When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
Connect with
I allow to create an account
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
388 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
פלוני
25 days ago
שאלה בהשקפה שאשמח לשמוע עליה דעת תורה:
איך צריך להתייחס ל”מכללות חרדיות” וכד’?
אני יודע מצד אחד שמגדולי ישראל אין המלצה ללכת לשם
אבל מצד שני יש בעיה מהותית בעבודות מפרנסות
מהי ההדרכה הנכונה לדעתכם?
בתודה מראש.
א. אפשר להגיד שה’ עשה את השואה בגלל התבוללות וההשכלה וחטאים אחרים? וא”כ האחריות של הנאצים היא רק שהם לקחו את התפקיד? אבל כל הרצח כולל התעללות היתה ידועה מראש? או שלא…ויש רק מהלך כללי שיש מהלך של כליה לעמ”י, וכיון שניתנה רשות וכו’ אז להתעללות ברמת הפרטים או בכלל לכל ההתעללות וכן למספר המתים אחראים הנאצים… [ז”א הם יכלו להרוג רק מליון כי נגזרה כליה גדולה והם החליטו להרוג הרבה יותר] [מזכיר את המדרש על פרעה ומצרים שהאשמה היתה בגלל שהתעללו] ב. אם מישהו שואל היכן ה’ היה בשואה מה לענות לו בכמה משפטים? ג. איך אפשר להסביר את… Read more »
א. אין לנו דרך לדעת, אבל אם אדם חושב שיש לו הסבר לשואה, אז הוא יכול כמובן לחשוב כך. זה לא קשור בכלל לאחריות של הנאצים, אא”כ אתה חושב שזה היה גם השיקול שלהם לטפל בהשכלה ובחטאים אחרים. ב. השואה היא הסתר פנים של ה’, שאמר מראש שכאשר בני ישראל יחטאו הוא יסתיר פניו מהם ‘והיה לאכול’. הוא הסתתר, כי כך הבטיח שיסתתר. ג. האם 8 מליון יהודים לא ברחו בגלל גדולי הדור? לא היה לאן לברוח ולא היה שום פתרון מעשי לבריחה, בא”י הבריטים לא הסכימו להכניס, ושום מדינה אחרת לא רצתה לקבל יהודים, אז לאיפה לברוח בדיוק? היו… Read more »
ברור שאחרי שראו שהולך להיות טבח אז אמרו לבוח?
אבל מה היה לפני, כשהנצאים עלו לשלטון, גדולי הדור כמנהגים לה היו צרכים לראות למרחוק ולמצוא פתרנות? ברור שזה היה קשה אבל בכל זאת…
מצורף בזה מכתב של ר’ אהרון קוטלר…
אנשים שגרו בליטא לא חשבו שהיטלר יכבוש אותם לא רק דתיים גם מליון החילוניים שהיו שם. גם צמברליין חשב שהיטלר לא יעיז. כל אירופה שתקה על חבל הסודטים כי חשבו שלא תהיה מלחמה. אז מה אתה רוצה דוקא מהרב קוטלר?
אם כל העניין הוא שלא היה אפשרות כלל לברוח אז מה העסק הגדול שעשו והאשימו את גדולי ישראל?
כמדומני שהיו פעמים שיכלו לברוח ולמרות זאת היו פעמים שהרבנים המליצו להישאר מסיבות שונות (אבל ודאי לא היה מדובר בכמות גדולה של אנשים… שגם היא עולם מלא כמובן) ומנסים לנפח את המצב…
אבל אם כך יוצא שאכן היו יהודים מסויימים שיכלו להינצל ובגלל הוראות הרבנים כביכול נהרגו לבסוף..
מה משיבים על זה?
אתה רוצה שננסה ליישב מדוע אנשים האשימו את גדולי ישראל… אותי משום מה לא מטרידה השאלה מדוע שונאי דת עשו מזה עסק
מעטים תמיד יכלו לברוח, אבל אף אחד לא יכל לדעת שבאמת היטלר הולך לכבוש את אירופה ולהשמיד את היהודים, גם אחרי שזה קרה אנשים לא האמינו, אז אתה שואל למה לא ידעו מראש?
פלוני
1 month ago
שלום וברכה לצוות האתר, רציתי לשאול בנוגע לייחס לגויים וגרים. מה הסיבה שחלק מהפוסקים אוסרים לשבח גויים? (גם שאינם עובדי ע”ז..) בעבר אדם מסויים השיב לי שיש בזה עניין חינוכי כי השבח גורם לחיבוב והתלהבות הלב ממעשי חולין והדבר בא על חשבון האהבה והחשיבות לרוחניות שהיא התכלית של עם ישראל ולמשל, מי שמפאר ומתלהב יותר מידי מכדורגלן או זמר לא יכול עוד להתלהב באותה רמה מלימוד תורה ותלמידי חכמים וסולם הערכים נמצא בלב וערך דוחה ערך וכו’ וצריך שהערך העליון של היהודי יהיהי התורה ולא ענייני חולין… אבל אם כך אז אותם פוסקים היו צריכים לפסוק שגם אדם חילוני אסור… Read more »
בספרי יורה דעה קנא ג (נמצא באוצר החכמה) ביארתי שאין איסור לשבח גוי אלא רק בעובד עבודה זרה
לגבי שררה, זה משום כבוד עם ישראל, שהשררה תהיה רק מי שהוא מתוך העם
תודה רבה.
אך מה הסיבה שעומדת מאחורי איסור השבח של הפוסקים שכן פסקו לכל גויי, למשל הרב גאנצפריד (סי’ קסז סע’ טו’) ובנוסף גם ראיתי שפסק שלא ללמד אומנות לגוי, מה הסיבה לכך?
לגביי שררה, הרי הגר אמור להיות יהודי לכל דבר, הלא כן?
ובנוסף האם מדובר רק על איסור לאדם אחר שיתן שררה לגר או שלגר עצמו מותר לתת שררה לעצמו?
אולי הבין שהכוונה לשבח מיוחד לצאת מגדרו, כמו לומר ‘כמה נאה אדם זה’, שאין זו צורה נורמלית להתבטא
לגבי שררה, לענין זה לא מתאים שלגר יהיה שררה, למרות שהוא יהודי לפי ההלכה
האיסור הוא לא פעולת נתינה, אלא שאין לגר שמקרוב בא להיות ממונה על ישראל.
חננאל
1 month ago
שלום רב
תודה רבה האתר מעולה וממצה
הקישור להורדת האתר באופליין חסום למשתמשי נטפרי האם יש מה לעשות בעניין ?
ואיך אפשר לעדכן מאמר חדש אחרי שהורדתי את האופליין?
נטפרי חוסמים גם קישורים לדרייב אחרי שמשתמשים בהם כמה פעמים, אז אין פיתרון ממשי אלא לבקש ממי שפתוח לו
לגבי מאמרים חדשים – הם לא יורדים באופליין
בעז”ה במהדורה הבאה
איששמחומצליח
1 month ago
שלום, יש לי שאלה לגבי מסורת התורה. לאינדיאנים של לקוטה יש סיפור מאוד מעניין מאחורי הדת שלהם. אישה שהפכה לתאו ונתנה להם 7 טקסים שהם מקיימים. https://www.stjo.org/native-american-culture/seven-lakota-rites/ נו, מה אתה חושב שקרה? כנראה לשבט לאקוטה היו אמונות טפלות רבות בדיוק כמו לכל שאר השבטים האמריקאים, אבל לא היה מיתוס אחד שכלל את כולן. ואז בשלב מסוים אחד מהנביאים או המפקדים שלהם הגיע וחלם סיפור על אשת התאו. אז למה לא יכול להיות שקרה אותו דבר עם התורה? 1. לחלק מהשבטים הקדמונים בארץ כנען היו אמונות טפלות וטקסים רבים הכוללים את רוב הדברים שאנו מכירים בתורה. אבל לא בהכרח היה להם… Read more »
אין סיפור כזה לשבט לקוטה, מדובר בהמצאה מאוחרת ששוכתבה לצרכי תעמולה, ראה כאן, בסוף הדף, אבל זו לא הנקודה, גם אם היה כזה סיפור לשבט הלאקוטה, כמובן שהוא לא אומר כלום, כדי שמידע יהיה אמין מבחינה היסטורית הוא צ ריך לעמוד בקריטריונים של היסטוריה, ראה המסורת ההיסטורית תורה. מדוע האפשרויות שאתה מציע נסתרות מן העובדות.
אחר העיון, נראה דלק”מ. אין שום דמיון בין ה”דת” לאקוטה לתורה, הן קטגוריות שונות לחלוטין. לאקוטה נמצאת בקטגוריה של טקסים אמונות טפלות ואינה במסגרת החוק, אין סמכות מרכזית, ואינה מצריכה ידע מיוחד. כל אחד יכול לזכור את שבעת הטקסים, ואפילו לא כולם הם חובה. לכן, קל לקבל שטקסים אלו התפתחה בצורה אורגנית והתקיימו זמן רב ללא כל גוף חוק ספציפי שקשר אותם יחד, כמו שטקסים דומים התקיימו עם שבטים אחרים במישורי אמריקה, וגם אמונות טפלות רבות בכל העולם עד היום (ואפילו אצלנו! ואכמ”ל). ולאחר מכן, בשלב מסוים, איזה נביא לאקוטה חלם מיתולוגיה שקשרה הכל יחד. מאידך, התורה היא ספר חוקים,… Read more »
נו, כתבתי גאנצע שטיקעל תורה, האם דברי נכונים? אני יודע שלדעתך לא היה ללאקוטה אגדה כזו ברמת היסטוריה לאומית. וגם אני יודע שלדעתך, בלי דברי, התורה ענתה לקריטריונים של היסטוריה. אבל אני כותב עם ההנחה שאפילו אם היה ללאקוטה אגדה כזו לאורך מאות שנים או אם נמצא שבט אחר בסוף העולם עם אגדה דומה, יש הבדל מהותי מצד עצם המהות של חוק. ועל זאת אני שואל כבודך אם דברי נכונים כפי שהם.
