האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

"מה אחגוג? וקול זמבורות אנכי שומע!"

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שאלה: אנחנו מתארגנים עכשיו לחג הסוכות, דורש הרבה עבודה מקדימה, אבל בסוף אמורים לחגוג וליהנות. אני באמת שואל את עצמי איך ומה אפשר לחגוג? המצב שלנו גרוע, ואין פינה שאני מצליח לשים בה את החג. יש לנו חיי שפע מערביים, לא חסר כלום, הדת נתפסת כמשהו מיושן ולא רלבנטי, אין בית מקדש באופק או התקדמות. האדם המשכיל הממוצע שונא את הדת, בז לה, אנשים מתפללים ביום הכיפורים והציבור התל אביבי תוקע להם זמבורות באזניים, איך הדת יכולה להתרומם מכאן? למצב של חיי מדינה לאור ובצל הדת?

תשובה: שאלה נפלאה, והתשובה היא: המצב הזה הוא מתנה מיוחדת לדור הגאולה, יש לנו את הצורך וממילא את ההזדמנות להוכיח ולהבהיר במה היהדות רלבנטית, מה היא נותנת לבן דורינו, מה היא חשובה לעולם המודרני, ולמה צריך אותה.

לו היינו קבוצת מאמינים בלי שום חיכוך, בוואקום, היינו יכולים להמשיך, עולם כמנהגו נוהג, מצוות אנשים מלומדה, וישמן ישורון ויבעט. אבל זה לא המצב, אנחנו בחיכוך ואולי אפילו במלחמה, מוטלת עלינו חובה להסביר את היהדות, מדוע היא חשובה, מה היא נותנת, מדוע היא ערכית ומוסרית. בשביל להסביר אנחנו צריכים קודם כל להבין. היש לך דבר נפלא יותר מתפקיד זה? להבין את התורה ואיך היא מתקנת את העולם ומצעידה אותו אל הגאולה. תפקידינו וחובתינו הוא להבין את הדברים היטב, עד כדי כך שנוכל להבהיר אותם לכל שאר אזרחי המדינה, והם ישתכנעו מן הדברים, וזה בודאי יקרה.

משל לאדם שהולך לדיבייט, הוא לא מתלונן: 'למה אני צריך לשבת כאן ולהתווכח ולהוציא את הגרון והנשמה'?, להיפך, הוא שמח על ההזדמנות להראות את צדקת דרכו, ומאמין שזה מה שיקרה. הקב"ה שם אותנו בדיבייט עם כל עם ישראל, שנתווכח, שנלבן את השאלה מה תפקידינו, עד שיצא עשן לבן, ובסוף נדע.

בעצם, לא רק הציבור הדתי, עם ישראל כולו, הוצב ע"י הקב"ה ב'דיבייט' מול הערבים, מול העולם כולו, עם ישראל צריך להסביר כל דבר שהוא עושה, מה הזכות שלו על הארץ, מה מותר לו לעשות ומה אסור, מה נכון ומה לא נכון. זה אתגר עצום, אבל גם הזדמנות עצומה, הזדמנות להבהיר ולהוכיח לעולם כולו, שאנחנו העם המוסרי ביותר, ושצה"ל הצבא המוסרי ביותר, ושזכותינו הטבעית וההיסטורית על ארץ ישראל היא אמיתית ומוצדקת.

למה כל העמים האחרים עושים מה שבא להם, ואילו אנחנו צריכים לתת דין וחשבון על מחבל ששוטר דחף אותו? כי אנחנו יהודים, כולם מצפים מאיתנו, אנחנו לא יכולים להתבהם, להתרגל לעוול, אנחנו נדרשים להגיע לשלמות מוסרית, ולכן נגיע לשם. נראה לכל העולם שאין לו שום סיבה לבא אלינו בטענות.

הקב"ה מכריח אותנו להביא את הגאולה, עם ישראל לא יכול לשבת שאנן בארצו להשמין ולבעוט, הוא נלחם על קיומו, ויותר מכך, על הצדקת קיומו, ועל צדקתו. על כך שאנחנו בתוך התהליך הזה, שנקרא 'בירור', אנחנו צריכים לשמוח. מי שמאמין שהיהדות נושאת בשורה לעולם, חייב להאמין שאם נבין את הבשורה, נזקק אותה, נסביר אותה, היא גם תתקבל.

הזמבורות והטונים הגבוהים בויכוחים, רק מראים שהתקדמנו שלב בבירור. אזרחי המדינה עסוקים בלדון מה הם הערכים הנכונים, איך צריך להיראות עם ישראל, ומה שלום מגילת העצמאות. במקום שיהיה שקט תעשייתי וכולם יראו בערבים סדרות ריאליטי, סגולה להיטמטמות, יוצאים לרחובות ומתווכחים, זה בירור, וזה טוב. אם יש אמת, נגיע אליה בסופו של דבר.

ארץ ישראל היא המסגרת שמאפשרת את התהליך הזה. כשהיינו בארצות הגולה, אנשים שחשבו אחרת, לא נכנסו לויכוח, הם פשוט נטשו, עזבו, התרחקו, ושום דבר לא הכריח אותם לצאת לרחובות. מה שגרם להתעוררות ולדיונים היה הרבה יותר אכזרי: פוגרומים, שחיטות, וכמובן השואה. לנו יש את הפריביליגיה לחיות בארצינו, ובלי פוגרומים, לדון כל העם יחדיו מה משמעות היותינו יהודים ומה משמעות מדינת היהודים.

דוגמא לעד כמה מצבינו טוב, למרות הזלזול הבוטה של אנרכיסטים בתפילות יום הכיפורים, ניתן ללמוד מהפוסט של רונן איידלמן:

 מסורת יהודית שהתחילה לפני 130 שנה של עריכת נשפים ביום כיפור (שלעיתים נמשכו כל ה-25 שעות הצום).
״נשפי יום הכיפור״ היו חגיגות תרבותיות, אנטי-דתיות שקיימו אנרכיסטים וסוציאליסטים יהודים ביום כיפור. המשתתפים בנשפים שרו, רקדו, אכלו, שמעו נאומים פוליטיים והרצאות על מדע ופילוסופיה (בעיקר ברוח אנרכיסטית).
המסורת החלה באנגליה בשנת 1888, וחזרה על עצמה מדי שנה. שנה אחר כך כבר התקיים אירוע בניו יורק, וכבר ב-1891, שש ערים צפון אמריקאיות נוספות קיימו נשפים משלהן. הנשפים נערכו לא רק כדרך להילחם על הזכות של המשתתפים לחגוג כרצונם, אלא כדי להתנתק בהצהרה מהתכתיבים הדתיים המדכאים עליהם גדלו.
גם בפולין שבין המלחמות התקיימו אירועי יום כיפור עם אוכל, מוזיקה וריקודים (אבל כנראה בעיקר נאומים). מאות יהודים חגגו באירועים שנערכו בשטעטלים קטנים כמו קאליש וחלם; בערים גדולות יותר כמו ורשה ולודז', נמכרו כל הכרטיסים באולמות של 5,000 מושבים.
כפירה הייתה עסק מאוד רווחי: כרטיסים לאירועי יום כיפור המוקדמים של סוף המאה ה-19 בצפון אמריקה עלו 15 סנט לאנרכיסטים (בערך 5$ במושגים של היום): בעלי הון שביקשו להשתתף שילמו כפול.
אבל המוטיבציה של מארגנים (שהיו עיתונאים אנרכיסטים, איגודי עובדים ופעילי שמאל), היתה פוליטית. ברחבי פולין גם חולקו ארוחות חינם בסניפים של איגודי עובדים ושל הבונד. מספר היהודים שבאו לארוחה החינמית היה כה גדול, עד שלעיתים גלש התור לכרטיסים למרחב הציבורי מחוץ לבניין, שם התאסף קהל רב. חלקם מחו נגד אלה שאוכלים ואחרים הגנו עליהם. מדי פעם, הוויכוחים התלהטו עד כדי כך שהמשטרה נאלצה להתערב.
והספר Bad Rabbi And Other Strange but True Stories from the Yiddish Press של EDDY PORTNOY

אם כן, יש בהחלט במה להתעודד… חג שמח!

מאמרים על סוכות משנים קודמות:

שאלה: מה התוכן בשמחת חג הסוכות?

שאלה: מדוע בסוכות יש 'אושפיזין' ובפסח אין?

ושוב יגאל בן נון, "היסטוריון" שהוא מוקיון

לזיהויו של הלולב

ניסוך המים במשנתם של פרושים וצדוקים

ושוב יגאל בן נון, "היסטוריון" שהוא מוקיון

שאלה: סוכות בימי עזרא

 

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
6 months ago

לטעמי חשש המפגינים הוא שמדינת ההלכה או הרוב החרדי לא יצליח ליצור מדינה מספיק מודרנית
ראיתי שהרב יהושע ענבל היה בפאנל רבנים, עם הרב רכניץ והרב שרלו שדנו בנידון.
אבל לא ראיתי בדבריהם איזה משנה קורהנטית, אין איזה חידוש שיביא את המדינה ההלכתית להיות יותר טובה או יותר מתוקנת מזו עכשיו.
כסטודנט למשפטים שלומד על המערכת בסופו של דבר העולם המודרני והמערכת המשפטית שלו עומדים על תילם ובכלל מתקנים את העולם
מה היהדות יכולה לתת ערך מוסף לעולם שדי מתוקן.
תודה

נר מאיר
נר מאיר
6 months ago

יפה מאד!
ואגב, התמונות נהדרות.

7
0
Would love your thoughts, please comment.x