האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

תפקידה הפסיכולוגי – חברתי של תורת האבולוציה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

האבולוציה נתפסת לעתים, כחלק מהמדע, או לפחות לתיאוריה המקובלת על רבים מאנשי המדע, כפי שמתבטא באמירה-צעקה "שום דבר בביולוגיה לא הגיוני אלא לאור האבולוציה". מן הצד השני, אין בריחה מטקסים, החלק הספציפי הזה במה שנחשב מדע אצל רבים, משמש אצל מיעוט קולני כרקע לספירה דתית, מהות המכוונת את חייהם. זה מתבטא גם ברמת הטקסים, גם ברמת החוייה, וגם בבחירות מוסריות ובהשקפת עולם.

מפורסם הקטע של דוקינס בספרו 'ההצגה הגדולה בתבל', המתאר את הפלגתו לאיי גלאפאגוס בספינה הנושאת את השם 'בייגל'. כן, ההפלגה של דוקינס, לא של דרוין. כמין שחזור של מסע צלב עוטה הילת קדושה, מתואר בחרדת קודש… כמובן כשנמצאו שרידי הבייגל, הדבר זוכה לכתבה מקיפה באתר הידען, נושא כלי ההצגה הגדולה בתבל, כלי קודש ששרדו מעידן היווסדותה של הדת! אבולוציוניסטית אחרת כותבת: "מאז שנות ילדותי אני חולמת על ביקור באיי גָלַאפָּגוֹס, כמעט כמו שיהודי דתי משתוקק לעלות לכותל המערבי".

שנת 2009 נקבעה ברחבי העולם המטריאליסטי כ"שנת דרוין", עקב היותה שנת ה200 להולדתו, מן הסתם ניחשף בהמשך גם לחגיגות 200 למסע  הבייגל, לצאת הספרים, וגם למותו. החגיגות סיפקו גם חומר חדש, בין השאר בדמות הספר "המטרה הקדושה של דרוין", שבא להשלים את התמונה עם הצגתו של דרוין כקדוש שפעל לשחרור העבדים.

לפי המוצג בספר (מאת אדירן דזמונד וג'ימס מור) דרוין היה אדם הומניטרי, מודאג מאחוות האדם המתרופפת בארה"ב, בני משפחתו אכן היו מעורבים בפעילות נגד העבדות, וגם הוא נשאב לנושא מתוך מוסריות נעלה. העבדות הסתמכה על כך שישנם בעולם גזעים שונים, ולהם זכויות שונות, ודרוין הראה כי כל הגזעים מקורם באותו אב קדמון! זה מה שמביא את המחברים לטעון, כי דרוין בעצם חתר מראש לאבולוציה של האדם, שהיא הנושא שעמד בראש מעייניו.

הבעיה היא שמשום מה האבולוציה שימשה אך ורק לתהליך הפוך, אפילו סטיבן ג'י גולד מתאר כיצד הגזענות התעצמה בכמה סדרי גודל עקב התקבלות התיאוריה האבולוציונית (אוטוגנזה ופילוגנזה, 1977). המקרה של אוטה בנגה – אדם אפריקאי שנחשב בידי אבולוציוניסטים ל'שלב ביניים' והושם בכלוב בגן החיות בניו יורק (עד ששם קץ לחייו), מוכיח שהאבולוציה לא נתפסה כקשורה במגמה של שויון. להיפך, האבולוציה בנויה על מאבק בין המינים, שהחזק שורד. שאין משמעות לשאלה מי נוצר ממי ומתי, שרק הטבע שולט והישרדות החזקים והמתאימים היא מה שיוצר את המינים והאנושות.

השאלה מי נברא קודם, או עד כמה הבריאה משותפת, רלבנטית לנושא הגזענות רק בעיני אנשים מאמינים שמנסים לגזור מפעולתו של האל זכויות או אי זכויות לאחרים. למי שמאמין באקראיות ובהיווצרות תלוית מוטציות, אין שום השלכה בין סדר ההיווצרות וזיהוי האדם הקדמון לבין שאלת הזכויות. העבדות היא הביטוי היותר טבעי והיותר חזק של האבולוציה, מין אחד חזק יותר מחברו, ולכן הוא שולט ומתרבה ולא השני.

ד"ר טומי מיצ'ל כותב כי הטענה העיקרית בספר נראית אנכרוניסטית, נכון שדרוין התנגד לעבדות, אבל עבודתו לא קושרה על ידיו כלל לנושא, וגם הביוגרפים שלו לא מצאו בשום מכתב קשר לזה. הקשר הוא  מלאכותי ונוצר רק 200 שנה אחרי מותו לכבוד חגיגות 'שנת דרוין'.

למעשה ישנם סופרים הטוענים שהמשבר של דרוין החל עם מות בתו האהובה אנני, הדבר הרחיק אותו מהדת, והניע אותו לתהות על שרשי הקיום. מיצ'ל מראה במאמר אחר, שעוד קודם מותה כותב דרוין שאין לו אמון בכתבי הקדש, והם בעיניו שוים לכתבי ההינדים או לכל אמונותיהם של הברברים.

 במאמר נוסף שנכתב יחד עם ד"ר מונטי וייט (ד"ר לכימיה, אתאיסט שהפך למאמין מושבע, מראשי הבריאתנים באנגליה), שואלים המחברים: האם אבולוציה היא דת?

אחרי פירוט ארוך מדוע האבולוציה אינה מדע ואינה  ניתנת להוכחה (ראה כאן באתרינו). מראים מחברי המאמר כיצד אין העובדה הזו משנה את היחס אליה (מקורות הציטוטים מובאים במאמר המקורי בהערות השוליים).

ארנסט מאייר, שנחשב בעיני רבים כאחד מהאבולוציוניסטים המשפיעים ביותר במאה ה -20, ניסח זאת כך:

"הביולוגיה האבולוציונית, בניגוד לפיסיקה ולכימיה, היא מדע היסטורי – ניסיונות אבולוציוניים להסביר אירועים ותהליכים שכבר התרחשו. חוקים וניסויים הם טכניקות בלתי הולמות לסיווג אירועים ותהליכים כאלה.  במקום זאת האבולוציה בונה נרטיב היסטורי, המורכב משחזור של התרחיש המסוים שהוביל לאירועים שניסיתי להסביר".

מה שלא מונע ממנו להמשיך ולכתוב באותו עמוד בספר: "אין אדם משכיל יותר שמטיל ספק בתוקפה של תיאוריית האבולוציה, אנו יודעים כיום שהיא עובדה פשוטה".

כלומר, העובדה שאין היא בדרגת תיאוריה מדעית, ואינה אלא שחזור עבר שאינו ניתן להוכחה – לא מפריעה לו לצאת מנקודת הנחה שהיא 'עובדה פשוטה'.

כשאנו מתקדמים לאחור למוצא החיים, מדברים על כך שהם החלו באופן ספונטני באוקינוסים העצומים של כדוה"א לפני כ3 מליארד שנה, זה חומר שנמצא בספרי הלימוד, בסרטים 'תיעודיים', במגזינים, ונחשב כעובדות פשוטות. אבל האם ניתן להניח השערות כעובדות? הרי אין לנו שום עדות ולא בדל עדות משום דבר שהתרחש באותם ימים. אין לנו שום דרך לדעת דבר על "האטמוספירה העתיקה" של כדור הארץ, או מה היה הרכב האוקינוסים באותו זמן. מדובר במדע בדיוני לכל דבר!

הידע שלנו על המולקולות לא אומר שום דבר על האירועים המתוארים כאילו הן עובדות. שום תצפית לא הראתה משהו דומה או משהו שיכול להסביר את הדברים.

(הערת המעתיק – כאן בא שוב הטקסט הבריאתני הקלאסי שכל המאובנים וכל השכבות כולן מקורן במבול. דילגתי עליו כי אני לא מתחבר לקביעה זו הנשמעת מוזרה. אם כי יתכן בהחלט שהיו אסונות טבע ותהפוכות רבות כפי השיטה של הקטסטרופיזם, אבל לטעון בהחלט שהכל קשור למבול של נח, מבלי לשרטט שום מודל שמקשר את זה למבול, לתקופה, ולאורך האירועים, לא נשמע כמו הסבר. י.ע.)

…האבולוציה קשורה להיסטוריה, זוהי מערכת אמונות על העבר.  איך יכול אבולוציוניסט להאמין לדברים האלה ללא הוכחה מדעית קפדנית? התשובה היא שהוא רוצה להאמין בכך. אבולוציוניסטים די כנים באמונותיהם, אך בסופו של דבר, האמונות הללו מבוססות על השקפתם שהעולם נוצר מעצמו באמצעות תהליכים טבעיים לחלוטין. יש מונח לסוג זה של אמונה והשקפה כללית על העולם וסוגי התהליכים המתרחשים בו – מונח זה הוא: "דת".

ד"ר מיכאל רוזה, מהמחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת גאלף באונטריו, הוא פילוסוף של המדע, התמחה בפרט באבולוציה. הוא מחברם של כמה ספרים על הדרוויניזם ותיאוריה אבולוציונית, ובמאמר ב"נשיונל פוסט" כתב:

"האבולוציה מקודמת על ידי מאמיניה כיותר מאשר מדע בלבד.  האבולוציה מתפרשת כאידיאולוגיה, דת חילונית – אלטרנטיבה מלאה לנצרות, בעלת משמעות ומוסר… אבולוציה היא דת.  זה היה נכון לגבי האבולוציה בהתחלה, וזה נכון לגבי האבולוציה היום".

צ 'ארלס אלכסנדר פרופסור למדעי הביולוגיה של המחלקה לאקולוגיה וביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת קורנל. אומר:

"תנו לי לסכם את דעותיי על מה הביולוגיה האבולוציונית המודרנית מספרת לנו בקול רם וברור: "אין אלים, אין מטרות, אין כוחות מכווני-מטרה מכל סוג שהוא.  אין חיים אחרי המוות.  כשאני אמות, אני בטוח לחלוטין שאני עומד למות.  זה הסוף בשבילי.  אין בסיס מוסרי לאתיקה, אין משמעות מוחלטת לחיים, ואין רצון חופשי לבני האדם". כך נשמעים מסרים של דת, של פילוסופיית חיים מסויימת, שצריכה להשתמש גם בתהליך אבולוציוני כסיפור שיסתור את הצד השני, אבל לא כך נשמעת תיאוריה מדעית.

העיתונאי פול ג'ונסון כתב על עליית הפודמנטליזם הדרויניסטי, בו הוא אומר:

"הטבע אינו מבחין בין טווח של הרים, כמו האלפים, או אבן, או מדען חכם כמו פרופסור דוקינס, משום שהוא חסר מראה, חסר טעם וחסר דעת, הוא תהליך פשוט הפועל על פי כללים שלא עוצבו". אמונה זו באבולוציה ממולקולות אל האדם, יכולה לגרום לאנשים להפוך לאתאיסטים,כפי שמספר דוקינס על עצמו: "התחושה האישית שלי היא כי הבנת האבולוציה הובילה אותי לאתאיזם"…

אתאיסט אחר כותב ממש בכנות:

"אנחנו כבר לא מרגישים את עצמנו אורחים בבית של מישהו אחר מה שיחייב אותנו להתאים את רצוננו כדי שיעלה בקנה אחד עם שורה של חוקים קוסמיים שנקבעו על ידיו.  זו הבריאה שלנו עכשיו!  אנחנו קובעים את הכללים.  אנו קובעים את הפרמטרים של המציאות.  אנחנו יוצרים את העולם, ומכיוון שאנחנו עושים, אנחנו כבר לא מרגישים צורך להתחשב בכוחות חיצוניים.  אנחנו כבר לא צריכים להצדיק את ההתנהגות שלנו, כי אנחנו עכשיו האדריכלים של היקום.  אנחנו לא אחראים לשום דבר מעבר לאינטרסים שלנו, אנחנו הממלכה, בידינו הכוח והתהילה לנצח נצחים.

הסגנון הליטורגי הזה לא משאיר שאלות באשר לחלק הפסיכולוגי חברתי המכריע של האבולוציה בחיי המטריאליסטים בני זמננו.

 

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x