שבוע טוב לצוות האתר, יש שאלות “חמות” בציבור בחרדי… (לדעתי זה לא שאלות אבל מעניין לשמוע את דבריכם) א. האם ניתן להטעות את גדולי ישראל? (למשל בנוגע ל-חיסוני הקורונה כמובן…) ב. אם אדם שאינו תלמיד חכם ואינו ראוי להוראה יודע שהפרטים עליהם גדולים מסויימים סומכים בפסק מסויים לא נכונים\מדוייקים וכד’ (למשל פרטי הבטיחות וכו’ של חיסוני הקורונה לילדים.. לדוג’ דברי מח”צ שהבהירו מס’ דברים באותו חיסון והראו שיש איזה מידע חסר אצל הרב קנייבסקי זצ”ל) האם למרות זאת צריך לשמוע להם ולחסן ילדיו? (למשל) בנוסף אני בטוח שיש מגדולי הדורות שהתייחס לסוגיא הזו, האם יש לכם איזה מקור לדברים שנאמרו… Read more »
השאלות האלו חמות אצל מתנגדי חיסונים וכדו’, ולא מטרידות את הרוב השפוי
בכל מקרה אין חובה הלכתית לשמוע לרבנים בעניני בירור מציאות
ולכן מי שלא רוצה לא צריך להתחסן
ולגופו של ענין, כל אדם יכול לטעות, אפילו משה רבינו
הענין הוא לא שרבנים לא יכולים לטעות אלא מי עשוי לזהות את הטעות
ומתנגדי חיסונים, במחילה, איבדו את השיפוט ההגיוני, ולכן יעשו מה שירצו, אבל יותר טוב שלא יכנסו לסוגיית האם אפשר להטעות רבנים וכו’
וראה דברי הרב קנייבסקי כאן
“אין חובה הלכתית לשמוע לרבנים בעניני בירור מציאות” מה המקור לזה? כי יש רבנים גדולים שאמרים שצריך לשמוע לגדולי ישראל בעניין הזה למרות שזה שאלה של מציאות…
ומה בנוגע לדברי מח”צ על חיסוני הילדים..? (אני מאמין שאתה מבין שלהתחיל לחסן את כל ילדי ישראל זה מיותר לחלוטין.. והם לא שייכים כלל לקבוצות הסיכון) האם לא נראה שהגיע מידע לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים זצ”ל? שהרי אמר לחסן הילדים באופן גורף…
המקור לזה הוא שאין חובה כזו בהלכה, וכמוזכר באגרת המפורסמת של בעל התניא
לא יודע מי זה מח”צ, ואני לא חושב שהגיע מידע לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים, להיפך, דבריו היו בתיאום עם הדעה המקובלת במערכת הרפואית, ולכן מי שרוצה להתחסן ולחסן את ילדיו, נוהג באחריות, ומי שלא רוצה – שיהיה לו לבריאות
וואו הצלחת להדהים אותי…
מח”צ זה ראשי תיבות – מועצת החירום הציבורים
כבר חשבתי שיצא לך לעסוק בנושא… במיוחד אדם כמוך.
אני לא יכנס לנושא אבל חשוב לשמוע דעות נוספות בקרב אנשי המקצוע ואם לא יצא לך לשמוע אנשי מקצוע בכירים שחושבים אחרת אז הנה (מומלץ בחום למצוא זמן קצר ולשמוע אותם)
לאחר ששמעתי דעות שונות אני יכול להגיד שנראה די בברור שהגיע חומר לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים מאנשי משרד הבריאות…
את פירוש ראשי התיבות אני יודע, זה נכתב שם בסרט
התכוונתי שאני לא יודע מי האנשים שקוראים לעצמם מועצת חירום ציבורית ובשם מי הם מדברים
מכיר את כל הסרטים של אנשי המקצוע השונים וכו’
אני חושב שהם דעת מיעוט
מה פירוש? לא ראית באתר שלהם? יש קבוצה של 30 רופאים (שמשמיעים את קולם של הרבה מאוד) שהתארגנו יחד לארגון עם השם הנ”ל המידע שלהם סותר עם הוכחות את המידע של משרד הבריאות (שמשקר כל הזמן ומתנהל בצורה הזויה וחיסיון של 30 שנה זה סתם על קצה המזלג מראה מצב הזוי) ההסתכלות שלהם יותר הגיונית ממשרד הבריאות וזה שהם כביכול מיעוט לא מוריד ממעלתם שהרי הרוב לא נכנסו לסוגיה כראוי והולכים עם העדר (כמו שבסוגיית האבולוציה יש דעת ממסד שהיא כביכול רוב ככה גם במצב שלנו… וכמו שיש מתנגדים בכל העולם לתורת האבולוציה גם בסוגיית התנהלות הממסדים בקורונה יש התנגדות… Read more »
הדעה שלי היא אחרת
ועם כל הכבוד ל30 רופאים שהפכו את עצמם למועצת חרום
אני לא חושב שמשרד הבריאות לא נכנס לסוגיא או הולך אחרי העדר
לא השתכנעתי מטיעוני הרופאים הנ”ל
ואין זה שייך לנושאי האבולוציה שענינו בהנחות יסוד מקדימות שקשורות לעניני אמונה
במחילה ממך, אבל תגיד לי אתה אמיתי? אתה באמת חושב שהכל מתנהל כהלכה בכל השנתיים האלה? אני חושב שצריך להיות עיוור מנותק ובעל עיוות מחשבתי בשביל לחשוב דבר שכזה מה עם כל עשרות “הפדיחות” שנחשפו? מה עם הקשרים המגוכחים שיש לבעלי ההחלטות לחברות התרופות? מה עם זה שהחכי”ם נפטרים מהתו הירוק?? מה עם כל החכי”ם ובנט בעצמו שמדברים על חבישת מסיכות בזמן שהם עצמם נחשפים פעם אחר פעם בכנסים וארועים ללא מסכות כלל כי הם כמובן מוגנים..? מה עם השקר של משרד הבריאות בתחילת הקמפיין שלו שהחיסון מאושר FDA בזמן שעוד לא קיבל אישור שכזה כלל? מה עם כל הדיווחים… Read more »
הנושא המדובר הוא התנהלות משרד הבריאות והממשלה.
