שאלה: שלום וברכה אתר רציו אני אדם מאמין ושומר ממצות לאחרונה נתקלתי בסרטוני ביוטיוב
של בנאדם שקורא לעצמו gal or בסרטונים שלו הוא מציג כאילו אירועים היסטורים מהתנך וכאילו מראה איך הם באמת התרחשו לפי המדע וארכיולוגים סרטוניו ערערו אותי מאוד אשמח עם תוכלו להשיב לי על הסרטונים שאלח כאן ותוכלו בבקשה להפריך את דברי כפירה, למשל הסרט 5 סתירות מביכות בתנ"ך.
בתודה רבה.
תשובה: בשמחה נתייחס, רק ננצל את ההזדמנות לתת קצת רקע על הסרטים האלו:
לפני כעשר שנים, להטה הרשת מסדרת הסרטונים 'מתן תורה היה או לא היה', שם היוצר של הסרטונים לא נכתב בהם, אלא רק הלוגו של האגודה הישראלית לספקנות, אבל ברשתות החברתיות התגאה היוצר ביצירתו, סטודנט לרפואה בשם אלעד לאור, בזמנו התייחסנו באריכות לכל אחד מהסרטונים, בקטגוריה: סדרה – אלעד לאור, והראינו כיצד הוא מסלף ומגלה את בורותו, בכל מקום בו הוא שולח את ידיו.
האמת היא, שאף אחד לא הבין מה ממריץ סטודנט לרפואה, להשקיע כ"כ הרבה אנרגיה בהתנגדות לדת. הדברים האלו מצויים יותר אצל יוצאים בשאלה שצריכים הצדקה עצמית לצעד שעשו, או אנשים שתחום העיסוק שלהם הוא דתות, ולכן מנסים להציע את מרכולתם. מאיפה המיסיונריות הזו?
התשובה הגיעה קצת באיחור, כאשר בשנים האחרונות נמחק ערוץ היוטיוב, הסרטים הורדו מהרשת, ואפילו דף הפייסבוק האישי של אלעד לאור נמחק, למה?
ובכן, אלעד לאור חי וקיים, ובאתר שלו תוכלו לקרוא את כל קורות החיים המפוארים שלו, ותוכלו אפילו ללמוד ממנו ביוטיוב על הקורונה:
ובכן, אלעד לאור הוא קריין מוצלח, וגם חרוץ בהפקת סרטונים, לאיפה נעלמה כל תעשיית ה'ספקנות' האובססיבית שלו? עשרות סרטים מושקעים? ולמה הרופא המוצלח עובד בגריאטריה בבני ברק? הוא לא למד איפה שהוא רפואת ילדים?
חפרנו קצת בסרטונים הישנים שלו, ומצאנו את הרמז לתשובה:
אז מה שעומד מאחורי כל זה, הוא הרצון להראות שאפשר להיות מוסרי גם בלי התורה, אפשר להאמין בבעל או בזאוס ולהיות מוסרי! כמו שמובא מן הסתם באחד הסרטונים, איך אפשר לטעון שהתורה מוסרית אם היא לא אוסרת פדופיליה?
רק מה, כאן הדוקטור נתפס על חם. כנראה שקורות החיים לא ממש מתעדים את כל העבר המפואר. מסתבר שבין שאר התחביבים שלו, אסף לאור באובססיביות חומר פדופילי ואף סחר בו! כתב האישום המלא פורסם כאן, הנה דוגמאות מזעזעות:
אז יתכן שאם לא מאמינים בכלום, גם המוסריות לא משהו… עצוב ומזעזע
יש הטוענים שלאור קיבל 'בדיחה של עונש', אבל זה לא הנושא שלנו, הנושא שלנו הוא אותו משתמש ביוטיוב המכנה את עצמו 'גל אור' (אולי מוטב 'חלקיק אור'), שהחליט למחזר חומרים מהאוספים האובססיביים של לאור.
רק כדי להדגים, את הרמה של ה'סתירות המביכות' בסרט שלינקק השואל, חתכנו סתירה אחת מאד מאד מביכה, והנה היא לפניכם…
פשוט לא יאומן שזה אמיתי. אלעד לאור יוצר 'סתירה' בין שני טקסטים שמתארים שושלות יוחסין נפרדות.
בבראשית ה מתוארת שושלת היוחסין של שת, בנו השלישי של אדם, כדלהלן:
ויחי אדם שלשים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת: (ד) ויהיו ימי אדם אחרי הולידו את שת שמנה מאת שנה ויולד בנים ובנות: (ה) ויהיו כל ימי אדם אשר חי תשע מאות שנה ושלשים שנה וימת: ס (ו) ויחי שת חמש שנים ומאת שנה ויולד את אנוש: (ז) ויחי שת אחרי הולידו את אנוש שבע שנים ושמנה מאות שנה ויולד בנים ובנות: (ח) ויהיו כל ימי שת שתים עשרה שנה ותשע מאות שנה וימת: ס (ט) ויחי אנוש תשעים שנה ויולד את קינן: (י) ויחי אנוש אחרי הולידו את קינן חמש עשרה שנה ושמנה מאות שנה ויולד בנים ובנות: (יא) ויהיו כל ימי אנוש חמש שנים ותשע מאות שנה וימת: ס (יב) ויחי קינן שבעים שנה ויולד את מהללאל: (יג) ויחי קינן אחרי הולידו את מהללאל ארבעים שנה ושמנה מאות שנה ויולד בנים ובנות: (יד) ויהיו כל ימי קינן עשר שנים ותשע מאות שנה וימת: ס (טו) ויחי מהללאל חמש שנים וששים שנה ויולד את ירד: (טז) ויחי מהללאל אחרי הולידו את ירד שלשים שנה ושמנה מאות שנה ויולד בנים ובנות: (יז) ויהיו כל ימי מהללאל חמש ותשעים שנה ושמנה מאות שנה וימת: ס (יח) ויחי ירד שתים וששים שנה ומאת שנה ויולד את חנוך: (יט) ויחי ירד אחרי הולידו את חנוך שמנה מאות שנה ויולד בנים ובנות: (כ) ויהיו כל ימי ירד שתים וששים שנה ותשע מאות שנה וימת: פ (כא) ויחי חנוך חמש וששים שנה ויולד את מתושלח: (כב) ויתהלך חנוך את האלהים אחרי הולידו את מתושלח שלש מאות שנה ויולד בנים ובנות: (כג) ויהי כל ימי חנוך חמש וששים שנה ושלש מאות שנה: (כד) ויתהלך חנוך את האלהים ואיננו כי לקח אתו אלהים: פ (כה) ויחי מתושלח שבע ושמנים שנה ומאת שנה ויולד את למך: (כו) ויחי מתושלח אחרי הולידו את למך שתים ושמונים שנה ושבע מאות שנה ויולד בנים ובנות:
ובבראשית ד מתוארת שושלת בני קין, בנו של אדם הראשון:
וידע קין את אשתו ותהר ותלד את חנוך ויהי בנה עיר ויקרא שם העיר כשם בנו חנוך: (יח) ויולד לחנוך את עירד ועירד ילד את מחויאל ומחייאל ילד את מתושאל ומתושאל ילד את למך:
ובכן, לפי לאור, מדובר ב'סתירה מביכה', הוא מנסה בכח לעשות כל מיני שרטוטים וחצים, כאילו 'ליישב' את הסתירה, בעוד אין שום קשר בין שתי הרשימות. ישנן כמה שמות דומים, אבל בהתחשב בכך שהעולם היה אז מאד קטן, זה מזכיר את שושלות המלוכה השונות, שנמצא בהם שמות חוזרים כמו ג'ימס, הנרי, ארתור, או בשושלות אחרות, לואי, פיליפ, וכדו'. או לחילופין שושלות חסידיות הבנויות על חזרתיות של 'מנחם מנדל' 'שלום דובער' ו'חיה מושקא'.
העובדה שמדובר בשתי שושלות שונות, האחת של קין, והאחרת של שת, לא מוזכרת כלל בתיאור המפורט והחינני של ה'סתירה המביכה'… וזה אכן מאד מביך, מלבד המבוכה הגדולה שנמצא בה לאור. נאחל לו שיחזור בתשובה שלמה על כל פשעיו, וישקיע את זמנו בעזרה וסיוע לזקנים בני ברקיים, במקום לאסוף באובססיביות חומרי תעמולת שקר או דברים יותר גרועים.
לגבי שאר הסתירות ה'מביכות', הוא פותח בשאלה אם משה כתב את התורה, ומצביע על סתירה בספר שמואל.
לגופו של דבר. אכן אפשר שחילופי הנוסחאות חלוקים בשאלה כיצד לנסח את הדברים, אבל במציאות גם אחי גלית נקרא לאחר מות אחיו גלית בלשון השאלה משום שמילא את מקומו כענק מטיל אימה, דבר מצוי בימי קדם שהשם מסמל ישות מסויימת. ואכן יש חוקרים הסוברים שאלחנן היה אחד מכינוייו של דוד בצעירותו, וכינוי זה השתמר בטקסט שמתאר את אלחנן כהורג את גלית (פרופ' יעקב ליוור, מובא באנצ"מ כרך ב' עמ' 508). ראה עוד כאן (חפש בדף 'אלחנן').
לגבי הסתירה בשמות יתרו, גם זה חוסר ידע בתרבות העתיקה שלאדם היו כמה שמות, בפרט באומות שונות. וכך זה עד היום במזרח, יש את הכינוי המקורי שכינוהו המדינים ויש את הכינויים שכינוהו הישראלים. (ראה כאן ובהערה 7, וראה: יהודה שביב, עיון בתאריו של יתרו).
ולגבי הסתירה בנוסח עשרת הדברות, שוב, לא ידע השואל, שהנוסח שמתואר בתורה אינו נוסח הדברות הכתובות אלא מה שאמר ה' בעל פה, בדברות עצמם היה כתוב יותר בקיצור. ולכן לא היה אפשר לבדוק בדברות, ומשה לא חזר בהכרח על הדברים מילה במילה אלא על תוכן הנאום, כפי שכתבו הפרשנים.
לגבי פרשיות הבריאה, שוב, מדובר בשתי פרשיות שונות, שכל אחת מתארת נושא אחר לגמרי, ראה כאן (חפש בדף 'שתי פרשיות הבריאה'), וכאן, (חפש בדף 'סיפורי הבריאה').
ראיתי באוצר החכמה את הספר תורה שבע"פ שהוא כנראה ליקוט של כמה מהמאמרים על התורה שבע"פ הקיימים באתר כאן, האם יש ספרים כדוגמת אלו גם לנושאים האחרים כאן באתר שאפשר לרכוש, כמו אמיתות מעמד הר סיני וכד'?
הספר תושבע"פ יצא לפני שאתר רציו היה קיים
ולשאלתך, לא, אין ספרות כזו בנושא תושב"כ
תוכל לסדר את האתר ,כי יש מאמר פה ומאמר שם ואין לזה סדר, יהיה טוב אם יהיה סדר וגם אם אין בנתיים ספר יהיה אפשר לקרוא באתר שלך מאמרים בסדר מסוים שיהיה כעין ספר.
דבר שני האם באתר יש הוספות של מאמרים לספר תורה שבע"פ? אם כן איך אני יודע איזה מאמרים הם חדשים ואיזה לא.
באיזה סדר אתה מציע לסדר אלפיים מאמרים? זה הרי לא סיפור בהמשכים
לגבי תושבע"פ יש הרבה מאמרים בנושא ולא כולם בספר
האם חשבת (כותב המאמרים הנפלאים באתר, האם יש כמה?) לעשות גם סירטונים ביוטיוב על ההוכחות לאמיתות התורה ומסורת ישראל וכד'? (בעיקר בעברית אבל רעיון יפה לעשות גם באנגלית).
כרגע אין תקציב לדבר
קשה לקבל את הסברייך בצורה אובייקטיבית ונכונה כשאתה מתחיל קודם בפעולת הכפשה מבישה.
כנראה שהיה נדרש קודם לדעת את משמעות הלבנת פניו של אדם.
נ.ב. – לא התקבל כאן כל הסבר ראוי.
אינני יודע איזה הסבר 'ראוי' אתה מחפש, במדה ויש לך טיעונים אתה יכול להשתמש בהם
ולגבי הכפשה או 'הלבנת פנים', נא לא להיתמם, מדובר באדם שמכפיש את הדת אנשי הדת וכל מה שקשור בה
בעוד הוא מבצע פשעים פתלוגיים בסתר
יש כללים בחוק איזה משפטים ופסקי דין ייעשו בדלתיים סגורות ותחת איסור פרסום, ואיזה הם בכלל זכות הציבור לדעת
רופא שמתעסק עם הציבור הרחב, והוא פדופיל – זה מסוג הדברים שזכות וחובת הציבור לדעת, אין שום דבר מביש בלהדגיש את הדבר
וזה בהחלט מתחבר עם התעמולה המגוחכת שלו נגד הדת העמוסה בשקרים הונאות ומניפולציות
אני מבין את האתר שפירסם זאת אחרי שאכן הוא תקף את הדת ודתיים כל כך הרבה זמן וכפי שהראו באתר כאן אף סילף ועיוות ,ואכן אני בטוח שאם היה מדובר במחזיר בתשובה מקרה זה היה מתפרסם בקול תרועה בתקשורת החילונית ,אבל לגבי מה שכתבתם שיש זכות וחובה לציבור לדעת על פדופיל שהוא רופא, זה מאוד תלוי ,אם הוא ניכנס לטיפול באופן רציני או לוקח תרופות וכו..והוא לא מטפל בילדים במסגרת הרפואית שלו ,והמטפלים שלו הישתכנעו שהטיפול שלו זה לא לשפה ולחוץ אז עצם הפירסום פוגע בשיקומו והפירסום לא נובע מאזהרה לציבור אלא כדי לפגוע בו כהמשך העונש (שמגיע לו לפי המפרסם)וגם זה מזיק במלחמתו במשיכה שלו בילדים (כי אם הוא שרוף בחברה בשביל מה להתאמץ בנטייה המסוכנת שלו)וממילא עצם הפירסום מעלה את המסוכנות שלו ,חומר למחשבה
אני לא עוסק בענין הרפואי וכו', הרי האתר כאן אינו כתובת לרופאים ומטופלים, הבאתי את זה רק כדוגמא שמדובר בענין חשוב
הענין שלי הוא האנשים שמתעניינים בנושאי אמונה מול כפירה, הדברים שלו פוגעים ומסלפים, וצריכים לדעת עם מי יש עסק
זה לא שיימינג בפייסבוק, זו תגובה באתר שענינו התייחסות לכאלו, לא יותר
שלום רב. קודם כל רציתי לומר יישר כח גדול, אין לכם מושג כמה תועלת יש מהאתר החשוב הזה ומהצוות העומד מאחריו, חסד השם גדול שיש אנשים כמוכם עלו והצליחו בס"ד.
בנושא המדובר, רציתי לשאול- יש הרבה דיבורי כפירה ברשת שגורמים לאנשים להיכנס לספיקות, כמו שואל השאלה שזכה למוטיבציה הקדושה לשאול את השאלה ולקבל את התשובה ב"ה.
מיותר לציין שלרוב ככל האנשים אין בקיאות בכל חזיתות ההתקפה על תורת ישראל.
אדם הרוצה להתמחות בתחום מסוים, שיהיה לו לנחלת מנוחה מדברי הכפירה הרצים בכל מקום, מנוח לשכל האדם הרוצה לשמור מצוות וקופצות לו שאלות כאלו באמונה, על איזה יסוד הרב ממליץ להתמקד ולמקד, כך שגם אם וכאשר יהיו לו שאלות שאין לו עליהן תשובות, זה יהיה בסדר כי יש לו על מה להישען.
והאם זו בכלל הדרך הנכונה בעבודה? ז"א מה ה' דורש מעמנו בעניין האמונה? לבסס אותה על ממצאים מדעיים, מסורת , סברה?
תודה על הדברים
קשה להתיימר לדעת מה ה' דורש מאיתנו
אבל לחלק גדול מהאנשים המאמינים אין ספק מהותי בדרכם, וכך טבע העולם
מי שיש לו ספק, כמובן צריך לפשוט אותו, לכל אדם יש תחום אחר שיותר מטריד אותו
איך לפשוט את הספק? אין תשובה חד משמעית, צריכים למצוא דרך מספיק הוגנת שלא 'תטייח' ותיתן מקום לשני הצדדים, כי אם אין שאלה אין תשובה
1) "אז יתכן שאם לא מאמינים בכלום, גם המוסריות לא משהו… עצוב ומזעזע". דמגוגיה זולה. כמובן שאמונה בתורה הינה סגולה למוסריות אילעית. והיו עיניך רואות מורך:
הרב משה פלג, הרב זאב קופולוביץ, הרב מוטי (מרדכי) אלון, הרב עזרא שיינברג, הרב יעקב דויטש, הרב אליעזר ברלנד, הרב ישעיהו ריזקאן, הרב יאשיהו פינטו, הרב יהודה דוד וולפא, הרב ראובן אלבז (עוד מחב"ת), הרב נחום כהן, הרב שמואל נחימובסקי, הרב יהודה בן דוד, הרב אליהו דילבסקי, וכו וכו וכו
2) "יש הטוענים שלאור קיבל 'בדיחה של עונש', אבל זה לא הנושא שלנו". זה לא הנושא, כי נוח להתעלם מהעובדה שע"פ משפט התורה לאור לא היה אפילו מועמד לדין על איסוף וסחר בחומר פדופילי. אולי יואיל צוות האתר לרענן את זיכרון הקוראים מה שכרו של גבר שנישא לילדה בת 3 ובא עליה? זוכה להיכנס לגן עדן בעודו בחיים? לאכול בשר זכר לוויתן ששומרה במלח? ואולי נקבת שור? הרי בכל זאת מדובר במצווה ע"פ ההלכה.
3) "חוסר ידע בתרבות העתיקה שלאדם היו כמה שמות". ומה בדיוק היית מטרתו של יהוה שהכתיב את התורה למשה בזאת שהשתמש בשלושה שמות שונים? להפגין את ידיעתו בתרבות העתיקה כלפי הדורות הבאים? לבלבל את האויב? אם כבר הוכחת משהו בטענה שלך, זה שתורה לא מן השמיים, ומקורה בבני אדם. כמו כן, אם יתרו, רעואל, וחבב בן רעואל הם כינויים לאותו האדם, איזה הגיון יש בשם האחרון? האיש הינו בן של עצמו? מתקשה להאמין שאתה קונה את ההסברים של עצמך.
שלום אריאל היקר, אשמח לעזור לך להבין, כי נראה שלא התאמצת כל כך…
1) אתה עושה פה רשימה של אנשים או רבנים, לא את כל השמות אני מכיר, אבל מניח שמדובר באנשים שנתפסו בחטא (אם כי לפחות את השם של הרב ראובן אלבז אני מכיר ולא ידוע לי על מה אתה מדבר).
במחילת כבודך, אני לא עשיתי רשימה של אנשים חילונים שעשו עברה.
אני דיברתי על אדם מסויים שמפתח אידיאולוגיה של תעמולה אובססיבית נגד הדת, ובין הדברים הוא אומר, שהוא בא ללמד אותנו שאפשר להיות מוסרי גם בלי הדת.
אז הנסיון שלו ללמד אותנו את זה נכשל.
אדם שחובש כיפה זה לא מבטח אותו להיות מוסרי, זה עדיין תלוי בו.
אדם שטוען שאפשר להיות מוסרי גם בלי הדת, עליו להוכיח זאת, במקרה שלנו הוא לא הצליח להוכיח…
אגב, חיפשתי על 'הרב זאב קופולוביץ', וגיליתי כי מדובר במעשים שנעשו בשנת 1993, מסתבר שכדי להרכיב רשימה של דתיים שחטאו נאלצת לחפש שלושים שנה לאחור… וגם להכניס בה – בין השאר – אנשים שהפרסום הראשון שקבלו הוא כשביצעו איזה מעשה מגונה ולפני זה אף אחד לא ידע מי הם. מרשים.
