האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

Subscribe
Notify of
guest
1.4K Comments
Inline Feedbacks
View all comments
דור
דור
1 day ago

שלום וברכה,
כידוע לחג השבועות אין תאריך מן התורה, אלא הוא היום ה-50 מהקרבת קורבן העומר. גם לפי פירושם של חז"ל ש"ממחרת השבת" הכוונה לאחר יו"ט ראשון של פסח, בזמן שהיו מקדשים את החודש עפ"י ראיה, יכול היה חג השבועות לחול בה' בסיוון, ו' בסיוון או ז' בסיוון – זאת אומרת שאין לו תאריך קבוע והוא תלוי לגמרי בקורבן העומר, ולכאורה הטעם הפשוט של מצוות ספירת העומר הוא כדי שנדע מתי יחול חג השבועות.
ובפרט לשיטת הכוזרי שמן התורה גם לקורבן העומר אין תאריך קבוע והוא תלוי בזמן בו אנו מתחילים לקצור בפועל "מהחל חרמש בקמה" (ומה שנאמר "ממחרת השבת" הוא רק לשם הדגמה – שאם נחל לספור ביום ראשון, נחגוג את חג השבועות לאחר השבת השביעית), ורק בזמן מאוחר יותר תיקנו שיהיה אחר יו"ט ראשון של פסח – לפי שיטתו, התלות של חג השבועות בספירה לקרבן העומר גדולה עוד יותר.
ואם כן נשאלת השאלה האם לשיטת הסוברים שספירת העומר בזמן הזה היא מדרבנן (ומן התורה אין חיוב לספור בזמן הזה משום שלא מקריבים את קורבן העומר) יש מקום לומר שגם חג השבועות הוא מדרבנן, משום שאם אין ספירה אין גם את היום ה-50?

צוות האתר
Admin
1 day ago
Reply to  דור

איך ההקדמה קשורה לשאלה?
כלומר למה שחג השבועות יהיה תלוי בספירה?

דור
דור
1 day ago

ההקדמה נועדה לשלול את התפיסה הרווחת שחג שבועות חל בתאריך קבוע (ו' בסיוון) ומצוות הספירה אינה אלא לצורך הכנה והשתוקקות למתן תורה וכו'…
לפי פשוטו של מקרא לחג שבועות אין תאריך קבוע ולכן נדרשת הספירה כדי שנקדש את היום 50 ונחגוג בו את חג השבועות.
ומשראינו שחג השבועות מקודש מכח היותו היום ה-50 להבאת קורבן העומר, לשיטת הסוברים שכל עניין הספירה בזמן הזה מדרבנן, מכח מה יהיה מקודש היום ה-50 בזמן הזה?

צוות האתר
Admin
1 day ago
Reply to  דור

אבל אתה מערבב בין מצוות ספירה, ובין קביעת זמן חג לפי חישוב של חמישים
אפשר לקבוע את החג שיחול חמישים יום אחרי הפסח בלי שום צורך במצוות ספירה
ובודאי שאין שום סיבה או מקור להמציא שחג השבועות תלוי בקיום מצוות הספירה
הוא חג ככל החגים, שלש פעמים בשנה ייראה כל זכורך וכו' ומקרא קודש, הוא לא צריך להיות מקודש מכח שום דבר מיוחד, אלא בזמן שהוא אמור להתקיים

נועם
נועם
5 days ago

אשמח לדעת האם יהודי שאיננו שום תורה ומצוות מתוך אמונה בכך שזה לא נכון, האם הוא מקבל על זה עונש מאלוקים?

צוות האתר
Admin
5 days ago
Reply to  נועם

לגבי עונש מאלוקים, תצטרך לחכות בסבלנות כדי לדעת
אבל מבחינה דתית הוא נחשב לחוטא במזיד ויש לו כל דיני חוטא במזיד
אלא אם כן הוא תינוק שנשבה, כלומר לא היתה לו הזדמנות שווה להכיר ולהבין

נועם
נועם
5 days ago

אני רוצה לטעון שאפילו חוטא במזיד לא בטוח שיש לו את אותו הדין של פעם, מהסיבה הפשוטה שכיום הרבה אנשים שלא מאמינים או חוטאים זה לא כדי להכעיס,( בניגוד לפעם שזה לא היה נפוץ ןמי שהיה חוטא, היה עושה זאת להתרסה.) אלא מאמונה תמימה שזוהי האמת, אז אולי יהיה להם דין שונה היום

צוות האתר
Admin
5 days ago
Reply to  נועם

ההנחה שלך שגויה מבחינה היסטורית, חוטאים לא עשו זאת כדי להתריס, אלא כי חשבו שזה נכון,יעיל, וכדו'

נ'
נ'
5 days ago

אשמח לדעת האם אדם שאינו מאמין בתורה, משיקולים אובייקטיבים, האם הוא מקבל עונש על זה שהוא לא קיים את המצוות?

צוות האתר
Admin
5 days ago
Reply to  נ'

וכי עובדי הבעל לא עשו זאת משיקולים אובייקטיביים?

אריק
אריק
4 days ago

כמדומני שלכאורה אפשר לשאול ממה שכתוב בספר משלי: "פֶּן אֶשְׂבַּע וְכִחַשְׁתִּי וְאָמַרְתִּי מִי יְהוָה, וּפֶן אִוָּרֵשׁ וְגָנַבְתִּי וְתָפַשְׂתִּי שֵׁם אֱלֹהָי" (משלי ל, ט).
ובעל ה"מצודת דוד" ביאר: "פֶן אִוָּרֵשׁ – ר"ל כי כשיהיה לי עושר רב, פן אשבע ביותר ואתגאה ואכחש בה' לומר מי ה'? כלומר אין אלהים".
ואציין שבנימה אישית הכרתי מקרה כזה – חבר שלי שהיה תלמיד ישיבה ליטאי, יצא מהישיבה בשביל לעבוד, וככל שההצלחה האירה לו פנים והוא הלך והתעשר כך לאט לאט הוא התחיל לכפור, וכאשר הוא ממש התעשר הוא כפר בה' ובהשגחתו והוריד את הכיפה. ואשכרה פעם אחת הוא כמעט בכה לי ואמר: "אני לא רוצה יותר עושר ממה שיש לי, מספיק לי עם מה שיש, אין לי כלים להכיל כ"כ הרבה עושר". ולמעשה ככל שהוא כפר יותר – כך היתה לו יותר ברכה בעושר.
ויש גם הלכה מעניינת בשו"ע: "אחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, כי העוני יעבירנו על דעת קונו" (אורח חיים, סימן קנו, סעיף א).
כלומר – מר"ן אומר במפורש ש"העוני יעבירנו על דעת קונו", וזה לכאורה מצוי בהרבה דברים – גם ברווקות מאוחרת, והכרתי אנשים שהורידו את הכיפה, כי התפללו והתפללו והלכו לכל הצדיקים, ונפגשו עם מלא פגישות שידוך, וכלום לא עזר, אז התייאשו. היאך אפשר להאשים אותם – האם אלו לא כמעט מחויבים לבוא לידי מצב שמר"ן מתאר של "העברה על דעת קונם"?

צוות האתר
Admin
3 days ago
Reply to  אריק

אכן אי אפשר לשפוט אחרים, השאלה היא תיאורטית האם זה שאדם חושב שמשהו נכון זה פוטר אותו, והתשובה היא לא
מה בפועל יעשה איתו הבורא – כמו שאמרתי, צריכים סבלנות כדי לדעת

משה
משה
15 days ago

האם אפשר לשאול באתר הזה על ענייני צבא וחרדים? זה לכאורה מתקשר לתגית של התורה כרלוונטית בזמננו.

צוות האתר
Admin
15 days ago
Reply to  משה

אפשר לשאול מה שרוצים

י.א.
י.א.
25 days ago

זו שאלה על מאמר למה דתיים לא בודקיים.
שלום וברכה.
אשמח לדעת האם לדעתך עבור בדיקה הוגנת וראויה אין מן הנכון עבורי כאדם חרדי שלא למד לימודי חול כלל ללמוד קודם מקצועות ומדעיים מסוימים כמו לוגיקה מתמטיקה סטיסטיקה ואף פילוסופיה בכדי להרגיש שהדיון שלי הגון ומקצועי הרי הרמב"ם כבר כתב ללמוד לימודיים מקדימים קודם עיון והבירור ?
במידה ודעתך שכן אשמח דעת מה אתה ממליץ ללמוד ובאיזה מסגרת.
תודה רבה על הכול האתר מאד מועיל.

צוות האתר
Admin
25 days ago
Reply to  י.א.

ההגינות של הבדיקה לא מתגברת אם לומדים מקצועות שונים
לא צריכים יותר מדי ידע בשביל זה
האמונה נטיה דקה מעדינות הנפש
אתה יכול לקרוא ספר של אתאיסט ולראות על מה בנויה הכפירה
פה ושם יש דברים שמצריכים ידע מסויים, אבל זה דבר שאפשר לקרוא בויקי, ולא צריכים תואר בפילוסופיה

י.א.
י.א.
28 days ago

האם ישנה אפשרות לראות את המאמרים לפי תאריכים מהישן לחדש ?
אם אינכם כותבים במחשב במועד אשמח לתשובה לאחר מכן.

צוות האתר
Admin
28 days ago
Reply to  י.א.

בכל קטגוריה אתה יכול לבחור שהמאמרים יוצגו לפי סדר כרונולוגי

1 3 4 5