היה נשמע מדבריך שדעתך היא שמשרד הבריאות פועל בצורה תקינה סך הכל… ועל זה יצא הקצף.
כל השאלות רלוונטיות לנושא
אני לא חושב שהשאלה אם כל מה שמשרד הבריאות עושה הוא הדבר הכי טוב
אלא אם יותר טוב להשתמש בחיסון או להיפך
ועל השאלה הזו ברור שיותר טוב להשתמש בו כי סיכוני הקורונה גדולים הרבה יותר מהסיכונים הזניחים שבחיסון
האם זה “הדבר הכי טוב”?
אני לא הייתי מעביר כך את כל הסבל שהם גורמים לאנשים…
אבל בכל מקרה, לא נראה שאתה מתמצא בנושא ועוד ממליץ לילדים להתחסן… וסבור שזה מעשה אחראי..
ה’ יעזור, זה פשוט הזוי, תהיה בריא.
מדהים ולא ברור איך נשארת עמיד בפני העובדות עד היום? במיוחד בגלל שאני מאמין שאתה אדם ביקורתי וחריף… כשאני התחלתי לשמוע על תופעות לוואי מהחיסון ניסיתי לדחות אותם בדרכים שונות כי היה נשמע לי מוזר שייתנו לאוכלוסיה רחבה חיסון עם בעיות בטיחות משמעותיות (זה נבע מכך שלא קראתי את מסמכי ה-FDA ופייזר… אם הייתי קורא הייתי מבין שהיה קיצוץ משמעותי בבדיקות הבטיחות וזה ממש לא “רק ברוקרטיה”) בסופו של דבר אחרי תקופה קצרה מהר מאוד הבנתי שמדובר בתופעות בהיקף שאי אפשר להכחיש לצערי ומדובר בתופעות חמורות שלא מטפלים בהם כראוי כמו שניתן היה לראות מהפוסט המפורסם של משרד הבריאות בפייסבוק… Read more »
זהו? זה מה שיש לך להגיד? (צפית בסרטונים החשובים? באובייקטיביות?)
את המשפט שאתה אומר אני יודע עוד לפני היותי לאיש (בר מצווה…)
והוא לא עונה על דברי…
ראה תמצית של הסירטון שצרפתי לעיל אם אין לך זמן
אני לא יכול להיכנס כאן לפרטים כי האתר לא מיועד לזה
אני אומר שלכל פעולה יש סיכונים ותופעות לואי, לכל החיסונים שמחסנים את כל הילדים למחלות שונות, לכל התרופות ולכל הטיפולים
ולמרות זאת עושים אותם לפי הצורך, וכך גם חיסוני קורונה שיש בהם צורך חשוב
תגובות מאוד מאכזבות מכבוד הרב בנושא. נעשה פה במדינה עוול איום ונורא כנגד זכותו של האדם להחליט איזה חומר נכנס או לא נכנס לגופו. אני אישית חוויתי זאת בעצמי, כאשר נאלצתי לעצור את לימודי באוניברסיטת בר אילן, משום שאין ברשותי ‘תו-ירוק’. יש מגדולי הפוסקים בכל הדורות, שסוברים שבנושאים של רפואה, לא הולכים לפי דעת רוב הרופאים, מקורות רבים מובאים כאן: https://www.youtube.com/watch?v=LTcvM_IIiyI&t=2s מעבר לכך, יש לי קרובת משפחה, ‘בגיל העשרה’, לשאחר החיסון הראשון של פייזר שותקה למיטתה למשך מספר ימים, והעידה על הרגשה נוראית שלא חוותה לעולם. עכשיו מזאתי הילדה עוד נשללו זכויות אדם רבות, משום שלא שפחדה על חייה ולכן… Read more »
אני לא קראתי לאף אדם ספציפי מתנגד חיסונים, משום שאיני מכיר את המגיבים כאן
אני רק אמרתי דעתי על מתנגדי חיסונים, והנה אנחנו רואים שדאגתך לחיסונים מביאה אותך לזלזל וללעוג לגדולי הדור וגם לפקפק בתבונתם
אני סובר שהחוקים והתקנות בנוגע לחיסון נגד קורונה נעשו בהגינות גם אם זה גורם קושי למעטים
שאלה בהשקפה שאשמח לשמוע עליה דעת תורה:
איך צריך להתייחס ל”מכללות חרדיות” וכד’?
אני יודע מצד אחד שמגדולי ישראל אין המלצה ללכת לשם
אבל מצד שני יש בעיה מהותית בעבודות מפרנסות
מהי ההדרכה הנכונה לדעתכם?
בתודה מראש.
בשביל לשמוע דעת תורה יש לשאול כל אחד את רבו
א. אפשר להגיד שה’ עשה את השואה בגלל התבוללות וההשכלה וחטאים אחרים? וא”כ האחריות של הנאצים היא רק שהם לקחו את התפקיד? אבל כל הרצח כולל התעללות היתה ידועה מראש? או שלא…ויש רק מהלך כללי שיש מהלך של כליה לעמ”י, וכיון שניתנה רשות וכו’ אז להתעללות ברמת הפרטים או בכלל לכל ההתעללות וכן למספר המתים אחראים הנאצים… [ז”א הם יכלו להרוג רק מליון כי נגזרה כליה גדולה והם החליטו להרוג הרבה יותר] [מזכיר את המדרש על פרעה ומצרים שהאשמה היתה בגלל שהתעללו] ב. אם מישהו שואל היכן ה’ היה בשואה מה לענות לו בכמה משפטים? ג. איך אפשר להסביר את… Read more »
א. אין לנו דרך לדעת, אבל אם אדם חושב שיש לו הסבר לשואה, אז הוא יכול כמובן לחשוב כך. זה לא קשור בכלל לאחריות של הנאצים, אא”כ אתה חושב שזה היה גם השיקול שלהם לטפל בהשכלה ובחטאים אחרים. ב. השואה היא הסתר פנים של ה’, שאמר מראש שכאשר בני ישראל יחטאו הוא יסתיר פניו מהם ‘והיה לאכול’. הוא הסתתר, כי כך הבטיח שיסתתר. ג. האם 8 מליון יהודים לא ברחו בגלל גדולי הדור? לא היה לאן לברוח ולא היה שום פתרון מעשי לבריחה, בא”י הבריטים לא הסכימו להכניס, ושום מדינה אחרת לא רצתה לקבל יהודים, אז לאיפה לברוח בדיוק? היו… Read more »
ברור שאחרי שראו שהולך להיות טבח אז אמרו לבוח?
אבל מה היה לפני, כשהנצאים עלו לשלטון, גדולי הדור כמנהגים לה היו צרכים לראות למרחוק ולמצוא פתרנות? ברור שזה היה קשה אבל בכל זאת…
מצורף בזה מכתב של ר’ אהרון קוטלר…
אנשים שגרו בליטא לא חשבו שהיטלר יכבוש אותם לא רק דתיים גם מליון החילוניים שהיו שם. גם צמברליין חשב שהיטלר לא יעיז. כל אירופה שתקה על חבל הסודטים כי חשבו שלא תהיה מלחמה. אז מה אתה רוצה דוקא מהרב קוטלר?
אם כל העניין הוא שלא היה אפשרות כלל לברוח אז מה העסק הגדול שעשו והאשימו את גדולי ישראל?
כמדומני שהיו פעמים שיכלו לברוח ולמרות זאת היו פעמים שהרבנים המליצו להישאר מסיבות שונות (אבל ודאי לא היה מדובר בכמות גדולה של אנשים… שגם היא עולם מלא כמובן) ומנסים לנפח את המצב…
אבל אם כך יוצא שאכן היו יהודים מסויימים שיכלו להינצל ובגלל הוראות הרבנים כביכול נהרגו לבסוף..
מה משיבים על זה?
אתה רוצה שננסה ליישב מדוע אנשים האשימו את גדולי ישראל… אותי משום מה לא מטרידה השאלה מדוע שונאי דת עשו מזה עסק
מעטים תמיד יכלו לברוח, אבל אף אחד לא יכל לדעת שבאמת היטלר הולך לכבוש את אירופה ולהשמיד את היהודים, גם אחרי שזה קרה אנשים לא האמינו, אז אתה שואל למה לא ידעו מראש?
שלום וברכה לצוות האתר, רציתי לשאול בנוגע לייחס לגויים וגרים. מה הסיבה שחלק מהפוסקים אוסרים לשבח גויים? (גם שאינם עובדי ע”ז..) בעבר אדם מסויים השיב לי שיש בזה עניין חינוכי כי השבח גורם לחיבוב והתלהבות הלב ממעשי חולין והדבר בא על חשבון האהבה והחשיבות לרוחניות שהיא התכלית של עם ישראל ולמשל, מי שמפאר ומתלהב יותר מידי מכדורגלן או זמר לא יכול עוד להתלהב באותה רמה מלימוד תורה ותלמידי חכמים וסולם הערכים נמצא בלב וערך דוחה ערך וכו’ וצריך שהערך העליון של היהודי יהיהי התורה ולא ענייני חולין… אבל אם כך אז אותם פוסקים היו צריכים לפסוק שגם אדם חילוני אסור… Read more »
בספרי יורה דעה קנא ג (נמצא באוצר החכמה) ביארתי שאין איסור לשבח גוי אלא רק בעובד עבודה זרה
לגבי שררה, זה משום כבוד עם ישראל, שהשררה תהיה רק מי שהוא מתוך העם
תודה רבה.
אך מה הסיבה שעומדת מאחורי איסור השבח של הפוסקים שכן פסקו לכל גויי, למשל הרב גאנצפריד (סי’ קסז סע’ טו’) ובנוסף גם ראיתי שפסק שלא ללמד אומנות לגוי, מה הסיבה לכך?
לגביי שררה, הרי הגר אמור להיות יהודי לכל דבר, הלא כן?
ובנוסף האם מדובר רק על איסור לאדם אחר שיתן שררה לגר או שלגר עצמו מותר לתת שררה לעצמו?
אולי הבין שהכוונה לשבח מיוחד לצאת מגדרו, כמו לומר ‘כמה נאה אדם זה’, שאין זו צורה נורמלית להתבטא
לגבי שררה, לענין זה לא מתאים שלגר יהיה שררה, למרות שהוא יהודי לפי ההלכה
האיסור הוא לא פעולת נתינה, אלא שאין לגר שמקרוב בא להיות ממונה על ישראל.
שלום רב
תודה רבה האתר מעולה וממצה
הקישור להורדת האתר באופליין חסום למשתמשי נטפרי האם יש מה לעשות בעניין ?
ואיך אפשר לעדכן מאמר חדש אחרי שהורדתי את האופליין?
נטפרי חוסמים גם קישורים לדרייב אחרי שמשתמשים בהם כמה פעמים, אז אין פיתרון ממשי אלא לבקש ממי שפתוח לו
לגבי מאמרים חדשים – הם לא יורדים באופליין
בעז”ה במהדורה הבאה
שלום, יש לי שאלה לגבי מסורת התורה. לאינדיאנים של לקוטה יש סיפור מאוד מעניין מאחורי הדת שלהם. אישה שהפכה לתאו ונתנה להם 7 טקסים שהם מקיימים. https://www.stjo.org/native-american-culture/seven-lakota-rites/ נו, מה אתה חושב שקרה? כנראה לשבט לאקוטה היו אמונות טפלות רבות בדיוק כמו לכל שאר השבטים האמריקאים, אבל לא היה מיתוס אחד שכלל את כולן. ואז בשלב מסוים אחד מהנביאים או המפקדים שלהם הגיע וחלם סיפור על אשת התאו. אז למה לא יכול להיות שקרה אותו דבר עם התורה? 1. לחלק מהשבטים הקדמונים בארץ כנען היו אמונות טפלות וטקסים רבים הכוללים את רוב הדברים שאנו מכירים בתורה. אבל לא בהכרח היה להם… Read more »
אין סיפור כזה לשבט לקוטה, מדובר בהמצאה מאוחרת ששוכתבה לצרכי תעמולה, ראה כאן, בסוף הדף, אבל זו לא הנקודה, גם אם היה כזה סיפור לשבט הלאקוטה, כמובן שהוא לא אומר כלום, כדי שמידע יהיה אמין מבחינה היסטורית הוא צ ריך לעמוד בקריטריונים של היסטוריה, ראה המסורת ההיסטורית תורה. מדוע האפשרויות שאתה מציע נסתרות מן העובדות.
תודה, אני רואה שהקישור השני מוביל להרבה מאמרים, האם יש מאמר ספציפי שמתייחס לאפשרויות שאני מציע? או האם זה סתם תמונה כללית היסטוריה ששוללת אפשרות זו?
זו סדרה שעוסקת בדיוק בנושא עליו דיברת לא צריכים לקרוא את כל הסדרה מספיקה ההתחלה או לראות את הסרט
אחר העיון, נראה דלק”מ. אין שום דמיון בין ה”דת” לאקוטה לתורה, הן קטגוריות שונות לחלוטין. לאקוטה נמצאת בקטגוריה של טקסים אמונות טפלות ואינה במסגרת החוק, אין סמכות מרכזית, ואינה מצריכה ידע מיוחד. כל אחד יכול לזכור את שבעת הטקסים, ואפילו לא כולם הם חובה. לכן, קל לקבל שטקסים אלו התפתחה בצורה אורגנית והתקיימו זמן רב ללא כל גוף חוק ספציפי שקשר אותם יחד, כמו שטקסים דומים התקיימו עם שבטים אחרים במישורי אמריקה, וגם אמונות טפלות רבות בכל העולם עד היום (ואפילו אצלנו! ואכמ”ל). ולאחר מכן, בשלב מסוים, איזה נביא לאקוטה חלם מיתולוגיה שקשרה הכל יחד. מאידך, התורה היא ספר חוקים,… Read more »
נו, כתבתי גאנצע שטיקעל תורה, האם דברי נכונים? אני יודע שלדעתך לא היה ללאקוטה אגדה כזו ברמת היסטוריה לאומית. וגם אני יודע שלדעתך, בלי דברי, התורה ענתה לקריטריונים של היסטוריה. אבל אני כותב עם ההנחה שאפילו אם היה ללאקוטה אגדה כזו לאורך מאות שנים או אם נמצא שבט אחר בסוף העולם עם אגדה דומה, יש הבדל מהותי מצד עצם המהות של חוק. ועל זאת אני שואל כבודך אם דברי נכונים כפי שהם.
אכן ברור שגם זה הבדל מהותי
שבוע טוב לצוות האתר, יש שאלות “חמות” בציבור בחרדי… (לדעתי זה לא שאלות אבל מעניין לשמוע את דבריכם) א. האם ניתן להטעות את גדולי ישראל? (למשל בנוגע ל-חיסוני הקורונה כמובן…) ב. אם אדם שאינו תלמיד חכם ואינו ראוי להוראה יודע שהפרטים עליהם גדולים מסויימים סומכים בפסק מסויים לא נכונים\מדוייקים וכד’ (למשל פרטי הבטיחות וכו’ של חיסוני הקורונה לילדים.. לדוג’ דברי מח”צ שהבהירו מס’ דברים באותו חיסון והראו שיש איזה מידע חסר אצל הרב קנייבסקי זצ”ל) האם למרות זאת צריך לשמוע להם ולחסן ילדיו? (למשל) בנוסף אני בטוח שיש מגדולי הדורות שהתייחס לסוגיא הזו, האם יש לכם איזה מקור לדברים שנאמרו… Read more »
השאלות האלו חמות אצל מתנגדי חיסונים וכדו’, ולא מטרידות את הרוב השפוי
בכל מקרה אין חובה הלכתית לשמוע לרבנים בעניני בירור מציאות
ולכן מי שלא רוצה לא צריך להתחסן
ולגופו של ענין, כל אדם יכול לטעות, אפילו משה רבינו
הענין הוא לא שרבנים לא יכולים לטעות אלא מי עשוי לזהות את הטעות
ומתנגדי חיסונים, במחילה, איבדו את השיפוט ההגיוני, ולכן יעשו מה שירצו, אבל יותר טוב שלא יכנסו לסוגיית האם אפשר להטעות רבנים וכו’
וראה דברי הרב קנייבסקי כאן
“אין חובה הלכתית לשמוע לרבנים בעניני בירור מציאות” מה המקור לזה? כי יש רבנים גדולים שאמרים שצריך לשמוע לגדולי ישראל בעניין הזה למרות שזה שאלה של מציאות…
ומה בנוגע לדברי מח”צ על חיסוני הילדים..? (אני מאמין שאתה מבין שלהתחיל לחסן את כל ילדי ישראל זה מיותר לחלוטין.. והם לא שייכים כלל לקבוצות הסיכון)
האם לא נראה שהגיע מידע לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים זצ”ל? שהרי אמר לחסן הילדים באופן גורף…
המקור לזה הוא שאין חובה כזו בהלכה, וכמוזכר באגרת המפורסמת של בעל התניא
לא יודע מי זה מח”צ, ואני לא חושב שהגיע מידע לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים, להיפך, דבריו היו בתיאום עם הדעה המקובלת במערכת הרפואית, ולכן מי שרוצה להתחסן ולחסן את ילדיו, נוהג באחריות, ומי שלא רוצה – שיהיה לו לבריאות
וואו הצלחת להדהים אותי…
מח”צ זה ראשי תיבות – מועצת החירום הציבורים
כבר חשבתי שיצא לך לעסוק בנושא… במיוחד אדם כמוך.
אני לא יכנס לנושא אבל חשוב לשמוע דעות נוספות בקרב אנשי המקצוע ואם לא יצא לך לשמוע אנשי מקצוע בכירים שחושבים אחרת אז הנה (מומלץ בחום למצוא זמן קצר ולשמוע אותם)
לאחר ששמעתי דעות שונות אני יכול להגיד שנראה די בברור שהגיע חומר לא מדוייק לשולחנו של ר’ חיים מאנשי משרד הבריאות…
את פירוש ראשי התיבות אני יודע, זה נכתב שם בסרט
התכוונתי שאני לא יודע מי האנשים שקוראים לעצמם מועצת חירום ציבורית ובשם מי הם מדברים
מכיר את כל הסרטים של אנשי המקצוע השונים וכו’
אני חושב שהם דעת מיעוט
מה פירוש? לא ראית באתר שלהם? יש קבוצה של 30 רופאים (שמשמיעים את קולם של הרבה מאוד) שהתארגנו יחד לארגון עם השם הנ”ל המידע שלהם סותר עם הוכחות את המידע של משרד הבריאות (שמשקר כל הזמן ומתנהל בצורה הזויה וחיסיון של 30 שנה זה סתם על קצה המזלג מראה מצב הזוי) ההסתכלות שלהם יותר הגיונית ממשרד הבריאות וזה שהם כביכול מיעוט לא מוריד ממעלתם שהרי הרוב לא נכנסו לסוגיה כראוי והולכים עם העדר (כמו שבסוגיית האבולוציה יש דעת ממסד שהיא כביכול רוב ככה גם במצב שלנו… וכמו שיש מתנגדים בכל העולם לתורת האבולוציה גם בסוגיית התנהלות הממסדים בקורונה יש התנגדות… Read more »
הדעה שלי היא אחרת
ועם כל הכבוד ל30 רופאים שהפכו את עצמם למועצת חרום
אני לא חושב שמשרד הבריאות לא נכנס לסוגיא או הולך אחרי העדר
לא השתכנעתי מטיעוני הרופאים הנ”ל
ואין זה שייך לנושאי האבולוציה שענינו בהנחות יסוד מקדימות שקשורות לעניני אמונה
במחילה ממך, אבל תגיד לי אתה אמיתי? אתה באמת חושב שהכל מתנהל כהלכה בכל השנתיים האלה? אני חושב שצריך להיות עיוור מנותק ובעל עיוות מחשבתי בשביל לחשוב דבר שכזה מה עם כל עשרות “הפדיחות” שנחשפו? מה עם הקשרים המגוכחים שיש לבעלי ההחלטות לחברות התרופות? מה עם זה שהחכי”ם נפטרים מהתו הירוק?? מה עם כל החכי”ם ובנט בעצמו שמדברים על חבישת מסיכות בזמן שהם עצמם נחשפים פעם אחר פעם בכנסים וארועים ללא מסכות כלל כי הם כמובן מוגנים..? מה עם השקר של משרד הבריאות בתחילת הקמפיין שלו שהחיסון מאושר FDA בזמן שעוד לא קיבל אישור שכזה כלל? מה עם כל הדיווחים… Read more »
לא רואה איך אחת מהשאלות האלו רלבנטיות לנושא המדובר
(מלבד זה שגם אני לפעמים נתפס בלי מסכה)
הנושא המדובר הוא התנהלות משרד הבריאות והממשלה.
היה נשמע מדבריך שדעתך היא שמשרד הבריאות פועל בצורה תקינה סך הכל… ועל זה יצא הקצף.
כל השאלות רלוונטיות לנושא
אני לא חושב שהשאלה אם כל מה שמשרד הבריאות עושה הוא הדבר הכי טוב
אלא אם יותר טוב להשתמש בחיסון או להיפך
ועל השאלה הזו ברור שיותר טוב להשתמש בו כי סיכוני הקורונה גדולים הרבה יותר מהסיכונים הזניחים שבחיסון
האם זה “הדבר הכי טוב”?
אני לא הייתי מעביר כך את כל הסבל שהם גורמים לאנשים…
אבל בכל מקרה, לא נראה שאתה מתמצא בנושא ועוד ממליץ לילדים להתחסן… וסבור שזה מעשה אחראי..
ה’ יעזור, זה פשוט הזוי, תהיה בריא.
מה שכן האתר שלך “פצצה”, משיב כראוי לאפיקורוס.
מדהים ולא ברור איך נשארת עמיד בפני העובדות עד היום? במיוחד בגלל שאני מאמין שאתה אדם ביקורתי וחריף… כשאני התחלתי לשמוע על תופעות לוואי מהחיסון ניסיתי לדחות אותם בדרכים שונות כי היה נשמע לי מוזר שייתנו לאוכלוסיה רחבה חיסון עם בעיות בטיחות משמעותיות (זה נבע מכך שלא קראתי את מסמכי ה-FDA ופייזר… אם הייתי קורא הייתי מבין שהיה קיצוץ משמעותי בבדיקות הבטיחות וזה ממש לא “רק ברוקרטיה”) בסופו של דבר אחרי תקופה קצרה מהר מאוד הבנתי שמדובר בתופעות בהיקף שאי אפשר להכחיש לצערי ומדובר בתופעות חמורות שלא מטפלים בהם כראוי כמו שניתן היה לראות מהפוסט המפורסם של משרד הבריאות בפייסבוק… Read more »
תופעות הקורונה יותר מסוכנות מתופעות הלואי, זה מאד פשוט
לכל פעולה רפואית יש תופעות לואי, גם לארמול
זהו? זה מה שיש לך להגיד?
(צפית בסרטונים החשובים? באובייקטיביות?)
את המשפט שאתה אומר אני יודע עוד לפני היותי לאיש (בר מצווה…)
והוא לא עונה על דברי…
ראה תמצית של הסירטון שצרפתי לעיל אם אין לך זמן
החומרים נגד החיסונים לא משכנעים, סורי
אני לא מבין, מדברים בעובדות..
מה התגובות הללו?
מה יש לך להגיב על דברי מח”צ על חיסון הילדים? (ראה לעיל התגובה ל”צד השני”)
אפשר תגובה עניינית שמשיבה על הנתונים?
אני לא יכול להיכנס כאן לפרטים כי האתר לא מיועד לזה
אני אומר שלכל פעולה יש סיכונים ותופעות לואי, לכל החיסונים שמחסנים את כל הילדים למחלות שונות, לכל התרופות ולכל הטיפולים
ולמרות זאת עושים אותם לפי הצורך, וכך גם חיסוני קורונה שיש בהם צורך חשוב
תגובות מאוד מאכזבות מכבוד הרב בנושא. נעשה פה במדינה עוול איום ונורא כנגד זכותו של האדם להחליט איזה חומר נכנס או לא נכנס לגופו. אני אישית חוויתי זאת בעצמי, כאשר נאלצתי לעצור את לימודי באוניברסיטת בר אילן, משום שאין ברשותי ‘תו-ירוק’. יש מגדולי הפוסקים בכל הדורות, שסוברים שבנושאים של רפואה, לא הולכים לפי דעת רוב הרופאים, מקורות רבים מובאים כאן: https://www.youtube.com/watch?v=LTcvM_IIiyI&t=2s מעבר לכך, יש לי קרובת משפחה, ‘בגיל העשרה’, לשאחר החיסון הראשון של פייזר שותקה למיטתה למשך מספר ימים, והעידה על הרגשה נוראית שלא חוותה לעולם. עכשיו מזאתי הילדה עוד נשללו זכויות אדם רבות, משום שלא שפחדה על חייה ולכן… Read more »
אני לא קראתי לאף אדם ספציפי מתנגד חיסונים, משום שאיני מכיר את המגיבים כאן
אני רק אמרתי דעתי על מתנגדי חיסונים, והנה אנחנו רואים שדאגתך לחיסונים מביאה אותך לזלזל וללעוג לגדולי הדור וגם לפקפק בתבונתם
אני סובר שהחוקים והתקנות בנוגע לחיסון נגד קורונה נעשו בהגינות גם אם זה גורם קושי למעטים