האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הרקע ההיסטורי של מגילת אסתר

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

מתן  חסידים, בפודקאסט המצולם 'רוח הזמן', מראיין את מאיר רזווג, פיזיקאי המלמד במכללת עזריאלי, חוקר במשך כ20 שנה את מגילת אסתר. בשיחתנו אנו שואלים כיצד אפשר ללמוד את התנ"ך ע"פ "עומק הפשט"? מהו הרקע ההיסטורי של המגילה? האם אחשוורוש היה מלך שיכור והולל כפי שנראה לעתים מפסוקי המגילה? כיצד המגילה מהווה את לידת האנטישמיות המודרנית, ומהו המסר החשוב ביותר של המגילה לזמננו אנו?

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
מרדכי
מרדכי
1 month ago

הקשבתי לפרשנותו של מאיר רזווג על מגילת אסתר בעניין רב. אבל לדאבוני הוא מעוות את דמותו של מרדכי לגמרי ומגדיר אותו כמתבולל באופן שגוי לחלוטין. ואני כבר לא מדבר על כך שהוא מתעלם ממה שהגמרא מזכירה פעמים רבות שהיה מגדולי החכמים כמו לדוגמא במגילה י"ג: שמיושבי לשכת הגזית היה והיה יודע בשבעים לשון.

אלא שאפילו את המגילה עצמה הוא קורא בצורה סלקטיבית לחלוטין, שהרי היכן ראה מאיר רזווג יהודי מתבולל מלביש שק ואפר וצם שלשה ימים ושלשה לילות בגלל גזירה על בני עמו?

על הפסוק: רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר. אומר מאיר (40:35) שהיהודים ימירו את דתם. האם זה נקרא הצלה בעיניו?

על דברי אסתר למרדכי "לך כנוס את כל היהודים" הוא אומר (43:45) שהכוונה לכוח האחדות שרק זה יציל אותנו, והמן הצורר גרם למרדכי ("המתבולל") לחזור חזרה למקורות היהודים שלו. גם כאן הוא פשוט מוחק כמה מילים מהמגילה "לֵךְ֩ כְּנ֨וֹס אֶת־כׇּל־הַיְּהוּדִ֜ים הַֽנִּמְצְאִ֣ים בְּשׁוּשָׁ֗ן וְצ֣וּמוּ עָ֠לַ֠י וְאַל־תֹּאכְל֨וּ וְאַל־תִּשְׁתּ֜וּ" המגילה לא מדברת על מסר לאומי של ביחד ננצח, אלא על צום ותפילה לבורא עולם.

על וּמׇרְדֳּכַ֞י יָצָ֣א ׀ מִלִּפְנֵ֣י הַמֶּ֗לֶךְ בִּלְב֤וּשׁ מַלְכוּת֙ הוא אומר (49:36) אנחנו עדיין בסכנה (שהרי הגזירה עוד לא התבטלה לגמרי) מה פתאום מרדכי לובש בגדי מלכות? זה קצת מחזיר אותנו לאיש יהודי (הכוונה למה שאמר מקודם שמרדכי שוכח את יהדותו ומתחיל להתבולל) שכשמרדכי מרגיש את הרגשת התרוממות שהוא מגיע למלכות הוא שוכח את עיקר המטרה. במילים אחרות: קודם כל על קידום הקריירה. אבל מתברר שגם כאן מאיר לא יודע לקרוא, שהרי המגילה בעצמה מספרת לנו מה הייתה המטרה של לבישת בגדים שהרי מיד בהמשך כתוב: וּבְכׇל־עִ֣יר וָעִ֗יר מְקוֹם֙ אֲשֶׁ֨ר דְּבַר־הַמֶּ֤לֶךְ וְדָתוֹ֙ מַגִּ֔יעַ שִׂמְחָ֤ה וְשָׂשׂוֹן֙ לַיְּהוּדִ֔ים מִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב וְרַבִּ֞ים מֵֽעַמֵּ֤י הָאָ֙רֶץ֙ מִֽתְיַהֲדִ֔ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־הַיְּהוּדִ֖ים עֲלֵיהֶֽם׃ עם כן ללבישת בגדי מלכות היתה מטרה ברורה להפחיד את עמי הארץ שלא יעיזו להתנפל על היהודים שהרי יש להם אח חזק בבית המלך.

בסוף הוא מאשים את מרדכי בהתפתחות הקראות בצורה לא ישירה וזאת בגלל שהוא לא ניצל את מעמדו להעלות את העם לארץ ישראל ואומר (59:07) שהקראים התחילו שם (בפרס). הצהרה זאת שגויה לחלוטין שהרי הקראים התחילו בבבל ולא בפרס. חוץ מזה הוא שוכח או אולי לא יודע שבין מרדכי ממגילת אסתר לבין הכת הקראים חלפו כאלף וחמש מאות שנה.

לסיכום: הבעיה העיקרית בהאשמות של מאיר על מרדכי היהודי הוא, שיותר מתאים להאשים את מאיר עצמו בקראות. היות שכל הפרשנות שלו על המגילה מתעלמת לחלוטין מדברי התורה שבעל פה. 

מוטי
מוטי
1 month ago

שימו לב לגג המבנה בתמונה…

3
0
Would love your thoughts, please comment.x