2) אשמח לשמוע את מקורות הידע שלך בהלכה, על דינו של האוסף חומר פדופילי. "חומר פדופילי" כלומר תמונות וסרטים, לא היה קיים בזמן מתן תורה, ולכן דינו מוכרע בתורה שבעל פה. כיום מקובל בהלכה שיש למסור פדופיל לרשויות, כלומר על פי ההלכה יש להעניש אותו כפי המקובל בזמננו.
הרעיון שצריכים 'גיל הסכמה' לקטין, חדש במערב, עד לא מזמן לא רק שלא ידעו אותו, אלא שגם פרויד הכחיש בכלל את קיומה של פדופיליה וטען כי מדובר בפנטזיות מודחקות של הקטינים… בתלמוד נאמר ש"פיתוי קטנה אונס הוא", כל יחסים בהסכמה עם קטינה דינם כאונס. בזמן התורה התגובה על אונס היתה קצת אגרסיבית, אם אתה זוכר מה עשו שמעון ולוי, או מה קרה במלחמת פילגש בגבעה, ואיך הגיב בנו של שלמה המלך על אונס אחותו. גם הרעיון של 'פיתוי קטנה אונס הוא', מתואר בתורה, שכם בן חמור לא אונס את דינה בכח, "ויאהב אותה… וידבר על לבה", הוא מציע נישואין, אבל המעשה שלו נחשב כן כאונס "וישכב אותה ויענה". אז קצת כבוד, לפני שאתה יוצא בהאשמות נלעגות.
לגבי האמירה שלך על גבר שנישא לילדה, שזו מצוה, כמובן מדובר בבדיה שטותית כמיטב המסורת שלך, לא רק שאין שום מצוה גם לא היתה תופעה כזו, לפי האגדה בימי האבות אשה בת 3 היתה בעלת תפקודים של אשה בת עשרים בימינו. אבל לא היו שום נישואין של אשה בת 3, נישואי קטינים בכלל אינם פדופיליה, אני מקוה שאתה מבין את ההבדל בין פגיעה מינית בילד, לבין נישואין שהיא מערכת שמקבלת את בן הזוג ודואגת לו. נישואי קטינים או קטינות היו כורח המציאות, ולא איזו העדפה מינית. במקרים רבים הנישואין היו רק טקס קידושין שקבעו את הסכמת הצדדים ולא כללו חיי אישות בפועל בגיל כה צעיר. חכמים קבעו שהנושא קטנה שאינה ראויה לתהליך של הריון ולידה "מעכב את המשיח".
פדופיליה היא איסור חמור לפי ההלכה, וחז"ל קבעו ש"המשחקים בתינוקות בני מבול הם" (במקרה שביצעו 'מעשה סדום' "בני סקילה הם"), כל העיסוק בפדופיליה בא על רקע המוסר המערבי שמכיר בקשרים מיניים שלא במסגרת יחסי אישות, ולכן צריך לאסור על יחסים עם קטינים. בהלכה אין מקום לשום קשר מיני שלא במסגרת יחסי אישות, לא עם בגירים ולא עם קטינים.
והאמת, אני מגלה רק לך בסוד, הסיפור של 'גיל ההסכמה' קצת פאתטי, בעיקרון זה נכון שישנה מציאות כזו, שהסכמה של קטין אינה נעשית באחריות מלאה, אבל להטיל את כל האחריות על הבגיר? באמת? מי מתייחס היום לנערה בת 15 כמי שאין לה מושג מה היא רוצה? היא יכולה לעשות רישיון נהיגה, או לקנות דירה, או להקים חברת סטרטאפ, היא יכולה לעשות ניתוח לשינוי מין ותזכה לתשואות, ובאמת לא יכולה להחליט אם היא כן רוצה לשכב עם מישהו או לא? ההיצמדות לגיל בלבד היא סוג של עצימת עיניים מערבית קלאסית. אם היא יום לפני יום הולדת 16 אז זה פשע בינלאומי וכל הכותרות יוקיעו את הפושע הגדול, ואם זה נעשה יום לאחר מכן, אז הוא כוכב גדול ושרמנטי שכולן רצות אחריו והוא יכול להתגאות בזה. ואילו במדינות אחרות גיל ההסכמה יכול להיות 17 או 18 או 14. קצת נאיבי להאמין שהגיל הספציפי שנקבע בחוק הוא באמת המודד היחידי והבלעדי. צריכים לקבוע גיל כדי להזהיר את האנשים, נכון, אבל מבחינה מוסרית – זה לא המדד היחידי או העיקרי.
אגב אצטט לך קטע מויקיפדיה ערך מאיר יערי, אחד ממנהיגי מפ"ם שהיה אמון על תנועות הנוער האידיאולוגיות ועל עיצוב דמותם של הקיבוצים ומלח הארץ, (שהאמין כמובן עד סוף ימיו בקדושת סטלין ובעליונות תיאוריות השמאל המרקסיסטי):
יערי הנהיג את תנועתו במישור החינוכי, ההתיישבותי והפוליטי, בשלושת הארגונים: תנועת הנוער "השומר הצעיר", "הקיבוץ הארצי השומר הצעיר" ומפלגת "השומר הצעיר", ואחר כך במפלגת מפ"ם, שהוקמה ב-1948, ושימש שנים רבות כמזכ"ל המפלגה. הוא היה ממעצבי האידאולוגיה העיקריים שלה והשתתף בעיצוב המעבר מהשקפת העולם שהוקנתה של תנועת נוער לאידאולוגיה של מפלגה פוליטית.
ובכן, חילוני יקר, "הנני מסרב בפרינציפ להזדקק לעצותיך ולהוראותיך בשאלות מוסר וחינוך". כל עצמם של הקיבוצים אינם אלא נסיון מרקסיסטי ליצור מערכת מוסר וסדרי עולם חדשים על בסיס התבונה והמדע, הכשלון המדהד לא מרתיע את אותם גופים לחזור ולהציע רעיונות כביכול על בסיס התבונה. לא מעונין בעצותיכם לא ב'מוסר' המדומה שלכם ולא בסדרי החברה והמשפחה החדשים שלכם.
3) לגבי שמות יתרו ובניו, תתאמץ קצת, תסתכל בלינק שצירפתי. אף אחד לא טען שחובב בן רעואל הוא בן של עצמו, אתה באמת חושב שאתה הראשון ששמת לב שכתוב שחובב הוא בן של רעואל?
בשביל להשתמש בשמות נרדפים או מקבילים, לא צריכים שום מטרה מיוחדת, התורה כתובה בשפה העברית, בלשון בני אדם, הם אלו שאמורים לקרוא ולהבין, ובדיוק כמו שאפשר לכתוב 'לחם' ו'פת' או כל שמות נרדפים וכפולים אחרים, כך גם בשמו של אדם לפי ההקשר והתנאים משתמשים בשמות השונים. אם התורה היתה מדברת על ראש הממשלה שלנו, מן הסתם לפעמים היה כתוב נתניהו, לפעמים בנימין, לפעמים ביבי, וכך הלאה.
אריאל אברג'ל זה בטוח לא שמך
לא מתיחס בכלל למה שכתבת
רק שאלה קטנה בווינט וואלה וכל שאר החולרות היו נותנים לי לכתוב את דעתי ? כמו שנתנו פה לך ?
או שתגובתי הייתה מסוננת מיד פן תגרום למישהו לחשוב שחלילה יש יהודים בעד הדת ?
מה אתה רוצה מאיתנו כריס/איוון/סטפן/לודוויג/וולפגנג המכנה עצמו אריאל אברג'ל
מה מפריע לכם כ"כ שיש יהודים שמקימים מצוות בוראם באמת ובתמים שאתם מנסים כ"כ להעביר אותם על דתם ?
רק שתדע אתה וכל חבריך אתם רק גורמים לנו ליות דתיים יותר ויותר לעולם לא תנצחו את הקב"ה את תורתו ועמו
למה זה לא מופיע כשנכנסים לדף הראשי ?