אני לא מתכוין לשאול מה היא התשובה על השאלה הזו.
שכן תשובה – היא הצעה של הסבר אפשרי.
מי שמאמין במציאות הבורא, ישמח לקבל הצעה של הסבר אפשרי.
מי שלא מאמין, או שעדיין לא החליט, אולי לא ירצה לקבל הצעה כזו או אחרת.
מה שאני מתכוין לטעון – שהיא פשוט לא שאלה.
מה היא שאלת הרוע?
אם העולם נברא ומנוהל ע"י אל – מדוע יש רוע וסבל בעולם?
השאלה הזו לא הטרידה את עובדי האלילים, כי הם לא חשבו מעולם שהאל שלהם הוא טוב, או שאכפת לו ממשהו רע, הם עבדו על מערכת היחסים שלהם איתו, וניסו למצוא חן בעיניו. זה לא סתר את האפשרות שהאל יעשה דברים רעים כשיתחשק לו.
השאלה מתחילה ביהדות. כאשר התורה אומרת שהאל הוא טוב, ומיטיב, נשאלת השאלה – כיצד זה מסתדר עם כל הרע שאנחנו רואים?
כמובן שכבר בנתינת התורה, כל מי שקרא אותה ואת הכתוב בה על טובו של האל, ידע שיש בעולם רע, הנביא אומר "יוצר אור ובורא רע". מדוע הם לא ראו בזה שאלה? איך הטוב עושה רע? נכון שאיוב מציג את השאלה באופן מאד חזק, אבל הוא מדבר על עצמו, כשהוא נתקל בסבל הנורא שלו, הוא לא מוכן להשלים עם הרוע. הוא לא מנסה לדאוג לכל הרוע בעולם.
אז נכון, לא דרכיכם דרכי, ואילו ידעתיו הייתיו, וכו', אבל אלו הנחות שיש תשובה באיזה מקום. זה לא מספיק בשביל מי שלא מאמין שיש תשובה באיזה מקום.
מה שאני רוצה הוא לנתח את השאלה, למה מישהו עושה רע? הגישה המקובלת ביהדות היא, שזו הצורה הטובה ביותר לנהל את העולם. העולם בנוי כך שיש בו טוב ורע, יש לאדם תפקיד לתקן את עצמו ואת העולם, והדרך לתפקיד חייבת להיות קשורה באפשרות של טוב מול אפשרות של רע. כמו שמנתח חותך חולה כדי להציל אותו מבעיה יותר קשה.
וכאן נשאלת השאלה – האם האל לא יכל לברוא עולם בו עושים את התיקון בלי דברים רעים? הרי הוא כל יכול. זו הנקודה של שאלת הרוע.
ועל הנקודה הזו אני אומר – זו לא שאלה.
מדוע?
כי היא בעצם נשאלת על כל פעולה שיעשה האל. ולכן היא גם לא קשורה לרוע, וגם מוכיחה שיש בעיה מהותית להציב את זה כשאלה.
הסבר:
בעולם המושגים שלנו, כל פעולה היא בשביל להשיג משהו. משהו שאנחנו צריכים, או רוצים. נניח שאני עשיר גדול, ויש לי תמיד המון המון גלידה, והיא נמצאת לידי. עדיין, בשביל ליהנות ממנה, אני צריך לקחת כפית ולהכניס לפה (או לשלם למישהו שיעשה את זה). האל לעומת זאת, לא צריך לעשות משהו בשביל משהו, אם הוא רוצה – אז יש לו. אם הוא רוצה "להרגיש טעם של גלידה" (משל למשהו שאולי האל רוצה) הוא לא צריך לעשות בשביל זה כלום.
כלומר: מבחינה לוגית אין שום דרך להסביר למה אל עושה משהו. בלי קשר לרע ולטוב. נניח שהעולם כולו רק טוב, והאל ברא אותו כי זה משיג עבורו מטרה X, עדיין האל לא צריך לעשות שום דבר בשביל להשיג משהו. ולכן הוא לא צריך לברוא עולם בשביל שום סיבה שננסה לנסח.
היו מן הפילוסופים שטענו שגם האל לא יכול לשנות את הנמנעות, שהרי הוא לא יכול, לכאורה, לעשות עיגול מרובע וכיוצא בזה. אבל גם המושגים 'עיגול' ו'מרובע' אינם דברים אלמנטריים, אלא תוצרים של המרחב שנברא כאן ביקומינו, ולכן לשעבד את האל למושגים כאלו, לא מסביר מדוע היקום נברא כך, שיש בו בכלל עיגול מול מרובע.
עלינו להסיק מכך שיש לעולם בורא, שהבורא בחר לעשות מעשים שונים, כאשר ברור לנו שאין שום דרך להסביר או לנמק מדוע הוא צריך לעשות מעשה כל שהוא, כדי להגיע למטרה כל שהיא.
כל מה שיש בידינו לנסות להסביר, הוא כיצד מתוך התנאים שנמצאים ביקום שלנו, נגזר ההגיון במעשי האל.
מעצם ההגדרה של החיים, מתחייב שהם נושאים בתוכם רצף של מצבים, המצב הכי נעים נמצא למעלה, וממנו ומטה יש מצבים פחות ופחות נעימים. חיים הם מצב שדורש פעילויות שונות כדי להתקיים. הגוף מרגיש רעב – והוא צריך להתאמץ כדי להשיג את האוכל ולאכול, וכך לגבי כל הצרכים שלו.
כבר כאן ניתן היה לטעון שאם האל הוא טוב, מדוע הוא שם אותנו במצב בו אנחנו מרגישים עצב, געגוע, רעב, עייפות, תסכול, כעס, וכל שאר התכונות שהן חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו?
מבחינה פילוסופית אין הבדל בין שאלה זו לשאלת הרוע. נכון שזו לא שואה, אבל זה צער, זה סבל, זה מאמץ, אם האל הוא הטוב והמיטיב המושלם, למה התחושה שלנו כאן לא מושלמת?
במקרה זה אנחנו מרגישים שהשאלה לא באמת קשה. אנחנו מרגישים שאנשים מפונקים שלא מתאמצים בשביל להשיג משהו, הם לפעמים אנוכיים ועצלנים, שלאף אחד לא נעים להיות לידם. אנשים ש'עברו משהו בחיים' הם אנשים יותר חכמים וסבלנים שנעים להיוועץ בהם, וסביר יותר שיצליחו יותר מהראשונים. כלומר אנחנו מבינים שהמאמץ והסבל שכרוך בחיים, מחשל אותנו.
אפשר לשאול שוב, מדוע הבורא לא ברא אותנו מתוקנים מלכתחלה. לא דומים לאנשים המפונקים האלו. אבל ה'תיקון' עליו אנחנו מדברים הוא לא איזו סוג של חכמה, או תכונה, אלא עצם ההתמודדות עם הקושי, עצם היכולת להתאמץ, ועצם זה שאנחנו בעצמנו התגברנו על הקושי ותיקננו את עצמנו. אי אפשר לברוא מישהו עם החויה של ההתגברות והבחירה. לא מתוך מושגי התפיסה של היקום שלנו.
ולכן, אם מחפשים תשובה לשאלת הרוע, זו בסך הכל הגדלה של אותו עיקרון על האנושות כולה. האנושות לא תוכל לתקן את עצמה מן הרוע שיש בפוטנציאל האנושי. אם לא ישחררו אותה לטבע, לאפשרות של טוב ורע, שתביא לתהליך של בחירה בטוב, של ביטול הרוע ע"י המאמץ האנושי, כשהאנושות תבטל את הרוע, היא תהיה חברה שתיקנה את עצמה. כמו שאנחנו מתייחסים לעבדות כרוע שבטל, שאף אחד לא ינסה לחדש אותו או לקבל מצב כזה. כך נתייחס לכל הרוע כשהרוע יתוקן ע"י האנושות. האנושות לא היתה אוכלת, אם לא היתה יודעת איך מרגיש רעב.
זו (אולי) התשובה לשאלה. אבל העיקר הוא לא לחפש תשובה, אלא להבין ששאלת הרוע היא רק הקצנה ובבואה של חוסר היכולת המוחלט שלנו להבין שום פעולה של האל, ושום נימוק לפעולה שאדם צריך לעשות. ולכן זה נגזר מעצם הדיון במציאות האל, אם אדם שוקל את האפשרות שיש בורא, או שהוא מאמין, מזה נגזר שאין דרך להסביר בכלל למה האל עשה דבר כל שהוא. כלומר למה ברא את היקום כפי שברא. וכל הסבר נובע רק מתוך התנאים ביקומינו.
לגבי תשובות לשאלת הרוע, ראה מאמר ב'לדעת להאמין'
אתם כותבים כך
כל מה שיש בידינו לנסות להסביר, הוא כיצד מתוך התנאים שנמצאים ביקום שלנו, נגזר ההגיון במעשי האל.
וכך
כבר כאן ניתן היה לטעון שאם האל הוא טוב, מדוע הוא שם אותנו במצב בו אנחנו מרגישים עצב, געגוע, רעב, עייפות, תסכול, כעס, וכל שאר התכונות שהן חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו?
אני מקבל את המשפט הראשון ולא את השני, אסביר את הדברים.
האופן בו אני שואל את שאלת הרוע הוא, כיצד ה’ מעולל לבני אדם דברים שהוא עצמו מכנה אותם עוול ורשע,
דהיינו כפי שכתבתם אני מנסה לקבל היגיון על מעשי האל מתוך התנאים הקיימים, חלק מהתנאים האלו הוא תורת ה’ שבה נכתב מה טוב ומה רע,
על כן אני מרגיש בנוח עם מציאות שבה ה’ עושה לנו דברים שאנחנו רשאים לעשות לזולתנו,
לדוגמה אנחנו מבינים שלגיטמי לצרכי חינוך להביא ילד למצבים שונים של חסר כדי לגרום לו להתאמץ להשיג דבר מה וכדו’ לעומת זאת להביא על ילד את מחלת הסרטן כדי לחשל אותו לחיים שלפניו הוא ממש עוול.
בעצם שאלת הרוע כפי שאני מבין אותה, היא שיש חוסר התאמה בין מה שה’ מלמד אותנו שאסור ומותר לעשות, לבין הדברים שהוא עצמו עושה לנו.
להבנתי באופן זה השאלה אכן שאלה.
1) ההגדרה 'הוא עצמו עושה לנו' לא נכונה, האדם הוא זה שמביא קללה לעולם ומביא אותו למצב זה
2) ה' לא מלמד אותנו איך לנהל עולמות, אנלוגיה לחינוך ילדים לא משקפת את המציאות, אולי האנלוגיה היא ניהול מדינה? בה מוציאים פושעים למוות? האמת היא שאין אנלוגיה לניהול עולם, ואת זה אנחנו משאירים לה'…
1) זה חלק מהתשובה, זה לא טיעון כנגד השאלה, כשאדם מקבל מחלה קשה זה דבר שה’ יצר, האמירה שזה בגלל חטאי האדם היא תשובה.
2) במדינה מוציאים למוות אנשים שרצחו, לא חושב שמישהו מתרעם על הרע בעולם אם יראה מחבל חולה סרטן, הקושי מתעורר כשיש רע שאינו צודק לפי המונחים אותם מלמדת התורה.
ובכלל הדיבור על כך שאין לנו אנלוגיה לניהול עולמות לא עוזר, אם ה’ קבע שמשהו מסוים הוא עוול הרי שהוא עוול ולא משנה מאיזה סיבה אתה עושה את העוול הזה, גם אם זה תיקון עולם, המטרה אינה מקדשת את האמצעים.
1) אני לא חושב כמוך, העולם מתנהל לפי דרכי הטבע, זו לא בהכרח התערבות נגד האדם, העולם התקלל, ואנחנו אוכלים את פירות הקללה
2) שאלת הרוע לא קשורה לערכי התורה, היא שאלה פילוסופית עצמאית.
3) לא נאמר בתורה שום דבר על כך שדבר מסויים בעולם הוא עוול, התורה עוסקת בהסדרת יחסים בין אנשים
תגובה:
https://www.facebook.com/groups/616178265674233/posts/901613927130664/
אתה כותב קריאות ביניים, בערך כמו בכנסת
הבעיה שאת הטיעון הבסיסי של המאמר – פשוט לא הבנת
והמאמר הזה טוען רק טיעון אחד פשוט, לא יותר
קראו לזה איך שבא לכם.
הדברים הונחו על השולחן. אתם מוזמנים להצביע על כשלים – אם וכאשר תמצאו כאלה.
יש בעיה טכנית, אי אפשר להצביע על כשל בתוך טקסט אקראי שנראה כמו ג'יבריש, אתה כותב תגובה בסגנון: אז המלפפון הזה לא מוליך על מעבר לחוסמי העורקים של האבנים בכליות של ההארד דיסק? מוזמן להראות כשלים במשפט הזה
אין שום דבר אקראי בטקסטים שלי. כל דבר שאני כותב בתגובות שלי זה תוך התייחסות ברזולוציה של סכין מנתחים לדברים שאליהם אני מגיב.
מעניין. איך זה שאני יודע להצביע כירורגית על מה שאני רואה מקולקל ולך אין באמת מענה?
לא צריך הרבה, רק לפתוח את המענה שלי ולהתרשם.
אם טעם או בלי טעם – את זה אני אשאיר לקוראים לשפוט בעצמם, אבל לכל הפחות אני ממוקד.
ככה זה. כשאין מה לענות, מפנים אצבע ומכריזים "שטויות". חחחח
הרבה יותר קל מאשר אשכרה להתמודד.
כמה נוח.
אתה מרגיש שהתגובות שלך הן ברזולוציה של סכין מנתחים
אני איפשרתי לציבור הרחב לבדוק זאת
במאמרים מפורטים ויציבים ולא בין הררי תגובות בפייסבוק
כל אחד יכול לבדוק, אחדים כבר חיוו דעתם
בכל מקרה כפי שאמרתי אין שום התחמקות
אני בסך הכל מרגיש פטור מלנבור בקבוצה שלכם ולנסות לדלות משם משהו שראוי להתייחסות, עברתי לבער הבא בתור….
לכל מלה שכתבת או שתכתוב כאן תהיה התייחסות מפורטת
אתה מוזמן לכתוב מה שבא לך
אגב, אתה מוזמן להצביע על משהו בדברים שהשבתי ששקול לדוגמא הנ"ל שלך (מלפפון . . . ).
עם נימוק בבקשה.
הצבעתי בחמשת הפרקים הראשונים
זה מספיק בשביל הקורא לשפוט
נימוק אני יכול לתת נגד טקסט בעל משמעות
לא מול טקסט שאין לו פשר לוגי שמתייחס לנשוא דבריו
המלצה אוף-טפיק: להוסיף כפתור עריכה לתגובות (+ היסטוריית עריכה), כמו בפייסבוק.
אבדוק אם יש לוורדפרס אופציה כזו
אם אפשר לשלוח לי למייל את תגובתך גלעד, כי אני חסום לפייסבוק
יפה, תודה
רציתי לתת רייטינג 5 אבל בטעות לחצתי על 1.