האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

ביקורת עמיתים דפזלון

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

בימים האחרונים הרשת געשה: הרב הראשי העתיק כנראה בטעות לתוך ספרו, קונטרס היתולי הטוען כי כמעט כל מושג המוכר לנו במקורות היהדות, הוא רק אחד משניים, בעצם 'תרי הוו'. אלו מתקיפים ואלו מלמדים זכות, אלו מעמיקים חקור בכלל במושג של 'תרי הוו', ואם נאמר שמכל דבר יש שניים, הרי שמכל אחד מהם גם יש שניים, והכל גודל באופן מעריכי. וכך הלאה.

אמנם מעניין, שכאשר מתרחשות 'נפילות' כאלו לכתבי עת מדעיים שעוברים ביקורת עמיתים, אין זה מטריד כל כך, בסך הכל כתב עת שפיט מהמאה הנחשבים בעולם, שעל פיו מפיקים תרופות לסרטן, אז מישהו הכניס לשם קטעים שנכתבו על יד בינה מלאכותית ושצויירו על ידה, והתוכן הוא ג'יבריש במסווה של מחקר ביולוגי, כזה נורא?

נפילות כאלו כבר קרו הרבה פעמים ואין זה דבר חדש. אבל בתחום ביולוגיה וחקר הסרטן, זה עדיין מפתיע.

מחליפים דת?

התמונה המרתקת דלהלן:

צילום: Frontiers In Cell And Developm

באה להמחיש את ה'טיעון' שבמאמר שפרסם כתב העת המדעי המכובד: Frontiers in Cell and Developmental Biology, אלא שהטיעון היה אחיזת עיניים, והאיורים נוצרו ע"י בינה מלאכותית.

וכך פורסם:

בכתב העת המדעי Frontiers in Cell and Developmental Biology, הידוע כמחזיק בסטנדרטים מחמירים של ביקורת עמיתים, מצא את עצמו באור הזרקורים השבוע, ולא מהסיבות הנכונות. התברר כי במאמר מדעי שפורסם בכת העת המכובד שולבו לא מעט איורים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית. זאת ועוד – מדובר באיורים מגוחכים לחלוטין שרק נראים "מדעיים".

המחקר המדובר התעמק בקשר המורכב בין תאי גזע באשכים של יונקים לבין מסלול איתות ספיציפי המעורב בדלקת וסרטן. התוכן הטקסטואלי שמר על מראית עין של חוקיות מדעית, אך התמונות הנלוות הן לא פחות מקישקוש חסר היגיון.

האיורים, שנוצרו באמצעות כלי הבינה המלאכותית הפופולרי Midjourney, הציגו מגוון מביך של אי דיוקים, כולל דיאגרמה המציגה אנטומיה של איבר מין של חולדה בצורה מטופשת לחלוטין. בנוסף, תוויות עם ביטויים מוזרים כמו "תאי גזע חושניים" או אפילו מילים חסרות פשר, שנוצרו על ידי הבינה המלאכותית שידועה בחוסר היכולת שלה לכתוב טקסט בעל משמעות בדימויים הגרפיים אותם היא מייצרת.

על פי הנחיות העורך של ה-Frontiers, כתבי יד כפופים לבדיקות איכות על ידי צוות מומחים העורך ומטפל במאמרים לפני תהליך ביקורת העמיתים. המאמר עצמו נערך על ידי מומחה לרביית בעלי חיים במכון הלאומי לחקר החלב בהודו, ונבדק על ידי חוקרים ב-Northwestern Medicine. במילים אחרות, עיניים רבות סקרו את העבודה המביכה הזו לפני שהיא פורסמה.

עד כאן.

הרשת לא גועשת, ואף אחד לא עוסק ב'לימודי זכות', כי מה זה בסך הכל מאמר מדעי שעבר ביקורת עמיתים? כנראה שום דבר מיוחד.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
39 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
תאולוגוס קיסר
תאולוגוס קיסר
1 month ago

ולכאורה אין כאן משום ביזוי הרב ד,,תרי הוו" ועוד במה שאמר שנעזוב את הארץ גם להרמב"ן אין בזה ביטול יישוב א"י ד,,תרי[א"י] הוו" ודו"ק..

ותבונה תתן קולה
ותבונה תתן קולה
1 month ago

לגבי גיוס חרדים לצה"ל:
אין שום הבדל בין בחור חרדי לבחור חילוני חוץ מזה שהחרדי מקיים את התורה [בלי פשרות וסברות של "דרכיה דרכי נעם" אלא בשיקול דעת עניני של מה התורה מצוה אותי בכל מצב] והחילוני לא רואה את עצמו מחוייב לה.
נותר רק לבדוק מה דעתה של התורה בענין גיוס לצה"ל.

  1. בצורת הדברים כיום ברור שהתורה תאסור לשרת בצה"ל כשהוא במבנה העכשיוי שלו, שהרי אם במסטיק קטן היהודי הדתי צריך לדאוג שיהיה ג'לטין מדג כשר, חומרי טעם וריח מהצומח, הפרשת תרומות ומעשרות, בישול ישראל, ועוד ועוד. פשוט שאי אפשר להיכנס לתוך ממסד שלם לא דתי [או דתי פשרני] שמנוהל על ידי אנשים כאלה, ולהסתדר בשמירת התורה. לכן ודאי שהאפשרות היחידה של גיוס חרדים יהיה על ידי שינוי נרחב בכל תחום הכשרות / שמירת שבת / בנות / תפילות / השבעת החיילים, ועוד.
  2. לענין עיקרון השירות בצבא על פני לימוד תורה, התורה מעודדת מלחמות מצוה ורשות, אך כמובן יצטרכו לפעול על פי בית דין שיכריע כמה חיילים נצרכים וכמה יכולים להשאר ללמוד, ולא לפני שבמקביל יוציאו חתן מחופתו וכדומה ללחימה.
  3. המחליטים בכל נושא שקשור לחיילים החרדיים יצטרו להיות בית דין תורני. ולדוגמה, על פי התורה לא ברור שחייל רשאי ללחום בעזה כשיש סכנה אפילו רחוקה מאד לחטופים שנמצאים שם, או הפוך, ייתכן שאין היתר שלא למחוק את עזה כולל החטופים וכולל האזרחים כדי להביא למצב שלא יהיה איום על שום יהודי בארץ. זלפני כל משימה יצטרכ להתייעץ עם דעת תורה, זה לא צחוק זהשאלות בדיני נפשות.
  4. ישנם הלכות איך צריך לצאת לצבא, ויציאה למלחמה ללא משיחת 'כהן המשיח' לדוגמה, היא ביטול מצוות עשה. וכן חיוב תקיעה בחצוצרות / איסור נשיאת נשק לבנות / החזרת ה'איש הירא ורך הלבב' והנוספים, ועוד.
  5. יהיו אולי שיתנגדו לגיוס לצה"ל כגוף שאינו שומר תו"מ בכללותו, או משום דחיקת הקץ או התגרות באומות העולם וכדומה. אכן יש לגשת לנושאים האלו לא כענין השקפתי אלא כנידון הלכתי, ולהתנהל לפי פסק הלכה מבית דין.

כמובן שלכל הענין הזה צריך לגשת בצורה עניינית ולא שטחית. ולרוב הטענות על החרדים הינם טענות רדודות ושיטחיות, כגון "למה אין הלוויות בבני ברק" ו"למה אמא של חרדי יישנה טוב יותר בלילה", שזה שאלה מה צריך לעשות, ואם מה שצריך לעשות זה להשאר ללמוד תורה אז מה הענייין ללכת כדי להסתכן, אפשר בבית לקפוץ מהגג.
וכן בצד השני יש טענות שהם אפילו לא שטותיות כגון "החרדים מתנדבים ביד שרה עזר מציון וזק"א", שודאי שזה לא מתקרב לשירות צבאי [חשבתם פעם שהחרדים ישרתו בצבא והחלונים יתנדבו בעזר מציון].

וכמובן צריך לזכור שמי שמייצג את הציבור החרדי הם ודאי אינם שדרנים ופוליטיקאים שנפלטו מהישיבות עוד לפני שנכנסו אותם.

וכן יש לשים לב שהציבור לא ישתף פעולה עם מי שרוצה לגייס אותם רק בשביל מעמדו הפוליטי או שנאתו לחרדים שבמקרה עכשיו לקחה טרמפ על הגיוס לצה"ל [בעוד עד לפני חצי שנה עודד סרבנות…]

יישר כח
ניתן להעתיק ולהעביר הלאה.

ותבונה תתן קולה

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

נכון הדבר שבלי צבא יהודי אמיתי, לא ישלחו החרדים את בניהם לצבא.
השאלה היא שגם אז יהיו לומדי תורה, וכאן השאלה הנשאלת היא-למה?
איך בעצם לומד תורה ,כפי שניסיתי להבין מ"צוות האתר", שומר על עם ישראל?
זו לא טענה של שדרן או פוליטיקאי חרדי, זו טענה שבלב הקיום היהודי שאומר שבלי לימוד תורה ייחרב העולם.
ושאלתי הכנה איך ניתן לראות זאת בעין? ובמיוחד בימינו.

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אם כך, מדוע אנו רואים גם בימים אלו: אברכים לוקחים שמות של חיילים חילונים ולומדים להצלחתם, ישיבות ובתי מדרש עושים עצרות תפילה, אם לפי דבריך, אי לימוד תורה רגע אחד לא בהכרח ייחרב העולם?

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אני אומר שלא מקבלים את העמדה שהצגת:"האמירה שאם ייפסק לימוד התורה רגע אחד ייחרב העולם מקורה בנפש החיים ואילו הגראי"ל הטיל בזה ספק"
משום שישנם אברכים שלומדים תורה ל"הצלחת"החיילים,
משום שעושים עצרות תפילה ל"הצלחת ושמירה" של החיילים,
משום שלומדים כל הלילה, או בשפתכם "משמר", שמא לא יהיה מצב שלא יפסק לימוד תורה בזמן כל שהוא
אם באי לימוד התורה לא יהיה חורבן לעולם הפיזי שלנו, אז מדוע יש צורך בכל הדברים הללו?
ובהערת אגב, אני חושב שכמו שאני לא מזלזל בדבריו של כבודו, ראוי גם שלא יזלזל בדברים שאומרים גם קטנים ממנו שרוצים לדעת את האמת…

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אני חושב שנקודת המחלוקת בינינו, היא בנקודה עד כמה מעשים רוחניים כמו לימוד תורה או תפילה באמת משפיעים לא רק לאורך זמן: דהיינו סוד קיומו של עם ישראל.
אלא גם מבחינת ההוכחות בשטח, מה שלטענתך לא אפשרי ורק מזווית היסטורית אפשר לבחון את השפעתה של לימוד התורה באופן חיזוק החיסון הלאומי והרוחני.
אתה מסתכל לפי מה שאני מבין אותך, בראיית מאקרו ואני מסתכל בראיית מיקרו ומנסה להבין האם באמת בלימוד התורה ישנה השפעה עכשיו על המצב, ומה שאתה אומר שזה לא ניתן להוכחה רק לאורך זמן.
האם הבנתי את דבריך נכון?

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

ברשותך שאלה אחרונה
רציתי להבין מה עיקר המחלוקת שאמרת שיש בין הגראי"ל לבין נפש החיים?
נפש החיים תופס השפעה רוחנית בפועל ע"י קיום מצוות ולימוד תורה (כמו שאני סברתי) בעוד הגראי"ל אוחז כמוך שישנה השפעה אלא שהיא לטווח ארוך ושקשה להוכיח זאת?

ותבונה תתן קולה
ותבונה תתן קולה
1 month ago

תיקון:
"…מה שלא נראה לעין בגלל שלבורא יש שיקולים רבים וכמו בשאלת צדיק ורע לו רשע וטוב לו, בשביל זה התורה כתבה את פרשת בחוקותי שמדברת על המצב של עם ישראל כשדבק בתורה וכשלא שומר אותה, תעיין שם ותמצא וכ'…"

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

תודה על הדברים

ותבונה תתן קולה
ותבונה תתן קולה
1 month ago

הטענה שהתורה שומרת על החיילים היא לא קשורה לנדון של הגיוס לצבא, שכן אם התורה רוצה שילכו לצבא צריך ללכת, ואם היא אורת זאת יש להימנע ללכת גם אם התורה לא שומרת כלל.
הטענה הזו היא טענה רגשית נטו שאומרים אותה בתקשורת החרדית שכביכול גם אנחנו נלחמים בכך שאנחנו לומדים תורה ושומרים על העם, ומופנית לציבור החילוני שלא רואה את עצמו מחוייב לתורה ולא מבין למה החרדי לא מתגייס, אם זה נכון או לא זה לא משנה [וזה נכון… כמבואר בחז"ל], אבל לא זו הסיבה שהחרדים לא מתגייסים לצבא.
הוויכוח שמתנהל כאן בשפת חרשים הוא עם אדם שרוצה תשובה רגשית למה גם לומדי התורה לוקחים חלק במלחמה, ולכן רוצה הוכחה רגשית שזה עובד, מה שלא תמיד נראה לעין בגלל שלבורא יש שיקולים רבים וכאת פרשת בחוקותי שמדברת על המצב של עם ישראל כשדבק מו בשאלת צדיק ורע לו רשע וטוב לו. בשביל זה כתבה התורה בתורה וכשלא שומר אותה, תעיין שם ואולי תמצא שם תשובה לשאלה זו ולעוד הרבה שאלות רגשיות אחרות [האלוקים בשואה וכדומה]. ואם אתה מאמין בתורה תאמין גם לזה.
לגבי המחלוקת אם אי לימוד תורה לרגע יחריב את העולם, מה הקשר? גם אם לא יחריב את העולם ודאי שזה מוסיף שמירה, העולם ודאי לא ייחרב כל עוד יש שלושה אנשים שלומדים תורה במשמרות מסביב לשעון.

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

מצד אחד אתה אומר שזו טענה רגשית שסתם מפמפמים מצד שני אתה אומר שזו טענה שכן זה שומר.
בנוגע לטענה רגשית לא יודע מהיכן הסקת זאת…ואצטט את "צוות האתר" שאתה מייחס לי דברים שלא אמרתי מעולם.
הטענה שלי הייתה רציונלית נטו, להבין איך הדברים עובדים…

ותבונה תתן קולה
ותבונה תתן קולה
1 month ago

אם התורה אוסרת גיוס לצה"ל מה זה משנה אם זה שומר או לא, עושים מה שצריך. ואם התורה מתירה, אי אפשר להשאר בבית כי התורה שומרת כי ודאי צריך גם להלחם, כמו בכל ההסטוריה של עם ישראל.

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אולי אפשר לזכות לעוד מאמר בעקבות מה שאמר הרב הראשי אתמול?
כי בכל זאת, מה יעשה הנער ולא יחטא.
לא קלים דבריו של הרב לאוזן הנמצאת בין שני העולמות.
מובן לי שיש כאן בסופו של דבר מאבק על עצם העניין עצמו, בין אלו שרואים מציאות חומרית ואז "שבו לכם פה עם החמור" לבין אלו שרואים בלימוד התורה כלי ששומר ממש ברגע זה…
ואפשר לומר 2000 שנות גלות בלי צבא ומדינה ובכל זאת נשמר.
אבל בכל זאת קשה להוכיח זאת, איך עובד פני הדברים בזמן זה ממש? כאשר יש לוחמים פיזית שלא מורידים נעליים שבועיים לבין אלו ש"מתים באוהלה של תורה", לעין מבחוץ זה נראה יחס א-סימטרי.
וגם אם נאמר שעדיין יש שמירה על הציבור הנ"ל:
מה נאמר על הר מירון שלא שמרה עליהם
ומה נאמר בקורונה שנדבקו ולא שמרה עליהם
ומה נאמר שמה לעשות נכנסו גם ליישובים דתיים ולא שמרה עליהם
או בבני ברק ופיגועים עליהם
וגם אם נרצה לומר בזכות תורה מגנא ומצלא נמנע אסון גדול יותר, עדיין קשה היא ההוכחה על פני השטח עצמו, אלא רק לראות אולי בבחינה מעין השגחית כמו במגילת אסתר שה' היה אבל נסתר…
סליחה על אריכות השאלה
חודש טוב ומבורך
ותודה

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אז הנפקות של דבריך שאפשר לגייס את כל בני הישיבות כל עוד הצבא יהפוך לחרדי למהדרין?!
באמת אתמה…
שאלתי היא איך אפשר להוכיח בשטח שהלימוד תורה של בני הישיבות שומר על עם ישראל?

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

אתה אמרת שערכי הצבא לא תואמים, ומכאן הנחתי שאם יהיה כן תואם, אזי החרדים יתגייסו.
כנראה משהו תיאורתי, אם תהיה מדינה עפ"י ערכי התורה…
בנוגע להוכחה בשטח.
-מלחמת ישראל בעמלק ברפידים. משה מרים ידיו לשמיים מנצחים, מניח ידיו מנוצחים.
-אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי.
– העולם עומד על התורה על העבודה ועל גמ"ח
-"וכל חיותם וקיומם של העולמות כולם. הוא רק עי"י התורה הק' כשישראל עוסקים בה"…(נפש החיים, שער א')
מכל המקורות להלן, אני מבין, ודגש על אני ואולי טעיתי ו"עולם הפוך ראיתי", שלימוד התורה שומר גם על העולם הפיזי שלנו.
אזי, אם כך, איך נוכל להוכיח לאבא החילוני שעכשיו שבנו לא מוריד נעליים בעזה במשך שבועיים, ומגן עלינו.
אבל גם מוט'קה מישיבת פוניבז' או ברדוגו מישיבת פורת יוסף שומרים על העולם לא פחות ממנו.
תודה וחודש טוב

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

ובכל זאת אנחנו שומעים את דברי כל רבותינו, חדשות לבקרים, על החשיבות של לימוד התורה שהם כן משווים בין לימוד תורה לבין שירות צבאי-קרבי. ושזה כן שומר גם ברובד הפיזי.
ואילו אתה, כך נשמע לי, שאתה הופך את הקערה על פיה, כאילו מודה במקצת שזה לא באמת שומר…?
נניח וננקה את פני השטח מהאבא החילוני.
וכל ישראל בני תורה,ישנו צורך בלומדי תורה?
ישנו צורך בצבא? כי הרי התורה שומרת…?

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

למרות הקושי, תוכל כן להוכיח שלימוד תורה מגן ומציל?

אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
1 month ago

לא הבנתי איך יש סתירה בדבריי?
ולא הבנתי מדוע ישנו קושי לוגי להוכיח זאת?

חיה
חיה
19 days ago

אבל איך מתמודדים אם המציאות הפרזיטית (גם אם אפשר להבין את הגורם אך צורת חיים כזאת עלולה לגרום לאנוכיות וחוסר התחשבות במערכת הסובבת)

זמיר כהן
זמיר כהן
2 months ago

רבים יתמהו: האם אנו בימות המשיח, שיהושע ענבל מגן על יצחק יוסף?
וגר זרזיר עם עורב ומחב"ת עם מלקט ירבץ?
האם סילוקו בבושת פנים מכתב העת "ישורון", גרם לענבל להרהר בתשובה ומעתה ילמד זכות גם על מי שבעצמו בז להם?
או שמא מפני שענבל עצמו סבור דתרי (ויותר) אלוהות הוו, כמו שביאר בכמה דוכתי, לא מצא פסול בקונטרס הנפלא "תכלא דפזלון", ולדעתו ראוי היה להביאו בחיבור הלכתי?
אלא שאין מה להתרגש ולפלפל יותר מדי, מדובר בסך הכל בעוד הזדמנות של ענבל לנסות לנגח את המדע, שמפיו אנו חיים. שנאמר "וכסילים ישנאו דעת".

פלצונינוס קיסר
פלצונינוס קיסר
2 months ago

מגן על הרב הראשי? איפה ראית שהוא מגן?

דוד
דוד
2 months ago

אכן ראה, זה הרי כמעט מפורש במאמר…
(רמז: גם יגאל בן נון בונה סיפורים שלמים על שפן הסופר וכו' על-פי כלום וחצי שהוא מדייק מן המקרא. פלא שבסוף הוא מאמין לבניין הנפול וכרעי תרנגולת שלו? וה"ה לגבי נישט-זמיר דלעיל, המדבר גבוהה גבוהה בלשון בוטה כאחרוני מלחכי שולי טומאתו של י"נ רובין שר"י, שמדבריו אין אנו יודעים להכריע מה מפריע לו יותר, הלימוד-זכות על ה"תרי הוו" המנוגד למסורת התורה, או שמא סתירת מדעו המקודש שמפיו הוא חי, הוא ולא אנחנו, וד"ל)

בנימין דוידי
בנימין דוידי
2 months ago

מעניין, בדר"כ ינ"ר בן היטל"ר כותב בשמות בדויים לחלוטין. מה ראה הפעם לבחור לו לכינוי דווקא את שמו של מנהיג הידברות? האם יתכן שהרהר תשובה לעת זקנתו שקפצה עליו? או שמא דואג מלפרסם בכינויו הרגילים, שמא יזרוק אותו הרב ענבל מאתרו, כפי שינ"ר עצמו עושה למתנגדיו?

דו
דו
2 months ago

מזכיר לי את דבריו של ר' אברהם קורמן

222.png
פלצונינוס קיסר
פלצונינוס קיסר
2 months ago

ראה בדף של עידן חדש שעושה צחוק מ'תרי הוו' כך שזו לא בעיה של הרב הראשי אלא בעיה כללית

39
0
Would love your thoughts, please comment.x