לפרשת פקודי: מ'פקוד פקדתי', ועד 'פקודי'
פקודי פירושו ספירה, התורה סופרת את פרטי המשכן וכליו, וגם פקודי בני ישראל שנתנו על ידי תרומתם למשכן. אבל פקודי פירושו גם להתקרב, לפקוד, ביטוי שנאמר בין …
לפרשת ויקהל: מורשה קהילת יעקב
אנחנו יודעים כי פרשות ויקהל פקודי, חוזרות על מלאכת המשכן ובגדי הכהונה, רש"י ושאר מפרשים קיצרו בפירושה, כי אלו אותם הדברים שכבר נתפרשו לעיל, בשנה פשוטה …
יהוידע הכהן: אחרי רבים להטות? (2)
לשמיעת השיעור לחץ כאן לפני שנים רבות, בארץ תלאובות, איש לא ישיש, נסע חיש בכביש. אשתו התקשרה מודאגת, "שמעתי בחדשות שיש מטורף אחד שנוסע נגד כיוון התנועה …
לפרשת כי תשא – חטא העגל לדורות
חטא העגל כרוך בתוך מעשה המשכן, לא רק בין פרשיות תרומה-תצוה לויקהל-פקודי, אלא גם פרשת כי תשא עצמה, הפרשה פותחת בדין מחצית השקל, הכיור, שמן המשחה, הקטור …
ערן בן ישי: הנחש בגן העדן
הרב פרופסור דוד צבי (=הרד"צ) הופמן כתב כי "מאז ומקדם תמהו על סיפור הנחש במובנו המילולי" (ביאורו למקרא לבראשית ג, א). ותמיהה זאת מובנת שהרי בכל התנ"ך כ …
פרשת תצווה – נצחיות בגדי הכהונה
פרשת תצווה מפרטת באריכות את מראה וצורת בגדי הכהונה, ודבר מעניין למדונו חז"ל (בזבחים פח:), שגם הבגדים מכפרים על חטאים: כתונת מכפרת על שפיכות דמים מכנסי …
ביקורת עמיתים דפזלון
בימים האחרונים הרשת געשה: הרב הראשי העתיק כנראה בטעות לתוך ספרו, קונטרס היתולי הטוען כי כמעט כל מושג המוכר לנו במקורות היהדות, הוא רק אחד משניים, בעצם …
לפרשת תרומה: המשכן – לכתחילה או בדיעבד?
בפרשתינו מצווים בני ישראל לבנות את המשכן, אך התורה אינה מסתפקת בהכללה, יש בתורה את כל פירוט המשכן וכליו ואיך בדיוק ייעשו, מאיזה חומרים, מה מדותיו של כ …
יהוידע הכהן: אחרי רבים להטות?
לשמיעת השיעור לחץ כאן הסתברות וסטטיסטיקה הן אמנם ענף של המתמטיקה ועם זאת הינן מתעתעות, משעשעות ולפעמים מרגישות, כנראה בטעות, כמו מיסטיקה לכל דבר. בפרש …
לפרשת משפטים – שימת המשפטים
מיד לאחר מתן תורה, מצווה ה' את משה: 'אלה המשפטים אשר תשים לפניהם'. מה היא המשמעות של 'שימת המשפטים' לפני העם? במה זה שונה משאר אומות ולשון שהיו להם מש …
לפרשת יתרו – אנחנו והגויים
מתן תורה המתואר בפרשתינו, הוא בשורה לכל האנושות, לא רק לעם ישראל. אבל השלב בו יכירו כל באי עולם בכך הוא רק לעתיד לבא, ומלאה כל הארץ דעה את ה', התורה מ …
לפרשת בשלח: קריעת ים סוף – קריעת המסכה
אחד מתפקידיו של עם ישראל, הוא לקרוע את המסכה, הגויים עובדים לפסל ומסכה, עבודת אלילים היא עבודה למשהו בתחפושת, מאחורי מסכה, עמוס מיסתורין. לעתיד לבא, …
ערן בן ישי: שלילת הגשמות ובריאה בצלם
לראשונה בעולם העתיק הרווי באמונות אליליות, בא המקרא והציג אפוא את הגישה המונותיאיסטית, הרואה את האל כשליט יחיד, המשולל כל מוטיב גשמי, ושברא את הכל מן …
לפרשת בא – איך מתמודדים עם מכות?
כל אדם מסגל לעצמו את ההרגלים והשיטות שלו, איך להתמודד עם מאורעות החיים. אבל כשלפתע פתאום חוטפים מכה, הסדר מתבלבל, אנחנו לא מצפים למכה, ואין לנו דפוס ת …
יהוידע הכהן: החירות הפסיכו-פיזית
חשבו רגע על מעבד מזון מתקדם מאד. המעבד קולט מזון גולמי באמצעות פתחי הזנה מכוילים ומתוכללים. הוא סורק את המזון בחיישניו הרגישים, מאכן, ממפה ומתאים תכני …
לפרשת וארא: הגיע הזמן לדעת
'וארא' הוא שם הפרשה, המבטא גם את התוכן שלה, ה' נראה לבני ישראל. אחרי דורות שהם הרגישו זנוחים, לבד, הם לא ידעו שה' איתם, שכל מה שעובר עליהם הוא חלק מתכ …
לפרשת שמות – בין חכמה לחכמולוגיה
'הבה נתחכמה לו', קורא פרעה אל עמו. האנשים הפשוטים, רואים רק את ההווה, אבל פרעה, רואה את הנולד, וחוזה בעצם את יציאת מצרים: 'ונלחם בנו ועלה מן הארץ'. הא …
יהוידע הכהן: היינו כחולמים
יאנוש בן גל מפקד חטיבה שבע, הציל את הצפון במלחמת יום כיפור בגלל חלום. כמה ימים לפני פרוץ המלחמה הוא גייס חיילי מילואים. לדבריו הוא עשה זאת בשל חלום מו …
חידה בנוירולוגיה: X כואב ל-Y ???
ידוע המעשה, על הרב אריה לוין, שהגיע לרופא יחד עם אשתו, ואמר: "דוקטור, הרגל של אשתי כואבת לנו". במבחן מעשי על לימודי רפואה, יש דגש גדול על דיאגנוזה, כא …
הזמן פותר הכל?
מסופר על שני מהנדסים שהתווכחו ביניהם, האם ייתכן שהפירמידות נבנו על ידי בני אדם בלי ציוד הנדסי כבד. אמר האחד לחברו: לא ייתכן שבני אדם בנו את זה לבד, תר …
שמחת תורה באקדמיה?
'שמח' באקדמיה. האקדמיות בעולם, כבר כמה וכמה דורות משמשות ככפר גלובלי, כל אקדמיה בנויה על שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים אחרים, הלכי הרוח והמוסכמות קשו …
מלחמת שמחת תורה
לפני חמישים שנה, הוכינו במלחמת יום כיפור, המלחמה זעזעה את המדינה, המלחמה הזו שימשה בין השאר כיום כיפור באופן מטאפורי לחלקים מהחברה הישראלית, אנשי בוהמ …
הרב דניאל נשיא: כבוד והערכה
במה יכול האדם להתהלל ולהתגאות? כישורים בידי שמיים 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים', שנאמר (דברים י, יב) "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה וג …