצם, אותה 'טענה' שמופנית כלפי החרדים, שהם פחות משלמים מיסים (כמובן שהטענה 'לא משלמים מיסים' היא שקר, רוב החרדים עובדים, רוב הגברים, וכמובן רוב הנשים, יחסית משלמים פחות מיסים), יכול להפנות האלפיון העליון כלפי העשירון העליון, הפער במסים הוא מטורף, הגז של תשובה מחזיק חצי מהמדינה, המדינה מרויחה ממנו סכומים עצומים וכבירים ליום, הכלכלה הישראלית השתנתה בזכות המסים שלו, אז הוא חוד החנית המוסרי, והעשירון העליון כלום לעומתו, וכמובן העשירון העליון כלפי זה שמתחתיו, פער מוסרי עצום, איך ניתן לכפר על זה?

האמת היא, שאף אחד, לא יצחק תשובה, לא איש ההייטק, ולא מנקה הרחובות, לא עובד כדי לשלם מס, משלמים מס כי צריך, רואה החשבון מתכנן את זה שיצטרכו לשלם כמה שפחות, הגדולים צריכים תרגילים מסובכים, מקלטי מס, ואם יש בעיה אז האמא של הדוגמנית תשב בכלא, כדי שלא לפגוע במודל… ולכן זה לא מגיע ממוסריות, אדם עובד כדי להרויח כסף, הוא רוצה בית גדול, גינה, יאכטה, כל אחד לפי השאיפות שלו, לכן הוא עובד.

לפנות לאוכלוסיה שהיא מעוטת יכולת, למשל אתיופים, או תושבי שדרות, או יוצאי עדות המזרח שחיים באוירה אותנטית ונוח להם להמשיך את החנות שהשם של הסבא כתוב בחזית וכבר שלש דורות היא שלהם, וכדו', ולטעון שהם לא מוסריים בגלל שמבחינה תרבותית מנטלית הם מרויחים פחות, זה מגוחך. הם קיימים יען כי הם קיימים. גם בקרב אנשים בעלי אמצעים, יש אמביציונרים שרוצים רק 'לעשות כסף', ולכן עובדים שעות נוספות, ומשקיעים, ובאמת מרויחים יותר, ומשלמים יותר מס כנראה, ויש כאלו שטוב להם עם העבודה שלהם, הם מרויחים טוב, הם לא במינוס בבנק, וזה מספיק להם.

האם אנשי הייטק שמרויחים מאות שקלים לשעה, הם יותר מוסריים מעובדות סוציאליות שמרויחות 45 ₪ לשעה? אדם בוחר במקצוע שטוב לו, מהסיבות שלו, במקרה הכי 'טוב' הסיבה היא שהוא מוכן להיות וורקוהליסט ולהרויח המון כסף ולקנות יאכטה, אז הוא יותר מוסרי? יש לו זכות להתנשא או לבא בטענות על אוכלוסיה אחרת? מנטליות ותרבות אחרת?

הציבור החרדי, אכן בעל מנטליות אחרת, אחוזים גדולים ממנו לא שואפים  להרויח הרבה כסף. יש כמובן גם אנשים עסקים, מיליונרים, ומן הסתם מעלימי מס. אבל החרדי הממוצע, רואה את בניית המשפחה כערך המרכזי, לגור במקום המספק מענה לצרכיו הרוחניים, להיות קשור ללימוד תורה במידת האפשר, פחות יכולת ותנאים לעשיית תארים, ולכן גם העבודה מגיעה פחות רחוק מבחינת משכורת. זה נובע מהתרבות והמנטליות של הציבור ושל היחיד, ולראות את זה כלא מוסרי, זה מגוחך.

האם תושבי שדרות חיים על חשבון תושבי צפון תל אביב? לא, כולם אזרחים שוים במדינה, גם אלו שמרויחים פחות, מדינה מורכבת מפסיפס אנושי גדול, ולא רק מכסף ומתל"ג.

למה 'קוראים בתורה' כל היום? מה זה תורם לכאן ועכשיו?

האמונה והאידיאולוגיה היהודית המסורתית, הם חלק משמעותי מהחיים של הציבור החרדי. זו התרבות שלנו, וזו המנטליות שלנו.

גם אם נתעלם מהעובדה ששר אוצר, ופרשן כלכלי בכיר, מדברים כמו אדם שאין לו שמץ מושג מהנתונים. מי שלומד רפואה והנדסה מתוקצב על ידי המדינה בסכומים מאד גדולים, גם תלמיד ישיבה משלם שכר לימוד. הסיבסוד של המדינה את הלימודים האקדמיים, גדול לאין ערוך מאשר את לימודי הישיבות. באקדמיות לומדים בקמפוסים מפוארים, מדשאות ענק, משכורות בכירים, ספריות מרשימות, הוצאות ספרים, וכו'. בישיבות מסתפקים הרבה פעמים בקרואנים צפופים, והתקציב הזעום מגיע נטו לאוכל לבחורי הישיבות.

