1

שאלה: למה בכלל לבדוק את האמונה?

שאלה: אתם מפרסמים כאן מאות מאמרים, שאין לי זמן וסבלנות לקרוא אפילו עשירית מהם, אני מבין שמטרת המאמרים האלו להוכיח את האמונה היהודית. ואני שואל, למה בכלל שאבדוק את האמונה, הרי ברור שאני יכול לקרוא מאמר, ולהתווכח, ולנסות לבדוק עוד, ולקרוא דיונים אין קץ בהרבה מקומות. אבל כשם שקיימת האמונה היהודית, הלא קיימות עוד מאות דתות כתות ואמונות, אני יכול לקרוא חומרי הסברה של כל אחת מהקבוצות בעולם במשך כל החיים שלי. באיזו זכות אפשר לטעון שדוקא קבוצה מסויימת היא הצודקת, ומה הסיכוי שבדיוק הקבוצה שאתה נולדת אליה היא זו שצודקת?

במלים אחרות: נניח שאלהים קיים, נניח שהוא רוצה משהו, הרי לכל עשר אנשים בעולם יש דעה אחרת מה אלהים רוצה, ויש להם נימוקים ואולי גם הוכחות, וגם בתוך הדת היהודית ואפילו בתוך הציבור החרדי יש כל כך הרבה דעות, אז מה הטעם בכלל להיצמד לאיזו נישה קטנטונת ולעשות בדיוק מה שרב פלוני חושב? זה בערך כמו למלא לוטו ולחשוב שתזכה.

תשובה: שאלתך קצת ממלכדת, שהרי מול כל מה שלא ייכתב כתשובה, תוכל לחזור לנקודת ההתחלה, שאחרים מן הסתם יכתבו הפוך ואם כן מדוע לקרוא בכלל.

ואכן, ישנה השיטה האגנוסטיקנית, המטילה ספק בכל דבר ובכל הנחה, ואין דרך לוגית להפריך את הספקנות הזו.

אבל האמת היא שאף אדם או כמעט אף אדם אינו באמת חי בצורה אגנוסטית, כלומר, אנשים מתחתנים, מבצעים רכישות, מקבלים החלטות רפואיות, בוחרים לכנסת, פועלים במישורים שונים. כל הדברים האלו זוקקים החלטה הנסמכת על שיקולים, שכלפיהם ניתן גם כן להיות אגנוסטי. אדם שפוי מבין שעצם קיומם של ספקות שונים אינו סיבה לאדם לאבד את חייו ולא לנצל אותם לפי מה שהוא מבין, גם אם הוא יודע שבאופן כללי הבנתו מוגבלת וההחלטות שלו אינן אמת מוחלטת.

ולכן, כל עוד לא מדובר באנשים עם מגבלה אינטלקטואלית, אין טעם לסרס את הדיון ולומר: אין מה לדון, יש המון אפשרויות. כשעומדת בפניך שאלה רפואית, אתה לא אומר: אין מה לדון, יש המון רופאים וכל אחד מציע טיפול אחר, ויש גם המון מסורות רפואיות: סינית, הודית, אלטרנטיבית, וכל אחת אומרת משהו אחר, לכן לא נעשה כלום. צריכים לקבל החלטה, וזה אפשרי.

ואם נישאר בדוגמא של רפואה, קבלת ההחלטה לא נעשית ע"י בדיקת שיקולי הרופא וקריאת פרוטוקולים של מחקרים עליהם הסתמך. אלא החלטה איזו מערכת באופן כללי הינה אמינה יותר.

כאשר אתה אומר שיש מאות דתות וכתות, יש להבדיל בין בחירת דרך חיים שנעשית מסיבות סובייקטיביות, לבין טיעון אובייקטיבי. רוב הקבוצות מציעות רעיונות שקבלתם קשורה בכך שהם יפים, חכמים, מושכים את הלב, מצליחים בשטח לפחות לטענת המחזיקים בהם, וכך הלאה, כל אלו הם ענינים סובייקטיביים שהאדם בוחר לקבל. אף אחד הרי לא חייב להחזיק בדרך חיים ש'עובדת בשטח' אפילו אם באמת היא עובדת.

אדם שרוצה לבחון את האמונה שלו והשקפתו על העולם, צריך לשאול בראש ובראשונה שאלה אחת: האם יש משהו מעבר לטבע? או שמא העולם מוסבר מתוך עצמו בדרך טבעית מטריאליסטית. זו אכן שאלה קשה ומהותית, אבל אין כאן מליון אפשרויות רלבנטיות, או שסוגרים על 'טבע וגמרנו', או שמכירים בכך שיש משהו מעבר.

בהנחה שיש משהו מעבר, השאלה היא האם ניתן להגיע אליו? על שאלה זו קשה מאד או אי אפשר לענות, שכן בדיוק זה התחום אותו הזכרת בשאלתך, יש מאות ואלפי קבוצות, ומליוני בני אדם, שטוענים או שחושבים או שחווים כל מיני דברים ותופעות שקשורות במשהו שמעבר לטבע. אדם רגיל לא יכול אפילו לנסות למיין ולתייק את הטענות השונות. ומצד שני זה לא כל כך חשוב, נניח שאפשר לתקשר עם מתים, או לרפא מחלות בעזרת מטוטלת, זה לא מחייב אותי, וגם לא בהכרח מעניין אותי.

טענת היהדות שמה שמעבר לטבע מחייב, כי אלהים התגלה לעיני עם שלם והעניק להם את תכנית העולם. אין עוד עם שטוען טענה כזו, ולכן אין שום סיבה לבדוק. הדתות והכתות טוענות להרבה הישגים ואפילו להישגים על טבעיים, אבל זה לא מחייב שום דבר וייתכן שגם לא מעניין. נניח שפקיר הודי חי בתוך גחלים, הולך על גחלים, אוכל גחלים, ואף מפריש מגופו גחלים. מי שהנושא חשוב לו, יכול להידבק בדרכיו של אותו פקיר, מי שלא לא. זו לא טענה מחייבת.

הטענה היחידה המוצגת כמחייבת, כהתגלות של אלהים לעם שלם שניתנת לאימות היסטורי, היא טענת היהדות. ולכן לא מפתיע שרוב האנושות קיבלו את הטענה הזו ומאמינים בתורה משמים.

הטענה הזו נתמכת בידע היסטורי, וגם בגורלו ההיסטורי של עם ישראל שמשמש עדות חיה לתכנית האלהית.

מה שנותר לבדוק הוא רק מדוע או איך קבלו על עצמם רוב האנושות את הנצרות והאיסלם כקומה שניה לתורת משה.

זו לא בדיקה של מאות ואלפי כתות, אלא של שתי דתות מרכזיות. בדיקה פשוטה שלהם תגלה שהצורה בה הם פוטרים את עצמם מהדברים הברורים שבתורה על בחירת עם ישראל ועל המצוות שה' דורש מהם, לא מחזיקה מים. זה לא אורך חיים שלמים לבדוק זאת.

להלן לינקים לקבוצות מאמרים באתר שעוסקים בשאלות היסוד שעולות מנושא שאלתך:

מטריאליזם, המסורת ההיסטורית תורה סדרההתגלותנסיםנבואה סדרה, דתות, נצרות, איסלם, ספקנות.