1

כשאנשי מדע מכירים ברוחניות

המכון הבינתחומי למדע ותודעה מציג לציבור הרחב, בין השאר, אנשי מדע בתחום הרפואה ונפש האדם, המשלבים במחקרם את ההכרה בקיומה של רוחניות, ואת ההשלכות החשובות והמהותיות של הרעיונות האלו על הריפוי ועל היקף המחקר והטיפול.

naderד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בכיר ומצנתר במרכז הרפואי רבין, סיים את לימודי הרפואה בטורינו שבאיטליה, התמחה בקרדיולוגיה בישראל והשלים את התמחותו בקרדיולוגיה פולשנית בצרפת, במילנו, איטליה ובפיניקס, אריזונה שבארה"ב.
כרופא, העובד מזה שנים רבות בבית החולים ומטפל באלפי חולים, מבין ד"ר בוטו שעל הרופא העתידי מוטלת משימה חשובה ביותר: שינוי תפיסת המחלה והגדרותיה. בריאות שלמה תושג רק תוך איזון מלא בין שלושת המרכיבים מרכזיים של המהות האנושית: נפש, נשמה וגוף.פתח את "התיאוריה האוניברסאלית המאחדת" המהווה בסיס למודל אינטגרטיבי, המשלב באופן פשוט וברור בין מדעי הפיזיקה, הביולוגיה, הפסיכולוגיה ואומנות. המודל כולל בתוכו את תפיסת עולמם של הפילוסופים ואנשי הרוח של הדתות השונות.ד"ר נאדר בוטו חיבר את רב המכר "רפואה החוש השביעי" (הוצאת "מודן"), "רפואה ושבעת החוקים האוניברסליים – מודל אינטגרטיבי לאבחון וריפוי"(הוצאת מודן) ו"הקוד האנושי"(הוצאה עצמית). בספר האחרון ד"ר נאדר מפתח מודל חדש מהפכני שמתייחס לאדם בצורה אינדיבידואלית מבחינה גופנית, רגשית, שכלית ומוסרית ובונה מודל לרפואה אישית.

בהרצאה ד"ר בוטו מציג את המודל לרפואה אינטגרטיבית מאחדת שהוא פועל יוצא של "התיאוריה המאחדת". שמתייחסת לאדם כאל שילוב הרמוני ומורכב של גוף, נפש, נשמה ורוח ושופכת אור חדש על הקשר בין המשבר הנפשי לבין מחלה גופנית. הוא מגדיר מחדש את המונחים הבסיסיים עליהם מבוססת הרפואה והפסיכולוגיה:רווחה, בריאות, סבל ומחלה, ומציב לעצמו מטרה להשיג את הרווחה הגופנית, נפשית (רוחנית) וחברתית,כפי שהגדיר ארגון הבריאות העולמי. בנוסף לכך הוא מציג מודל אבחוני חדש שמקשר כל מחלה פיזית, ומציג שלוש שיטות טיפוליות חדשות. FEEL(fast emotional elaboration and liberation) . זאת שיטה שמאפשרת עיבוד רגשי מהיר ע"י פתיחת קשרים אנרגטיים שנוצרו בנקודות השייכות לאיברים הקשורים במשבר הנפשי, מאפשרת שחרור מטראומת נפשיות ופוביות תוך מספר דקות. השיטה השנייה נקראת TTRT(trans temporal regression technique) המאפשרת עיבוד טראומות שהובילו למוות מגלגולים קודמים ומופיעים בגלגול הזה כמו פוביות ממים, מאש, מכלי חרב וכו. השיטה השלישית  היא "שטיפה אנרגטית רגשית" שמאפשרת זיהוי המשברים הנפשיים החבויים בתת מודע והעלתו למודע כדי לאפשר למטופל להשלים את תהליך הלמידה שנעצר בזמן המשבר הנפשי לשחרר החסימה האנרגטית שגורמת להפרעה תפקודית ואורגנית.  תהליך הריפוי, מהווה אם כן, תהליך התפתחותי אשר בו מובל האדם ממכשול נפשי מעיק לשחרור רוחני, שמעניק סיפוק ואושר עמוק.

אגב, אושרת קוטלר התנסתה באופן אישי בטיפול אצל ד״ר נאדר בוטו והקדישה לכך כתבה נרחבת בתכניתה בערוץ 10.


עמיתת המכון, ד״ר רות אנגל אלדר, התראיינה ב-14 לדצמבר 2015 לתכנית ״בריאות שלמה״ עם סמדר טל (רשת א׳ ברדיו). להלן מעט רקע על הריאיון וכן על ד״ר רות אנגל אלדר ולמטה יש קישור לריאיון המוקלט.

ד״ר רות אנגל אלדר

ד״ר רות אנגל אלדר: דוקטור לחינוך מיוחד – אוניברסיטת בר אילן והשלמה באוניברסיטת קולומביה ודוקטור לפסיכולוגיה קלינית – אוניברסיטת בוקרשט. פסיכולוגית. מחברת הספר "כוחה של הרוח, פסיכולוגיה ותרפיה רוחנית". תפיסת האדם כגוף, נפש ורוח במקומה של הגישה ה"מדעית" של הפסיכולוגיה הקלסית כמתקיים וגוף ונפש עומדת במרכז השינוי התודעתי הנדרש גם בארץ ומתקיים כבר בדמות הפסיכולוגיה הרוחנית- הטרנספרסונלית בעולם. הפסיכולוגיה הקלאסית ובעיקר הפסיכואנליזה ממנה צמחה הוצגה כאנלוגית לרפואת הגוף בתחום רפואת הנפש ולמיוסדת בתנאים של חוקיות מדעית. מכאן ההגבלה של תפיסת האדם לגוף ונפש תוך גידוע מימד הרוח שבו שאפיינו את מהותו עד אז. תהליכי ריכוז עומדים ביסוד יכולת ההתעלות של התודעה וחיזוק עוצמות הרוח ככלי בריפוי וכן כאמצעי בשיקום חברתי. משמעות החינוך ובעיקר החינוך לערכים מחייב, כתנאי יסוד, את מימד הרוח והרוחניות כמשתנים אבסולוטיים, מהם מקבל הערך את משמעותו. כל זאת ועוד בפרקים רחבים בספרי "כוחה של הרוח, פסיכולוגיה ותרפיה רוחנית", 2015.

להאזנה לריאיון לחצ/י כאן. במכשירים סלולריים ייתכן שיהיה צורך להוריד את אפליקציית קול ישראל. קישור לאפליקציה מופיע באותו הדף.

ניתן למצוא עוד מידע על ספרה של רות, ״כוחה של הרוח״ בקישור הבא.


ד"ר אפרת סוראקי, MD האוניברסיטה העברית. תלמידה, חוקרת, מסתקרנת. לומדת ועוסקת במושגיות The Startup of Dis-ease – מחלה כאמצעי לעורר יוזמה של הבראה. חוקרת מצבי בריאות ומחלה כאינדיקציות למערכות היחסים של האדם עם סביבתו, הקשר בין התנהגות לשינויים פיזיולוגיים באדם. בוגרת רפואה סינית עתיקה, לומדת ועוסקת ברפואה עפ"י החכמה היהודית.

על ההרצאה – יזמות בפיזיולוגיה האנושית
יזמות בפיזיולוגיה האנושית- מה מניע התעוררות של יוזמה וכיצד היא באה לידי ביטוי בטבע האדם. על החדשנות הבלתי פוסקת בגוף האדם במצבי בריאות ומחלה. נבחן תהליכים החל ממבט מולקולרי, דרך איבר, אורגניזם שלם, וחברה.

כתבה על המכון