 

אבל ההטעיה הזו היא לא הנושא המרכזי, הנושא המרכזי הוא ערכי, באיזו זכות קובע שטרסלר או כל אדם אחר, שמה שבעיני ערכי, חשוב ללימוד, לא זכאי לסיבסוד מהמדינה? מדוע כל לימוד אקדמי, גם אם הוא תיאורטי, מנותק, קשור לתרבות יפנית / אינדיאנית, או סתם קשקושי מגדר, זוכה לסיבסוד?

לימוד תורה, וקשר למסורת היהודית, חשוב לא פחות מתחומי לימוד אחרים. והוא זכאי לסיבסוד.

גם הרמב"ם, שהתנגד ללקיחת כספים מן הצדקה ללומדי תורה משום חילול ה', לא התנגד לתקציב מדינה שמתחלק לגורמי תרבות רבים ושונים, מממן קולנוע, מממן ספרות, תרבות, אירועים, תיאטרון, שיסבסד גם לימוד תורה באחוז זעום. אי נתינת תקציב עבור לימוד תורה, זה הוא חילול ה', מדוע שייגרע חלקה מכל שאר ערוצי התרבות?

את זה מדגימה יפה  גלית דיסטל:

לפי דעתם של הליברלים, 'אזרחי העולם', אין צורך בזהות כל שהיא, במבנים משפחתיים או חברתיים או לאומיים, כל בני האדם הם צבירי אטומים, וכולם יחד צריכים להתאחד ולקדם את הטכנולוגיה והמדע, כדי שאייפון 15 יהיה הרבה יותר משודרג מאייפון 14, זו המטרה האוניברסלית, הגענו לירח, נגיע גם לירח של שבתאי, וכך הלאה.

אנשים עם זיקה לאומית, אפילו אם אינם דתיים, לא מוכנים לוותר על הגניוס היהודי, מבינים שחברת השפע שנוצרה כאן בישראל, לא התחילה מאנשי הייטק צפון תל אביביים. ואפילו לא מהרצל. למדינת ישראל לא היה שום סיכוי לקום מבלי המסורת, הדת, ולומדי התורה.

במשך אלפי שנים, יהודים מסרו את נפשם כדי להגיע לארץ, ולקיים כאן יישוב, מבלעדי זה לא היה טעם ואפשרות לנסות לחדש את היישוב היהודי. במשך מאות שנים, מעליית תלמידי הגר"א, פורצי הדרך לשכונות החדשות בירושלים, ועד אנשי העליה הראשונה שהיו רובם ככולם חרדים, מסרו את נפשם יהודים על יישוב הארץ מתוך אמונה בביאת המשיח. גם זה לא היה קורה בלי שמירת הגחלת והזיקה, בלי 'לשנה הבאה בירושלים'. באותם שנים, שלהרצל עדיין לא צמח הזקן היפה והמרשים, ושהמשכילים היהודים מחקו מזמן את 'ובנה ירושלים' מן הסידור, וטענו שברלין היא ירושלים. אנשים מאמינים מסרו את נפשם על רגבי האדמה כאן, 15 שנה לפני הקונגרס הציוני הראשון של הרצל, הקימו אנשים חרדים את פתח תקוה ואת ראשון לציון, את חדרה ואת גדרה, את רחובות ואת נס ציונה, את קרית שמונה ואת זכרון יעקב, את שכונת הבוכרים ואת נחלת שבעה, את מקוה ישראל ואת נוה צדק, את יסוד המעלה ואת מזכרת בתיה, ובהמשך עתלית, בנימינה, כפר תבור, יבנאל, ועוד.

מי שתמך במפעל הזה, היה בעיקר הברון רוטשילד, אדם מאמין ושומר מצוות, שהשקיע סכומים שלא ייאמנו, ביבוש הביצות, בהקמת מפעלים במושבות, ובתמיכה באיכרים. ממשיך דרכו של מונטיפיורי, גם הוא אדם מאמין, שתמך בישוב היהודי בא"י.

כל זה התרחש, לפני שבכלל התחילו הויכוחים של הרצל וחבריו איך והאם להקים מדינה יהודית, האם באוגנדה או בפלשתינה,  בעוד היידישיסטים והבונדיסטים לועגים ליזמות הללו, הרפורמים טוענים שמדובר בהתבדלות והתנשאות שנוגדות את ערכי היהדות, אחד העם מבקר בארץ ומפרסם מסה שעיקרה הוא: היהודים אינם ראויים להקים מדינה, לא יצלחו לכלום…

השלב הזה, הוא לא שלב שאפשר לדלג עליו, כיום, גם אם 'נחזיר' את מזכרת בתיה לפלשתינאים, חיינו יימשכו. אבל אז, במאה ה19, בלי התיישבות יהודית אמיצה וחזקה, לא היה טעם לדבר בהמשך על מדינה יהודית, המדינה היתה הופכת לבדואית ערבית, עוד לפני שהאינטקלטואלים בבאזל היו גורמים להתכתש.

זו רק דוגמא איפה המסורת תורמת לנו בפועל, להקמת מדינת היהודים. כל עוד המסורת חיה וקיימת, היא משמרת את התרבות היהודית שחשובה לכל העם ולהיסטוריה של הנצח, ולא רק לאנשים מאמינים.

כח האמונה והמסורת החזיק אותנו כאומה מלוכדת, אלפי שנים. לוותר על המנטליות, התרבות, והמסורת, זה אומר להיות אזרח העולם, פעם קראו לזה 'להתנצר', היום אין צורך להתנצר, הליברליות האוניברסלית אינה מבדילה בין זהויות, לכולם מטרה אחת חשובה: התל"ג, אהה, וגם מניעת התחממות כדור הארץ.

מה זה תורם כאן ועכשיו?

שום דבר לא תורם 'כאן ועכשיו', אדם עובד כמו חמור 11 שעות ביממה, מה זה תורם לו 'כאן ועכשיו'? כלום, הוא צובר כסף, וכשיתאפשר הוא יסע למסע  תענוגות, ההבדל בין אדם לבעל חיים, שבעל החיים חווה בדרך כלל (כנראה) את הכאן ועכשיו, אם תשים אותו בתוך ערימה של אוכל, הוא יהיה מאושר, כל עוד האוכל שם. האדם מחפש משמעות, אם תשים אותו בבריכה של ויסקי, לצד ערימת קויאר אינסופית, הוא ישתעמם אחרי שתי דקות, הוא לא ייהנה גם אם יהיה זה האוכל הכי משובח בתבל. מה שמעניק משמעות ל'אזרחי העולם', הוא העיסוק שלהם בכך שהם 'אזרחי העולם' לעומת אחרים שעסוקים בזהויות, במשפחה, בתבניות, וכדו'. המשמעות שלהם, היא שהם סבורים שגילו את הדרך הנכונה לחיות את החיים.

כזכור, בחברות הקומוניסטיות, המשמעות הזו, של גילוי הדרך הנכונה, יצרה סביבה טקסים דתיים, מחוייבות להבעת מחוייבות, שרשרת של מאות אלפי סוכנים שעסקו בשאלה האם כולם מכירים באמת הזו, האם הם מצהירים בכל מעשיהם שהם בגן עדן, או שלא – ואז זה סימן שהם לא בדרך הנכונה ואף יפגעו בייצור והם אויבי המדינה. כל עיסוק דתי, נוצרי, או יהודי, הוא שוב סימן שאדם לא מספיק בטוח שהדרך להגברת הייצור האוניברסלי היא האמת היחידה, שכן לשם מה יש צורך בדת? היא לא תורמת כלום לתל"ג, וכך הלאה. אותה מערכת נלעגת ונוראה, חוזרת בגירסה אחרת דרך הניאו מרקסיזם. ברוסיה, אם הטלת ספק בחשיבות חג האחד במאי, נשלחת לגולאג, וכאן, אם אתה מטיל ספק בחשיבות מצעד הגאווה, אתה נכנס לקלחת שיימינג שסופה הדרה, פיטורין, השפלה נצחית, ואולי גם תלונה על הטרדה, הפרת אמונים, פגישת הנחיה, או משהו אחר שיוביל אותך להתאבדות.

אף אומה לא העלתה בדעתה לוותר על תרבותה, על נכסיה הרוחניים והמנטליים, כדי להגדיל את התל"ג. אם הערך היחידי שיישאר הוא התל"ג, וכולם יעבדו אותו יומם ולילה, וסביבו תיווצר מערכת הערכים המשנית, אנחנו חוזרים לקומוניזם. שום ערך אינו יכול לבא בצורה מופשטת, כפי שאנו רואים שהעיסוק בנושאי המגדר והמסתעף נעשו לערך בפני עצמו.

אם ננסה לכמת את השאלה, 'מי צריך את החרדים'? נצטרך לשקלל את כל רובדי המציאות, לא 'האם אני צריך ספציפית בחור ישיבה שילמד עכשיו מסכת יבמות', אלא האם באמת אזרחי המדינה, היו מוכנים או מעדיפים לשחרר את המדינה מהחרדים. האמנם?

המדינה מחולקת לשמאל וימין, זה הויכוח העיקרי המרכזי, זה הנושא החשוב, לדעת רוב האזרחים שעסוקים בו ורואים בהחלטה הזו מה שיקבע את גורל העם. בפועל, הציבור הימני, יעדיף לשחרר את המדינה מאנשי השמאל, מאשר מהחרדים, הרי גם אנשי השמאל, הינם אנשים בעלי מנטליות ותרבות, שגם היא מביאה למחירים שניתן לתרגמם כלכלית.

וכי המלחמה האוילית ב'השארת הגז באדמה', לא היתה עולה למדינה הרבה יותר מכל תקציב הישיבות לשנים רבות? וכי הנזקים המטורפים בנפש, בגוף, ובנכסים לאומיים, מכל מיני נסיגות חסרות אחריות, לא מתורגמות למליארדים או הרבה יותר מזה? וחובות הקיבוצים? הנזקים המטורפים שהשאיר הניסוי המעוות הזה בחברה? המשאבים העצומים שנותרו אצל הנסיינים, כולל תספורת חובות, זה לא על חשבון הציבור? ההתעקשות להחרים את מפלגת הליכוד ובשביל זה לשרוף מליארדים על בחירות, לא על חשבון הציבור?

אנשי ימין בפירוש, רואים בשמאל נטל גדול על המדינה, גם במובן הכלכלי, הם היו שמחים לבטל את אנשי השמאל בלחיצת כפתור, אלף פעמים לפני שיבטלו את החרדים.

ומה סבורים אנשי השמאל? גם הם היו מעדיפים לבטל את כל אנשי הימין אלף פעמים לפני שיבטלו את החרדים. נכון שיש להם בטן מלאה גם על החרדים, אבל הימין גורם נזק הרבה יותר גדול לשיטתם. מפעל ההתנחלויות לא עולה מליארדים? בעיני השמאל המפעל מיותר, ושוב, הנטל הכלכלי גדול הרבה יותר מכל פער כלכלי שייצרו החרדים באלף שנה.

במלים אחרות: לטעון שהחרדים הם הבעיה ומה שמכביד על אזרחי ישראל, זו טענה שנסתרת מהמציאות, הימין והשמאל נלחמים זה בזה, משום שהם רואים בצד השני איום תרבותי, מנטלי, כלכלי, לאומי, הרבה יותר גדול מאשר החרדים.

לכל קבוצה יש את התרבות שלה, ואת המחירים שהיא וכלל החברה משלמים כתוצאה מהתחשבות גם ברצונותיה וצרכיה, לכל קבוצה יש זכות קיום בזכות התרבות והאידיאולוגיה שלה, האדם מחפש משמעות, והמשמעות היא הקיום שלו, ושלנו. לדרוש מאנשים לשלול את המשמעות לחיים עבורם, כדי שיהיה עוד כסף בתל"ג, זו דרישה לא אנושית. לפי אנשים מסורתיים, ההתנהלות האישית של ברקוביץ', היא מחיר שמשלמת חברה מתירנית וליברלית. לא כולם מוכנים לשלם את זה.

ומה בקשר לגורמי השנאה? האמנם הסתגרות חרדית? לא ולא, הציבור הדתי לאומי, מוסר את נפשו בעד המדינה, משתלב, מתאמץ בכל התחומים, ומה הוא מקבל? אהבה? כבוד? ההיפך!

מנהיגי הציבור הדתי הלאומי, תמיד, מושמצים הרבה יותר מכל חרדי שיהיה. סמוטריץ' ובן גביר נהפכו למילים גסות, בדיוק כמו שהיה בנט עד שיישר קו עם מי שצריך. ההשתלחות התקשורתית בהם, הרבה יותר מהחרדים, המדינה ירקה להם בפרצוף, בפינוי גוש קטיף, רק לדתיים לאומיים אפשר להתייחס בכזו רשעות ובהמיות ולצפות שלא יקרה כלום. מכינות וישיבות 'קיצוניות', נסגרות, מוחרבות, עוברות טיפול משטרתי אכזרי, נערי גבעות יכולים להיהרג, להיעצר בלי סיבה, לשבת בכלא, מופעלת כלפיהם שנאה ואלימות מכל מערכות המדינה, מפלים אותם לרעה, לא מאפשרים להם להתקדם בסולם הדרגות בצה"ל, למרות שהם חלק משמעותי מהפלוגות הקרביות, הם טובים רק כבשר תותחים, לא כחלק משרשרת הפיקוד, ואפילו לא כאלופים.

