האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

שאלה: מי אמר שנבואה היא לא סכיזופרניה?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שאלה:

היום אנחנו מבינים כי כשאדם לא מאוזן נפשית כמו למשל מחלת הסכיזופרניה הוא הוזה או שמוע קולות וכו'. לכאורה מצב של נבואה הוא בדיוק כזה. פסיכוזה. ניתוק מהמציאות. שמיעת קולות [ה' מדבר אלי]. א"כ מנין לנו שהנביאים לא היו סכיזופרנים. זה שאלה שמעסיקה אותי כאדם מאמין שמשתדל לקיים מצוות עד כמה שאני מסוגל. כן, הבנתם נכון אני סכיזופרן שמטופל ומאוזן כיום תודה לאל. זה שאלה מאוד מעניינת שלא מצאתי עליה תשובה. אשמח לקבל ממכם כל מענה! תודה רבה לכם! היו ברוכים!

תשובה: השאלה מצויינת, אבל צריכים לזכור, שפעם לא היו האפשרויות הרפואיות של ימינו.

כיום אנחנו יכולים לשלוט במחלות ונכויות שונות ולאזן אותן, עד לתפקוד כמעט נורמטיבי, כל עוד האדם מציית להוראות הרופא. כל מקום מונגש לנכים, במישור הפיזי וגם במישור המהותי. ג'ון נאש היה סכיזופרן, אך משנכנס לטיפול הצליח לייצב את עצמו ואף זכה בפרס נובל. גם אנשים המשתייכים לספקטרום האוטיסטי יכולים להשתלב ואף להצליח מאד, כאשר אנשים מבינים את הבעיה שלהם ואת הדרכים לשלוט בה.

בימי קדם, לא היו תרופות להפרעות כאלו, אדם שסבל מסכיזופרניה, או מכל הפרעה וקושי דומים, נחשב ל'שוטה', כאשר אין תרופות ואין טיפול, האדם באופן אוטומטי נתפס כמשוגע. ג'ון נאש השאיר את הילד שלו באמבטיה בהשגחת החבר הדמיוני צ'ארלי, למזלו אשתו הבינה מה עובר עליו. אבל בימי קדם הוא היה נתפס כלא נורמלי.

יתירה מכך צריכים להבין, גם בימי קדם, אדם שהחליט שה' דיבר אליו לא נהפך לנביא, הרי לא צריכים לשמוע שום קול, אפשר פשוט להמציא. ברור שלא היו מאמינים לסתם אדם שאומר שה' דיבר אליו. והרי המושג נביאי שקר היה ידוע ומוכר, מי שאומר שקר בשם ה' דינו מוות כמפורש בתורה, וראה גם בזכריה יג ג: "וְהָיָה כִּי יִנָּבֵא אִישׁ עוֹד וְאָמְרוּ אֵלָיו אָבִיו וְאִמּוֹ יֹלְדָיו לֹא תִחְיֶה כִּי שֶׁקֶר דִּבַּרְתָּ בְּשֵׁם ה' וּדְקָרֻהוּ אָבִיהוּ וְאִמּוֹ יֹלְדָיו בְּהִנָּבְאוֹ". אדם לא מוכר כנביא, עד שהוא לא מוכיח את יכלתו לדעת את העתיד, במדה והוא אומר שיקרה דבר וזה אינו מתקיים – דינו מוות.

בתורה נכתב:   וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר אשר לא דברו ה'?  אשר ידבר הנביא בשם ה' ולא יהיה הדבר ולא יבוא הוא הדבר אשר לא דברו ה' בזדון דברו הנביא לא תגור ממנו.

הנביאים היו אנשים מורמים מעם שהוכרו במשך שנים כחכמים ונשואי פנים ויראי שמים. או אנשים מיוחדים שה' בחר בהם ונתן בידם אותות להוכיח את שליחותם. ולכן אדם ששומע קולות דמיוניים לא יכול היה להיכנס לשורותיהם.

4.8 4 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
תאולוגוס קיסר
תאולוגוס קיסר
6 days ago

הנבואה אינה נאמדת לפי התהליך הנוירולוגי או הפסיכי של הנביא ואולי בזה נחלקו הראשונים[רמב"ם וראב"ד יסודי התורה ודו"ק] עוד אמליץ אני הקטן לראות את דברי הרמח"ל בחיבורו[הקטן לשיטתו]דרך ה' [במקרי הנבואה]

תאולוגוס קיסר
תאולוגוס קיסר
21 hours ago

וכמו שבתפילה אין סטטוס פסיכי לדיבור אל הבורא כך אותו הדבר בנבואה ואין בכך כלום אם סימפטומיו סכיזופרניים ולנבואה ישנם קרטריונים ברורים[עיין רמב"ם מיסודי התורה פרק שביעי] שחלים כל זמן שמדובר בגברא בר דעת ומשכך הדיון הוא לגבי המגלה סממנים סכיזופרניים אם נחשב בר דעת עוד יש לעיין בדבר אבחון פסיכופט קלאסי שאם לא נהיה נטורליסטים עיורים הרי שהסימפטומים אינם מהות המחלה כמו שהם דרך לדעת על קיומה שמתוך הנחה טיפולית נראה בה חולי ובדידן אותה השערה טיפולית אינה ממין העניין מאחר ואנו ידעים את טיבה של אותה מהות נעלמת ולגבי הרכבו המטאפיסי של מהות מצב המתנבא יתכן ששם הוא שונה מסתם סכיזופרניה ולעניות דעתי לא מוכרח שהוא שונה מאחר והנבואה אינה רק מתוך עבודת הנביא אלא צריכה היא לרצון א-לוקי וברצותו ינבא האדם מכל פלטפורמה גם פסיכופטית וכמו שמבואר ב'מורה'[ח"ב ל"ב בדעה השלישית] ודו"ק [וסתם אני ממליץ ללמוד את העניין לפני הקושיות..]

אבי ב
אבי ב
1 year ago

לגבי הטענה שהנביאים היו אנשים נורמטיביים ולא 'מוזרים', בספרי הנביאים הנביא בשעת הנבואה מתואר כאדם בשעת התקף פסיכי כלשהו.
הוא נע ומתפתל בצורה משונה, המתפרשת ע"י הסובבים כ'התפשטות הגשמיות'. הוא ממש אינו אדם נורמטיבי.

ולגבי שאר הזמן?
ישנם אנשים שבין התקף פסיכוטי למשנהו הם נורמטיביים בהחלט.
כמו בכל דבר, גם במחלה זו יש רצף של חומרת המחלה.

אבי ב
אבי ב
1 year ago

לא מסכים עם הטענה שאדם בעל התקף פסיכוטי הוא ניכר ומסוכן.
לא את כל האנשים הפסיכוטיים כולאים. רק את אלו המהווים סכנה לציבור, או אנשים המתאשפזים ע"מ לקבל מרפא.

האחרים? יכולים לקבל נבואות ללא הגבלה, ולספר אותן למאמינים שלהם.

——
גם היום ישנם מקומות במזרח, שבהם אדם עם התקף פסיכוטי מוערך מאוד, כאדם שהשיג חיבור למשהו גבוה יותר.
קראתי פעם ביוגרפיה של אדם תורני מחב"ד, שמספר על המסע שלו שם, ועל היום שבו פתאום פרץ בראשו זרם בלתי פוסק של צלילים דיבורים ורעשים, שלא היה ניתן להשתקה או התעלמות. וכל התגובה של הסביבה שהכירה בו כאדם מיוחד. יש תואר ספציפי לאדם כזה שם.

——-
האם פעם ידעו לזהות הפרעה?
אם האדם היה אלים מופרע ומסוכן, סביר שכן.
אם לא?
סביר שלא.
ומותר לזלזל באינטליגנציה של האנשים בעבר, ש(למשל) האמינו ב'מיזמות' העולות מן הקרקע והורגות את הנשים היולדות בבית החולים של זמלוויס זכור לטוב.

——–
האנשים המוכרים כגדולים בהיסטוריה, היו בחלקם באמת אנשים מוזרים בהליכותם, עד כדי זיהוי שלהם כאוטיסטים.
ואולי היא הנותנת, הסקרנות לנושאים אזוטריים, הסבלנות חסרת הגבולות, נובעת מאוטיזם.
אם כן, הם אינם בריאים. גם לא בטוח שהיה כדאי לקבל מהם עצות לחיים.

—–
עם הטענה של התאמתות הנבואות, איני מתעמת. אכן, סכיזופרן אינו יכול לבדות נבואות המתגשמות באורח סדיר.

אם כי חייב להזכיר, שצירופי מקרים תמיד עלולים לקרות…

Last edited 1 year ago by אבי ב
קובי
קובי
5 years ago

למה השואל מניח מראש שנבואה זה לא דבר אפשרי? אם יש לך עדות חזקה (למשל ארוכה) ואמינה שרבבות אנשים היו נבאים אז מן הראוי שתקבל אותה.
תזכור שבהינתן לכך שיש אלוקים זה כלל וכלל לא מופקע להניח שתהיה נבואה.

בכל אופן, למה אתה עומד רק על המציאות המוכרת לנו כיום? וחושב שמציאות שאתה לא מכיר היא בלתי אפשרית? מדוע אתה עד כדי כך "גאוותן" כדי להניח שכל מה שאתה מכיר הוא הדבר הבלעדי והיחיד שקיים?

אני רוצה לצרף קישור של האתר של משה רט כמדומני, יש לדון האם הוא לקח את הרעיונות הללו מידיי רחוק אבל לענ"ד יש בהם מן האמת.
יש שיגידו לא לבעלי לב חלש 😉
http://mysterium.co.il/ArticleView/tabid/268/ArticleId/366/.aspx
http://mysterium.co.il/ArticleView/tabid/268/ArticleId/356/.aspx

כמו כן, בעניין אחר של ניסים הייתי רוצה להביא את דבריו של הרב (פרופ') דוד גוטליב (אנגלית)
https://www.dovidgottlieb.com/comments/Credibility_Of_Testimony.htm

8
0
Would love your thoughts, please comment.x