נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

שאלה: האם חטא העגל לא פוגם באמינות מעמד הר סיני?

שאלה:

שלום, כהתרסה טוענים האתאיסטים שאנחנו שמסתמכים על טיעון העד והכמות ה "מזעזעת" של שישים ריבוא למרגלות הר סיני, הם טוענים שאיך הם עשו עגל מזהב למרות שהם שמעו את שני הדיברות הראשונות? ע"כ הם טוענים שכנראה שהמעמד לא כ"כ ריגש אותם וזה ראיה בשבילם שהמעמד לא התקיים. איך באמת ניתן ליישב את הדבר הזה? הרי אנחנו מסתמכים על טיעון העד בטענה שהתורה אמת. ובזמן הזה בני ישראל עשו עגל מזהב, למרות שהם שמעו מפורשות את שני הדיברות הראשונות.

תשובה: 

שאלתך שאלה טובה, אבל לא קשורה לאתאיזם, יש סיפור על אנשים ששמעו את עשרת הדברות וחטאו. אפילו אם היינו מניחים שמשה רבינו צעק את הדברות בקול שלו, ואלהים לא קיים. עדיין הרי אנשים שמעו את זה והאמינו במעמד ובכל אופן חטאו.
אבל אני חושב שזו לא קושיה מוכרחת, כי ניתן לפרש "לא תעשה לך פסל וכל תמונה ולא תעבדם", לפסל ותמונה של אלהים אחרים, אבל תמונה של אלהי ישראל כדי לעבוד לו, חשבו שמותר. או שחשבו שהאיסור נאמר מכיון שמשה קיים והוא המתווך, אבל כשהבינו שמשה מתמהמה ואולי מת, חשבו שהשליחות שלו נהרסה, ואין מתווך, וחייבים להשיג מתווך אחר. נכון שהרעיון למצוא מתווך בדמות של עגל מזהב נראה לנו חסר פשר, אבל בזמנם היתה לזה משמעות, וזה היה חלק מהתרבות האנושית שהתרגלו אליו אלפי שנים.

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

6 מחשבות על “שאלה: האם חטא העגל לא פוגם באמינות מעמד הר סיני?”

  1. התורה אין שום רמז לכך שזה היה רק מתווך, ובהחלט ראוי להתייחס לחילוקט הגרסאות בין משפטים לדברים, מי עשה את העגל – בני ישראל או אהרון?

    והפלא הגדול מכולם? מדוע אהרטן נענד על מי מריבה שלא היה לו שם שום חלק בפועל (משה היכה את הסלע), ואילו על חטא העגל אשר עשה אהרון הוא לא נענש כלל??

    (רמז: מח' גרסאות האם אהרון עשה את העגל או לא)

    1. צוות האתר

      בתורה אין רמז שהיה זה מתווך?
      והרי בפירוש נאמר 'אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים', בעוד ברור שהם עשו את העגל במו ידיהם היום, וכי הם חשבו שהעגל היה לפני ארבעים יום והוא הוציאם? ברור ומודגש כאן שלא מדובר באלהים חדשים, אלא בייצוג של האלהים שהוציא אותם ממצרים.
      לגבי ה'סתירה בין משפטים לדברים', אתה מתכוין כנראה לכי תשא ולא למשפטים, שם נאמר במפורש שהעם בא לאהרן ודרש ממנו לעשות עבורו אלהים, הסיבה שלא נענש, היא משום שבאמת ה' ידע שאהרן נאנס ו כוונתו היתה למתן את האירוע. ייתכן שלך נראה להיפך, שאהרן עשה בכוונה נגד ה', עדיין אתה יכול לכבד דעה שונה של בורא העולם בוחן כליות ולב שיודע אחרת.
      כשנאמר בדברים שבני ישראל עשו עגל, אין הכוונה שכולם יחד עשו אותו, ברור שרק אדם אחד או שניים יכלו ליצור אותו בפועל, המדובר על החטא, הרצון לעשות היזמה וכל הענין. זה ברור שמשוייך לבני ישראל.
      לגבי חטא מי מריבה, אתה מניח שהחטא היה ההכאה ותו לא, אבל בתורה במפורש נאמר: "וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם", זה מיוחס לשניהם.

  2. אמרו לי שחזל אומרים שבחטא העגל נהרגו תכלס 3000 איש חטאו הערב רב ,והרי זה סותר פסוק מפורש שוהרי כשמשה קרא "מי לה' אליי" כתוב במפורש שרק בני שבטו ומשפחתו של משה נענו לקריאה שלו.כתוב במפורש שמשה מצווה את בני לוי: "וְהִרְגוּ אִישׁ-אֶת-אָחִיו וְאִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, וְאִישׁ אֶת-קְרֹבוֹ" לא ידעתי שאחים, רעים וקרובים היו כלולים בערב רב.

    1. הריגת שלשת אלפי איש מפורשת בתורה
      רוב העם היו בתחום האפור שלא היו מראשי החוגגים אבל גם לא ששו להיקהל על משה ולהילחם בחרב בכל החוטאים
      הערב רב אולי היו בסיס החטא, אבל ודאי גם בני ישראל נכשלו בו

  3. איך זה מסתדר עם רש"י מדגיש שעובדי העגל אמרו "א-לוהיך.. הוציאך" ולא אמרו "א-לוהינו… הוציאנו", מכאן שהיו נפרדים מן העם. כותב רש"י: "מכאן שהערב רב שעלו ממצרים הם אלו שנקהלו על אהרן, והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו". וכן רש"י מדגיש שעובדי העגל אמרו "א-לוהיך.. הוציאך" ולא אמרו "א-לוהינו… הוציאנו", מכאן שהיו נפרדים מן העם. כותב רש"י: "מכאן שהערב רב שעלו ממצרים הם אלו שנקהלו על אהרן, והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו".

    1. לפי רש"י התורה באה להדגיש את החלק המרכזי של הערב רב בחטא ואת העובדה שהם נתנו את הטון

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *