
קישור למאמר: https://rationalbelief.org.il/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%93-%D7%9E%D7%A2%D7%9E%D7%93-%D7%94%D7%90%D7%A9%D7%94/
האם התורה מוסרית? ד מעמד האשה

צוות האתר
- מילות מפתח למאמר זה: האם התורה מוסרית סדרה, מעמד האשה, נשים
- נושאים הקשורים למאמר זה: הגיון צדק ומוסר - בתורה ובהלכה, מאמרים
כשבאים לעמוד על מעמדה של האשה בעיני "היהדות", התרגלנו למאמרים המלקטים משפטים ופתגמים או סיפורים מאגדות חז"ל, ועל פיהן מרכיבים את הפאזל של "מעמד האשה ביהדות". לפעמים מדהים לראות את הבורות שמגלים אנשים כאלו תוך מאמציהם בנבירה אחרי טקסטים בלתי נהירים להם, בכדי לשלות מהם פנינים המתאימים לתפיסתם את היהדות או את חז"ל.
על מעמד האשה בתורה לעומת העמים העתיקים עד העת החדשה, אין צריך להכביר במלים, נעתיק כאן רק כמה משפטים:
- "כידוע היה מצבה המשפטי של האשה בכל ארצות הקדם לרבות יון ורומא העתיקות, ירוד עד מאוד. ההבדל בין האשה החפשית כביכול לבין זו של השפחה שבוית המלחמה, במובן המשפטי, לא היה רב ביותר. ואולם לא כן בישראל. מתוך המסופר במקרא נראה כי האשה -הגברת תפסה כבר בימי האבות עמדה מיוחדת. כמעט בכל מקום במקרא, בו האשה העברית- הישראלית מופיעה על במת ההיסטוריה ואם גם על רקע אגדי או במעטה אגדי, היא מופיעה כאשה שוות זכויות לצדו של הגבר. לא רק האמהות – שרה, רבקה, רחל, ולאה,- אלא גם חנה, אם שמואל, מיכל אשת דוד, אביגיל אשת נבל הכרמלי ועוד הן בנות לויה לבעליהן, כאישיות בעלת דעה עצמית ובעלת כושר פעולה למופת (יעל הקינית). הן משפיעות לעיתים קרובות גם השפעה מכרעת על החלטות בעליהן, עומדות באומץ לצדם בעת הצורך, מעיזות להטיף להם מוסר (מיכל לדוד) או דורשות בתוקף מילוי דברים בהתאם לרצונם (שרה ואברהם) ועוד. ואין צורך לומר הנשים המנהיגות, כגון מרים דבורה הנביאה, איזבל, ואחרות.. ובהשואה למצב החוקי של האשה אצל העמים העתיקים בעולם העתיק, מצטיין חוק התורה בדרך כלל בשאיפתו להגן על זכויותה של האשה וככל האפשר מנסה הוא להוציאה משפל המדרגה בה היתה נתונה בארצות השכנות.. במקום זה יש להזכיר את שבוית המלחמה שהתורה מגינה על כבודה.. וזאת בתקופה שהשבויות היו הפקר בעיני העמים האחרים". (ד"ר שאול ברקלי, סיכום חוקי התורה, עמ' 89).
- "כל שיטות המשפט העתיק נוהגות אי שוויון בין המינים, ועקבות אי שויון זה ניכרות בחברתנו עד היום הזה. להלכה, ובאורח עקרוני, יצא דוקא משפט התורה מן הכלל.. השוה הכתוב איש ואשה לכל דינים שבתורה.. בבריאת האיש וגם האשה בצלם אלהים ושם אדם נקרא על שניהם כאחד ניתו לראות בהן מעין חוק יסוד כל עוד לא נקבע דבר אחר", (השופט חיים כהן, זכויות אדם במקרא ובתלמוד, בהוצ' אוניב' משודרת עמ' 61).
- מעניין כי גם הארכיאולוגיה מספרת לנו: "חותמות אלו הם עדות חשובה למעמדה הנכבד של האשה העבריה ולזכותה לחתום על חוזים" (אנצ"מ ערך חותם).
- להרחבה כדאי לעיין במאמרו של פרופ' יהודה אליצור: מעמד האשה בישראל לעומת עמי קדם. וכן: יחודו של המשפט הישראלי.
ומה היה מעמד האשה בעיני חכמינו? על זאת לומדים מפרסומים חובבניים שונים…[1] כולנו יודעים שחכמים תקנו את הברכה המשפילה "שלא עשני אשה", שהם קבעו "אל תרבה שיחה עם האשה", וכמובן אמרו משפטי גנות שונים על טבעם של הנשים (פטפטניות!). והמשכילים שבינינו יודעים לצטט גם משפטים משפילים מן השותי"ם, ראשונים ואחרונים, והרי כתב האישום מוכן וברור לכל.
במקום לנבור בטקסטים, עדיף להתבונן על המציאות: גבר מדקדק בהלכה אינו מעיז לדבר עם אשה זרה, כלום יש כבוד גדול מזה לאשתו? מה היא המשמעות של מציאת משפטים שנאמרו בימי קדם, כאשר באמת מעמד האשה היה נחות מסיבות שבתנאי הזמן והמקום.
וכלום יכול אדם להכחיש את ההיסטוריה, שרוב הנשים בימי קדם לא ידעו קרא וכתוב, לא הכירו את העולם, ועסקו בעבודות הבית ובגידול ילדים בלבד. כמובן אין המדובר על נשות המלכים או על יוצאות דופן אחרות, אך את המציאות שהיתה בשטח כולנו יודעים, במצב כזה אין פלא שנאמרו הכללות שונות גם מפי חכמי ישראל, שהרי היו אלו נכונות לגמרי.
אם נסתכל על הכבוד שרחשו חכמים לאשה בהוראות המעשיות, הרי לשוא נחפש דוגמתו בעמים אחרים. הרמב"ם כותב: "ציוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יותר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז", (הלכות אישות פרק טו' הלכה יט'). ואפילו הגזען האנטישמי ניטשה כותב: "בדרך בה היהודים מכבדים את אבותיהם ואת ילדיהם, בבינה הטמונה בחיי ונימוסי הנישואין שלהם מצטיינים הם על כל בני אירופה". (ניטשה, דמדומי שחר, סעיף 205).
מרבים לדבר בימינו על שוויון, אך כלום ייתכן שויון אמיתי בין המינים? האמנם יכולה אשה להרות וללדת, להניק ולגדל, לבשל ולכבס, וגם לנהוג כלפי חוץ כאילו היא גבר? וכי אין אנו יודעים את האמת שישנם הבדלים מכריעים ומשמעותיים בין הגבר לבין האשה, הבדלים המחייבים אורח חיים אחר. השוויון האמיתי הוא הענקת יכולת ביטוי ותרומה לכל אחד בתחום בו הוא יכול לתרום, ולפיכך שוויון אמיתי חייב להוביל להבדלים ולחלוקה. לעומת זאת דרישות וציפיות שוות מאנשים בעלי טבע שונה היא בהחלט אפליה.
גידול הילדים על ידי האשה אינו רק נתון ביולוגי, אלא טבוע עמוק בנפשה, ילד אינו יכול לגדול בלי אמא, ואפילו אצל בעלי החיים. תכונה זו מונעת ממנה להיות בשוק העבודה בצורה בה הגבר נמצא בו. מובן שאין מניעה עקרונית בעבודתה של האשה, והאשה האידיאלית מתוארת בפרק 'אשת חיל' כאשה שהיא עושה בחפץ כפיה, עושה סדינים ומוכרת, היא כאניות סוחר ומביאה לחמה ממרחק, זוממת שדה וקונה אותו, מפרי כפיה נוטעת כרם, חוגרת מתניה ושולחת ידיה בכישור.
אין זה מקרה שישנם מקצועות נשיים ומקצועות גבריים, ישנה נטיה נשית או גברית למקצועות, אין צורך להזכיר מקצועות הדורשים כח פיזי כמו סבלים או חיילים קרביים, לא מצאנו גם אשה אינסטלטורית, כמו שכמעט לא מצאנו גבר בתפקיד עובדת סוציאלית או אחות. המקרים הקיצוניים האלו מלמדים אותנו על המקרים שאינם קיצוניים. אנו למדים כי יש הבדל יסודי בתכונות בין איש לאשה, וההבדל הזה מתבטא וצריך להתבטא בצורת חיים.
- "לדעתה של הפסיכולוגית ג'רי לוי גורם השימוש של הבנות בהמיספירה השמאלית לעיבוד מילולי ולעיבוד מרחבי לתופעה של הפרעה כאשר שימוש במלים לפתרון בעיה מרחבית יוצר ומעורר תגובות איטיות ומוטעות או אף חוסר יכולת לפתור את הבעיה.. ההתמחות של כל המיספירה בתפקודים מסויימים גורמת לביצוע יעיל יותר, "התמחות ההמיספירה של הזכרים בתפקודים חזותיים תורמת לעליונותם בביצוע תפקידים חזותיים מרחביים", הסיק אחד החוקרים שבחן את ההבדלים בין שני בני המינים בכושרם למקם אובייקטים במרחב.. לאור המידע המצוי כיום נראה לי שלהוסיף ולהתכחש לעצם קיום הבדלים מוחיים בין מיניים הוא להיות לא מציאותי", (המוח, ד"ר ריצ'רד מ. רסטק, הוצ' מסדה עמ' 176).
- כיום יוצרת מתכונת הלימודים המעורבת אפליה כלפי הבנות מכיון שהיא מותאמת לביצועיהם של הבנים, וממילא נותנת להם עדיפות מראש בכל המטלות והבחינות, (שם, עמ' 180).
החברה המודרנית לא רק שאיננה מאפשרת לאשה לחיות כפי צורתה הטבעית, כשהיא עושה זאת על ידי יצירת תחרות וציפיות שוות מן הגבר והאשה, אין שאיפות של גבר ושאיפות של אשה, השאיפות שוות. החברה מצפה משניהם להישגים שוים ומקבילים. התקשורת ויוצרי התרבות משתפים פעולה עם השקפה ברורה זו ובעצם כופים בזאת על האשה לשחק את משחק ה'כמו גבר'.
כאשר אשה מוכרחה בלחץ החברה, אם היא מעוניינת להיחשב כנורמלית בחברתה, לפתח קריירה משלה, לשרת בצבא, ללמוד מקצוע מקביל בדיוק לכל שאר בעלי המקצועות בחברה, היא נאלצת לזנוח את טבעה הראשוני. היא נאלצת להגביל את עצמה מלחיות חיי משפחה נורמלים, היא מתחתנת לא לפני גיל שלשים, מכיון שעול המשפחה סותר את עשיית הקריירה בצורתה המקובלת. גם כשהיא מתחתנת אינה מסוגלת להשתלט על יותר מילד אחד בצורת חיים זו. האשה מטבעה זקוקה לבעל כבר בגיל העשרים, ובכך שהחברה כופה עליה לדחות את נישואיה נגרם לה נזק בל ישוער, היא מגיעה לחיי הנשואין מותשת נפשית, לא פלא שקרוב למחצית מהנשואין בצבור המודרני נדונים לגרושין. גם ילדיה יקבלו אמא זקנה שהתלהבות הנעורים כבר הרחק מאחוריה. כאמור אף אחד לא שואל את האשה כיצד ברצונה לחיות את חייה, ואם היא תנהג בצורה אחרת היא תיתפס בצבור כ'משתייכת לחברה בה אין שוויון בין גברים לנשים'.
כאשר ההלכה היהודית מטמיעה באשה את העובדה שהיא שונה ולכן תפקידיה שונים, היא עושה לה את הטובה הגדולה ביותר. היא מאפשרת לה לחוש מסופקת ותורמת גם כאשר היא משקיעה שנים מחייה אך ורק בבית ובמשפחה, היא מאפשרת לה לחוש בעלת ערך גם אם אינה מהווה אובייקט לגירוי של גברים זרים, ובכך היא מעניקה לה את הכבוד והשוויון האמיתי – היכולת לשמוח ולהיות מרוצה במה שיש לה.
היטפלות לנושאים הלכתיים כדוגמת ברכת שלא עשני אשה מסיטה את הענין מן העיקר אל הטפל, מה שלא תהיה משמעות ברכה זו, אין היא משפיעה על יחס האדם שומר המצוות לאשתו. גם אם נניח שישנם אנשים מושחתים המנצלים אותה בכדי להרגיש עליונות על האשה, אנשים אלו היו מוצאים להם ציטוט אחר לולי ברכה זו, ואין היא הגורמת לכך. לגופו של ענין, ברכה מסוג זה אינה באה רק על נסים ונפלאות, אלא על כל בחינה של הטבה, אדם שנפטר אביו מברך "ברוך הטוב והמטיב" משום שהוא זוכה בירושה, ואדם שבנו נעשה בר מצוה מברך "ברוך שפטרני מענשו של זה" משום שכעת אינו אחראי גמור לחינוכו. אין זו ציניות, אלא גישה הלכתית ש"חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה", על כל דבר שקיבל מאת האל חייב הוא להודות ולברך, האמת ניתנת להיאמר שרוב הגברים באמת לא היו רוצים להיות אשה, ועל האמת הפשוטה הזו הם חייבים לברך. עיקר הכוונה בברכה זו הוא כמובן מבחינה דתית, מכיון שהגבר חייב ביותר מצוות הוא מברך על אפשרות זו.
המשפט "אל תרבה שיחה עם האשה" תלוי בהקשרו, כיוצא בו נאמר "ולא ירבה לשתות מים" (רמב"ם, הלכות דעות ד ב), האם הכוונה לצום מתמשך? הכל לפי ענינו, לא ירבה שיחה עם האשה יותר מדי, לפי הרבה מפרשים המדובר באשתו בשעה שהיא נדה, שמא מתוך שיחה יימשך אליה ויעבור על ההלכה. ולגופו של ענין לא ראינו אף אדם ירא שמים שאינו מדבר עם אשתו די צרכה, ולכן המדובר בשאלה של פרשנות, ולא ביחס מזלזל לאשה.
(הדברים במאמר זה נכתבו מתוך התפיסה הפשוטה וה'פרימיטיבית' שהיתה נחלת כל אדם שפוי עד לא מזמן, כיום התפתחו התיאוריות הפמיניסטיות, ובפרט אלו מן הגל השלישי, ולאור 'מחקריהן', הרי הדברים האמורים לעיל הם דברי כפירה ומינות וכמובן מתנגדים למדעי המגדר המגלים שאין שום הבדל אמיתי בין גבר לאשה… על כך ראה: פרופ' האס: 'מדעי' המגדר, שאומצו – בין השאר – ע"י צה"ל, הם הבל ופסבדו מדע. ה'משפחה החדשה' מבית מדרשה של התרבות המערבית – עוול משווע. מרלה ברוורמן – הפמיניזם הרדיקלי פוגע בנשים. אימת הפמיניזם הרדיקלי. ר' משה פיינשטיין לפמיניסטיות חרדיות).
מן הראוי להעתיק כאן את מכתבו של רבי עקיבא איגר, כאשר הוצע לו שידוך בתוך שנת האבל על אשתו:
"האם נתתוני לאביר ורוע לב כי אמהר לעשות שידוך בימי אבלי, האם אשכח אהבת אשת נעורים יונתי תמתי אשר חנן אלוקים את עבדו להעמיד ממנה תולדה הגונים, זרע בירך ה' יאריך ימיהם ושנותיהם בטוב, היא גדלה אותם לתורה ויראת ה', היא היתה בעוזרי להמעט תורת ה' אשר בקרבי כאשר הרביתי בזה בשבחה בהספדה בפניה, היא היתה שומרת לראשי להשגיח על גופי החלש והנדכה, היא הסתירה ממני דאגת הפרנסה שלא להשביתני מעבודת ה', כאשר אנכי רואה ומבין את זאת כעת בעו"ה, היא הוליכה עמי בן ובת תחת החופה בעונג ובשמחה. עתה כי שבה אל בית אביה בנעוריה, היא מלחם אביה תאכל ומפרי מעשיה תשבע בעונג ובנחת, ואנכי השכול נגוע ומוכה כלי שבור ידי כבדה על אנחתי, איה איפוא ירעו גדיותי, את מי אשיח דאגותי וירויח לי, מי ישגיח וישים לב עלי, ואיך אשכח יד ימיני ואתן הפוגות לעיני בפנות ימין ושמאל ואין עזרתי בי. מי מקרוצי חומר יודע גודל צדקתה וצניעותה יותר ממני. פעמים רבות היה לי משא ומתן עמה בויכוח ביראת ה' עד חצי הלילה. כאשר תבינו עם הדבר האמור בספר הזה למטה, גדול כים שברי, מכתי אנושה, עולם חשך בעדי, ערבה ממני כל שמחה וגיל, צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי, כל דרכיו משפט וכו'.
אולם, עלי השלישי, לעשות קנין פה, אחיי ידידי, איך תבקשו דבר זה ממני בעוד אנכי מלא עצב יגון ואנחה, וממש מת מוטל לפני. לגודל טורח ויגיעה בעוד תקותי היתה להחזיקה כי הקרבתי חלב ודם, ואחרי כי נאספה אל עמה ועלתה למרום שבתה, לגודל צערי ויגוני נחלשתי למאוד והייתי בסכנה, הכי לא יטעם אוכל ומשקה, מעיי לא החזיקו דבר כמעט רגע, בקושי היה בידי לברך ברכה אחרונה, עיני נדודים משינה, ועסקתי ברפואות, ותהל"י שב ורפא לי מעט, ממש אין רעיוני סובלים להתפלל מבלי טשטוש או ללמוד בעיון קצת סוגיא קלה, וידמה זה ממש כנוטל קנין מאדם שאין בו דעת".
(אגרות רע"א קמט').
כך מתייחס גדול בישראל לאשתו!
הערות:
[1]החומר הפירסומי של ארגונים כאלו נכתב בין השאר על ידי נשים שאין להן שום מושג בקריאת התלמוד, ובכל עלון ועלון ניתן לראות שיבושים מצחיקים הנובעים מחוסר הבנה של הטקסט. לפעמים מתגלית גם בורות מגוחכת במקרא, כך למשל עלתה בעלון 'קולך' השאלה מדוע לא החשיבו חז"ל גם את נועדיה הנביאה (נחמיה ו יד) בין שבע הנביאות, בזמן שנועדיה היתה נביאת שקר…
גם בארזים נפלה שלהבת, והשופט חיים כהן כותב:
"אמרו חכמי המשנה אינו דומה האיש המגרש לאישה המתגרשת שהאשה יוצאת לרצונה ושלא לרצונה והאיש אינו מוציא אלא לרצונו, והבחנה זו בתקפה עומדת על אף כל חרמיו של רבינו גרשום. טעמו של הרמב"ם לגירושין מחמת מחלת נפש, שאין כח בבן דעת לדור עם השוטים בבית אחד, אמור אף הוא למרבה הפליאה רק באיש שצריך לדור בבית אחד עם אשה בלתי שפויה ולא באשה הנאלצת לדור עם איש בלתי שפוי בבית אחד", (חיים כהן, זכויות אדם במקרא ובתלמוד, בהוצ' אוניב' משודרת עמ' 65).
ישנן כאן שתי טעויות גסות: א' הבחנה זו אינה עומדת בתקפה לאחר חרם רבינו גרשום האוסר לגרש אשה בעל כרחה, בזמננו אין שום יציאה 'שלא לרצון'. הנודע ביהודה פוסק שגירושין על ידי שליח שנעשו בעל כרחה של האשה אינם חלים ודין האשה כנשואה לכל דבר. ב' הטעם שאין כח לדור עם השוטים מובן מאד בין באיש בין באשה, אין אפשרות לערוך גירושין כשאחד מבני הזוג אינו שפוי, והרמב"ם (פרק עשירי מהלכות גירושין הלכה ג') לא נתן אלא טעם מדוע אינו חייב לגור עמה ולפרנסה אם נהיית שוטה, וברור שגם האשה אינה חייבת לגור עם בעל שוטה. הרמב"ם לא ידע כלל מחרם דרבינו גרשום.
(על טעות של ארז נוסף: מאיר בר אילן במאמרו: 'הקול הנשי מקרוב ומרחוק' (בתוך: אור למאיר, הוצ' אוניב' בן גוריון תש"ע), טוען שחלקים מאיכה נכתבו ע"י אשה, שכן הקינה כתובה בלשון נקבה 'הייתי שוממה'. מבלי להבין שהדימוי הזה של בתולת בת ישראל כאשה הוא מעצם תורת הנביאים, ולא נובע מזה שבמקרה אשה כתבה את הקינה).
הרב מיכאל אברהם כותב:
"אני חייב להוסיף כאן את צדו השני של המטבע, על אף שקשה לי לומר את הדברים כמי שפעיל כבר מזה כמה שנים בתחום של לימוד תורה לנשים. כפי שיודע כל מי שקצת מצוי בתחום, ההישגים של הלימוד הנשי שבהם מנפנפים לנו כל הזמן בגאווה ובהתלהבות הם עלובים למדיי. למעט בודדות שנער יספרן, הלומדות המעולות מביניהן נמצאות בערך ברמה של אברך טוב (וגם ברמה הזאת מדובר בבודדות ממש). בכתב העת שהוקם במדרשה לנשים בבר–אילן אנחנו כמעט לא מצליחים למצוא אישה שתכתוב מאמר תלמודי ברמה סבירה. יש להודות על האמת, הנשים שדורשות הכרה ושוויון ברובן הגדול לא באמת זכאיות להם עדיין. נטל הראיה הוא עליהן והן טרם הרימו אותו.
יש לכך כמה וכמה סיבות אובייקטיביות, ואני גם לא שולל (אם כי גם לא מאמץ) את הפרשנות המהותנית (שנשים פחות מתאימות לסוג הלימוד הזה). בין היתר, היעדר אופק. לנשים אין אופק תעסוקתי בתחום התורני, והחרם של ה–OU וחבריו בהחלט תורמים לכך תרומה יפה. מעבר לזה, אין להן אופק אקדמי. חוסר היכולת לפרסם מאמרים וחיבורים הלכתיים ולמדניים מקרין על האפשרות והמוטיבציה שלהן להתקדם בתחומים אלו. אנחנו שולחים את הנשים שרוצות להתקדם בתחום התורני לזרועות האקדמיה, ואז מתפלאים ומתלוננים שאין נשים למדניות ושהאוריינטציה וצורת הלימוד שלהן הן אקדמיות. מעבר לזה, החברה שלנו לא מאפשרת לנשים לימוד אינטנסיבי וארוך שנים. חסרות מסגרות לימוד שמאפשרות להן להתפתח. חלוקת התפקידים בבית גם היא תורמת כמובן. אבל גם הדרישה המועטה מצד הנשים תורמת לזה, ולכן האשמה היא בכל הצדדים. החברה כולה כמו גם הנשים".
שלום,
מעולם לא קיבלתי עובדות כמו פסול עדות לנשים או לימוד תורה לגברים, כראייה לאי שוויון או חוסר מוסריות של התורה.
אכן היהדות רואה באישה ובגבר כשונים וע"כ גם חובותיהם, תפקידיהם וזכויותיהם שונים כתלות בשוני ביניהם וזה היופי שבה.
שאלתי תמיד הייתה אם אכן כך, מדוע התורה לא מעריכה באופן שוויוני את תפקידיהם השונים.
מדוע הגבר ותפקידיו (כולל קיום מצוות רב יותר) הם אלא שמוערכים יותר ביהדות
מדוע כשנתקנה ברכה כמו "שלא עשני אישה" אשר נובעת מעצם היותו של הגבר בעל מצוות רבות יותר.
לא נתקנה ברכה כנגד (ש"לא עשני גבר") לאישה ע"כ שקיבלה תפקיד שונה של לידה, גידול ילדים, אחזקת הבית אותה הגבר לא קיבל.
מדוע לגבר שמסיים מסכת יש חגיגיות סיום, גבר תלמיד חכם חובה לכבדו, לעמוד בשבילו (ולו בשביל לחנך אותנו על עולם ערכים בה אדם גדול בתורה חשוב.) מדוע אין לתפקיד הנשי הערכה וכבוד שכנגד.
מדוע אין הלכה לעמוד לאישה שגידלה 18 ילדים, או לערוך מסיבה לאישה שילדה.
אפילו סעודת מצווה לבת מצווה אין. (אפילו לא בחברת נשים בלבד)
משפטים כמו "טוב לו למי שבניו זכרים ואוי לו למי שבנותיו נקבות", העדפת זכר על פני נקבה בשאלת מי מצילים קודם מתפרשנים עקב העובדה שלזכר יש מצוות רבות יותר.
אך שאלתי היא האם תפקידה של האישה לא חשובים יותר? כי אם לא כן לא הייתה מקבלת פטור (מצוות עשה שהזמן גרמא, לימוד תורה) כלומר, בסקלה של סדר העדיפויות…..
כיצד אם כן הדבר מוצג כחסרון? אם תפקידים אלו חשובים כ"כ מדוע לא ניתן ביטוי מעשי לכך במפרשים/ בהלכה.
מדוע היא מוצגת כפחותה מן הגבר על כך שיש לה תפקידים חשובים עד כדי כך ששמה אותם התורה לפני כל המצוות האחרות, האם אינה מקבלת שכר לפחות כשל הגבר על תפקידיה
נראה לעיתים שכל היהדות סובבת סביב הגברים ותפקידיהם ולנשים לא נותר אלא לעמוד בעזרת הנשים ולצפות מלמעלה
דבר נוסף, גם במידה ואכן בהשוואת זכר לנקבה הם זהים וחשובים כשווים.
הרי שבמערכת הזוגית לא נראה כך הדבר, רק השם "בעל" מראה את מערכת היחסים הזוגית.
ואכן הבעל צריך להתייחס לאשתו בכבוד…. אך ההיררכיה די ברורה
בכל מקום בהלכה ובמפרשים מוצגת האישה כמשועבדת לבעלה, צריכה לבטל רצונה לרצונו "אישה כשרה עושה רצון בעלה". האישה "צריכה ליראה אותו", האישה מחויבת לנאמנות בלעדית לגבר בעוד הוא כלל אינו מחויב לנאמנות לה.
קראתי פעם מאמר יפה שניסה להסביר את נושא הנאמנות וכתב כמה חשובה זוגיות מושלמת עד כדי שרבי עקיבא אומר אפילו ראה נאה ממנה יכול לגרשה כלומר, אפילו פגיעה קלה בזוגיות המושלמת היא סיבה לסיום הקשר. אך תהיתי לעצמי מה הטעם בקשר מושלם חד צדדי בו הגבר יכול לבחור מתי מתאים לו הקשר ביניהם אך האישה כבולה אליו לנצח ולא משנה כמה היא נאמנה לו, כמה אוהבת אותו או כמה היא מעוניינת בניתוקו……
שאלות טובות, והמון…
אנסה להתייחס לכולם
1) מבחינה ציבורית יש יותר משמעות לתפקידיו של הגבר, אשה שמגשימה את עצמה הגשמה אישית והיא בדרגה רוחנית ואישית גבוהה, לא תורמת את זה לציבור, לימוד תורה לעומת זאת, הוא דבר שיש בו ענין לציבור.
2) לא תקנו ברכות לאישה בכלל, כי התפילה נתקנה בעיקר לגברים.
מעצם זה שיש פרטים שהם יותר במרכז, או יש להם יותר כח, או מה שהם עושים יותר חשוב – התורה לא מוטרדת. זה היה חלק מהמציאות של כל החיים, כמו שיש מלך ויש שרים ויש כהנים, לא היתה דמוקרטיה, והיתה היררכיה של אנשים חשובים יותר וחשובים פחות.
3) אמנם זה לא נכון שאין הערכה וכבוד לתפקיד הנשי, יש הערכה וכבוד לכל אדם שעושה את תפקידו, והפסוקים מלאים בהערכה לעניים, לסובלים, למסכנים, כאשר הם דבוקים בה', בצד בוז ולגלוג על מלכים ושרים שחושבים שהכל בידיים שלהם. התורה בהחלט ממקדת את תשומת הלב גם בחלשים ונותנת לכל אחד הזדמנות שווה מבחינת קרבת ה' ורוחניות.
4) לא עומדים מפני גבר, אלא מפני התורה שבו… לא חוגגים בשביל ילד אלא בשביל המצוות, בשביל המסכת, וכו', כולם שוים בכבוד התורה. וזה נכון כמו שאמרתי, שהתורה לא מוטרדת מזה שנשים לא לומדות תורה ולא יכולות להיות המייצגות של התורה, בדרך כלל, משום שהיא מתיייחסת לעולם שאין בו סרך שוויון. זו שאלה שמתעוררת רק בעולם שלנו שיש שוויון בהרבה דברים, ולכל האזרחים יש זכות להיבחר להיות ראש ממשלה, ויש חוק חופש המידע, ואם שוטר מרביץ למישהו הוא יכול להתלונן ויבדקו את זה (לפחות בתיאוריה…), אז מתעוררת שאלת שוויון הנשים, אבל מכיון שכולנו מבינים שאין שוים פחות ושוים יותר, גם אם אין איזה כלי תורני להמחיש את זה, אף אחד לא חושב שנשים שוות פחות בגלל שהן לא עושות סיום, אף אחד לא חושב שנשים מקבלות פחות עולם הבא, או שהן פחות רוחניות, פשוט התורה לא בנויה בפורמט של המחשת שוויון, אבל אנחנו לא צריכים שימחישו לנו, עצם העובדה שאת כותבת כאן דברים פשוטים, וכל אחד מסכים איתך, שאין שום סיבה והצדקה שאישה לא תקבל כבוד על מה שהיא עושה, זה עצמו מראה שאין שום ענין לפגוע בשוויון.
5) נכון שאין בהלכה מנגנון של איזון ליצירת שוויון, לרוב הנשים זה לא מפריע, כי הן מבינות שזה לא מגיע מהתנשאות ולא מרצון לפגוע, אלא מחוסר ענין בתהליך המודרני של שוויון, ולכן הן שמחות בחלקן, ולא רואות את המצב כנסיון לפגוע בהן או לזלזל בהן, ולהיפך, הן פטורות מחוב ועול מאד גדול שיש על הגברים. יש כאלו שזה כן מפריע להן והן יוזמות כל מיני דברים של לימוד תורה וכדו', אם זה עושה להן טוב, אין עם זה בעיה כל עוד נשמרת ההלכה.
6) משפט כמו "טוב לו למי שבניו זכרים ואוי לו למי שבנותיו נקבות", מייצג פשוט את המציאות לפי תנאי החיים של פעם, מסיבות מובנות שאת בטח יודעת. האם את חושבת שכיום אם נולד לאברך בת הוא חושב שאוי לו? שנינו יודעים שלא.
7) אשה שמפריע לה שהיא בעזרת הנשים, זה מאד מובן, אבל נובע שוב מאותה תפיסה שצריכים שוויון בכל דבר ושהיא רוצה חלק שווה בעבודת הציבור. אבל אפשר גם להסתכל על זה אחרת, החיים של כל אדם והמעמד והמקום שלו לא נקבעים לפי המיקום בבית כנסת, אנחנו פחות חיים בעידן קהילתי, יש הרבה מעגלים, לכל אשה יש מקום עבודה, יש מעגלים תרבותיים של לימוד שירה ויצירה וכדו', יש לכל אחת את המקום שלה בהתאם לתכונות וליכולות שלה. למה חשוב להיות במרכז בית הכנסת?
8) השם בעל לא הומצא בידי התורה, והוא בשימוש גם אצל חילונים וכדו', אז אין מה להיתלות בו.
9) במערכת הזוגית, כפי שאני מכיר בציבור החרדי, יש שויון זכויות מלא של האישה, בחלק גדול מהמשפחות החרדיות האישה יותר דומיננטית מהגבר בניהול המשפחה. ציטוט משפטים מההלכה והמפרשים כאן לא מעלה ולא מוריד, את בטח יודעת שניתן לצטט לכאן ולכאן… מה שקובע זו המציאות.
10) המשפט של רבי עקיבא בא להגדיר את ההלכה, לשלול את דעת בית שמאי שגירושין מותרים רק אם יש בגידה. טכנית הלכתית גרושין לא צריכים נימוק. אבל ברור שאדם שרואה אשה יפה יותר מאשתו ומגרש את אשתו, הוא חולה נפש, וטוב לאשתו לברוח ממנו באותו רגע. זה לא סותר את זה שזו הגדרת ההלכה.
האמירה שלך שהאישה כבולה לקשר הנישואין לנצח לא מדוייקת, וגם את זה את בטח יודעת. ככל שיש בעיות ואין שלום בית האישה יכולה לדרוש גט.
בכל אופן תודה על כל דברייך ואשמח לשמוע דעתך
הארכת בהשוואת מעמד האשה בתקופת התנ"ך ובעת העתיקה אצל היהודים ו"שאר העמים" [אמנם היה ראוי לפרט המציאות הקיימת ברומא ויון וכן ב"שאר העמים" שאליהם התכוונת לרמוז], אבל אם סביבת היהודים בתקופת כתיבת התורה היתה מצרית ולא רומאית או יוונית, נראה שיש לנו לבחון דוקא במצרים מצבה של האשה כדי להבין אם המשתמע מחוקי התורה מהווה חיקוי של התרבות המצרית, או דילמא שיפור או לחילופין נסיגה.
קודם כל יש להעיר שכמעט כל האלילים המצרים מופיעים כזוג של זכר ונקבה[1], דבר המורה על חשיבות המושג של הנקבה אצלם [בחז"ל במכילתא מתואר הופעת הקב"ה בתואר של בחור או זקן, אבל לא מצינו תואר של נקבה].
בפסלים של תקופת הממלכה הקדומה [2600-2100 לפנה"ס] ניתן לראות שקומת הגבר והאשה זהות ושתיהם יושבים על מושבים שהגובה שלהם שווה גם כן[2].
כנראה שלא היה טכס משפטי או דתי בשעת הנישואין אצל המצרים, אלא הסכמת בני הזוג הספיקה והאשה התחילה להתגורר אצל בעלה[3]. כן הוא גם כן המשמעות הפשוטה של הכתוב "כי יקח איש אשה" [ואין הכרח כלל שמה שדרשו חז"ל על אופן קנין האשה היה נהוג מאז ומתמיד ואכמ"ל].
לאשה ניתן הזכות לבחור את בעלה ואביה לא היה יכול לעכב את רצונה[4] [בתורה קיימת אפשרות שהאב ימכור את בתו לאמה או ימסור אותה לנישואין בניגוד לרצונה].
החכמה נמצאת גם בקרב הנשים: "מחשבה חכמה יותר נסתרת מאבן יקרה, אמנם מוציאים אותה אצל הטוחנות הכפופות מעל הריחיים שלהן" [פטאהוטפ, 2000-2550 לפנה"ס][5]
האהבה והדאגה לאשה: "אם אדם ישר אתה, הקים בית, קח אשה עם לב טוב, ואהוב אותה בתוך ביתך כראוי. תמלא את בטנה, תלביש את גבה. והמרקחת היא מה שמרפא את גופה. כך תעשה אותה מאושרת כל ימי חייך. זוהי שדה פוריה לאדונה" [פטאהוטפ, 2000-2550 לפנה"ס][6]
"האהבה בחיי הנישואין היתה עבור האיש המצרי השלימות שאליה עליו להגיע, והמוסר שניתן לו מאז ילדותו על ידי הוריו ומוריו היו מסייעים לכך"[7]
"אני יכול לומר עם כל הבטחון שמתוך כל העמים של העת העתיקה, העם המצרי הוא היחיד שהכיר באופן כה רחב את זכויות הנשים: אף אחד אחר לא עשה האישה שווה לבעלה"[8].
"אם נבון אתה, שמור על ביתך, אהוב את אשתך בלי "עירוב", פרנס אותה כראוי, תלביש אותה באופן נאה. תלטף אותה ותמלא את רצונותיה. אל תהיה אלים, אתה תקבל הרבה יותר ממנה על ידי הכבוד מעל ידי האלימות. אם תדחה אותה, השלום יברח מכם. פתח לה את זרועותיך, תקרא אליה, תראה לה את אהבתך" [הסופר אני, 1500-1000 לפנה"ס]
הפוליגמיה מותרת אבל אינה שכיחה[9] [אחת מהסיבות לכך היתה ההתחייבויות הרבות שהבעל היה מתחייב כלפי אשתו בשעת הנישואין[10]]. לא היה קיים בחוק המצרי עונש במקרה של בגידה מצד האשה[11], אבל העונשים הפרטיים היו – כשהיו- גירושין, מכות ולעיתים מוות[12]. חיוב נאמנותם של בני הזוג היה ערך מוסרי חשוב מאד בעני המצרים אבל לא ניתן לו מקום בחקיקה המצרית[13]. ובגידה מצד הבעל היתה סיבה לגירושין, אם האשה רצתה בכך.
מעמד האשה מבחינת משפטית היה שווה לזה של הגבר[14]. האשה המצרית יכולה לנהל את רכושה ואפילו להחזיק עסק, ומצאנו גם כן נשים מצריות רופאות ועוסקות בעוד מלאכות[15]. האשה המצרית יכול לדרוש להתגרש[16], לתבוע את בעלה במשפט וגם להעיד בבית המשפט[17]. במקרה של גירושין, האשה מקבלת חלק מהנכסים[18] [ויתכן שסיבת האי-שכיחות של גירושין במצרים היתה שהאשה היתה נוטלת חלק רב בנכסים במקרה של גירושין[19], ובמקרים שאכן נתגרשו הדבר גרם בדרך כלל שהבעל נפל לעוני[20]]. האשה המצרית מקבלת חלקה בירושה כמו אחיה[21].
וכן ידוע שמקום חשוב ניתן לנשים בפולחן המצרי[22], וכן אירע שנשים מצריות עמדו בראש הממלכה בתקופות מסויימות והיו בעלות משרות חשובות בניהולה[23].
כמובן שהחוק המצרי וכן מנהגיהם היו מורכבים והשתנו במדת מה במשך השנים, והרבה מחקרים כבר דנו בכל אלו הפרטים, אבל אין כאן מקומם והתמונה הכללית שציירנו למעלה יכולה להספיק למלא את מבוקשנו.
בנוסף, ראוי לשים לב שהנקודה המרכזית אינה אמורה להיות מעמד האשה בתורה ביחס לשאר תרבויות [אם לא נאמר שחוקי התורה ניתנו בהתאם לתקופת מסירתם ותו לא ואינם משקפים האמת או הטוב מצד עצמו], אלא מעמד האשה בתורה לכשעצמו. ועל כן יש לבחון אם יש אכן שיוויון בין מעמד האיש ובין זה של האשה בענינים שאינם תלויים [בהכרח ובאופן ישיר] בתלות הכלכלי של האשה בבעלה שהיה קיים בתקופת מסירת התורה ובחלק גדול של ההיסטוריה.
בתורה נמצאים הבדלים משמעותיים עד למאד בין זכויות האשה לאלה של הגבר:
– מכירת הבת לעבדות ולא הבן
– מסירת הבת לנישואין על ידי אביה ולא הבן
– גירושין שלא ברצון האשה
– אין הבת יורשת במקום שיש בנים
– עונש מוות לאשה ולא לאיש במקרה של בגידה
– פסול לעדות לאשה ולא לגבר [אמנם אין זה מפורש בתורה אלא נדרש בגמרא]
– פוליגמיה מותרת ופולאנדריה אסורה
כל אלה מראים בעליל שמעמד האשה היה בבחינת "רכוש" של הבעל הרבה מעבר ממה שתלות כלכלי מחייב. יש כאן תפיסה ברורה מה הוא מקומה של האשה. אין זה סותר שיתכן שיש להתייחס לרכוש זה בכבוד [הרי מצאנו איסור אבר מן החי וצער בעלי חיים ועוד הרבה ענינים הנוגעים ליחסים טובים בין אדם לחבירו אפילו השפל ממנו].
[אם נזהה את עם ישראל שהיו במצרים עם החיקסוס, או על כל פנים שהם שהו במצרים באותה תקופה פחות או יותר, יש מקום להבין את השינוי הקיים בתפיסת האשה אצל המצרים וזו הנמצאת בתורה שהרי דוקא בתקופת שלטון החיקוס חלה הידרדרות במצבה של האשה במצרים[24]]
יתכן שבמשך הדורות תפיסה זו השתנתה [בעצם הרעיון שבתפיסה זו או ביישומה בפועל בלבד], ובירור הסיבות שגרמו לשינוי זה דורש מחקר בפני עצמו ואכמ"ל. מכל מקום ראוי להבין שמעמד האשה שצמח במשך הדורות אינו בהכרח פריו של הגרעין המקראי הנזכר למעלה, או שמהותו הינה בבחינת כלאים של גרעין זה עם השפעות שונות או התפתחות עצמאית.
[1] Les Egyptiens au temps des pharaons, G. Andreu
[2] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[3] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[4] La femme pharaonique, A. Wahby
[5] Les Égyptiens au temps des pharaons, G. Andreu
[6] Les Égyptiens au temps des pharaons, G. Andreu
La femme pharaonique, A. Wahby
[7] La femme en Egypte pharaonique, J. M. Périnet
[8] La femme pharaonique, A. Wahby
[9] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[10] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[11] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
La femme pharaonique, A. Wahby
[12] The Mammoth Book of Eyewitness Ancient Egypt, J. E. Lewis
[13] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[14] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
Le statut de la femme dans l'ancienne Egypte, J. Pirenne
Zur Stellung der Frau im alten Aegypten in der Zeit des Neuen Reiches, S. Allam
Untersuchungen zur Rechtstellung der Frau im pharaonischen Aegypten, R. Tanner
Over Vrouwen en Voogden in het oude Egypte, P. Pestman
The legal Position of Women in Ancien Egypt, A. Hohenwart-Gerlachstein
La capacité juridique de la femme au Nouvel Empire, I. Harari
[15] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
Les plus anciennes femmes-medecins de l'histoire, P. Ghalioungli
[16] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
Introduction to the Law of the Aramic Papyri, Yaron
La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[17] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[18] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
Ehevertrage, Luddeckens
Marriage, Pestman
[19] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[20] Quelques aspects du mariage dans l'Egypte Ancienne, S. Allam
Aegyptus 49, Seidl
[21] La femme pharaonique, A. Wahby
[22] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[23] La condition de la femme dans l'Egypte pharaonique, B. Menu
[24] La femme pharaonique, A. Wahby
חן חן על כל המקורות
התחלתי להתייחס, אבל יצא ארוך מדי, אז פרסמתי במאמר נפרד, כאן
כותב המאמר לא מגלה בקיאות חדשה בנושא, למעת הכחשת אחרים כבור ועם הארץ. נראה שנוח להתעלם מהחלקים הפחות נעימים של האמת
תודה על הדברים
במדה ויש לך גם טיעונים, נא השתמש בהם
ונשמח להתייחס
המאמר לא חידש דבר אלא חזר שוב שוב על אותן טענות שגברים דתיים רגילים לטעון.
כמה בעיות שעלו בזמן הקריאה- כפי שנטען החברה הפמיניסטית לא שואלת נשים וגורמת להן לחיות חיים של סבל. אבל הבעיה היא שגם החברה הדתית לא שואלת נשים וגם היא גורמת להן חיים של סבל. עידוד של נישואים בגיל צעיר, האדרת נשים שיולדות הרבה, גם אם אין להן את הסבלנות והיכולת להיות אימהות לילדים רבים. הנחת היסוד שהגבר עוזר בבית ושהאחריות על הבית אינה משותפת. כל אלו לא תורמים בהכרח לאושרן של נשים.
עוד דבר, הקביעה כי נשים זקוקות לבעל בגילאי העשרים גם היא תמוהה למדי, ולא ברור על מה היא מסתמכת, אלא אם על הנחת היסוד הגברית של כותב המאמר, שיודע מה טוב לנשים למרות שמעולם לא היה אישה.
עניין נוסף זו ההחלטה כי הגבר מכבד את אישתו בכך שאינו מדבר עם נשים. זו קביעה יפה של גבר, וכפי שקורה בקביעת ההלכה עד כה אין היא באה עם דיון ושיח מול הנשים עצמן. האם האישה מרגישה שזה מכבד אותה כשבעלה מתעלם מבנות משפחתה או מחברותיה? וכמובן שגם ניתן להשליך את זה הלאה שהרי זה מקסים האופן שבו גברים מחליטים לנשים מה מכבד אותן, כי הן לא יכולות להחליט את זה בעצמן.
יפה להביא את דבריו של הרמב"ם שהיה גם מי שקבע להלכה כי אין לאישה לצאת מביתה לעיתים קרובות. אם כי לא ניתן להאשימו על כך שהוא חי בתקופה שבה זה היה מקובל. הבעיה היא שבשנת תשפ"א גברים עדיין מנסים לקעקע את דמותה של האישה כפי שהצטיירה בעבר במקום לאפשר לה להשתנות כפי רצונה.
הרעיון ש'נשים מחליטות לנשים' או ש'גברים מחליטים לגברים', השזור באבחנה על 'טענות שגברים דתיים רגילים לטעון', הוא לכשעצמו נובע מהנראטיב הפמיניסטי המעגלי כאילו העולם מתחלק רק בין נשים לגברים וזה כל הסיפור שלו.
אנשים מביעים את דעתם, בין אם היא מגיעה ממחקר, מאינטואיציה, מנסיון, מחכמה גדולה, או סתם כך. על הרבה נושאים. אנשים מביעים דעה לגבי מכוניות, כלבים, קורונה, אפרואמריקנים, ליברלים, ימנים, וכו'. ואין שום סיבה לקבוע ש'רק אפרו-אמריקאים מדברים על אפרו-אמריקאים', או שרק חולי סוכרת ידברו על חולי סוכרת, ולא רופאים. כי הרופאים "אף פעם לא היו חולי סוכרת"!. וכך הלאה. ברור שהיכרות קרובה נצרכת. אבל זה רק חלק משאר המאפיינים של דעה מבוססת לעומת ההיפך ממנה.לא רק שגבר לא היה אף פעם אשה, הוא גם לא היה גבר אחר, הוא לא היה בהכרח עני, וגם לא עשיר, ולא היה בארץ מסויימת, ולא מכיר כל מיני תרבויות, והוא צריך לקבל החלטה, מה לעשות. ההחלטה לא מגיעה מבסיס של "הייתי נכה ולכן אני יכול לקבוע הלכות לנכים".
הגישה הדתית היא לא משהו 'שגברים טוענים', אלא משהו שגברים וגם נשים מאמינים בו, יש מגוון של דעות גם בקרב גברים וגם בקרב נשים, גם מבין הדתיים וגם מבין החילוניים.
לגבי הסבל שהחברה הדתית גורמת לנשים – מה שנובע מההלכה, זה לא משהו שהחברה הדתית גורמת, אלא קשור ליחסינו להלכה. מה שנובע מסתם ענינים חברתיים – זה ענין סוציולוגי של חברות שונות, ושוב לא נוגע להלכה וליהדות. יש תופעות לואי תרבותיות ומנטליות להרבה בחירות בחיים, החל מאזור מגורים, וכלה בסגנון ואופי החברה שחיים בה. אבל זה לא בגלל שהחברה הדתית 'לא שואלת נשים', החברה הדתית עשויה גם מנשים, זה בגלל שאף חברה לא שואלת את הפרטים שבה מה בדיוק הם רוצים. גם לגברים בחברה החרדית, כמו בכל חברה יש קשיים שנובעים מהאופי הספציפי של החברה.
כמובן שגם אם יש דברים שהם נראים קשים או דורשים מאמץ, לפעמים הם מחיר של דברים אחרים חשובים לא פחות, וחוסכים קשיים וסבל לא פחות. אי אפשר לקבוע 'קושי' או 'סבל' כאבן בוחן ל'טוב' או 'רע'.
—
הטיעונים שלך חשובים לדיון, אבל אל תהפכי אותם לאיזה משהו שנשים יודעות על עצמן וגברים לא. כי זה שוב כשל של הנראטיב המעגלי הפמיניסטי.
אשה שבעלה לא מדבר עם אחיותיה או אמא שלה בצורה בוטה ומעליבה, עשויה להיעלב, לא בגלל שהיא אשה… זה פשוט מעליב. הנושא כאן הוא הימנעות משיחה של קירבה, מפלירט, מקלות ראש וקירוב דעת. וכן, כל בן זוג, לא משנה אם הוא אשה או גבר נלחץ מקירוב דעת של בן זוגו לכל מועמד פוטנציאלי.
עידוד והאדרה של ריבוי ילודה, בעיני מי שהדברים האלו הם ערך, זה חשוב. אם יש כאלו שזה לא מתאים להם, בהנחה שלגביהם הערך לא תקף, זו לא סיבה למנוע את העידוד וההאדרה, אלא לשים לב להחרגה. פעם היתה סיסמא 'הטובים לטייס', יש כאלו שזה לא מתאים להם, וצריך להסביר להם, אבל לא הגיוני למנוע עידוד והאדרה של ערך. כל עוד יוצאים מהנחה שזה ערך חשוב. אם יש לך ויכוח על הערכים החשובים ביהדות, שוב, זה לא קשור למעמד האשה.
אין במאמר אמירה ש"נשים זקוקות לבעל" בגיל כזה או אחר. יש שיקוף של המציאות, שרוב בני האדם, גברים וגם נשים, שואפים לקשר זוגי קרוב עם בן זוג, כך זה כבר אלפי שנים, וכך זה גם היום, גם בחברה מתירנית, עוד בחטיבת הביניים, כבר מחפשים זוגיות וחברות, השאלה היא עד כמה רוצים למסד את הקשר, והאם ההימנעות ממיסוד נובעת ממצב תרבותי או מהשאיפה ה'מקורית', זו שאלה חשובה. כמדומני שהמאמר מדגיש שגם אלו שרוצים למסד את הקשר, מתקשים בכך באוירה התרבותית הקיימת.
המשפט שלך "כפי שקורה בקביעת ההלכה עד כה אין היא באה עם דיון ושיח מול הנשים עצמן", משקף איזו שגיאה נפוצה, לפיה יש קשר בין קביעת ההלכה לבין דיון ושיח מול האדם שלגביו ההלכה רלבנטית. ההלכה לא באה עם דיון ושיח גם לגברים, היא נקבעת לפי כללים משפטיים הלכתיים מתוך המקורות. כמובן שהיא יכולה להתחשב במצבי דחק וקושי, אבל אין איזו קטגוריה של שיח עם גברים שקיים לעומת שיח עם נשים שלא קיים. פוסק ההלכה לא תמיד מכיר את מצבי הדחק, ולא משנה אם הם של נשים, או של פועלי בנין, או מחלות מסויימות, הוא מברר אצל אנשי מקצוע, יהיו נשים או גברים…
גם משפט הסיום שלך של גברים המנסים לקעקע את דמותה של האשה וכו', הוא חלק מהמיתוס הפמיניסטי המעגלי, הדת בכלל וההלכה בפרט נוצרו ונוסחו בכלים עתיקים וישנים, ולכן הם קשורים קשר עמוק בתרבות הקדומה, איך בדיוק אפשר לשלב בין זה למי שרוצה להיאחז בתרבות המודרנית, נשפכו הרבה דיותות, אבל זה לא קשור בשום צורה לגברים המעצבים נשים או להיפך, זה סתם סיפור צדדי וזניח שלא נוגע בלב הבעיה של חדש מול ישן.
ממולץ מאד לראות את מאמרו של הרב יחיאל מאיר באתר בית מדרש הגר"א.
http://www.beitmidrashagra.co.il/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%90%D7%9C-%D7%9E-%D7%9E%D7%A2%D7%9E%D7%93-%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%94.html
שלום רב,
תודה על המאמר המרתק.
באופן כללי אני נהנית מאד מן האתר ואף המלצתי עליו לכמה ממכרי באקדמיה…
הייתי שמחה להבין לאור המאמר את המעשה ברבי ישעיהו ברדקי שעל פי שיקול דעת הלכתי בחר להשליך את ביתו.
זאת מכיון שיש לכך מקור בגמרא. הבנתי והערכתי את היכולת אך הזדעזעתי ממש. האם תוכלו בבקשה לסייעני בהבנת הענין?
בכבוד רב
סיפורים לא מייצגים את ההלכה, ובפרט כשגם בסיפור מדובר על משהו שהוא חשב לעשות ולא עשה.
בכל אופן במקרה שאי אפשר להציל שני אנשים ממוות, אלא רק אחד, הרי חייבים להעדיף מישהו. ובזה קובעת ההלכה להעדיף את מי שיקיים יותר מצוות. האפשרות השניה היא להחליט שרירותית, וזה קשה הרבה יותר גם מבחינה מוסרית.
אשמח אם אקבל תשובה למה בת לא יורשת
מכירה שלי התחילה ללמוד תואר שני במשפטים לאחר שחזרה בתשובה המון שנים, שאלות כאלו התעוררו לה
תודה מראש!
הסיבה מפורשת בתורה 'ולא תסוב נחלה מבני ישראל'
עיקר הירושה היתה הקרקע, והתורה לא רצתה שקרקעות ינדדו משבט לשבט אלא יעברו בן אחר בן ולא ייהרס המרקם השבטי
הבת אינה מפסידה מכך, שכן בעלה מקבל חלק יותר גדול בירושה שלו. יש נשים שלאביהם אין מה להוריש להם ודוקא לחמיהם יש, ויש שלהיפך.
כיום הטעם פחות שייך, ולכן משתדלים לתת גם לבנות חלק.
כתבתם יפה ש"שלא עשני אשה" אינו שלילה, אבל לא הסברתם לכיוון ההפוך למה אשה אומרת רק שעשני כרצונו.
אשמח לקבל קישור למאמרים אחרים שלכם בנושא.
לא ברור לי מה הכונה "אינו שלילה"
ברור ש"לא" בא לשלול משהו
אלא שהוא לא בא להציג את האשה כשלילית
אלא שהגבר מברך על ריבוי המצוות
שעשני כרצונו היא ברכה מאוחרת מכיון שגם האשה רוצה לברך במקביל ולא להישאר בלי ברכה
על כן היא מברכת על כך שה' רצה שתהיה אשה, ובלי ריבוי המצוות
יישר כוח. נראה לי שהטענות העיקריות בימינו בסוגיית מעמד האשה הן כלפי הפסול של נשים לעדות, והכבילות של האשה לבעלה שאינה יכולה להשתחרר ללא גט. כדאי להתייחס לכך ביתר הרחבה.
והערה קטנה, ניטשה לא היה גזען ואנטישמי, להפך, הוא תיעב אנטישמים. היחס שלו ליהודים היה מורכב, ביטויים של הערצה (בעיקר כלפי היהדות המקראית) לצד ביטויים של סלידה מדמותם הנוכחית.
זה אכן מאמר עתיק יומין, עוד מלפני חרם דרבינו גרשום כנראה…
יש מאמרים אחרים בנושא
לגבי ניטשה, זה מורכב, ראה בספרו של יורם יובל (חידה אפלה, הגל ניטשה והיהודים), בכל מקרה סלידה מדמות היהדות זה די קרוב לאנטישמיות, וחלק מהמהות של האנטישמיות היא רציונליזציה בסגנון: לא שונא יהודים רק ציונים, יש לי חברים יהודים, מעריץ את הברית הישנה אבל היהודים חירבו אותה, וכו'. בשורה תחתונה ניטשה היה גם חולה נפש וגם גאון מעניין, וגם תורתו בתיווך של אחותו שימשה השראה לנאציזם, בין השאר.
העובדה שגבר יכול (מדהוריתא) להתחתן עם יותר מאישה אחת, שהוא יכול "לגרש" את "אישתו", ועצם השימוש בביטויים כמו בעל ואישה, העובדה שאם אישה בוגדת ב"בעלה" מגיע לה עונש מוות ולעומת זאת אם גבר בוגד ב"אישתו" עם אישה שהיא לא אשת איש (שזה בעצמו ביטוי מחריד) לא ועוד דברים מהסוג הזה. כשברק ביקש עזרה מדבורה במלחמה, שזה דבר לגיטימי לבקש מנביא, הוא נענש על זה שהוא ביקש עזרה מאישה ועוד בזה שהניצחון יפול בידי אישה. ואת רוצה להגיד לי שזה לא שוביניסטי?
נישואין של גבר עם כמה נשים היו כורח המציאות, משתי סיבות עיקריות 1) אשה לא יכלה להתקיים בלי גבר, כי הפרנסה היתה בעיקר בידי גברים, וכן אשה היתה צריכה הגנה, 2) גברים היו הקרבנות העיקריים של תאונות עבודה, מלחמות, סכסוכים, ולכן היו הרבה נשים, ככתוב "והחזיקו שבע נשים באיש אחד".
לכן התורה לא אסרה ולא היתה צריכה לאסור, בשביל זה יש תורה שבעל פה, ברגע שהרגישו חכמים שהדבר לא מתאים לכבוד ומעמד האשה, אסרו את הדבר.
השימוש בביטויים כמו בעל ואשה, נוהג גם בימינו. כנראה שזה לא כל כך נורא. (דוקא בתורה השימוש הזה לא שכיח).
ההבדל בין גברים לנשים בתפיסת הנישואין, הוא הבדל נפשי עמוק שנמצא גם בזמננו, האשה ממוקדת בקשר הנפשי הרבה יותר מאשר בקשר הפיזי, וקשר פיזי עם שני גברים יתכן אצלה רק אם אין שום קשר נפשי וברית הנישואין מופרת. אצל הגבר אין זה כך, הוא יכול לאהוב מאד את אשתו, ואעפ"כ להימשך לקשר פיזי עם עוד אשה. זה היסוד לאיסור אשת איש.
בזמננו כשמעמד האשה השתפר עקב התנאים של העולם המודרני, ההבדל מיטשטש, ולכן מבחינת בגידה, גם בגידה של גבר נחשבת ככזו, ובית הדין לעניני גרושין מתחשב בה בדיוק כמו בבגידה של אשה, כי מבחינה רגשית ההבדל כיום יותר קטן.
אבל עדיין האיסור שהתורה לא אסרה, אין בידינו להפוך אותו לאיסור ולהטיל עליו עונש מוות.
כשברק ביקש עזרה מאשה, היה זה לא מכבודו, לפי המצב והתנאים ששררו אז, אין שום קשר לשוביניזם, זו דינמיקה שתלויה בהרבה מרכיבים. והאמירה ש'נענש' היא סוג של מליצה, זה רק מראה שהוא היה כ"כ נואש עד שפנה לאשה, ולכן באמת הנצחון היה ביד אשה ולא בידו. בכל אופן כאשר רואים שדבורה הנביאה היתה אחת ממנהיגות העם, קשה להתייחס לזה כשוביניזם.