נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

מלחמות ישראל. האמנם אין נסים בדורינו? הרב צבי ענבל

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

8 מחשבות על “מלחמות ישראל. האמנם אין נסים בדורינו? הרב צבי ענבל”

  1. האם תוכל בבקשה להפנות אותי לנס שאין עליו עוררין?
    שניתן להגיד עליו בוודאות שהוא נס ולא יד המקרה וחריגת הסטטיסטיקה המקרית?

    1. צוות האתר

      לא אוכל להפנות אותך לנס שאין עליו עוררין
      כי אין דרך להוכיח נס כמו שהראיתי ב:נס וטבע ביציאת מצרים, וכן: על נסים והתגלות, תמיד ניתן להסביר הסבר חילופי, מוזר ורחוק ככל שיהיה
      הנס הוא המצב בו אדם, שאינו מניח את המטריאליזם כהנחה פנאטית, רואה שהנס הוא ההסבר היותר סביר לאירוע, ובוחר לקבל הסבר זה

  2. בבחינה מסוימת, העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות הוא נס גדול יותר מיציאת מצרים. כי הנס הזה מראה בברור איך שהשם מקיים את ההבטחה שהבטיח 'וְשָׁ֨ב יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֧ר הֱפִֽיצְךָ֛ יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה: אִם־יִהְיֶ֥ה נִֽדַּחֲךָ֖ בִּקְצֵ֣ה הַשָּׁמָ֑יִם מִשָּׁ֗ם יְקַבֶּצְךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם יִקָּחֶֽךָ: וֶהֱבִֽיאֲךָ֞ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ אֶל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־יָרְשׁ֥וּ אֲבֹתֶ֖יךָ וִֽירִשְׁתָּ֑הּ'. ועוד הבטחות רבות בסגנון הזה בספר דברים ובנ"ך. ולכן יש בנס הזה לא רק עדות על מציאות ה' והשגחתו, אלא גם עדות על אמיתות התורה ונצחיותה, על נצחיות עם ישראל, ועל ההשגחה של ה' על כל העולם – שהרי הנה הוא סובב את היהודים בכל העולם, שמר עליהם שם, ובבוא הזמן גם החזיר אותם.
    לכן, על עצם שיבת ישראל לארצו – עוד לפני בנין בית המקדש ומלכות בית דוד, מה שאנו רואים כבר היום, ניבא ירמיה הנביא: 'לָכֵ֛ן הִנֵּֽה־יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְקֹוָ֑ק וְלֹא־יֹ֤אמְרוּ עוֹד֙ חַי־יְקֹוָ֔ק אֲשֶׁ֧ר הֶעֱלָ֛ה אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם: כִּ֣י אִם־חַי־יְקֹוָ֗ק אֲשֶׁ֣ר הֶעֱלָה֩ וַאֲשֶׁ֨ר הֵבִ֜יא אֶת־זֶ֨רַע בֵּ֤ית יִשְׂרָאֵל֙ מֵאֶ֣רֶץ צָפ֔וֹנָה וּמִכֹּל֙ הָֽאֲרָצ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר הִדַּחְתִּ֖ים שָׁ֑ם וְיָשְׁב֖וּ עַל־אַדְמָתָֽם:
    את הנס הזה צריך לזעוק ! איך אפשר להתעלם מהעובדה שהתופעה המופלאה של שיבת ישראל לארצו מתוך עמים רבים בתקופה אחת מובטחת מראש בתורה, איך אפשר לראות את זה ולומר שאין תורה מן השמים, או שאין השגחה פרטית על עם ישראל? פשוט מדהים כמה בני אדם מוכנים לעוור את עצמם לדעת בשביל לפרוק מעליהם עול מלכות שמים.
    אבל לכן אני תמה מאוד, למה אצל החרדים מתעלמים מכל הקטע הזה, למה אין שם שום ציון ליום העצמאות (שיקראו לזה איך שהם רוצים) או ליום ירושלים. מה עם מצות האמונה 'וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֘ אֶל־לְבָבֶךָ֒ כִּ֤י יְקֹוָק֙ ה֣וּא הָֽאֱלֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד'? מה עם מצוות ההודיה? איך מקיימים אצלם את הפרק הזה (תהלים קז)
    (א) הֹד֣וּ לַיקֹוָ֣ק כִּי־ט֑וֹב כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ:
    (ב) יֹ֭אמְרוּ גְּאוּלֵ֣י יְקֹוָ֑ק אֲשֶׁ֥ר גְּ֝אָלָ֗ם מִיַּד־צָֽר:
    (ג) וּֽמֵאֲרָצ֗וֹת קִ֫בְּצָ֥ם מִמִּזְרָ֥ח וּמִֽמַּעֲרָ֑ב מִצָּפ֥וֹן וּמִיָּֽם:
    (ד) תָּע֣וּ בַ֭מִּדְבָּר בִּישִׁימ֣וֹן דָּ֑רֶךְ עִ֥יר מ֝וֹשָׁ֗ב לֹ֣א מָצָֽאוּ:
    (ה) רְעֵבִ֥ים גַּם־צְמֵאִ֑ים נַ֝פְשָׁ֗ם בָּהֶ֥ם תִּתְעַטָּֽף:
    (ו) וַיִּצְעֲק֣וּ אֶל־יְ֭קֹוָק בַּצַּ֣ר לָהֶ֑ם מִ֝מְּצֽוּקוֹתֵיהֶ֗ם יַצִּילֵֽם:
    (ז) וַֽיַּדְרִיכֵם בְּדֶ֣רֶךְ יְשָׁרָ֑ה לָ֝לֶ֗כֶת אֶל־עִ֥יר מוֹשָֽׁב:
    (ח) יוֹד֣וּ לַיקֹוָ֣ק חַסְדּ֑וֹ וְ֝נִפְלְאוֹתָ֗יו לִבְנֵ֥י אָדָֽם:
    (ט) כִּי־הִ֭שְׂבִּיעַ נֶ֣פֶשׁ שֹׁקֵקָ֑ה וְנֶ֥פֶשׁ רְ֝עֵבָה מִלֵּא־טֽוֹב: ???

    1. צוות האתר

      השאלה אם לקבוע יום חג על חסדי ה' היא שאלה הלכתית שנקבעת ע"י פוסקי ההלכה
      לא לציית לפסיקתם ולחשוב שאנו חכמים מהם, לא מעיד על אמונה / הודיה וכדו'

    2. א.
      בניסי יצי"מ הדברים היו למעלה מדרך הטבע כמכת דם או קריאת ים סוף וזה הנס בעוד פה הדברים היו בגדול במסגרת הטבע
      אם גם בניסי יצי"מ זה היה טבעי כמו כאן לדעתי יצי"מ לא היתה מספיקה בשביל הוכחת האמונה
      ב.
      ואגב גם אם יש פה משהו מיוחד בזה שישראל עלו לארצם מבחינה טבעית הנבואות האלו יצרו את העליה כי הם יצרו בעם אוירה בת אלפי שנים של געגוע ורצון לארץ והם הבעירו לא פעם אוירה משיחית ביחס לארץ כמו בתקופת הגר"א ובעוד הרבה תקופות מה שגרם לתחילת העליה לארץ והדבר הכי טבעי שכשהסתיימה השואה היהודים ירצו לעלות לארץ לה אבותיהם חיכו אלפי שנים כך שהנבואות והפסוקים על עתידינו בארץ ישראל הם אלו שיצרו את העליה לארץ
      ג. סתם מעניין שנס שאתה טוען שמוכיח על האמונה ועל השגחת ה' יותר מיצי"מ אלפי חרדים ובפרט חסידי סאטמר ונטורי קרתא רואים בו את החושך הכי גדול שיש ואת עומק הגלות מה שמלמד על המושג הוכחה איך הוא ניתן לפרשנויות וכמה א"א לסמוך על זה שאלו שהיו בדור הניסים פירשו אותם כהוכחה

      1. צוות האתר

        דבריך סותרים מרישא לסיפא…
        נסי יצי"מ היו למעלה מדרך הטבע, ולכן לא נשארו הרבה אפשרויות לפרש
        ואילו הנסים האלו הם במסגרת הטבע, ולכן חסידי סאטמר וההיסטוריונים החדשים יכולים להתעלם מהם, לחסידי סאטמר יש גם את הפריבילגיה לטעון שזה "פעילות של הסטרא אחרא", ולכן גם אם זה נס, זה נס שמגיע מממלכת החושך (וכבר אמר חכם אחד: אם את השואה עשה הקב"ה, ואת נסי קום המדינה עשה הסטרא אחרא – אולי כדאי לעבור לצד של הסטרא אחרא?).
        ברור שההחזקה במסורת רושמת על שמה את הכמיהה והדחף ומסירות הנפש של היהודים לעלות לארץ, אבל זה רק חלק קטן מהתמונה, הרי הארץ חיכתה כאן אלפיים שנה ואף אחד לא יישב אותה, מכל העמים הגדולים והאימפריות ששלטו בה אף אחת לא הצליחה ליצור כאן, בארץ הקדושה לכולם, והאסטרטגית כ"כ מבחינת מיקום, ושלא היה לה שום דורש, כלום, שום עם לא התיישב כאן, אף אחד לא בנה כאן כלום, במשך אלפיים שנה אותו נמל יפו שהיה בימי יונה הנביא, נשאר הנמל היחיד, אותה ירושלים נשארה כמעט העיר היחידה, בגודל של פארק בינוני, לא היה כאן כלום. שלא לדבר על הנסיבות שהתאפשרה הקמת המדינה, מלחמת העצמאות, מלחמת ששת הימים וכו'. אין מצוה לראות בכל דבר 'נס', אבל סך הכל של הנתונים מראה על יחודיות ההיסטוריה הישראלית. ראה כאן בהרחבה.

  3. לרגע לא קראתי למישהו לא לציית, רק שאלתי למה, כי אני באמת לא מבין, זה נראה לי כמו פספוס ענק ליהדות לוותר על ההודאה הזו, וזה גם לא נראה לי (הקטן) נכון מבחינה הלכתית, כמו שציינתי.
    אשמח מאוד אם אקבל מענה, במידה ויש לכם.

    1. צוות האתר

      לא הבאת שום מקור הלכתי לשאלה אם יש לקבוע חג, וכן אם נקבע חג ע"י חלק מהעם שפרש מהתורה והמצוות אם מן הנכון להיות חלק מזה
      ועל כך השבתי שרוב בנין ומנין של פוסקי ההלכה קבעו שאין לקבוע חג מיוחד לזה ואין להשתתף בחג החילוני, אף שכמובן יש להודות לה' כל רגע ורגע על חסדיו

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *