1

ד"ר אד מאי: האם ישנן תופעות על טבעיות?

ד"ר אד מאי הועסק ע"י הממשל האמריקאי, לענות על שאלת השאלות הזו: האם ניתן להוכיח פעילות על חושית? דינה גורדון מביאה לאפוק טיימס את התשובות של מאי.

עם תום מלחמת העולם השנייה, החלה תחרות, שקיבלה את הכינוי "המלחמה הקרה".

במהלך שנות "המלחמה הקרה", שנמשכה עד להתפרקותה של בריה"מ ב-1991, החלו לצאת למערב שמועות שבריה"מ עורכת ניסויים בשימוש בכוחות על טבעיים כמו טלפתיה למטרות מודיעיניות וצבאיות. מבוהלים מהשמועות האלה, בממשל האמריקני החליטו שלא לפגר במרוץ.

גופים שונים של הממשל האמריקני השקיעו 20 מיליון דולר בפרויקט "סטאר גייט", שחקר האם באמת יש אנשים עם יכולת של ראיית עתיד, למשל, מה יקרה באיראן בעוד שבוע, וראייה למרחוק, כמו למשל, האם אדם הנמצא בוושינגטון יכול לדעת מה קורה במוסקבה. ואם אכן קיימות יכולות כאלה, האם הן יכולות לסייע באיסוף מידע מודיעיני ובפעולות צבאיות.

ד"ר אד מאי, בהכשרתו חוקר בפיזיקה גרעינית, עמד בראש יחידת המחקר של "סטאר גייט" בעשור השני לקיומו. מתוך המחקרים הרבים שעשה על תופעות על טבעיות הוא הגיע למסקנה שאי אפשר להסביר את כולן כמקריות, אף על פי שיש רבים החולקים על דעתו. מתוסכל מסגירת הפרויקט, הוא עובד כיום עם חוקרי מוח וטכנולוגיות חדשות, בניסיונות למפות במוח את האזורים העשויים להיות מעורבים בתפיסה על חושית.

"מרגלים סובייטים יכולים לקרוא את המחשבות שלנו"

ד"ר אד מאי התחיל את הקריירה המקצועית שלו כחוקר פיזיקה גרעינית באוניברסיטת פיטסבורג, פנסילבניה. אולי כהמשך טבעי למה שהפיזיקה גילתה לו על מבנה היקום, גם הבלתי נודע והמסתורי עוררו בו סקרנות עזה, ויחד עם לימודי הפיזיקה הוא למד גם "דתות השוואתיות". "קראתי את הכתבים הקדושים של דתות רבות: תנ"ך, הברית החדשה, קוראן, כתבים בודהיסטים ועוד, ואת הבסיס של האמונות השונות".

זה שילוב מעניין, מה גרם לך ללמוד "דתות השוואתיות"?
"

הייתי סקרן לדעת האם אלוהים באמת קיים, כי זה משהו שאני חייב לדעת אותו".

בהמשך לעבודתו במעבדות "אוניברסיטת קליפורניה דייויס", הוא התחיל ללכת להרצאות על מחקרים בפארא-פסיכולוגיה, כמו מצבי תודעה שונים וחוויות חוץ גופיות. כל זה היה בשנות ה-60, כאשר הודו הייתה מוקד משיכה לצעירים היפים. ד"ר מאי, כמו רבים אחרים, מעוטר בזקנקן ובקוקו, נסע להודו בחיפוש אחר המסתורין. אבל הוא חזר בידיים ריקות. "לא מצאתי אפילו אדם אחד עם כוחות על טבעיים שיכול היה או שרצה להתאים למסגרת המדעית שלי", הוא כתב במגזין Psychic כאשר חזר מהודו.

 

כמה שנים מאוחר יותר הקריירה של ד"ר מאי שינתה כיוון. ב-1975 חבר הציע לו עבודה במוסד היוקרתי של אוניברסיטת סטנפורד, Stanford Research Institute (SRI), כחבר בצוות שעורך מחקרים בפארא-פסיכולוגיה. ד"ר מאי אימץ את ההצעה בהתלהבות רבה, והצטרף לצוות. "יש כאן סיפור מצחיק", הוא נזכר, "כשהטלפון היה מצלצל, היינו עונים: 'כאן המחלקה לפארא-פסיכולוגיה, האם אנחנו יכולים לומר לך מי אתה?'" באותו זמן, בתחילת עבודתו שם, לא ידע ד"ר מאי שהפרויקטים האלה הם סודיים ביותר, וממומנים על ידי הסי-איי-אי.

כשלוש שנים לפני כן, בלחץ הממשל והקונגרס, הסי-איי-אי ערך רשימה מקיפה של כל מה שידוע על המחקרים שנעשו בבריה"מ בנושא יכולות על טבעיות (דוח הסי-איי-אי בנושא שוחרר לפרסום בשנת 2000). בין היתר נכתב בדוח שידוע על מחקרים שנעשו בבריה"מ לשימוש בתקשורת טלפתית בקרב הקוסמונאוטים, בינם לבין עצמם ובינם לבין אנשים על כדור הארץ. נכתב גם שידוע שאימון בשימוש בכוחות על טבעיים הוא חלק מתוכנית ההכשרה של קוסמונאוטים.

לדעתי יש רק סיכוי אחד למאה שיש יכולת כזאת של ראייה למרחוק

עוד נכתב בדוח שב-1970 התפרסם בעיתון רוסי "Radio Technika" מאמר של איפוליט קוגן (Ippolit Kogan), פרופסור למדעי האינפורמציה בבריה"מ, שבו הוא הביא טיעון מדעי כמותי, ממדעי האינפורמציה, מדוע טלפתיה היא אפשרית. "המאמר התפרסם במערב ב-1971 ועורר בהלה עצומה", אומר ד"ר מאי. "אנשים בממשל האמריקני אמרו: 'אנחנו לא יודעים אם מה שהוא כותב נכון או לא, אבל אם זה נכון, מרגלים סובייטים יכולים לקרוא את המחשבות שלנו'".


איך אנשים בסי-איי-אי הרגישו עם העיסוק בתופעות על טבעיות?

ד"ר מאי עבד כחוקר בצוות "סטאר גייט" במשך עשר שנים. הוא כתב מספר ספרים, ביניהם "המלחמה בין המזרח למערב בשימוש ביכולות על טבעיות" (ESP Wars East&West, 2016). ואז ב-1985, הוא מונה למנהל יחידת המחקר של ה"סטאר גייט", עד שהפרויקט נסגר ב-1995.

"האמת היא שיש הבדל גדול בין האמריקנים לרוסים בעניין הזה. זה נושא שהעסיק אותי מאז שנסעתי לרוסיה ב-1992, ומאז ביקרתי במוסקבה יותר מעשרים פעם. תהיתי למה ברוסיה היום, כמו גם בתקופת בריה"מ, מדענים, אנשי ממשל, בכירים בצבא ובמודיעין, לא נבוכים או מתביישים לדבר על תופעות על טבעיות. במערב, לעומת זאת, בעיקר בארה"ב, אני לא יכול למצוא אף אחד, החל מבכירים בממשל, וכל הדרך עד לבית הלבן, שמוכנים לדבר בגלוי על תופעות על טבעיות. אחת ההשערות שלי היא שאחרי שהכנסייה הקתולית אפשרה להוציא את השפה הלטינית מהטקסים הדתיים, וכל קהילה יכולה לערוך את הטקסים בשפה המקומית, כל הקסם והמסתורין שהיו בטקסים נעלמו. ואילו בכנסייה הרוסית האורתודוקסית, הטקסים עדיין מלאים במסתורין. לכן הרוסים מרגישים הרבה יותר נוח עם מסתורין ועם תופעות על טבעיות".

מי טוב בתפיסה על חושית

במשך עשרים השנים שד"ר מאי היה מעורב בפרויקט "סטאר גייט", ומתוכן עשר שנים כמנהל יחידת המחקר, הוא ערך כ-1,500 ניסויים במעבדה לבדוק את התקפות המדעית של ראייה למרחוק. לדבריו הוא ניגש לנושא של ראייה למרחוק, כפי שכל פיזיקאי היה נוהג, "בחשדנות קיצונית. אבל כשאתה עורך עוד ועוד ניסויים בתחום הזה, אתה רואה מקרים מעניינים מאוד שאי אפשר להסביר את כולם כמקריות".

בעשר השנים הראשונות הם עסקו בעיקר במחקר בסיסי. "רצינו להבין מה זה בכלל תופעות על חושיות. בדקנו תופעות כמו היפנוזה, ראייה למרחוק וראיית העתיד. רצינו גם לבדוק מי הם האנשים שטובים בזה, ומדוע. בהמשך התרכזנו בעיקר בראיית העתיד וראייה למרחוק".

איך ניסוי כזה התנהל?


"למשל, ישבנו עם הנבדק בחדר סגור. נתנו לו רק קואורדינטות על המפה של מקום מסוים, וביקשנו ממנו לתאר ו/או לצייר את המקום. או בחרנו תמונה מקרית מתוך מאות תמונות שהופיעו במגזינים שונים או בחרנו אובייקט מסוים, או קטע וידיאו, וביקשנו מהנבדק לתאר ו/או לצייר אותם. באותו זמן קשרנו לנבדק מטפחת על העיניים ואטמנו לו את האוזניים".

אני מבקשת מד"ר מאי לתת לי דוגמה של מקרה שהיה משכנע במיוחד, והוא מספר על המקרה הידוע של ג'וזף מק'מונגל, שהיה בין משתתפי פרויקט "סטאר גייט". לקראת סוף 1979 הוא הצליח לזהות ממקום מושבו שבארה"ב כי הסובייטים מפתחים לחופי הים הבלטי את הצוללת הגדולה בעולם, וגם ידע להעריך מתי תושלם הבנייה. בתחילה שללו גורמי מודיעין אמריקנים את השערותיו, אולם תצלומי לוויין שצולמו מספר חודשים מאוחר יותר אישרו באופן כמעט מלא את דיווחו. כשהוא פרש לגמלאות ב-1984, הוא קיבל את אות לגיון הכבוד.

תן לי דוגמאות נוספות.


"רוב המקרים האלה עדיין חסויים, אבל אני יכול לתת דוגמאות נוספות, של הצלחות בניסויי מעבדה. באחד המקרים המטרה שבחרנו הייתה מערכת המכ"ם 'ראדאר פושקינו', שהיה מרכיב מרכזי במערכת ההגנה של מוסקבה. בתחילת הניסוי נתנו לנבדק מידע שכלל רק את הקואורדינטות על המפה. בתגובה, תיאר הנבדק במדויק את המקום כמבנה מאסיבי בצורה של פירמידה קטומה, עם מבנים נוספים בצורת שתי וערב שדומים למפתחים בראדאר, וצינורות סמוכים הדומים לטילים.

"בפעם אחרת היה מקרה שהסינים ערכו ניסוי גרעיני באתר הניסויים הגרעיניים שלהם 'לופ נור'. המצנח שנשא את הפצצה לא נפתח, וכתוצאה מכך לא נוצר ביקוע גרעיני, אלא הפצצה התפוצצה בצורה של זיקוקים. כמה שבועות לפני שהתרחש האירוע, ביקשנו מנבדק לאתר איזשהו 'אירוע שיש בו עניין'. ומספר ימים לאחר שהאירוע התרחש באמת, שוב ביקשנו מאותו נבדק לאתר 'אירוע שיש בו עניין'. בפעם הראשונה הנבדק זיהה שהיה אירוע של ניסוי גרעיני, ולאחר שהאירוע התרחש באמת, הנבדק תיאר וצייר בפירוט אירוע שנראה כמו 'גשם של זיקוקים'".

כמה מקרים משכנעים כאלה היו?

"כ-15 אחוז מהממצאים שלנו, מיותר מ-1,500 מבחנים, הם באיכות כל כך מעולה שאתה יכול לחשוב שהמציאו אותם, אבל למעשה הם נערכו בצורה קפדנית מאוד, כפי שמחקרים בפיזיקה, פיזיולוגיה ופסיכולוגיה נערכים".

מי היו האנשים שבחרתם כנבדקים שלכם?

"ראשית, בטוח שהם לא היו אלה שמצהירים על עצמם כבעלי יכולות על טבעיות, קוראים בכף היד, אסטרולוגים או כאלה שנותנים הופעות. כמעט מאף אחד מהאנשים האלה לא נשיג תוצאות טובות בניסויים במעבדה.

"היו אלה אנשים שמצליחים בחיים, ולא חשוב איזה סוג חיים הם מנהלים. זה יכול להיות אדם שאוסף זבל, איש מכירות או מדען מוח. אם אתה מרגיש נוח בעבודה שלך, עושה אותה היטב, ואתה מרוצה ממה שאתה עושה ומהאופן שבו אתה עושה אותו – אלה האנשים שהייתי מתחיל לחפש בשביל לבדוק האם יש להם יכולות על טבעיות. הסיבה היא שאנשים כאלה צריכים הרבה מאוד פעמים לעשות ניחושים בעבודה שלהם, במצבים של אי ודאות. ואם הם באמת מצליחים לנחש טוב, ייתכן מאוד שיש להם יכולות על טבעיות".

האם אפשר ללמד אנשים להשתמש ביכולות על טבעיות, או אצל אלה שיש להם, לשפר אותן?

"לא, בשלב זה אי אפשר. אולי בעתיד נוכל לעשות את זה". 
למרות התוצאות הטובות שמציג ד"ר מאי מהניסויים שערך, הקונגרס האמריקני ביקש מהסי-איי-אי להעריך את "סטאר גייט" – פרויקט שהושקעו בו 20 שנות מחקר ו-20 מיליון דולר. המסקנות של הוועדה שהסי-איי-אי מינה היו מסויגות.

מחפשים את העין העל חושית

אף על פי שהוועדה כתבה במסקנותיה שהניסויים הוכיחו שיכולות של ראייה למרחוק וראיית עתיד אכן קיימות מעבר למקריות, היא הוסיפה שהיכולות האלה הן חסרות ערך כמידע מודיעיני מפני שהן "מעורפלות מדי ולא חד משמעיות".

על כך השיב ד"ר מאי בתוכנית הטלוויזיה של רשת ABC האמריקנית מ-1995, ש"העובדה שאנחנו לא מדייקים במאה אחוז, אינה אומרת בשום פנים שזה חסר חשיבות עבור מידע מודיעיני. למשל, גם המידע שסוכני מודיעין מביאים אינו מדויק".

באותה תוכנית, אמר רוברט גייטס, מי שעמד בראש הסי-איי-אי בתקופת כהונתו של הנשיא בוש האב: "במשך 20 השנים שהייתי בתפקיד שבו הייתה לי גישה למחקרים האלה, אני לא יודע על דוגמה מדווחת אחת, שפעילות כזאת תרמה באיזושהי צורה משמעותית להחלטות מדיניות, או אפילו נתנה מידע חשוב לקובעי המדיניות".

כשאני מבקשת מד"ר מאי להגיב על דברי גייטס, הוא עונה לי בביטוי "הוא משקר לשיניים שלו", שמשמעותו: "הוא באופן מודע אינו אומר את האמת". הסיבה לכך, לפי ד"ר מאי, היא שגייטס רוצה לשמור על סודיות. ומוסיף ש"אם השימוש ביכולות על טבעיות היה באמת חסר משמעות עבור הסי-איי-אי, מדוע בשנות ה-80 הם חזרו אלינו 35 פעמים עם בקשות שונות למידע?"

הגעתי למסקנה שיכולות על טבעיות אכן קיימות. הטיעונים לכשלים מתודולוגיים הופרכו אחרי שחזרו על הניסויים האלה במספר מעבדות בעולם

מי שתומכת בדעתו של ד"ר מאי על החשיבות שיש למחקר על יכולות על טבעיות היא ג'סיקה אוטס (Utts), פרופסור לסטטיסטיקה מ"אוניברסיטת קליפורניה אירווין", ונשיאת "האגודה האמריקנית לסטטיסטיקה" ב-2016. היא הייתה המומחית שהסי-איי-אי פנה אליה להערכת פרויקט "סטאר גייט". בדוח שהגישה ב-1995 היא כותבת: "אחרי שימוש בסטנדרטים דומים לאלה שבכל תחום מדעי, הגעתי למסקנה שיכולות על טבעיות אכן קיימות. הטיעונים לכשלים מתודולוגיים בניסויים הופרכו… אחרי שחזרו על הניסויים האלה במספר מעבדות בעולם. עקביות כזאת אי אפשר להסביר על ידי כשלים או תרמית".

המומחה השני שהסי-איי-אי מינה להערכת "סטאר גייט", ריי היימן, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת אורגון, חולק עליה. בתוכנית הטלוויזיה של ABC, הוא אמר: "לדעתי יש רק סיכוי אחד למאה שיש יכולת כזאת של ראייה למרחוק"….

(המשך המאמר ניתן לקריאה במקור, וראה גם כאן)