ד"ר למקרא ואגיפטולוג
ד"ר דוד שפירא על מזבח הר עיבל
ריאיון מאד מעניין של ד"ר דוד שפירא אצל אלכס הבלתי נלאה הוא מקביל את מזבח הר עיבל לסגנון בניה מצרי, ובכלל על הקשר של הלויים למצרים על פי הקבלות שמיות ו …
אגדת 'היעדר האוריינות'
הכחשת הסיפור הלאומי הישראלי, חייבת תמיד להישען על סיפור. אתה לא יכול למחוק סיפור, בלי לספר סיפור אחר שיבא במקומו. הסיפור החדש צריך לבא על איזה רקע שנ …
ספרות על מלחמת האמונה – במאה הקודמת
אחת הטענות הנשמעות בדורינו, שאם היו הרבנים מתייחסים לטענות ההשכלה, ועונים בצורה מסודרת ומכובדת לשאלות שהתעוררו אצל הצעירים, היה עשוי להימנע הסחף הגדול …
'מדע' מגוייס, בכל זוית ובכל פינה
המדע, שבמקור פותח כדי להקל על האדם להתמודד עם הטבע, ולנצל אותו לטובה ולברכה. משמש כיום גם כקרדום לחפור בו, בעוד תחומים רבים ושונים, כל המעוניין לקדם א …
הליברליות: ניסויים בבני אדם
האידיאולוגיה הליברלית, ראשיתה באפלטון, שבחיבורו על המדינה האוטופית, תכנן מדינה שתישלט ע"י החכמים. במדינה זו אין משמעות לאיזה מלך מיוחס, ולא לכהני דת, …
ד"ר דוד שפירא נגד המינימליסטים
באדיבות אלכס צייטלין הבלתי נלאה הנושאים: ביטול הטענה ל'היעדר אוריינות' עד המאה ה8, ביטול הטענה לריאליה של ימי ירבעם בן יואש בימי שלמה, טענת פינקלשטיין …
צרה ושמה "עובדות"
המחקר מבוסס על עובדות, כולנו יודעים. ישנן שתי גירסאות לטיעון המדעניסטי הנפוץ, שאי אפשר להטיל ספק בדברי אנשי מדע בשום תחום, הטיעון מן המדע, 1) "אם אתה …
עוד על תרומת היהדות למערב
אמנון שפירא, כותב: לצערי נבצר ממני לבוא ל'צוותא' ת"א, בכנס שיזם ד"ר שאול פז, בעקבות ספרו: 'פנינו אל השמש העולה", הדן "בבוגרי תנועות הנוער החלוציות מהד …
ד"ר דוד שפירא: יציאת מצרים כאירוע היסטורי – המשך
כהמשך לריאיון הזה, מתראיין שפירא שוב אצל צייטלין לשני פרקי המשך: כדאי להבדיל בין החלק ההיסטורי אותו הוא מנסה לבסס, ובין האמירות המוטמעות מנטלית כמו "ב …
פינקלשטיין לא מפסיק להדהים
בהמשך לסקירה הזו על פינקלשטיין ולהטוטיו האינטלקטואליים, אתייחס לפרק חדש שעלה אתמול, בסרט הזה, ממשיך פינקלשטיין לפרוש את משנתו בגובה העיניים, ולהדהים א …
פינקלשטיין והדינמיקה של כפירה ואמונה
בימים הרחוקים ההם, כשהכל היה פשוט, החלוקה היתה מאד ברורה: יש אנשים שמאמינים, ויש כאלו שכופרים. זה משהו בנפש, יש מי שמוכן להתכופף ולהכיר במשהו מ …
ד"ר דוד שפירא: בני ישראל היו במצרים
ד"ר דוד שפירא בריאיון לאלכס צייטלין: בני ישראל היו במצריים, הריאליה של הטקסט היא של המאה ה14 לפני הספירה, היעדר הכינוי 'ישראל' בתעודות מצריות אינו הוכ …
ד"ר פדרבוש: למהותה של תנועת 'חכמת ישראל'
המפגש בין 'מדעי היהדות' ובין היהדות, שנוצר לפני כמאתיים שנה, היה בעל משמעות עצומה, ועדיין טעון במתח. להלן סקירתו של ד"ר שמעון פדרבוש על התפתחות מדעי ה …
הידע המדעי של חז"ל
ד"ר משה רענן (ביולוג) עוסק רבות בשאלת התאמת דברי חז"ל לידע המדעי של זמננו, הנה דברים שהוא כותב על אופי עבודתו: התלמוד (הגמרא) דן ומבאר נושאים המוזכרים …
איפה היה אלהים בשואה
הכותרת הזו יפה יותר בלי פיסוק, הפיסוק המוכר הוא: איפה היה אלהים בשואה? ויש הדורשים: איפה היה אלהים? בשואה! יש שאינם נרתעים להסביר את מאורעות השואה, ב …
ענישה במשפט התורה לעומת המשפט המערבי
בכמה מקומות נגענו בהשוואה בין משפטי התורה למשפט המערבי, ניתן למצוא מבחר מאמרים בתגית: משפטי התורה, בנוגע לדיני הראיות נציין עוד למקומות בהם עמדנו על ג …
הנבואה י אחרית הימים
י אחרית הימים לא נגענו כאן בפרוטרוט בכל מאורעות הגלות הארוכה שעברה על עמנו, כאלפיים שנה. בגלות זו הוקז דמו של עמנו בצורה אכזרית וברוטאלית, בכל מקום ופ …
אימת הפמיניזם הרדיקלי
הפמיניזם הרדיקלי, חובר בימינו ללובי של 'מדעי' המגדר, ויחדיו הם מטילים טרור מסוגים שונים כדי לכפות את השקפת עולמם המצומצמת על האנושות כולה, כפי שראינו …
ד"ר רבקה שפק ליסק נגד ה"היסטוריונים החדשים"
ההיסטוריונית ד"ר רבקה שפק ליסק, עסקה בשנים האחרונות בין השאר, בטענותיהם של ההיסטוריונים ה'חדשים' שזכו לתשומת לב ציבורית עניפה בארץ ובעיקר בצפון אירופה …
יגאל כהן: כיבוש הארץ בארכיאולוגיה, ממצאים ותיארוך מדוייק (שיטת מייטליס)
יגאל כהן במאמרו עלה רש (בתוך חדושי תורה), עושה סדר בכל פרשת הכיבוש, בהקבלה מדוייקת לממצאים. בגירסת הPDF יש גם תרשימים ותמונות, כאן מובאת גירסת טקסט, …
זמנו ומשמעותו של שיר השירים
זמנו ומשמעותו של שיר השירים נחלקו דעות החוקרים בקשר למשמעותו של שיר השירים, ובקשר לזמן חיבורו, ומימות גרץ מצאה מהלכים דעתו כי שה"ש נתחבר בימי הבית השנ …
תורת הקבלה וזמן חיבור הזהר
הביטוי 'חכמת האלהות' אינו נזכר בדברי חז"ל, אך הרבו להשתמש בו חכמינו שבימי הביניים, בעל חובות הלבבות כותב בהקדמתו
ט הדור השני של ההתנחלות
הממצאים הארכיאולוגיים הקשורים בדור השני, שאחר מלחמות הכיבוש.