פרופ' למקרא באוניב' העברית.
ערן בן ישי: שכר ועונש ביהדות
דברי הקדמה הנושא של "שכר ועונש" ביהדות, והשאלה המפורסמת – למה זה "צדיק ורע לו, רשע טוב לו", מעורר את סקרנותם של רבים, ואמנם רבים מרבותינו הציגו פתרונו …
האם אפשר להסביר את התורה כמסמך אנושי?
אלכס הגיבה על תשובתי לגיל וולבא כאן, אעתיק כאן את תגובתה כדי להתייחס. רק אקדים לגבי הכותרת, השאלה של גיל היתה 'האם התורה נראית כמו מסמך אלהי', כלומר, …
אברהם אבינו בהיסטוריה
לפני קרוב לארבעת אלפים שנה, על גב ההר המרכזי של ארץ כנען, בחלק הדרומי של ההר, בין בית אל ובין העי, נשען על מקלו רועה צאן, האיש בן קרוב למאה שנים, זה ע …
לפרשת וישלח: האם מעשה דינה 'הגיוני'?
הדוקטור הבור נתי רובין, מפרסם 'דברי כפירה לפרשת וישלח'. למעשה התוכן המרכזי של דבריו הוא האובססיה של שנאת חסידים ושל חיבה לניבול פה. אנחנו נשלה מדבריו …
פרופ' אליצור על זיהוי חבירו – עברים
כמה וכמה חוקרים סבורים שהחבירו הם העברים, ראה בתגית 'חבירו' דברי מלמט, זרטל, גריניץ, הופמאייר, קויפמן, ועוד (גם מלמט כאן עמ' 76 מסכים עם הזיהוי). אליצ …
ד"ר יצחק מייטליס: כשהארכאולוגיה אינה פוגשת את ההיסטוריה
הארכיאולוג ד"ר יצחק מייטליס, במאמר חדש (מתוך 'על אתר' כ) על אי־ התאמות בין המקורות ההיסטוריים החוץ ־מקראיים למחקר הארכאולוגי: סוגיית אי־ ההתאמה בין הת …
הרב יעקב מדן: מוסריות השמדת עמלק
הרב יעקב מדן נדרש בכמה מקומות לסוגיא זו, מאמר שלו בנושא נדפס ב'על דרך האבות', מאמר יותר מעודכן נמצא כאן, אמנם הרב מדן לא רגיל לקצר… אבל כאן הוא מתמצ …
ניר מנוסי: פמיניזם רך על פי מגילת אסתר
ניר מנוסי, תלמידו של הרב גינזבורג, עוסק רבות בשאלות של גוף ונפש על פי התורה, בשילוב של ההיבט המחקרי (למד בחוג לפילוסופיה באוניב' ת"א) וההיבט הקבלי, כש …
הם מכחישים גם את הגלות…
פרופ' עודד בוסתנאי, במאמרו: "הגלות מציאות היסטורית או מיתוס"? (בית מקרא קעו) מראה את מלאכתם הלא נאמנה של חוקרים מינימליסטיים המכחישים את גלות בבל בשיל …
פרופ' נילי שופק: מינימליזם – מול עובדות
פרופ' נילי שופק, פרופ' למקרא באוניב' חיפה (תחום התמחותה הוא הקשרים בין ישראל למצרים), במאמרה: החומר המצרי ככלי לליבון סוגיית ראשית ישראלי (בית מקרא קע …
פרופ' גרינץ: תורת התעודות? אין בה ממש
מתוך ספרו 'יחודו וקדמותו של ספר בראשית', הפרק 'ביקורת תורת התעודות': ביקורת תורת התעודות דברינו עד כה נסבו על ייחודו ועל קדמותו של ספר בראשית, אולם טר …
יא2 התורה שבעל פה ומסורת מצרים
חז"ל גילו בקיאות רבה בהיסטוריה ובמיתולוגיה של מצרים, לא מתוך חפירות ארכיאולוגיות כמובן, אלא רק מתוך ידע שעבר בעם מדור לדור מזמן המאורעות (חלק מהנתונים …
ד"ר יונתן גרוסמן 'אברהם' – לאחדות ספר בראשית
הפרשנות החדשה מזה שני דורות רואה את ספר בראשית כיצירה אחת מתוכננת, ראה למשל: מרטין בובר על הפרשנות החדשה המבטלת את תורת התעודות, וכן: סימני אחידות, בר …
קיצור תולדות ביקורת המקרא
לתורת התעודות מוקדשת סדרת מאמרים, זה הוא תקציר על כמה נקודות עיקריות: התורה המרכזית של בקורת המקרא היא תורת התעודות. מה היא הגדרתה המדעית של 'תורת התע …
התורה הטבע והחיים יג – פרופ' קופל על ההלכה כשפה
במאמר מיוחד ויוצא דופן, שפורסם בתכלת 46, מגדיר פרופ' משה קופל, מומחה למדעי המחשב, את היהדות ואת ההלכה העכשוית כשפה חיה שממנה נגזרות ההחלטות המוסריות ו …
ההיסטוריה של האנושות ע"פ התורה ד: אלים או בני אדם?
האם יש לראות כמקרה את העובדה שדוקא במצרים היה נחשב המלך כאל בן אל כפשוטו, ודוקא בה אנו מוצאים תרבות בניה מגה מגליתית? (הפירמידה של גיזה נבנתה מ2,300,0 …
ספרי שמואל ומלכים – כספרות היסטורית א: מלכות דוד ושלמה והבאים אחריהם
על ההיסטוריות של ספר שמואל, בכל הנוגע לחלקו העיקרי, תיעוד סוף ימי השופטים עד מלוכת שאול, עמדנו במאמרים העוסקים בהתנחלות, ובפרט במאמרים: ה גבולות ההתנח …
עמיחי מזר נגד פינקלשטיין
ביום העיון שנערך באוניברסיטת תל אביב ב-10.1.2000. תיאר הארכיאולוג פרופ' עמיחי מזר את מצב המחקר הארכיאולוגי ביחס למתואר במקרא, והציג את טענתו ששגיאה הי …
יג זמן כתיבת התורה 1. המציאות המדינית
הספרות התנכי"ת מתארת את המצב המדיני, זהו תחום מציאותי שיש לנו די הרבה ידיעות לגביו. אנו יכולים להשוות את המציאות המתוארת בתנ"ך, ולבדוק האם היא אמינה ב …
יד זמן כתיבת התורה 2 השפה
כל ספר בתנ"ך נכתב בתקופה שונה, רוב הספרים מייצגים רצף היסטורי מסויים, זה אחר זה. מעקב אחרי הלשון וצורת הכתיבה, יוכל לגלות לנו אם אכן הספרים שנח …
י. המסורת בישראל
כשבאים לברר את דרכי המסורות שהגיעו אלינו מפי חכמינו, ישנו עוד ענף שלם בו אפשר לראות ולהיווכח במהימנות המסורת – האגדה. אם נשים לבנו למסורות האגדה שאנו …
ההיסטוריות של המונותואיזם בישראל
הוכחות היסטוריות להיותו של המונותואיזם הבסיס הראשוני לאמונת ישראל משחר ימיה
ח חורים בידע – הוכחות?
האם באמת היעדר ממצאים יכול להוות הוכחה? והאם מקובל לראות בו הוכחה?
כח שימוש לרעה במורכבות הנתונים
ביקורת המקרא מרבה להשתמש בטיעונים הנראים לכאורה אובייקטיביים, איך ייתכן שיש שלש סיפורים של ירידת האבות למצרים, האם אין מדובר באותו סיפור?