האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הצילו! הלכתי לאיבוד באתר שלכם!

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

בשביל זה אנחנו כאן, כדי לעזור לך.

למרות שבאתר יש כמות גדולה מאד של חומר, ניתן להתמצא בו ולהגיע לחומר שמעניין אותך ושרלבנטי לך מכל זה.

האתר עוסק ביחסים שבין אמונה למחקר ומדע, ומגביל את עצמו לעיסוק רציונלי בלבד, בכדי להתאים את עצמו לציבור המשכיל בן זמננו.

בדף זה נסקור את הקטגוריות השונות, ונכוין את הגולש איך להגיע לנושא או לתת נושא שמעניין אותו.

החלוקה לנושאים חשובה מאד, מכיון שהרבה פעמים בדיונים הקשורים לאמונה מול מדע או מחקר מתערבבים נושאים שונים לחלוטין, מה שמקשה על שיח עניני ועל בירור הנושאים בצורה מסודרת.

(הערה, כל כותר שמכיל את המלה "סדרה", מפנה את הקורא לסדרת מאמרים מתוכננת בנושא, להבדיל משאר התגיות, המאגדות גם מאמרים שאינם קשורים ביניהם).

 

א. אמונה בעידן הידע.

קטגוריה זו אינה עוסקת במהות האמונה, ולא בנימוקים לאמונה, אלא אך ורק בשאלה: האם ואיך אפשרי לאדם לגבש דעה פרטית שנראית מנוגדת להסכמות רחבות במדע, או באקדמיה, או במאגרי מידע נגישים. דיון זה הוא דיון מקדים לשאלת האמונה, ולאו דוקא בהקשר של האמונה הדתית, אלא גם בהקשר הרחב יותר של דעות עצמאיות מול קונפורמיות. של אמינות מחקרים בכלל, והתמודדות מול הדעה הרואה את המדע כאמת מוחלטת, ואת המערכת היוצרת אותו כמערכת ידע טהורה.

נושא זה חשוב, מכיון שכמעט ואין שום גוף המציג משנה סדורה המבוססת על מקורות בנושא זה. ישנם הרבה אנשים חדשנים ומקוריים, הוגי דעות נועזים, בתחום המדע, מדעי החברה, רפואה, ועוד. אבל צורת הפניה שלהם לציבור היא בד"כ בהדגשת תרומתם, חדושיהם, מעלותיהם, וכו'. ואין הם מציגים את הרקע הרעיוני המאפשר להם או מצדיק את סטייתם מהקונפורמיות, מ'מערכת המידע', ממוסכמות בעולם האקדמי, או בכלל.

חשוב להבין שהמטרה היא לא להשמיץ, להוציא לעז, או לבטל את ערכו של המדע, או את ערכם של הגופים העוסקים בו. אלא אך ורק להעמיד בפרופורציה, להבין את המעלות והחסרונות. ולאפשר לאדם לגבש דעה עצמאית.

לכן קטגוריה זו מקדימה לכל העיסוק בנושאי אמונה מדע ומחקר.

רשימת תת נושאים בתוך הקטגוריה (זו רשימת תגיות, התגיות מתעדכנות ומשתנות, אבל הן עדיין לא כוללות את כל הנושאים, אלא רק נושאים נבחרים):

עיקרי הדברים באים בסדרה הפותחת: עידן הידע סדרה, בהמשך לכך באים מאמרים שונים העוסקים בידע ובגופי ידע: אקדמיה, מקארתיזם ,אמינות מחקריםמגבלות המדע, מדענותמומחים, מחקרי תרופות, התחממות כדוה"א ביג דאטא, ויקיפדיה, עודף מידע, היסטוריה, היסטוריה של המדעהתקדמות המדע, ועוד על מושגים כלליים בתרבות שלנו:  טירוף בתרבות המערבית, ליברליות, נאורות, ספקנותעתידנות, פוסטמודרניזם, פילוסופיה של המדע.

 

ב. מטריאליזם מול דואליזם.

