הופמאייר וברמן על יציאת מצרים
את ברמן שמענו כבר כמה פעמים, אבל עכשיו מתראיין גם הופמאייר שהוא אגיפטולוג ועוסק ספציפית ביציאת מצרים כבר שנים רבות. מתן חסידים עולה מדרגה בפודקאסט שלו …
לפרשת תזריע: מה היא צרעת?
צרעת ומצורעים, והעיסוק בהם, תופסים מקום ידוע בתרבות העולמית כבר הרבה שנים, וכמובן בתורה ישנן שתי פרשות העוסקות באבחנת המצורע, בדין טומאתו, ובאופן טיהו …
לפרשת שמיני: טומאה, ומאכלות אסורות, למה זה טוב?
פרשיות השבוע האחרונות, עוסקות בדיני טומאות שונות, וכן בבעלי חיים טמאים האסורים באכילה. כיצד עלינו להבין דינים אלו? נסיונות הסבר חוקרי העת החדשה, יצאו …
הרקע ההיסטורי של מגילת אסתר
מתן חסידים, בפודקאסט המצולם 'רוח הזמן', מראיין את מאיר רזווג, פיזיקאי המלמד במכללת עזריאלי, חוקר במשך כ20 שנה את מגילת אסתר. בשיחתנו אנו שואלים כיצד …
לפרשת פקודי: מ'פקוד פקדתי', ועד 'פקודי'
פקודי פירושו ספירה, התורה סופרת את פרטי המשכן וכליו, וגם פקודי בני ישראל שנתנו על ידי תרומתם למשכן. אבל פקודי פירושו גם להתקרב, לפקוד, ביטוי שנאמר בין …
לפרשת ויקהל: מורשה קהילת יעקב
אנחנו יודעים כי פרשות ויקהל פקודי, חוזרות על מלאכת המשכן ובגדי הכהונה, רש"י ושאר מפרשים קיצרו בפירושה, כי אלו אותם הדברים שכבר נתפרשו לעיל, בשנה פשוטה …
יהוידע הכהן: אחרי רבים להטות? (2)
לשמיעת השיעור לחץ כאן לפני שנים רבות, בארץ תלאובות, איש לא ישיש, נסע חיש בכביש. אשתו התקשרה מודאגת, "שמעתי בחדשות שיש מטורף אחד שנוסע נגד כיוון התנועה …
לפרשת כי תשא – חטא העגל לדורות
חטא העגל כרוך בתוך מעשה המשכן, לא רק בין פרשיות תרומה-תצוה לויקהל-פקודי, אלא גם פרשת כי תשא עצמה, הפרשה פותחת בדין מחצית השקל, הכיור, שמן המשחה, הקטור …
ערן בן ישי: הנחש בגן העדן
הרב פרופסור דוד צבי (=הרד"צ) הופמן כתב כי "מאז ומקדם תמהו על סיפור הנחש במובנו המילולי" (ביאורו למקרא לבראשית ג, א). ותמיהה זאת מובנת שהרי בכל התנ"ך כ …
פרשת תצווה – נצחיות בגדי הכהונה
פרשת תצווה מפרטת באריכות את מראה וצורת בגדי הכהונה, ודבר מעניין למדונו חז"ל (בזבחים פח:), שגם הבגדים מכפרים על חטאים: כתונת מכפרת על שפיכות דמים מכנסי …
ביקורת עמיתים דפזלון
בימים האחרונים הרשת געשה: הרב הראשי העתיק כנראה בטעות לתוך ספרו, קונטרס היתולי הטוען כי כמעט כל מושג המוכר לנו במקורות היהדות, הוא רק אחד משניים, בעצם …
לפרשת תרומה: המשכן – לכתחילה או בדיעבד?
בפרשתינו מצווים בני ישראל לבנות את המשכן, אך התורה אינה מסתפקת בהכללה, יש בתורה את כל פירוט המשכן וכליו ואיך בדיוק ייעשו, מאיזה חומרים, מה מדותיו של כ …
יהוידע הכהן: אחרי רבים להטות?
לשמיעת השיעור לחץ כאן הסתברות וסטטיסטיקה הן אמנם ענף של המתמטיקה ועם זאת הינן מתעתעות, משעשעות ולפעמים מרגישות, כנראה בטעות, כמו מיסטיקה לכל דבר. בפרש …
לפרשת משפטים – שימת המשפטים
מיד לאחר מתן תורה, מצווה ה' את משה: 'אלה המשפטים אשר תשים לפניהם'. מה היא המשמעות של 'שימת המשפטים' לפני העם? במה זה שונה משאר אומות ולשון שהיו להם מש …
לפרשת יתרו – אנחנו והגויים
מתן תורה המתואר בפרשתינו, הוא בשורה לכל האנושות, לא רק לעם ישראל. אבל השלב בו יכירו כל באי עולם בכך הוא רק לעתיד לבא, ומלאה כל הארץ דעה את ה', התורה מ …
לפרשת בשלח: קריעת ים סוף – קריעת המסכה
אחד מתפקידיו של עם ישראל, הוא לקרוע את המסכה, הגויים עובדים לפסל ומסכה, עבודת אלילים היא עבודה למשהו בתחפושת, מאחורי מסכה, עמוס מיסתורין. לעתיד לבא, …
ערן בן ישי: שלילת הגשמות ובריאה בצלם
לראשונה בעולם העתיק הרווי באמונות אליליות, בא המקרא והציג אפוא את הגישה המונותיאיסטית, הרואה את האל כשליט יחיד, המשולל כל מוטיב גשמי, ושברא את הכל מן …
לפרשת בא – איך מתמודדים עם מכות?
כל אדם מסגל לעצמו את ההרגלים והשיטות שלו, איך להתמודד עם מאורעות החיים. אבל כשלפתע פתאום חוטפים מכה, הסדר מתבלבל, אנחנו לא מצפים למכה, ואין לנו דפוס ת …
יהוידע הכהן: החירות הפסיכו-פיזית
חשבו רגע על מעבד מזון מתקדם מאד. המעבד קולט מזון גולמי באמצעות פתחי הזנה מכוילים ומתוכללים. הוא סורק את המזון בחיישניו הרגישים, מאכן, ממפה ומתאים תכני …
לפרשת וארא: הגיע הזמן לדעת
'וארא' הוא שם הפרשה, המבטא גם את התוכן שלה, ה' נראה לבני ישראל. אחרי דורות שהם הרגישו זנוחים, לבד, הם לא ידעו שה' איתם, שכל מה שעובר עליהם הוא חלק מתכ …