נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

אנשי מדע: אין צורך בהיפותזה על אל?

אנשי מדע: אין צורך בהיפותזה על אל?

שאלה: אנשי מדע טוענים שהטענה בדבר קיומו של אלהים, לא פותרת שום בעיה ולא נצרכת, מצורף למשל הסרטון הזה של מכון דוידסון.

תשובה:

נושא הסיבתיות התבאר במאמר "מציאותו של אלהים א" ובבאים אחריו (ב ג ד).

נתייחס כאן רק למשפטים של הסרטון הנ"ל.

מצד אחד, הקריין מבין היטב כי:  "הפתרון הוא מחוץ להתנסות שלנו" (3:04), "אנחנו צריכים למצוא פתרון שמתקיים מחוץ לזמן ולמרחב" (3:32).

אבל כשמדובר על האפשרות היחידה המתאימה, שיש משהו מעבר, שהוא מחוץ להתנסות ומחוץ לזמן ולמרחב, חוזר הקריין על השגיאה: "אם אלהים היה קיים כל הזמן, מנקודת מבט של סיבתיות הוא לא מספק תשובה" (4:05), אבל מדוע מנקודת מבט של סיבתיות? הלא הסיבתיות אינה שייכת אלא במסגרת הזמן, הסיבה צריכה לבא לפני התוצאה, אחרת היא לא סיבה. מכיון שזו עובדה מדעית שהזמן נברא, זה מוכיח שבמציאות שאין בה זמן אין סיבתיות. נכון, כפי שאומר הקריין: "אין לפני משום שלא היה זמן" (3:20). אכן, אין לפני, אבל יש גורם. לכל דבר פיזי יש גורם, וגם לדבר הפיזי הראשון חייב להיות גורם. התשובה אלמנטרית.

לעומת זאת, התשובה בה נוקט הקריין היא: שאין סיבה. הסיבתיות היא משהו שהמוח שלנו המציא. קביעה זו שומטת את הקרקע מכל מסקנה ודיון אנושי, מכל מסקנות המדע, ומכל חשיבה בכלל. כמובן שאף אדם שפוי לא מאמין בה, זה לא מפריע לו להשתמש בה רק היכן שנח לו.

בכלל, הטענה שהמח שלנו לא מותאם לחלוטין להבין את העולם, גם היא פרדוקסלית, שהרי זו עצמה טענה פרי המח שלנו, ואין טעם לקבל את מסקנותיו בצורה שרירותית לפי הצורך. בהיעדר אינדיקציה, יש לשלול את כל מסקנות המח. ואילו העובדה שאנו נתקלים בה שוב ושוב, שהמח האנושי מותאם לתפוס את התיאוריה שמאחורי המציאות ולהגדירה באופן מתמטי, מהווה הוכחה לכח עליון, ראה: תודעה קוסמית.

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

1 מחשבה על “אנשי מדע: אין צורך בהיפותזה על אל?”

  1. אני מסכים לרוב, אך לדעתי מדויק יותר להציג את הפירכה כך: הם טוענים שאלוקים לא פותר כלום מכיוון שגם הוא יצטרך הסבר "מאיפה הוא בא?", אך האמת היא שלגביו ניתן להניח שהוא קדמון, דבר שלפי תיאור הסרטון לא ניתן לומר על העולם, מפני שאנחנו יודעים שהוא נוצר בזמן כלשהו.
    בעיית הסיבתיות (מאיפה צץ דבר מה) קיימת רק באשר לעצם שפעם לא היה, וכעת הוא נמצא, אך לגבי עצמים שהיו קיימים תמיד, השאלה לא קיימת.
    כעת יש לנו הנחה שלא ניתן למשוך שרשרת אינסופית של חוליות שכל אחת היא סיבת הבאה אחריה, ולעומת זאת אנחנו יודעים שחוליה x (יקום) נוצרה בזמן סופי כלשהו בעבר, ולכן המסקנה המתבקשת ביותר היא שיש לה יוצר שהוא קדמון ונצחי, ולכן כלל לא מעורר את בעיית הסיבתיות.
    כל זה הוא הטיעון הקוסמולוגי ('לכל דבר יש סיבה'), וכמובן כשמצרפים לזה את העובדה שהעולם אינו סתם עולם פשוט, אלא עולם מיוחד ומורכב מאוד (שהגיע מנקודת אנרגיה חסרת מימדים, אל ג'ונגל מפואר כמו זה שמסביבנו), מגיעים לראיה חזקה ביותר לקיומו של אלוקים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *