האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

מלחמות ישראל. האמנם אין נסים בדורינו? הרב צבי ענבל

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

3.5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
62 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אהרן לוי
אהרן לוי
6 months ago

נשמח לקישור, כדי שנוכל לבקש מאתרוג לפתוח לנו

נוריאל
נוריאל
6 months ago

גם אני הגשתי פניי לאתרוג על שני הקישורים והסרטונים כעת פתוחים לצפייה.

גרשם
גרשם
6 months ago

מדוע חסמתם את תגובתי האחרונה?

יועד
יועד
6 months ago

הסרטון לא זמין לצפייה

עזרא
עזרא
3 years ago

לרגע לא קראתי למישהו לא לציית, רק שאלתי למה, כי אני באמת לא מבין, זה נראה לי כמו פספוס ענק ליהדות לוותר על ההודאה הזו, וזה גם לא נראה לי (הקטן) נכון מבחינה הלכתית, כמו שציינתי.
אשמח מאוד אם אקבל מענה, במידה ויש לכם.

גרשם
גרשם
6 months ago

איני מבין מניין לך הכלל הזה הנקוט בידך לפיו הולכים אחר רוב הפוסקים בכל עניין.
עזרא בזמנו שאל מדוע לא נקבע חג כמו חנוכה (או אלו שבמגילת תענית). גם היה ניתן לשאול מדוע לא ביטלו את את הצומות.
להשיב שכך נפסק ע״י רוב הפוסקים אינו מהווה תשובה לשאלה (גם לא צריך לפנות לת״ח כמו הרב לדעת את זה).

גרשם
גרשם
6 months ago

בע״ז מדובר במחלוקת בין שני פוסקים, והולכים אחר רוב חכמה ומנין. זה לא המקרה דידן.
יש מי שהציע לכונן חג?

גרשם
גרשם
6 months ago

קודם כל, זה לא פשוט למדוד את זה.
ואם הכלל הזה גורף אז אתה חייב לומר הלל ביום העצמאות למשל (מבחינה כמותית אין כמעט ספק שרוב הפוסקים פסקו ונהגו כך).
למעשה, כלל זה גם מבטל את החילוקים בין העדות. והרב משאש ומשפחתו יצטרכו להפסיק להדליק נרות ביו״ט.
ותתקן את התשובה שלך לגבי חשמל בשבת המשווה אותו לאש (כי הרי זאת דעת הרב קוק והרב שלוש, לא הרוב).
ותחליט מי יותר חכם ומי ראוי להיחשב כתלמיד שמסכים לדעת הרב…

גרשם
גרשם
6 months ago

אתה מבין, הרב, שבסופו של דבר אתה מחליט מי גדול ומי לא?
הבריסקר רב פוסק גדול? מצד שני, האם הרב שלוש או… הרב מלמד נחשבים כפוסקים או כתינוקות של רבן?
על פי מה אתה קובע?

גרשם
גרשם
6 months ago

לא בכדי הרב התעלמת מהרב קוק, הרב הרצוג, הרב ישראלי, הרב ליאור וכו׳ מצד אחד, הרבנים משאש הבן איש חי וכו׳ מצד שני.
וכמובן החזון איש הוא הפוסק הכי חשוב! (קונפליקט אינטרסים, פיתוי רגשי… זה נשמע כך)

ההבדל שהדתיים-לאומיים לומדים מן החרדים אבל לא ההפך (זאת הכללה, כמובן).

בנוגע להדלקת נרות חשמליות ביו״ט, לא מדובר במנהגים שונים…

התשובה היא שצריך להיות חרדי (׳ליטאי׳, בעדיפות) להיחשב כגדול (והיוצאים מן הכלל יהיו מיעוט ובטלה דעתם).

נ.ב: לעתים קרובות המחלוקת אינה בהלכה (כמו העלייה להר הבית לפי המחמירים) אלא אם מורין כן. גם בזה צריכים ללכת אחר הרוב? (אין דאורייתא, דרבנן, אין ספק…)

גרשם
גרשם
6 months ago

לא הבנתי שהבאת את הפוסקים רק בנוגע ליום העצמאות. תחליף אותם כאות נפשך עם הרב עוזיאל, הרב גורן, הרב אליהו ואכמ״ל.
לפי דבריך, הרב משאש אינו יודע את ההלכה?!
דיברתי עם פוסקים מסיעת המחמירים, אין מקום לחלוק מבחינה הלכתית טהורה (השיקולים הם אחרים). אשמח שתפנה אותי לפוסק שהתייחס לעניין ופסל עלייה כלשהי באופן מנומק הלכתית ואבדוק את העניין.

גרשם
גרשם
6 months ago

הרב מדבר על הברכה או על אמירת הלל סתמית?
מנהג אבותי לומר בברכה למשל על פי כל הפוסקים במחוזותיהם, מה הדין?
בנפרד, הייתי שמח שתשתף איתנו נימוקים. האם החשמונאים היו נקיים מה׳ ומישראל? האם היהודים שהשתתפו במשתה אחשוורש היו צדיקים?

גרשם
גרשם
6 months ago

הרלוונטיות ברורה, הרב. הנימוק (שלא הבאת, אגב!) יהיה כנראה שמדינת ישראל הוקמה ע״י רשעים, חילונים וכו׳. מן הראוי להתאבל ובדוואי לא להודות על הקמתה. אם אני טועה, תקן אותי.
המנהג נקבע בזמן שרוב הפוסקים (לדעתך) פסלו זאת.
מה עם חבישת כובע בשבת וכל הדברים בהם נהגו להקל על סמך דעות יחיד? המנהג נוצר בניגוד להכרעת רוב הפסקים, לשמר או לבטל?

גרשם
גרשם
6 months ago

1) מה עם פורים וחנוכה? 2)אתה מביא נימוק שני משום-מה (החזון איש לא מספיק?) וכאן אתה תופס אותי על הלשון. המנהגים יורשי המקימים, מה זה משנה? אם הדור יהיה דור של צדיקים (דבר שלעולם לא יתקיים אלא אם כן אוכפים את ההלכה בכח וגם כך לא ייקראו ׳צדיקים׳), נתחיל לומר הלל? בפשטות סמכו על דעת רש״י לעניין אוהל. האחרונים מתרצים ולא ירדתי לסוף דעתם. משום כך, בחוגים מסויימים, נמנעים מלחבוש כובע. זה דווקא מצחיק שהחרדים מקילים בלי לשים לב… ועשכיו שאנו כולנו בארץ, הספרדים (הנאמנים למנהגי אבותיהם והדתיים-לאומיים) בגדול ימשיכו לומר הלל והאשכנזים לא? על מה יש להתווכח, אם כך… Read more »

גרשם
גרשם
6 months ago

פורים וחנוכה – חגים שנוסדו בתקופות שלא היה ״כל עם ישראל שומר מצוות״ (בלשון המעטה). זה סותר לכאורה את שני הנימוקים.

גרשם
גרשם
6 months ago

מה הסיבה שאי אפשר לקבוע חג בימינו?
אתה מבקש מנהיגות של שומרי מצוות ועם של שומרי מצוות, דבר שלא היה ולא נברא (כולל תקופת פורים וחנוכה). אם תנאי זה מעכב, כיצד קבעו את החגים האלה?

גרשם
גרשם
6 months ago

ונתקלתי במקרה בפירוש ראב״ע על במדבר י:ט-י, ע״ש.

גרשם
גרשם
6 months ago

.לגבי קביעת חגים: https://ph.yhb.org.il/05-04-05/

גרשם
גרשם
6 months ago

כפי שכתבתי (שם באריכות; כאן בקצרה) בתגובה שנחסמה, החשמונאים התגלו במהרה כמתיוונים בעצמם.
מדינת ישראל היא הצלה.
דבריך על מדינת ישראל והיהדות שגויים.

גרשם
גרשם
6 months ago

איני רואה זלזול בדברי חכמים במה שכתבתי. מצד שני, אני רואה זלזול מצדך ברוב עם ישראל האומר הלל ביום זה ובציבורים שנוהגים כך (דתיים-לאומיים וספרדיים). החשמואנים הלכו לתרבות רעה אפילו לפני תום המלחמות. והגמרא אינה מזכירה את העניין הזה בקשר לחנוכה בכלל. היה נס פך השמן, כאן היו לפיך ולפי הרב צבי ענבל נסים גדולים במלחמות ישראל. וברי שהיה מרכיב לאומני במאבק עם המתיוונים. מדינת ישראל אינה מצילה ״אנשים״ כמו כל מדינה. היא ערבה לקיום עם ישראל בכל מקום. מדינת ישראל אינה רק מכבדת את המקומות הקדושים. היא מקיימת שם טקסים ציבוריים, היא מגנה (פחות או יותר) את המקומות הקדושים… Read more »

גרשם
גרשם
6 months ago

כתבתי לגבי דבריך על מדינת ישראל שהם מבטאים כפיות טובה, לא בגלל הביקורת אלא בגלל השמטת הצדדים הטובים ואי-דיוקים בולטים. (אם אלו דברי גדולי הפוסקים, קודם כל ״המביא דבר בשם אומרו וכו׳״. שנית, אין הכי נמי, זה להציג צד אחד.) … כלומר שאתה מזלזל ברוב עם ישראל והפוסקים שמנהיגים אותו. ואיזה פוסק ספרדי מדרגה א׳ מחה נגד אמירת ההלל? (לא בגלל שאתה חולק אלא בגלל שאתה טוען שהם אינם יודעים את ההלכה וצריכים לשמוע לפוסקים החרדיים האשכנזיים בכל עניין ונושא.) ויוצא מכאן שהרב גורן היה זקן ממרא… (ועיין בספרו תורת המועדים) נא להסביר את עצמך. נכון. צ״ל ״בתום המלחמות״. הבנתי… Read more »

גרשם
גרשם
6 months ago

״ כאן ההקמה של המדינה היתה הכרזה שעם ישראל מנהל כאן את הארץ בלי שום קשר לדת, לבורא, ולסיבה שבשבילו ניתנה הארץ.״ ״ מדינת ישראל היא מדינה, כמדינה היא גם מצילה אנשים, אבל האירוע של קום המדינה הוא אירוע של הקמת מלכות יהודית שמתכחשת למחוייבות של עם ישראל. זה שהיא מכבדת את המקומות הקדושים לכל הדתות, איסלם, דרוזים, דתיים, ואולי עוד דתות, זה נחמד, אבל לא קשור לבעיה המדוברת.״ וכבר הצבעתי על אי-דיוקים והשמטת התמונה הגדולה, עיין לעיל. הסוגיה שאתה מדבר עליה סבוכה ומורכבת, כיודע לך. לציין מקום אחד בגמרא לא מספיק לבסס הלכה, מיוחד למעשה. איני מבין מדוע הרב… Read more »

גרשם
גרשם
6 months ago

א-ב-ג. בסדר. הלאה..
ד. הקהילות נהגו על פי הפוסקים אשר במדינותיהם ובמחוזותיהם.
ה. אומרים גם אומרים (מנסיון, בהרבה קהלות). ועיין משנה הלכות ח״ט סי׳ שפב, דברי יואל ח״א סי׳ ל.

גרשם
גרשם
6 months ago

לגבי הפוסקים שייצגו דעת יחיד, האבדו עשתונותיהם? או שנחכה לכך שהרוב בדור הבא אחריו ייטה לדעתם…
אשמח להבהרה. תודה מראש.

גרשם
גרשם
6 months ago

לגבי החשמל: בשבת הרב צודק, ביו״ט יש ולא קמעא

דניאל
דניאל
6 months ago
Reply to  גרשם

כמה רגשות נחיתות בתגובה אחת.

גרשם
גרשם
6 months ago
Reply to  דניאל

יישר כח על הודעות מטופשות כאלה. שתזכה לשתוק.

עזרא
עזרא
3 years ago

בבחינה מסוימת, העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות הוא נס גדול יותר מיציאת מצרים. כי הנס הזה מראה בברור איך שהשם מקיים את ההבטחה שהבטיח ‘וְשָׁ֨ב יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֧ר הֱפִֽיצְךָ֛ יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה: אִם־יִהְיֶ֥ה נִֽדַּחֲךָ֖ בִּקְצֵ֣ה הַשָּׁמָ֑יִם מִשָּׁ֗ם יְקַבֶּצְךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם יִקָּחֶֽךָ: וֶהֱבִֽיאֲךָ֞ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ אֶל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־יָרְשׁ֥וּ אֲבֹתֶ֖יךָ וִֽירִשְׁתָּ֑הּ’. ועוד הבטחות רבות בסגנון הזה בספר דברים ובנ”ך. ולכן יש בנס הזה לא רק עדות על מציאות ה’ והשגחתו, אלא גם עדות על אמיתות התורה ונצחיותה, על נצחיות עם ישראל, ועל ההשגחה של ה’ על כל העולם – שהרי הנה הוא… Read more »

אלי
אלי
3 years ago
Reply to  עזרא

א. בניסי יצי”מ הדברים היו למעלה מדרך הטבע כמכת דם או קריאת ים סוף וזה הנס בעוד פה הדברים היו בגדול במסגרת הטבע אם גם בניסי יצי”מ זה היה טבעי כמו כאן לדעתי יצי”מ לא היתה מספיקה בשביל הוכחת האמונה ב. ואגב גם אם יש פה משהו מיוחד בזה שישראל עלו לארצם מבחינה טבעית הנבואות האלו יצרו את העליה כי הם יצרו בעם אוירה בת אלפי שנים של געגוע ורצון לארץ והם הבעירו לא פעם אוירה משיחית ביחס לארץ כמו בתקופת הגר”א ובעוד הרבה תקופות מה שגרם לתחילת העליה לארץ והדבר הכי טבעי שכשהסתיימה השואה היהודים ירצו לעלות לארץ לה… Read more »

Ben
Ben
3 months ago
Reply to  עזרא

למה אתה מתעלם מרישא דקרא והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך והשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה אלקיך שמה. ושבת עד ה אלקיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך. ושב ה אלקיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה אלקיך שמה
נראה לך שזה הי’ המציאות כאן? לי לא נראה כן

Last edited 3 months ago by Ben
מישהו
מישהו
3 months ago
Reply to  עזרא

ר’ עזרא, שפיל לרישיה דקרא. ‘העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות’ דווקא בעיצומו של תהליך החילון ונטישת הדת הגדול והנוראי ביותר מאז היתה ישראל לגוי, הוא הוכחה שהקב”ה לא מקיים את ההבטחה שהבטיח “וְהָיָה֩ כִֽי־יָבֹ֨אוּ עָלֶ֜יךָ כׇּל־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה… וְשַׁבְתָּ֞ עַד־יְקוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ וְשָׁמַעְתָּ֣ בְקֹל֔וֹ כְּכֹ֛ל אֲשֶׁר־אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם אַתָּ֣ה וּבָנֶ֔יךָ בְּכׇל־לְבָבְךָ֖ וּבְכׇל־נַפְשֶֽׁךָ” ורק אז “וְשָׁ֨ב יְקוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכׇּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֧ר הֱפִֽיצְךָ֛ יְקוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה”.

שו”ר שכבר כתב כן ben בתגובתו למטה. ואתכם הסליחה על הכפילות.

Last edited 3 months ago by מישהו
מישהו
מישהו
3 months ago

לפו”ר לא מצאתי במאמר ההוא הסבר איפה בשירת האזינו מבוארת האפשרות האחרת של הגאולה

מישהו
מישהו
3 months ago

לגבי פרשת התשובה שטענת כאן מדכתיב בסיפיה דקרא ואתה תשוב וגו’. עי’ בספורנו שביאר ש’תשוב’ מלשון שובה ונחת (כמו שפירש הרד”ק עה”פ אם תשוב ישראל אלי תשוב), ומסתבר שזה פשט גמור ולא דרש ולכן זה ביחס לנתינת האלות על אויביך וגו’ שבפסוק הקודם.
לגבי האזינו, קשה לדון במשמעותה של שירה. אבל יש קצת חוסר סימטריה בין הדברים המפורשים בפרשת ניצבים, בתוך כל הדברים הארוכים של התורה על התהליך שסביב התשובה ושיבת ציון ששם הדברים כתובים שחור ע”ג לבן ובאופן שאינו משתמע לשני פנים, ובין הדברים העמומים בשירת האזינו, שלא מדברים על קיבוץ גלויות אלא על נקמה בגויים.

Last edited 3 months ago by מישהו
מתעניין
מתעניין
3 years ago

האם תוכל בבקשה להפנות אותי לנס שאין עליו עוררין?
שניתן להגיד עליו בוודאות שהוא נס ולא יד המקרה וחריגת הסטטיסטיקה המקרית?

62
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x