עם ישראל ברובו מסורתי, הוא לא רוצה שכל העם יתנער מהמסורת, טוב לו עם כך שיש דתיים, שיש לומדי תורה. המשסים, המשניאים, והמפלגים, הם אנשי תקשורת, פוליטיקה, תחקירנים, אנשים שעברו בעצמם סבל, והם לא יעצרו באדום, לא אם החרדים ישרתו בצבא, ולא אם ישלמו מיסים פי שניים (כפי שהיה מקובל בארצות נוצריות), ואפילו לא אם יבטלו את תקציב הישיבות (נטורי קרתא לא לוקחים כסף מהמדינה, הם זוכים להערכה על כך?).

הפוסל במומו פוסל, אותם אנשים שמדברים מבוקר עד ערב נגד 'פלגנות' ו'שיסוי' הם גדולי המפלגים והמשסים, הם משתמשים שימוש ציני באנשים, גרפים, מספרים, ומדיה, הם מונעים משנאה, שנאה לכל זהות ולכל תרבות יהודית אותנטית. ויש לקוות שאותו מיעוט שתלטני לא יצליח הפעם בנכליו לפלג ולסכסך את הרוב היהודי הנאמן לערכי היהדות.

4.8 18 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
30 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
דניאל
דניאל
1 month ago

נקודה מרכזית ורותחת שלא עסקתם בה הוא שאלת השירות הצבאי שהחרדים פטורים ממנו

12358
12358
6 months ago

כל הכבוד
התשובה הכי טובה שראיתי לשאלות מהסוג הזה
אתם עושים עבודת קודש אדירה וחשובה מאד

אוהב
אוהב
7 months ago

איזה כיף שיש את הרה"ג יהושע ענבל הי"ו, בקי, ידיו רב לו בכל ומיישב דעת נבוכים.. כל נושא שמעורר שאלה, קושיא , או סתם מעניין אני מוצא מאמר שמדבר בו , היסטוריה מדע פילוסופיה השקפה. אין ספק שעם כל הכישרון יוצא הדופן , הדבר הזה דורש מסירות נפש גדולה מאד. יישר כח גדול , תודה רבה לה' שיש לנו אותך להנות מכל זה, ותודה על הזמינות לשאלות. אתה חשוב לנו מאד.
אני אוהב אותך הרב יהושע ענבל!

דניאל
דניאל
1 year ago

אבל מה למשל עם הטענה שהחרדים עולים הרבה כסף למדינה ולאזרחים?
יש סרטון שרץ לאחרונה בטיקטוק https://www.tiktok.com/@ask__dani/video/7155088685006851329?embed_source=70805736%2C70805736%2C70805736%2C70755319%2C120009725%2C120008483%3Bnull%3Bembed_name&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&refer=embed&referer_url=askdani.co.il%2F%25d7%259b%25d7%259c%25d7%259c%25d7%2599%2F%25d7%259c%25d7%259e%25d7%2599-%25d7%2590%25d7%25a0%25d7%2599-%25d7%259e%25d7%25a6%25d7%2591%25d7%2599%25d7%25a2%2F&referer_video_id=7124298750457089282
(סליחה על האורך)
וכמובן שיש את הטיעונים של עומר מואב(שידוע שלא חוסך את שבטו בביקורת חרדית):
https://www.osimhistoria.com/osim-heshbon/ep20-haredim

גם הוא מדבר, בין היתר, על כך שהציבור הכללי לוקח על הגב שלו את הציבור החרדי וזה יוביל לאסון כלכלי עוד כמה שנים (הבחור בסרטון הראשון הרחיק לכת והוסיף שזאת עובדה מתמטית)

דניאל
דניאל
1 year ago

אני אנסח את עצמי בצורה אחרת: הטענה שהם טוענים היא לא שזה עניין אידיאולוגי בלבד(טוב, לפחות לא רק עניין אידיאולוגי), אלא שזה בלתי נמנע שאורך החיים הזה יגרום לקריסה כלכלית, שזה וודאי שלא רק שיהיה לנו פחות שפע, אלא ממש הגעה לעבר מהפך של המדינה למדינת עולם שלישית(והאסוציאציות שעולות מזה הם עוני מחפיר ומלחמה על דברים בסיסיים כמו מים). האם יש בדברים אלה משהו?

דניאל
דניאל
1 year ago

תודה רבה.
עוד כמה שאלות:

  1. בנוגע ללימודי ליבה: אני לומד בקמפוס דתי(אני אישית חוזר בתשובה), יש שם סטודנט חרדי שטען שהוא מקווה שיכפו לימודי ליבה כי עצם זה שלא למד ליבה מונע ממנו להתקבל לאוניברסיטה טובה בין היתר כי אין לו אנגלית או מתמטיקה מה שגורם לכך שלעבור פסיכומטרי זה בלתי אפשרי עבורו. בקצרה, הטיעון הוא שחוסר לימודי ליבה גרם לו ולציבור שלם חוסר יכולת לכאורה להתקבל למקומות לימוד טובים ומכך יוצר קושי אצלם להתפרנס בכבוד, דבר שהם רואים כעוול, והם מדברים מתוך המגזר ולא מחוץ לו. מה אפשר לענות על דבר כזה?
  2. גם אנשים שלכאורה התלג הוא לא ערך אצלם(ככה אני מניח) כמו מיכי אברהם או בצלאל כהן(ועוד כהנה) טוענים שהציבור החרדי רוכב על גבם של החילוני. אותם אנשים הם לא מבחוץ אלא לכאורה אנשים שהערך המרכזי אצלם הוא היהדות, אבל הם טוענים שהציבור החרדי לא מייצג נאמנה את היהדות במקרה הזה(מיכי משום מה מאוד מדבר בחריפות על הציבור החרדי).
נוריאל
נוריאל
1 year ago
Reply to  דניאל

רק שהחרדי הנ"ל לא יטעה לחשוב שאם הוא היה לומד ליבה הוא היה יודע ליבה. למשל שינסה לבדוק את האנגלית שהחילונים יוצאים איתה ממערכת החינוך.
וכמו כן כמה יודעים מתמטיקה.

זכור לי שבעבר(אולי לפני 15 שנה) הייתי כותב בפורום יהדות בדצ'ו והיו הרבה חילונים שהתווכחו שם על יהדות וכדו' והייתה אחת שקבלה ולעגה על כך שהחרדים לא לומדים ליבה לא יודעים אנגלית וכו' ואז בעניין אחר של תורה ומדע כתשובה לשאלתה הפניתי אותה למאמר באנגלית עם תשובה. והיא ביקשה ממני לתרגם לה כי היא לא יודעת אנגלית….

אלמוני
אלמוני
1 year ago
Reply to  נוריאל

לימודי הליבה בשלמותם הם ודאי לא הכרחיים כלל ועיקר ואולי גם מיותרים וזה חד משמעי ואם אפשר להשקיע יותר בתורה זה עדיף.
לימודי אנגלית וחשבון הם היחידים שבאמת משמעותיים בשביל שיהיה בסיס מסויים ממנו יהיה ניתן להתקדם הלאה בלימודי החול של מקצוע…
בהרבה תלמודי תורה חרדיים יש הן לימודי אנגלית והן חשבון…
ברובם המכריע אין אנגלית ויש חשבון ברמה נמוכה וגם בשאר מקצועות החול שיש להם צריך שיהיו יותר מקצועיים ויסודיים כי לדעת לכתוב כראוי זה חשוב מאוד מאוד… כך שיש מה לשפר בזה אבל זה לא סוף העולם ומאמין שיש תתי"ם עם לימוד מקצועי.
חשוב לציין שכידוע באופן כללי גדולי הדרות התנגדו ללימודי אנגלית במסגרת התתי"ם מחששות שונים שלא הכי מובנים לי אך זה לא אומר שאי אפשר לשלוח את הילד לשיעור פרטי באנגלית או ללמוד עצאית איתו בבית בעזרת ספרי לימוד… (יש גם לזה איזה התנגדות לא מובנת של מנהלי התתי"ם אך בזה שעושים זאת לא עוברים על דברי גדולי ישראל לדעתי)
כך שבזה שחיים בעולם החרדי לא מונעים מהילד ללמוד אנגלית וחשבון וכל אדם עם אחריות ודאגה לעתיד ילדיו יכול לדאוג ללימודי אנגלית בצורה כזו או אחרת והכל יהיה בסדר…
בנוסף לא רוצים בציבור החרדי להכניס לימודי ליבה ולהעביר את ניהול החינוך למשרד החינוך שהרי הוא לא מתחשב בהשקפת העולם החרדית ועל כן פוגע בהתפתחות הילד כחרדי

אם אנגלית לא לומדים כלל – ודאי שזה שונה בתכלית ממי שלמד (גם אם הוא מתקשה בקריאת מאמר באנגלית-שזה בהחלט דורש רמה גבוהה בדרך כלל) כי ללמוד שפה זה בדרך כלל אתגר לא קטן ויותר מחשבון ללא ספק ואם אין אפילו את הבסיס זה מעמיס עוד יותר על הקושי לכן כדאי שיהיה את הבסיס מאשר שלא ולגרום לעוגמת נפש לעשרות אלפים שנושרים מלימודי מקצוע…

וסתם בכללי כיום חרדים יכולים ללמוד מקצוע מכובד מאוד ללא תעודת בגרות וללא תואר
יש למשל את "המרכז החרדי להכשרה מקצועית"בו ניתן להיכנס בלי כלום ולצאת עם מקצוע מבוקש ביותר
אין שם שום לימודי תואר אלא אך ורק הכשרה מקצועית הכוללת לימודי מכינה למקצוע ולימודי המקצוע עצמו (וכמובן שמי שיש לו בסיס באנגלית יוכל להצליח יותר ממי שלא למד מעולם) כך שהמצב לא כמו שחושבים רבים

נוריאל
נוריאל
1 year ago
Reply to  אלמוני

יש"כ דפח"ח.

פלוני
פלוני
1 year ago
Reply to  נוריאל

תודה נוריאל, אבל לא חושב שזיכיתי להיכנס להגדרתך ("דפח"ח") כי זה דברים פשוטים שכל אחד יכול לקבל מנסיון חיים קצר כמו שלי.
אגב, נקודה נוספת ששכתי לכתוב בנוגע ללימודי הליבה, והיא שאני לא חושב שיש מישהו שזוכר משהו משמעותי ממה שלמד ביסודי במה שלא קשור לאנגלית, חשבון ועברית ונראה שעיקר העניין בלימוד הזה של מקצועות שלא יזכרו כלל הוא פיתוח היכולות המוחיות שזה דבר שקורה לא פחות בלימודי הקודש (לימודי משניות בעל פה וכד' דבר שלא מצוי בחברה הכללית בהחלט מפתח את המוח לא פחות מטבע וטכנולוגיה בסיסיים שאגב גם את לימודי הטבע יש אצל החרדים בדגש על נפלאות הבריאה במטרה להשריש וללמד אמונה) כך שעושים יותר מידי ביג דיל מהנושא… על אף שיש בו נקודה אמיתית בעניין לימודי האנגלית כאמור.
בפועל אם לא לומדים בישיבות לימודי חול זה אם כבר הביג דיל של המתלוננים שזה הרבה יותר משמעותי אבל הרבה יותר הגיוני להבנה (במיוחד לאדם המאמין) שהעסק בתורה לבדה נשמר כי להעמיק בסוגיות מורכבות ובמיוחד בגמרות ישיבתיות (ובאמת לצמוח ולגדול בתורה) שלא פעם קשות במיוחד (כמו יבמות וכד') דורש רצינות, מיקוד והשקעה ואם משלבים לימודי חול, זה מאוד מקשה על המיקוד ולרוב הבחורים פשוט מאוד ינטו אחר לימודי החול ויזנחו את הסוגיות המורכבות וה"לא מעניינות" ופרקטיות של הגמ' לטובת לימודי החול שזה בדיוק מה שקורה בישיבות התיכוניות של המזרחי (מבלי להיכנס לפתיחות המזעזעת שלהם שתורמת לדירדור, וזה בכל מה שקשור לסמרטפונים, אינטרנט ותרבות העולם החילוני שזה מפיל אותם עמוק בפח מבחינה דתית, שהרי זה להביא לילד בכפית של זהב את כל תאוות העולם הזה ועוד לבקש ממנו לא לגעת ומה יעשה הנער ולא יחטא?!)
אחד מראשי הישיבות דימה זאת לקומקום שמרתיח, אם לא נותנים לו רצץ ואחידות הוא לא ירתח, לכן הסוד של הישיבות להצמחת גדולי הדורות זה העיסוק רק בתורה, ברצץ ועם כל המוסר שזה הדבר החשוב בעולם.
אומנם מי שמגלה קושי רציני מאוד בישיבה מזה מס' שנים טובות ייתכן באמת שהוא יכול לצמוח יותר הן בקודש והן בחול במסגרת ישיבה תיכונית (חרדית למהדרין ללא השקפות זרות -דבר שלא נראה לי קיים כיום) אך בנתיים כל עוד לא מדובר בנוער נושר גדולי הדורות האחרונים לא מרוצים מהאפשרות הזו משיקולים שחשבו עליהם ברצינות ובזהירות כיאה לגדולי דור ולכן בציבור החרדי הולכים לפי הדרכתם בנאמנות ויש צדדים מאוד הגיוניים לקבל את ההשקפה הזאת לאור ההודעה הקודמת שלי אך אני לא יכול להאריך עוד מחמת קוצר הזמן.

Last edited 1 year ago by פלוני
מוש
מוש
1 year ago

אני בהחלט מסכים איתך שהGDP לא יכול להיות חזות הכל. הבעיה היא כפי שציינתי שהחברה החרדית באמצעות שלוחיה בכנסת מטילה על הציבור החילוני המממן ושמגן בגופו חוקים שזרים לו ומצרים את צעדיו. זה הזוי בכל קנה מידה ,וכל מיני טצדקי ופעלולים מילוליים לא ישנו את המציאות העקומה הזו.

מוש
מוש
1 year ago

מה זה משנה מתי נחקק? כרגע ממשיכים לקיים סטטוס קוו שהרוב לא מעוניין בו בתמיכת חברי הכנסת הדתיים.
אתה יכול לקדם אילו ערכים שמתחשק לך,אבל תניח לאנשים שלא מעוניינים בהם.לי אין עניין בחוקים ארכאיים חסרי תועלת,אבל אין לי שום התנגדות שתמשיך לדבוק בהם. לא רוצה לנסוע באוטובוס בשבת? אל תסע. לא מעוניין להתחתן עם לא יהודיה? לא צריך. אבל תעזבו בשקט את מי שכן רוצה. ובמיוחד אם יש חפיפה גדולה בין אלה ובין מי שמחזיק את המדינה הזו מכל הבחינות.
אם יוכח שערכי הירוקים הן הבל ,אלחם גם בהם.
ואף אחד לא כופה חילוניות על דתיים. וגם אם כן אני שכם אחד איתך נגדם. משתי עוולות לא יוצא צדק

מוש
מוש
1 year ago

הבעיה היא שהציבור החילוני תומך בחברה שלא מקבלת את דרך חייו. האם הגיוני שאדם יאכיל ויטפח אריה שבסוף יטרוף אותו? או יצר את צעדיו לפחות?

מוש
מוש
1 year ago

הערכים של יצחק תשובה בר רפאלי ושאר האנשים דומים פחות או יותר לשאר החברה החילונית.ולכן אין הדברים דומים. החברה החרדית בזה לחברה החילונית שמממנת אותה בעקיפין (בריאות תשתיות קצבאות וכו) והן בהגנה פיזית בצבא. החברה החילונית מטפחת קבוצה אנושית שבסופו של דבר לא יכולה לחיות לצידה.אפשר להבין למה החילונים מתקוממים. לא מדובר בקבוצה עם ערכים שונים גרידא,אלא בקבוצה שלא יכולה לדור בכפיפה אחת עם זו שמרפדת את דרכה בכמה היבטים

מוש
מוש
1 year ago

בנוסף שרי אריסון לא כופה את הטירלול שלה על אף אחד להבדיל

מוש
מוש
1 year ago

התנגדות לאירועים בהפרדה היא אכן בעיה.
אף אחד לא מחייב דתיים לשמוע שירת נשים. זה פשוט שקר. חייל דתי יכול לצאת מתי שהוא רוצה כששירת נשים נשמעת.
לא בקי לגמרי בענייני כלים חד פעמיים אבל אין ספק שאם הפסולת הזו גורמת לנזק אזי על מי שצורך אותה לממן את שיקום הנזקים עקב כך.
קולנוע חופשי זו מהות חופש הדיבור. ערך לא מאד מוערך בעולם הדתי ,אבל אבוי לחברה מתקדמת שסותמת פיות של אנשים. ואין בזה שום כפייה. לא רוצה לראות את הסרט ואחד עם בשיר? אל תראה
לעומת זאת אין תחבצ בשבת,או נישואים אזרחיים וזו כפייה דתית מכוערת.
אתה אולי לא מעודכן אבל הרוב הגורף במדינה כולל אלה שאתה מכנה מסורתיים תומכים בתחבצ בשבת , נישואים אזרחיים והכרה בלהטב.
ומה שמקומם הוא שהחברה החילונית תומכת ומסבסדת במי שחותר תחת החופש שלה ובאורחו. חייה

מוש
מוש
1 year ago

הבעיה היא שהחרדיות מנסרת את הענף הדמוקרטי עליו כולנו יושבים. אז מן הצדק ששאר הציבור שמעוניין בדמוקרטיה יתגונן. החזון החרדי הוא הצרת צעדיו של המיעוט,ולכן על החילונים להיערך מראש. וכאן נעוץ השוני בינם לבין רוסים,דתיים,ימנים או שמאלנים

אורי
אורי
1 year ago

כתבה נהדרת. מאוד נוקב.
מה עם הטענה שלא צריך כ"כ הרבה בחורי ישיבות ומספיק שכמות מסוימת תלמד והשאר ילמדו מקצוע?

30
0
Would love your thoughts, please comment.x