זו הקטגוריה המקיפה ביותר באתר, שכן ההתנגשות המרכזית בין אמונה למדע ומחקר היא בתחום בו המדע עוסק, פרשנות הטבע. הויכוחים התיאולוגיים או ההיסטוריים מול האמונות השונות, הן נגזרת משנית מהנחות היסוד בתחום הבסיסי של מטריאליזם (רק טבע) מול דואליזם (שניות, יש משהו מעבר לטבע).

הנושא הוא כללי מאד ומסתעף לתחומים רבים ושונים, ולכן מחולק לחמש קטגוריות משנה.

העולם חומר ורוח

ראשית מדובר על תפיסת הטבע, מטריאליזם או דואליזם, בכך עוסקות התגיות: מטריאליזם, משבר המדע הקלאסי, תודעה קוסמית, רדוקציוניזם, רציונליות,  מטאפיזיקה.

אמונה בכח עליון

מכאן אנו מגיעים לנושא הבא: הכרה בכח עליון, מה שמוביל לאמונה באלהים. הכרה בכך שהעולם אינו מוסבר מתוך עצמו ואינו יכול להיות הסיבה של עצמו, יש משהו מעבר. בכך עוסקות התגיות:

מציאותו של אלהים סדרה, מציאות האלהים, אלהים, מציאות כח עליון, אמונה בכח עליון, מונותואיזם, תכנון, אנטרופיה, אתאיזם,  אנשי מדע מאמינים,  אמונה, אמונה ומדע.

נפש האדם

תחום קשור נוסף הוא נפש האדם, גם באדם כמו בעולם יש רובד שאינו מוסבר בדרך פיזית. לנושא זה השלכות על רבדים שונים בתפיסתינו את עצמינו. ביניהם:

נפש האדם, נשמה, מח האדם, מח, נשמה או אורגניזם סדרה, תודעההחיים, הישארות הנפש, בחירה חפשית, פסיכואנליזה, פסיכולוגיה.

אבולוציה ובריאה

נושא אחר הוא הנסיונות להסביר את הטבע בדרך מטריאליסטית, האביוגנזה והאבולוציה.

בריאה, בריאתנות, בריאתנות סדרה, אבולוציה, אבולוציה ויהדות, "לא במקרה" סדרה, האבולוציה של האדם, פסיכולוגיה אבולוציונית, מוטציות, מוצא החיים, אביוגנזה, גיל העולם, דת ומדע, תורה ומדע

רוחניות

תחום קשור לנושא אף הוא, הוא הטענות של הדת למפגש בלתי אמצעי עם הרוחניות, כגון:

נבואה, נסים ,השגחה, התגלות, רוחניות, מיסטיקה, מיתוס.

ג. המסורת ההיסטורית תורה.

נושא המסורת ההיסטורית על ספר התורה, יציאת מצרים, ומתן תורה, היא הבסיס לאמונה היהודית. ולכן הוא הנושא החשוב ביותר למי שרוצה לחקור על שרשי האמונה. הנושאים הקודמים אינם אלא הסרת מכשול בדרך לאמונה. אבל האמונה מבוססת על המסורת ההיסטורית תורה.

הבסיס לנושא זה מוסבר באריכות בתגית: המסורת ההיסטורית תורה סדרה, כשחלק ממנה היא הסדרה:  זמן כתיבת התורה סדרה, מצטרפים אליהם הנושאים: אחדות התורה, יציאת מצרים, קריעת ים סוף, מתן תורה, אמינות המסורת, אמינות התורה, קדמות התורה.

בנוגע למחקרי מקרא המגיעים למסקנות אחרות, הוסברו הדברים בצורה מפורטת בסדרה: בקורת המקרא הולהויזנית סדרה, ובנושאים: בקורת המקרא, סתירות בתורה, פרודיה, תורת התעודות.

שייכים לתחום זה גם הנושאים: ארכיאולוגיה, תיארוכים חילופיים, וליקובסקיההיסטוריה של האנושות סדרה.

 

ד. המסורת ההיסטורית נ"ך.

חשיבותה של קטגוריה זו היא שניה למסורת על התורה, שכן הנביאים החל מספר יהושע ועד עזרא הם העדים הראשונים והחשובים לקיום התורה ולמסורת שלה. אמיתותם היא חלק בלתי נפרד מהאמונה. למעשה יוחדו מאמרים לכל ספר וספר בנביאים, אותם ניתן למצוא באינדקס התגיות (לפי השם: ספר יהושע, ספר שמואל, וכו').

כאן ניתן קצת כותרות: התורה והנביאים, אמינות הנביאים. חלק בלתי נפרד מנושא הנביאים, הוא הנסיון שנעשה לאחרונה להכחיש את כיבוש הארץ המתועד בכל ספרי הנביאים, ועל כך ראה: כיבוש הארץ סדרה ,כיבוש הארץ, ראשית ישראל, ממלכת דוד ושלמה.

 

ה. המסורת ההיסטורית תושבע"פ.

חשיבות ביסוס המסורת על תושבע"פ, קשורה במחוייבות להלכה, שאותה א"א לגזור מהטקסט של תורה שבכתב גרידא. בקטגוריה זו באו גם דברים על דרכם של חז"ל, שיטתם, ומשנתם.

תושבע"פ סדרה, דרכה של ההלכה, דרשות חז"ל סדרה, דרשות חז"ל, אגדות חז"להידע המדעי של חז"ל, מדעי היהדות, היסטוריה יהודית.

 

ו. הגיון צדק ומוסר בתורה ובהלכה.

תחום זה הוא מטבעו עמוק ורחב, ואין לנו יכולת או כוונה למצות אותו באתר, זה הוא בעצם לימוד התורה כולה, להבין את טעמיה וההגיון שמאחוריה. כוונתינו בעיקר להתייחס לתחומים שמוכרים לציבור הרחב כהתנגשות או התנגשות לכאורה בין ערכי התורה או הגיון התורה, לבין הערכים וההגיון שלנו. הדוגמא הקלאסית היא עבדות לשם כך הקדשנו גם: עבדות סדרה, ובכלל: האם התורה מוסרית סדרה, הומניות, טעמי המצוות, זכויות בעלי חיים, משפטי התורה, הפלות.

 

ז. התורה כרלבנטית בזמננו.

גם תחום זה כקודמו, הוא חלק מלימוד התורה כולה. ומטרתינו היא רק לשים דגש על נושאים 'קשים לעיכול' בתורה, נושאים שמעוררים את השאלה 'מה זה רלבנטי בשבילי'? 'איך זה קשור לחיים שלי'? וכן נושאים בהם הגישה המערבית שונה במפגיע מגישת התורה, איך ניתן לראות את הגישה ה'מיושנת' כרלבנטית.

רשימת נושאים לדוגמא: התרבות המערבית, פמיניזם מגדר להט"ב נרטיבים נשים. אל מול: טקסים, קרבנות, עיקרי האמונה, עומק בתורה, זרמים ביהדות, קונסרבטיבים, נצרות, נצרות פרוטסטנטית.

סדרות חשובות הן: התורה כתכנית העולם סדרה, התורה הטבע והחיים סדרה, האם המצוות רלבנטיות סדרה, נבואה סדרה.

 

ח. אישים.

קטגוריה זו עוסקת באישים שונים, מהם אישים מפורסמים ומשפיעים (כמו איינשטיין), ומהם מחברי ספרים שונים, אנשי מדע שיש לייחד פרק למשנתם, וגם מטיפים ותועמלנים שיש להתמודד עם דבריהם (כמו דוקינס…).

ט. ספרים.

בקטגוריה זו באו סקירות ספרים שונים (או פרקים לדוגמא) שיש בהם ענין לנושאי אמונה מול מדע, מהם מומלצים על ידינו, ומהם שמובאים  למטרת ביקורת קלה או חריפה. אם אתה מתעניין בתגובה או ביקורת לגבי ספר מסויים, פנה אלינו ונפרסם עליו סקירה.

י. תעמולה פסאודו מדעית.

בקטגוריה זו ירוכזו מאמרים העוסקים במטיפים ותועמלנים שונים, שאינם משתמשים בטיעונים מדעיים ומחקריים, אלא בדמגוגיה וסילופים וכדו', שני הבולטים הם: הררי – ההיסטוריה של המחר, ואלעד לאור – מתן תורה היה או לא היה סדרה. גם בתחום זה, אם אתה מתעניין  בהתייחסות למוצר תעמולה  מסויים, פנה אלינו ונפרסם סקירה.

יא. מאמרים עם וידאו.

בקטגוריה זו נכללים כל המאמרים (מהקטגוריות הקודמות) שמשולבים בהם קטעי וידאו, מהם באורך מלא, ומהם אינם אלא סרטונים קצרים הבאים דרך אגב. המטרה בריכוזם היא אפשרות של אדם שאין לו את הסבלנות לקרוא תכנים ארוכים, ונח לו יותר לצפות.

יב. שאלות ותשובות.

גם כאן, נשמח לענות לכל שאלה. אם ברצונכם שהשאלה לא תפורסם באתר (שמות לא מוזכרים בכל מקרה), נא לציין 'לא לפרסום'.

יג. מאמרים באנגלית.

4 4 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
19 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אביעד
אביעד
2 years ago

שלום איך ניתן לשאול שאלה ? לא מצאתי אופציה …..

ר. ה.
ר. ה.
2 years ago
Reply to  אביעד

ב"ה עכשיו יש אופציה צ'אט עם נציג.

יהודי
יהודי
3 years ago

שאלה: (במחילה על עומס השאלות)
בחור שאל אותי שאלה מעניינת, אני חייב לשמוע את דעתכם בעניין.
משה רבינו – היה גובה 5 מטרים
פרעה – גובה אמה…
איך היה דיאלוג נורמלי בינהם?
פרעה היה צריך מערכת הגברה כדי להגיד למשה שהוא לא רוצה לשלח את עמ"י..
לא ראיתי שהמפרשים דיברו בעניין…

יהודי
יהודי
3 years ago

כמדומני שמקובל שהעניין של הגובה היה כפשוטו…

ישיבה בוחער
ישיבה בוחער
3 years ago

אשריך, אתה מרתק!

נוריאל עזרא
נוריאל עזרא
3 years ago
Reply to  יהודי

הרב אדיר אמרוצי אמר שאומרים בדרך בדיחותא שמשה הרימו על כף ידו וכך שוחחו…

שואל
שואל
3 years ago

אשמח לדעת בכללי מה דעתכם על הספר "לדעת להאמין" של הרב סופר? מומלץ לקנות?

שלום
שלום
3 years ago

שלום וברכה
מה דעתכם על הספר "לאן" של הרב אביגדור מילר?
ראיתי שבאתר הרגיל של "ערכים" ממליצים עליו…

נוריאל
נוריאל
3 years ago
Reply to  שלום

אוצר החכמה פתחו בזמן הזה בעקבות הקורונה את האוצר המקוון בחינם לעת עתה ואתה יכול לקרוא ולהתרשם מהספר:
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=177127&pagenum=8

איציק
איציק
5 years ago

אתם מדהימים. אני אברך המגדיר את עצמו למדן ורציונאלי, בוגר הישיבות המצליחות ביותר, השקעתי מאד בעומקים ופילוסופיה וגיליתי את עצמי בהלם מול כמות המידע באתר ואיכותו. ומכאן לפליאתי העצומה, איך זה שאתם לא פועלים בתוך עולם הישיבות בצורה מאורגנת? האם "חרדי" בהכרח משמעו מאמין בימינו? האם לבחורים יש מושג מהי יהדות ובמה הם צריכים להאמין? לפחות תיידעו אותם על עצם קיומם של מערכות ידע אלו שברשותכם כדי לגרום לנו להנמיך את עצמינו ולהקשיב יותר לתורה ומלמדיה כפי שהיא בלי סילופים. אנא ממכם, זוהי קריאת חירום בשמי ובשם המונים שדברתי איתם.

סמואל
סמואל
3 years ago

גם אני מצטרף לדברי איציק (על האתר…).
האם ידוע לכם על עוד אתר שמיועד לבני ישיבות, חוץ מבית מדרש הגר"א. (לא התחברתי לסגנון של הרב אוריה עינבל).

עזרא
3 years ago
Reply to  סמואל

יש את האתר https://www.knowingfaith.co.il/

19
0
Would love your thoughts, please comment.x